Orio Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Kan noen av dere kloke hoder her inne komme med forslag til en dagsmeny på 2000 kalorier? Jeg tenker på "vanlig, sunt kosthold". Jeg har funnet et sted hvor jeg kan regne ut hvilestoffskifte (og gange med en aktivitetsfaktor for å finne reelt kaloriforbruk pr. dag.) Hvor mye bør jeg få i meg hvis jeg tar utgangspunkt i hvilestoffskiftet (nærmest sengeliggende, all bevegelse kommer i tillegg)? Eller er det mer fornuftig å ta utgangspunkt i reelt kaloriforbruk? (Det er vanskeligere å regne ut, for jeg vet ikke hvilken "aktivitetsfaktor" jeg skal gange med.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hei Orio. På nettstedet http://matportalen.no/ kan du laste ned programmet "Mat på Data", som gir deg muligheten til selv å rekne ut næring-og kaloriinnholdet i maten du spiser. Jeg anbefaler deg å bruke programmet og sette opp en plan som passer dine preferanser og din hverdag:-) Kanskje får du noen aha-opplevelser på kjøpet? Ved å velge referanse, (f.eks. kvinne, 18-30 år, middels aktiv) får du opp estimert energibehov og anbefalt inntak av de ulike næringsstoffene. Så kan du sammenlikne, og se om du bør gjøre noen endringer. Ang. kalorikalkulatorer: Uansett hvordan du rekner, og hvilken aktivitetsfaktor du velger, blir tallet uansett bare et cirka-tall, men det kan gi deg en pekepinn på hvor mye du forbruker. Vekta er egentlig den beste indikatoren på om energiinntaket er høyere (-->vektoppgang), lavere (-->vektnedgang) eller i samsvar med energiforbruket (-->stabil vekt). Obs: ta høyde for naturlige svingninger, som følge av variasjoner i væskebalanse, tarminnhold etc. Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2807716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Hei Orio. På nettstedet http://matportalen.no/ kan du laste ned programmet "Mat på Data", som gir deg muligheten til selv å rekne ut næring-og kaloriinnholdet i maten du spiser. Jeg anbefaler deg å bruke programmet og sette opp en plan som passer dine preferanser og din hverdag:-) Kanskje får du noen aha-opplevelser på kjøpet? Ved å velge referanse, (f.eks. kvinne, 18-30 år, middels aktiv) får du opp estimert energibehov og anbefalt inntak av de ulike næringsstoffene. Så kan du sammenlikne, og se om du bør gjøre noen endringer. Ang. kalorikalkulatorer: Uansett hvordan du rekner, og hvilken aktivitetsfaktor du velger, blir tallet uansett bare et cirka-tall, men det kan gi deg en pekepinn på hvor mye du forbruker. Vekta er egentlig den beste indikatoren på om energiinntaket er høyere (-->vektoppgang), lavere (-->vektnedgang) eller i samsvar med energiforbruket (-->stabil vekt). Obs: ta høyde for naturlige svingninger, som følge av variasjoner i væskebalanse, tarminnhold etc. Mvh, Er den beregningen av kaloribehov også på matportalen? Jeg fant den ikke. Problemet med vekta er at det kan ta litt tid å finne ut i hvilken retning den går, på grunn av naturlige variasjoner. Det er også et problem at jeg i perioder driver med tvangsspising, noe som også virker på vekta. Derfor vil jeg gjerne ha et litt mer "objektivt" utgangspunkt for hvor mye jeg bør spise, særlig for ikke å begynne å veksle mellom tvangsspising og ikke å spise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2807926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Er den beregningen av kaloribehov også på matportalen? Jeg fant den ikke. Problemet med vekta er at det kan ta litt tid å finne ut i hvilken retning den går, på grunn av naturlige variasjoner. Det er også et problem