Gå til innhold

Vival/Sobril - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Vi er fler om å mene det du
Skrevet

ja, han vil nok sikkert hjelpe, og det betyr selvfølgelig masse. men jeg har reagert på mye av det han har skrevet her. synes holdningen er skremmende. for meg virker det som han har en ganske så unyansert og bestemt oppfattelse av mye, og at det han sier udiskutabelt er riktig. men det er jo selvfølgelig bare min opplevelse.

Livet er vell slik for rike karer som rir på en høy å hvit hest iført rustning og aldri hatt motgang i livet

hidi, the scorpion
Skrevet

ja, han vil nok sikkert hjelpe, og det betyr selvfølgelig masse. men jeg har reagert på mye av det han har skrevet her. synes holdningen er skremmende. for meg virker det som han har en ganske så unyansert og bestemt oppfattelse av mye, og at det han sier udiskutabelt er riktig. men det er jo selvfølgelig bare min opplevelse.

Synes du har vettige svar;)

Om vedkommende tar det til seg eller ei, det kan ikke du stå for;)

Gjest trist jente
Skrevet

Livet er vell slik for rike karer som rir på en høy å hvit hest iført rustning og aldri hatt motgang i livet

det som er skummelt er hvor mye makt disse menneskene har.

Skrevet

Benzo preparater er lite dødelige. De ble sett på som en revulusjon da de kom, for før det brukte man barbituater som beroligende, og de var meget dødelige hvis man tok overdose. Man var også veldig gavmild med benzoer som valium da de kom. Min farfar gikk på 25 mg, og måtte tilslutt på avvenning.

Mange av de gamle antidepressivaene de tricycliske var også giftige som barbituater, så før hadde man to typer risikomedisin, mens man nå (og en god stund tilbake), har man mye mindre giftige psykofarmaka som brukes ved angst og depresjon (ssri, og benzoer).

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvem???

Gjest Vi er fler om å mene det du
Skrevet

Har du sett åssen holdning han har til arbeidsløse latsabber??? Vi får alvorlig diagnose!!!!

Gjest trist jente
Skrevet

Hvem???

hvis du med "hvem?" lurte på hvem jeg siktet til angående "det er skummelt med all makten disse menneskene har " så tenkte jeg på psykiatere og andre du er avhengig av for å få hjelp. dersom du blir tatt for å være dramaqueen, ute etter oppmerksomhet, eller på andre måter kommer i konflikt med mektige personer innen behandlingsapparatet er det ikke mye du får gjort. både ifht å feks ikke få hjelp fordi de antar at det bare er et spill og ifht hva som blir skrevet. det som skrives i journalen er fryktelig vanskelig å få bort. blir du stemplet som "bare ute etter oppmerksomhet" blir du møtt deretter

Gjest trist jente
Skrevet

Har du sett åssen holdning han har til arbeidsløse latsabber??? Vi får alvorlig diagnose!!!!

nei, har ikke sett holdningen til arbeidsløse- sikkert ikke vært inne på aktuell tråd, men kan jo tenke meg det...

hidi, the scorpion
Skrevet

hvis du med "hvem?" lurte på hvem jeg siktet til angående "det er skummelt med all makten disse menneskene har " så tenkte jeg på psykiatere og andre du er avhengig av for å få hjelp. dersom du blir tatt for å være dramaqueen, ute etter oppmerksomhet, eller på andre måter kommer i konflikt med mektige personer innen behandlingsapparatet er det ikke mye du får gjort. både ifht å feks ikke få hjelp fordi de antar at det bare er et spill og ifht hva som blir skrevet. det som skrives i journalen er fryktelig vanskelig å få bort. blir du stemplet som "bare ute etter oppmerksomhet" blir du møtt deretter

Tror deg.

Gjest Flere med samme tanker.
Skrevet

Han sier nok det han sier fordi han vet hva som er riktig terapi og hva som ikke er det :-) Det kan høres harsk ut men "oppmerksomhet" virker i mange situasjoner mot sin hensikt.

Skrevet

Jeg kommer aldri til å forstå at noen mennesker er villige til å ta livet sitt med reseptpliktige midler, utskreven fra fastlegen... Ingen som skjønner at når en lege har tillit til èn, så burde èn vise respekt igjen?

Og de fleste suicidale, har omsorg for sine medmennesker, de føler at de må dø for at familie og venner kan leve greit videre. Da ønsker man ikke at ens gode lege eller andre skal bli holdt ansvarlig for ens egen frivillige død!

Tenk dere godt om, før dere gjør en annen ansvarlig for at nettopp "du" vil dø....

''de føler at de må dø for at familie og venner kan leve greit videre. '' Ja, mange tenker slik, med det er jo en irrasjonell tankegang og har som aller oftest intet med de reelle forholdene å gjøre.

