Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei, da jeg løp for noen uker siden opplevde jeg at kneet mitt låste seg etter ca. 2 km. Det ble helt stivt, og jeg måtte halte hjem. Det tok ca. 1 døgn før det myknet opp igjen, og etter noen dager var det som normalt igjen. Jeg har etter det trent spinning for å ikke belaste kneet, og merker ingen smerter ved sykling. Har nå ikke løpt på to uker for å "hvile" kneet. Prøvde meg på en løpetur i går, og etter ca. 500 meter kjente jeg at smertene kom igjen, og jeg måtte gå hjem. Tror at om jeg hadde fortsatt å løpe, ville det låst seg igjen, men stoppet før det gikk så langt. Det er nå i dag vondt å gå nedover i trapper. Smerten sitter i høyre kne, på høyre side. Kan nevnes at jeg i tenårene fikk diagnosen slatters, og alltid har slitt med litt vonde knær. Men har ikke opplevd låsing/sterke smerter i kneet som nå etter jeg startet løpetrening. Begynte løpetrening i mai, og har trent ganske ofte, men aldri lenger enn 6 km. Kan dette være en menisk skade? Vil veldig gjerne fortsette å løpe masse! På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335087-smerter-i-kne-ved-belastning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Låsningen kan indikere meniskskade, men det at det er vondt å gå nedover trapper og at det er vondt på utsiden av kneet kan også tyde på at du har løperkne/langdistansekne.

Viktig å tøye spesielt setemuskulaturen, og gå til en fysioterapeut som kan sjekke leddstatus og bevegelighet. Fysioterapeuter som er gode på knær kan også ofte vise deg hvordan du taper kneet før løping slik at punktet som irriteres blir avlastet.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Dette kan gjerne være en meniskskade. Merkelig nok kan det skje uten spesiell ytre hendelse som fall,vrikking av beinet osv. I noen tilfeller kan det være tilstrekkelig med en løpetur eller liknende. Når det gled over etter noen dager. kan det hende at et meniskfeste har begynt å løsne og at dette er årsaken til at en menisk kommer i beknip. La legen din se nærmere på dette. I mellomtiden får du trene slik at du ikke provoserer kneet. Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...