at jeg i perioder driver med tvangsspising, noe som også virker på vekta. Derfor vil jeg gjerne ha et litt mer "objektivt" utgangspunkt for hvor mye jeg bør spise, særlig for ikke å begynne å veksle mellom tvangsspising og ikke å spise. Du finner energibehov basert på kjønn og alder når du klikker på "referanse" nederst i venstre hjørne av programmet "Mat på Data", som kan lastes ned fra Matportalen.no (gratis). Nå vet ikke jeg alderen din eller hvor aktiv du er, men har hentet fram et par eksempler: *Kvinne 18-30 år, lite aktiv: ca. 2000 kcal *Kvinne 31-60 år, lite aktiv: ca. 1900 kcal *Kvinne 18-30 år, middels aktiv: ca. 2250 kcal *Kvinne 31-60 år, middels aktiv: ca. 2200 kcal Dette er kun grove anslag, som ikke tar hensyn til ind. variasjoner i størrelse eller muskelmasse. Jo høyere vekt/større muskelmasse du har, desto mer energi forbruker du. EKSEMPEL PÅ DAGSMENY, 1900 kcal Frokost: 1 porsj. havregrøt (350 g) med 1,5 dl ekstra lett melk og 0,5 banan. 2 knekkebrød med lettere leverpostei. 1,5 dl appelsinjuice. Kaffe/te. Lunsj: 2 grovbrødskiver (a 40 g); 1 med tynt lag Vita Hjertego´margarin, 1 skive kokt skinke og 2 skiver lettere gulost, agurk og paprika. 1 med tynt lag marg. og makrell i tomat (ca. 25 g). 1 stk liten fruktyoghurt (ca. 125 g) med 0,1 % fett. Kaffe/te. Vann. Mellom: 1 eple, vann Middag: 1,5 kyllingfilet, stekt i fett. 2,5 kokte poteter. Mye grønnsaker, eksempelvis rosenkål, erter, gulrot(kokt). 1 dl sjysaus av pulver. Vann. Dessert: 2 dl bringebær med 1 dl cottage cheese eller mager vaniljekesam. Kunstig søtning etter behov. Kvelds: 1 grovbrødskive med tynt lag Vita hjertego´og 1/2 banan i skiver. 1,5 dl ekstra lett melk. Kaffe/te. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2808024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Du finner energibehov basert på kjønn og alder når du klikker på "referanse" nederst i venstre hjørne av programmet "Mat på Data", som kan lastes ned fra Matportalen.no (gratis). Nå vet ikke jeg alderen din eller hvor aktiv du er, men har hentet fram et par eksempler: *Kvinne 18-30 år, lite aktiv: ca. 2000 kcal *Kvinne 31-60 år, lite aktiv: ca. 1900 kcal *Kvinne 18-30 år, middels aktiv: ca. 2250 kcal *Kvinne 31-60 år, middels aktiv: ca. 2200 kcal Dette er kun grove anslag, som ikke tar hensyn til ind. variasjoner i størrelse eller muskelmasse. Jo høyere vekt/større muskelmasse du har, desto mer energi forbruker du. EKSEMPEL PÅ DAGSMENY, 1900 kcal Frokost: 1 porsj. havregrøt (350 g) med 1,5 dl ekstra lett melk og 0,5 banan. 2 knekkebrød med lettere leverpostei. 1,5 dl appelsinjuice. Kaffe/te. Lunsj: 2 grovbrødskiver (a 40 g); 1 med tynt lag Vita Hjertego´margarin, 1 skive kokt skinke og 2 skiver lettere gulost, agurk og paprika. 1 med tynt lag marg. og makrell i tomat (ca. 25 g). 1 stk liten fruktyoghurt (ca. 125 g) med 0,1 % fett. Kaffe/te. Vann. Mellom: 1 eple, vann Middag: 1,5 kyllingfilet, stekt i fett. 2,5 kokte poteter. Mye grønnsaker, eksempelvis rosenkål, erter, gulrot(kokt). 1 dl sjysaus av pulver. Vann. Dessert: 2 dl bringebær med 1 dl cottage cheese eller mager vaniljekesam. Kunstig søtning etter behov. Kvelds: 1 grovbrødskive med tynt lag Vita hjertego´og 1/2 banan i skiver. 