Å ta virkelig hensyn til noen, ville jo vært å ikke ta livet sitt.

Tror det er for mye å forvente at en som er suicidal skal tenke på å ta hensyn til legen sin... Den som tar livet sitt er nok først og fremst opptatt av seg og sitt.

Skrevet

er det bare jeg som reagerer på det jeg vil anse som ganske arrogant holdning fra NHD ang dramaqueens? er man ikke berettighet hjelp dersom man ikke dør av et suicidforsøk? dersom noen gjør et suicidforsøk man etter all sannsynlighet ikke dør av og blir møtt med den holdningen vil jeg kunne tro at det i seg selv kan føre til et nytt forsøk, og sikkert alvorligere, for å vise at man har det vondt. man kan risikere å dø uten å ønske det, men ønske hjelp uten å ha ordene. Tenker det samme ifht selvskading, at dersom noen bare risper blir det ikke tatt på alvor, men dersom man kutter og må sy så blir det tatt på alvor. helsevesenet kan etter min mening på denne måten gjøre pasienter verre. alle skal bli tatt på alvor er min sterke mening. Man kan si noe om at man skjønner at personen har det vondt og prøve å hjelpe ved å hjelpe å sette ord på følelsene, vise at man tar personen på alvor, hjelpe til å finne alternative strategier. dette ifht suicidforsøk, selvskading, spiseforstyrrelser mm. det er viktig å fokusere på person og ikke symptom, at pasienten ikke må bli sitt symptom for å få hjelp.

'' Tenker det samme ifht selvskading, at dersom noen bare risper blir det ikke tatt på alvor, men dersom man kutter og må sy så blir det tatt på alvor. ''

Er du sikker på at kuttenes dybde medfører at folk i ulik grad "tas på alvor"?

Gjest trist jente
Skrevet

'' Tenker det samme ifht selvskading, at dersom noen bare risper blir det ikke tatt på alvor, men dersom man kutter og må sy så blir det tatt på alvor. ''

Er du sikker på at kuttenes dybde medfører at folk i ulik grad "tas på alvor"?

S: Er du sikker på at kuttenes dybde medfører at folk i ulik grad "tas på alvor"?

Jeg kan ikke uttale meg bastant om at det alltid er slik, men jeg kjenner til flere som har drevet med selvskading og det er ofte slik de har fortalt meg at det oppleves. jeg har også ved flere anledninger vært vitne til en slik holdning. man må bli syk nok for å få hjelp/bli tatt på alvor. Men det finnes selvfølgelig unntak.

ang, det du sier "flere med samme tanker" ifht at han svarer utifra faglighet så er jeg enig med deg i det, men i de fleste fagområder, spesielt psykiatri, er det ikke fasitsvar. det er forskning som kan gi en pekepinn, men ingen er like. Noe kan være riktig for mange, men vil bli helt feil for noen. At det å gi oppmerksomhet kan være feil er jeg ikke enig i. dersom man ikke gir oppmerksomhet overhodet vil det etter min mening være stor sjanse for at personen blir dårligere, gjøre mer for å vise at man ikke har det bra uten å klare å sette ord på det. Jeg mener det er utrolig viktig å møte personen uansett, men uten å fokusere på det selvdestruktive. ved å vise at man er der og skjønner at personen ikke har det bra selv om personen ikke er selvdestruktiv. Ikke gi mer oppmerksomhet ved selvdestruktive handlinger, men fokusere på personen bak. være der uansett.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"..dersom du blir tatt for å være dramaqueen, ute etter oppmerksomhet, eller på andre måter kommer i konflikt med mektige personer innen behandlingsapparatet er det ikke mye du får gjort.."

S: Det er ikke korrekt. Derimot vil det være en viktig del av terapien å se på hvordan en kan kommunisere på en mer voksen og moden måte enn ved dramatiske former for selvskading.

Gjest trist jente
Skrevet

"..dersom du blir tatt for å være dramaqueen, ute etter oppmerksomhet, eller på andre måter kommer i konflikt med mektige personer innen behandlingsapparatet er det ikke mye du får gjort.."

S: Det er ikke korrekt. Derimot vil det være en viktig del av terapien å se på hvordan en kan kommunisere på en mer voksen og moden måte enn ved dramatiske former for selvskading.

Er helt enig i at man må finne andre mer konstruktive måter å kommunisere på, og at det vil være vesentlig for å komme noen vei i terapien. Selvdestruktive handlinger er absolutt ingen fruktbar strategi. Mitt poeng er imidlertid at ikke alle har ord og trenger hjelp til å klare å sette ord på følelser i stedet for å ty til destruktive handlinger. Det er flott når behandlere ser dette og vil hjelpe med det. Jeg har dessverre sett altfor mange tilfeller der pasienten blir "oversett" og stemplet som manipulerende og kun ute etter oppmerksomhet.