1,5 dl ekstra lett melk. Kaffe/te. Jeg fant det da jeg hadde lastet ned programmet. Kommer til å prøve ut dette, må bare sette meg mer inn i det først. Da har jeg i alle fall noe å bruke morgendagen til. Dagsmenyen virker grei, i alle fall ingen grunn til å være sulten hvis jeg klarer å holde meg til den. Men det er et par ting jeg lurer på. Frokosten, er det enten havregrøt med melk eller knekkebrød og juice, eller er det meningen man skal spise alt til frokost? Og middagen. Du skriver kokte gulrøtter. Er det noen grunn til at kokte gulrøtter er bedre enn rå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2808133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg fant det da jeg hadde lastet ned programmet. Kommer til å prøve ut dette, må bare sette meg mer inn i det først. Da har jeg i alle fall noe å bruke morgendagen til. Dagsmenyen virker grei, i alle fall ingen grunn til å være sulten hvis jeg klarer å holde meg til den. Men det er et par ting jeg lurer på. Frokosten, er det enten havregrøt med melk eller knekkebrød og juice, eller er det meningen man skal spise alt til frokost? Og middagen. Du skriver kokte gulrøtter. Er det noen grunn til at kokte gulrøtter er bedre enn rå? Hei igjen! ''Frokosten, er det enten havregrøt med melk eller knekkebrød og juice, eller er det meningen man skal spise alt til frokost?'' Det er ikke enten-eller, alt jeg har skrevet opp gir 1900 kcal totalt. Grunnen til at jeg la opp en nokså stor frokost, er at det i studier har vist seg å kunne forebygge overspising senere på dagen. Men synes du det blir for mye (noen av oss har liten matlyst om morgenen, meg selv inkludert!), kan du jo f.eks. ta knekkebrødene til mellommåltid, mellom frokost og lunsj? ''Du skriver kokte gulrøtter. Er det noen grunn til at kokte gulrøtter er bedre enn rå?'' Nei, nei! :-D Kokte gulrøtter er ikke bedre enn rå. Jeg mente bare at alle gr.sakene i eksempelet skulle kokes (erter og rosenkål er kanskje ikke så gode rå...;-)), men forstår at det kunne mistolkes. Du kan gjerne spise rå grønnsaker/en stor salat til middagen hvis du ikke er glad i kokte. Dette var kun et forslag fra meg, ingen mal du skal følge til punkt og prikke. Nettopp fordi du kjenner deg selv best, er det bedre at du lager deg din egen plan. Og husk på at variasjon er viktig! Men som du ser, kan du spise ganske mye "vanlig", sunn mat og likevel få i deg forholdsvis få kalorier. Hvis du passer på å spise NOK, blir det kanskje lettere å unngå tvangsspising? Får jeg spørre om du får noe psykologisk hjelp med dette problemet? Lykke til! Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2808623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Du finner energibehov basert på kjønn og alder når du klikker på "referanse" nederst i venstre hjørne av programmet "Mat på Data", som kan lastes ned fra Matportalen.no (gratis). Nå vet ikke jeg alderen din eller hvor aktiv du er, men har hentet fram et par eksempler: *Kvinne 18-30 år, lite aktiv: ca. 2000 kcal *Kvinne 31-60 år, lite aktiv: ca. 1900 kcal *Kvinne 18-30 år, middels aktiv: ca. 2250 kcal *Kvinne 31-60 år, middels aktiv: ca. 2200 kcal Dette er kun grove anslag, som ikke tar hensyn til ind. variasjoner i størrelse eller muskelmasse. Jo høyere vekt/større muskelmasse du har, desto mer energi forbruker du. EKSEMPEL PÅ DAGSMENY, 1900 kcal Frokost: 1 porsj. havregrøt (350 g) med 1,5 dl ekstra lett melk og 0,5 banan. 2 knekkebrød med lettere leverpostei. 1,5 dl appelsinjuice. Kaffe/te. Lunsj: 2 grovbrødskiver (a 40 g); 1 med tynt lag Vita Hjertego´margarin, 1 skive kokt skinke og 2 skiver lettere gulost, agurk og paprika. 1 med tynt lag marg. og makrell i tomat (ca. 25 g). 1 stk liten fruktyoghurt (ca. 125 g) med 0,1 % fett. Kaffe/te. Vann. Mellom: 1 eple, vann Middag: 1,5 kyllingfilet, stekt i fett. 2,5 kokte poteter. Mye grønnsaker, eksempelvis rosenkål, erter, gulrot(kokt). 1 dl sjysaus av pulver. Vann. Dessert: 2 dl bringebær med 1 dl cottage cheese eller mager vaniljekesam. Kunstig søtning etter behov. Kvelds: 1 grovbrødskive med tynt lag Vita hjertego´og 1/2 banan i skiver. 1,5 dl ekstra lett melk. Kaffe/te. Hei, Jeg blir alltid så imponert over hvor god du er til å svare på denne type spørsmål:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2808678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hei, Jeg blir alltid så imponert over hvor god du er til å svare på denne type spørsmål:-) Åh, tusen takk, frosken! (*rødme*) Prøver å svare når jeg tror at jeg har noe å bidra med:-) - og ellers la være..;-) God natt! Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2808753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Hei igjen! ''Frokosten, er det enten havregrøt med melk eller knekkebrød og juice, eller er det meningen man skal spise alt til frokost?'' Det er ikke enten-eller, alt jeg har skrevet opp gir 1900 kcal totalt. Grunnen til at jeg la opp en nokså stor frokost, er at det i studier har vist seg å kunne forebygge overspising senere på dagen. Men synes du det blir for mye (noen av oss har liten matlyst om morgenen, meg selv inkludert!), kan du jo f.eks. ta knekkebrødene til mellommåltid, mellom frokost og lunsj? ''Du skriver kokte gulrøtter. Er det noen grunn til at kokte gulrøtter er bedre enn rå?'' Nei, nei! :-D Kokte gulrøtter er ikke bedre enn rå. Jeg mente bare at alle gr.sakene i eksempelet skulle kokes (erter og rosenkål er kanskje ikke så gode rå...;-)), men forstår at det kunne mistolkes. Du kan gjerne spise rå grønnsaker/en stor salat til middagen hvis du ikke er glad i kokte. Dette var kun et forslag fra meg, ingen mal du skal følge til punkt og prikke. Nettopp fordi du kjenner deg selv best, er det bedre at du lager deg din egen plan. Og husk på at variasjon er viktig! Men som du ser, kan du spise ganske mye "vanlig", sunn mat og likevel få i deg forholdsvis få kalorier. Hvis du passer på å spise NOK, blir det kanskje lettere å unngå tvangsspising? Får jeg spørre om du får noe psykologisk hjelp med dette problemet? Lykke til! Mvh, Ville ikke spist erter og rosenkål rå, nei, men med alle mer eller mindre sære kostregler folk følger er det ikke så lett å vite om det er viktig om gulrøttene er kokt eller ikke. Men jeg satser på å spise grønnsakene som jeg liker dem best, jeg. Tvangsspising, ja. Hadde en "episode" i dag, ikke så ille som det kan være, men nok til å minne meg om at problemet fortsatt er der. Jeg går til psykiatrisk behandling, men ikke direkte for tvangsspisingen. For å være ærlig er det noe jeg skammer meg så mye over at jeg ikke har tatt det opp med behandleren min. (Vet jeg burde gjort det.) Når jeg ser tilbake på dagen kan det virke som teorien om at ordentlig frokost/mat tidlig på dagen begrenser tvangsspisingen. Har i alle fall ikke vært så flink til å spise i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2809965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist jente Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ville ikke spist erter og rosenkål rå, nei, men med alle mer eller mindre sære kostregler folk følger er det ikke så lett å vite om det er viktig om gulrøttene er kokt eller ikke. Men jeg satser på å spise grønnsakene som jeg liker dem best, jeg. Tvangsspising, ja. Hadde en "episode" i dag, ikke så ille som det kan være, men nok til å minne meg om at problemet fortsatt er der. Jeg går til psykiatrisk behandling, men ikke direkte for tvangsspisingen. For å være ærlig er det noe