Når noe først er skrevet i journalen er det fryktelig vanskelig å få det slettet, og det vil følge pasienten. Det er, etter mitt synspunkt, vanskelig å nå frem med klager.

Jeg kjenner ikke deg NHD, og det kan godt være at jeg har tatt feil med hensyn til deg. Jeg har reagert på en del av svarene dine, men det er også mye jeg er enig i. Å si at overdose på benzo kun er for dramaqueens synes jeg vitnet om liten forståelse. Når du i ditt svar nå sier at man må jobbe for å finne mer konstruktive kommunikasjonsmetoder i terapien får jeg et litt annet syn på deg.

• 6 år senere...
Skrevet

Jeg er helt SJOKKERT over holdningen til psykiater Dahl. Hva i alle mine DAGER. Jeg har vært pasient i psykiatrien i mange år og møtt mange psykologer og psykiatere som har vært forferdelige, men en person som jobber med folk som har det på sitt verste, med slike meninger. "dramaqueen". Må virkelig si jeg ble sjokkert. Trodde jeg hadde et litt småkynisk forhold til psykriatere, som har gjort meget lite for meg med tanke på min bipolare lidelse, selvskading og angst bortsett fra å kaste på meg ny medisin etter medisin som har funket lite, ingenting eller kun med masse bivirkninger, men å lese en fra psykiatrien som bruker slike ord på doktoronline er helt hårreisende. Jeg er inderlig glad jeg aldri har møtt på deg når jeg har vært på mitt mest deprimerte. Makan til kynisk holdning ovenfor mennesker med forskjellige lidelser, og forskjellige måter å vise det på, forskjellige følelser osv. og SPESIELT når du har en så høy og autoritær tittel som psykiater. Dette kommer fra en jente på 23 år som har vært inne i psykiatrien i ca 8 år med diverse lidelser, det aller aller aller viktigste i møte med en behandler er faktisk medfølelse, snillhet, godhet, respekt. Det å ikke bli tatt som en "psykiatrisk pasient", men som et menneske på sitt laveste. Og husk, dr Dahl, at hvem som helst, inkludert deg, kan havne i samme situasjon. Men det er utrolig åpenbart at du aldri har sittet der med smerte i brystet, ekstrem håpløshet, ensomheten, ignoreringen fra alle fordi ingen tror deg eller tar deg seriøst og de hylende selvmordstankene i hodet for så å ta et "dramaqueen" selvmordsforsøk med tabletter som mest sannsynlig ikke vil gjøre skade, men som er det eneste og letteste du har der og da. Forstår du ikke at desperasjonen i et øyeblikk ikke handler om bevisste tanker om å manipulere behandlere, sjokkere og å være dramatisk er til stede? Det er et rop om hjelp. Et så vondt ønske om at noe eller noen, om det så er tablettene, eller kanskje det fjerne håpet om at noen skal komme og "redde" deg. Det er nesten umulig å ha det så vondt som i et sånt øyeblikk. Og der sitter du med legefrakken din og viser så lite respekt, iallefall med ordbruken din og hvordan du formulerer deg. Jeg unner INGEN å ende opp i psykiatrien, det er en en veldig kynisk business, der alle har forskjellige meninger om hva som er rett og gal behandling. Du blir en kasteball, iallefall i min situasjon med en diagonose som ikke kan "kureres". De i psykiatrien som fortjener ros er de uten "respektable titteler" som feks miljøterapautene eller sykepleierene. Det er de man finner trøst i og har lyst til å snakke med, det er de som virkelig er der for deg. Passer på deg. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 2. september 2009 at 22.12, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Diazepam (Valium, Vival, Stesolid) er mer potent, gir i noe større grad positiv rusopplevelse og er dermed også noe mer avhengighetsskapende enn oksazepam (Sobril, Alopam).

Ingen er egnet til overdoser (unntatt for dramaqueens).

Sammen med andre medisiner (skal ikke nevne dem konkret her) og alkohol og kanskje at man drukner eller fryser i hjel i bevisstløs tilstand, kan de da være ganske farlige. 

Jeg har selv opplevd den intense smerten man føler når man er nær ved å prøve å tablivet sitt, har også prøvd noen ganger (uten at jeg oppsøkte hjelp), og jeg synes det er trist at en psykiater antar at man er drama queen av den grunn. Er ikke den holdningen ganske utdatert, at man gjør det for oppmerksomhet? Det er nok å føle at livet er så smertefullt at det blir umulig å leve. Den smerten er verre enn noen fysisk smerte jeg har følt - og jeg har følt på mye smerte. 

Anonymkode: 19327...4c7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...