jeg skammer meg så mye over at jeg ikke har tatt det opp med behandleren min. (Vet jeg burde gjort det.) Når jeg ser tilbake på dagen kan det virke som teorien om at ordentlig frokost/mat tidlig på dagen begrenser tvangsspisingen. Har i alle fall ikke vært så flink til å spise i dag. Vet at man i behandling av spiseforstyrrelser stort sett bruker en kostliste på 2000 kcal pr dag. På alle former. Spiser du jevnt og nok minsker behovet for overspising. Starter du med en kraftig frokost gjør du mye for å holde et stabilt blodsukker gjennom dagen, du må jo selvfølgelig fortsette å spise gjennom dagen. Men lettere å styre spisingen dersom man ikke er fra seg av sult. Og dersom man vet man kan spise så tenker man ofte mindre på mat, man er jo mindre sulten når man får i seg nok, og sjansen for overspising blir mindre. Det er mange som skammer seg over overspising men det er mange som sliter med dette. Anoreksi er det mest synlige men ikke den vanligste spiseforstyrrelsen. Og ofte starter man med anoreksi som utvikler seg til bulimi med tiden. Det er ikke mange med spiseforstyrrelser jeg har truffet som aldri har overspist. Jeg ville absolutt tatt det opp med behandler selv om jeg selvsagt forstår skammen knyttet til dette. Men det er altså veldig utbredt. Veldig bra at du spiser ihvertfall, og at du merker koblingen mellom når du spiser tilstrekkelig og når du ender med overspising. Ønsker deg lykke lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2809988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ville ikke spist erter og rosenkål rå, nei, men med alle mer eller mindre sære kostregler folk følger er det ikke så lett å vite om det er viktig om gulrøttene er kokt eller ikke. Men jeg satser på å spise grønnsakene som jeg liker dem best, jeg. Tvangsspising, ja. Hadde en "episode" i dag, ikke så ille som det kan være, men nok til å minne meg om at problemet fortsatt er der. Jeg går til psykiatrisk behandling, men ikke direkte for tvangsspisingen. For å være ærlig er det noe jeg skammer meg så mye over at jeg ikke har tatt det opp med behandleren min. (Vet jeg burde gjort det.) Når jeg ser tilbake på dagen kan det virke som teorien om at ordentlig frokost/mat tidlig på dagen begrenser tvangsspisingen. Har i alle fall ikke vært så flink til å spise i dag. ''Ville ikke spist erter og rosenkål rå, nei, men med alle mer eller mindre sære kostregler folk følger er det ikke så lett å vite om det er viktig om gulrøttene er kokt eller ikke.'' Hehe, du sier noe! ''Men jeg satser på å spise grønnsakene som jeg liker dem best, jeg.'' Høres lurt ut. Trist at du hadde en episode i dag. Går det greit med deg nå? Hvorvidt du burde fortelle behandleren din om dette, avhenger av i hvor stor grad spiseforstyrrelsen preger livet ditt, tenker jeg. Det er veldig vanlig å skamme seg når man har denne lidelsen. Men mange opplever at det å erkjenne problemet overfor noen, som møter en med respekt, kan minske skammen. Derimot kan skam, om man ikke gjør noe med den,bli en faktor som opprettholder, evt. til og med forsterker, problemet. Noe å tenke over? ''Når jeg ser tilbake på dagen kan det virke som teorien om at ordentlig frokost/mat tidlig på dagen begrenser tvangsspisingen.'' Det gjør det i hvert fall ikke lettere å stå imot psykiske spise-impulser hvis kroppen i tillegg er sulten. I morgen er det en ny dag! Ta vare på deg selv, og ha en best mulig kveld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334615-kostforslag/#findComment-2810070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.