Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tok meg selv i nakken i august og bestemte meg for å legge om livsstilen en smule. Tidligere har jeg spist alt jeg hadde lyst på, inkludert sjokolade stort sett hver dag. Nå spiser jeg normal mat i passelige mengder (har skeiet ut et par ganger - i "ordnede" former... :-) og trener styrke og kondisjon på treningsstudip to ganger i uken. I tillegg går jeg meg en kveldstur når været er OK.

Så langt har jeg gått ned 6 kilo på 4 uker, fra 101 til 95. Hadde vektnedgangen bare stoppet en periode, så kunne jeg levd med det. Men denne siste uka har jeg ikke hatt en eneste utskeielse, og likevel har jeg gått opp 1 kilo... :-(

Nå begynte det å nærme seg tiden for å ta fram og prøve et par bukser jeg hadde vokst ifra, og jeg er kjempelei meg. Skjønner ikke hva jeg har gjort feil, og trenger noen innspill...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335445-hva-har-jeg-gjort-feil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje er svaret at du får i deg for mye mat/energi pr dag. Å legge om til sunnere kosthold, er ikke nødvendigvis det samme som å få i seg en fornuftig mengde i forhold til å skulle oppnå en vektreduksjon.

Hvis du kartlegger nøyaktig hva du får i deg i løpet av noen døgn (vei alt du spiser og noter ned både type og mengde mat), så kan du beregne hvorvidt inntaket ditt ligger på riktig nivå. Hvis du ikke kan så mye om slike beregninger, så kan du skrive hva du finner ut som følge av kartleggingen her og få andre brukeres tilbakemeldinger.

Synes også du bør få kontrollert stoffskiftet ditt.

Du har uansett gjort en bra innsats, så prøv å være stolt av både trening og kostholdsomlegging. Etterhvert vil du også finne ut av hvordan komme deg ned i vekt.

Kanskje er svaret at du får i deg for mye mat/energi pr dag. Å legge om til sunnere kosthold, er ikke nødvendigvis det samme som å få i seg en fornuftig mengde i forhold til å skulle oppnå en vektreduksjon.

Hvis du kartlegger nøyaktig hva du får i deg i løpet av noen døgn (vei alt du spiser og noter ned både type og mengde mat), så kan du beregne hvorvidt inntaket ditt ligger på riktig nivå. Hvis du ikke kan så mye om slike beregninger, så kan du skrive hva du finner ut som følge av kartleggingen her og få andre brukeres tilbakemeldinger.

Synes også du bør få kontrollert stoffskiftet ditt.

Du har uansett gjort en bra innsats, så prøv å være stolt av både trening og kostholdsomlegging. Etterhvert vil du også finne ut av hvordan komme deg ned i vekt.

På en vanlig dag spiser jeg 1 skive grovbrød med magert pålegg (mager leverpostei, skinke el.) og drikker ett glass lettmelk eller juice til frokost. Til lunsj spiser jeg 2 skiver med magert pålegg eller en porsjon havregrøt på ca. 220 kcal + frukt (som regel melon eller et eple). Middag kan være f.eks. 3 fiskekaker, 2 små poteter og grønnsaker. To mellommåltider som kan bestå av 0,1% youghurt eller litt frukt. Kan også spise litt grønnsaker innimellom, snacktomater er favoritten.

Har vært i to bursdager i løpet av perioden, da ble det en bitteliten porsjon gryterett eller et rundstykke og en kakeflis. Har hatt to utskeielser med sjokolade, ganske mye begge ganger, rundt 40-50 gram tipper jeg. Men jevnt over har jeg vært flink, tror jeg selv ihvertfall... Som sagt, ingen utskeielser denne uka.

En liten ting til; vet ikke om nicket ditt er tilfeldig valgt eller har sammenheng med at du drikker druesaft. Hvis du drikker en del juice, så kan detalene være den energikilden som ødelegger for deg.

Det er nok tilfeldig :o)

Drikker 3-5 glass frokostjuice i uka, varierer mellom det og lettmelk til frokost.

Annonse

På en vanlig dag spiser jeg 1 skive grovbrød med magert pålegg (mager leverpostei, skinke el.) og drikker ett glass lettmelk eller juice til frokost. Til lunsj spiser jeg 2 skiver med magert pålegg eller en porsjon havregrøt på ca. 220 kcal + frukt (som regel melon eller et eple). Middag kan være f.eks. 3 fiskekaker, 2 små poteter og grønnsaker. To mellommåltider som kan bestå av 0,1% youghurt eller litt frukt. Kan også spise litt grønnsaker innimellom, snacktomater er favoritten.

Har vært i to bursdager i løpet av perioden, da ble det en bitteliten porsjon gryterett eller et rundstykke og en kakeflis. Har hatt to utskeielser med sjokolade, ganske mye begge ganger, rundt 40-50 gram tipper jeg. Men jevnt over har jeg vært flink, tror jeg selv ihvertfall... Som sagt, ingen utskeielser denne uka.

Altså på en dag spiser du 3 brødskiver + en normal middagsporsjon og 1-2 lettyoghurt? Høres nesten litt lite ut synes jeg...

Muskler bygger mere enn fett. En gang jeg begynnte med sykling for å gå ned i vekt, gikk jeg OPP de første 2 ukene etter jeg begynnte med det...alle bemerket at jeg så smalere ut, men altså hadde jeg vektoppgang.

det at du plutselig legger om er nok også litt sjokkartet for kroppen,som trenger tid for å omstille seg det nye livet. Ikke gi opp!! Det er ikke vekten som er avgjørende,vel? -om kroppen blir strammere,har du allerede fått resultatet du er ute etter ,ikke sant?

-et tips er å måle seg rundt magen en dag i uken, da ser du bedre resultater!!

Lykke til

Gjest Ikke lite nei, men kan omprioriteres...

Jeg vill byttet ut juicen med vann, og heller spist en større frokost. Jeg ville dessuten spist et kveldsmåltid etter middag. Jeg ville ellers hatt bare ett brødmåltid, spesielt ettersom du også spiser havregrøt. Hva med middagsrester/ salat til lunsj?

Ut over det er jeg uenig med Lillemus i at dette er lite, men fortusetter da at grønnsaker/ salat i middagsmåltidet ditt. Vi trenger ikke mer enn det du sier - men har godt av at det er mer variert... ;)

Jeg vill byttet ut juicen med vann, og heller spist en større frokost. Jeg ville dessuten spist et kveldsmåltid etter middag. Jeg ville ellers hatt bare ett brødmåltid, spesielt ettersom du også spiser havregrøt. Hva med middagsrester/ salat til lunsj?

Ut over det er jeg uenig med Lillemus i at dette er lite, men fortusetter da at grønnsaker/ salat i middagsmåltidet ditt. Vi trenger ikke mer enn det du sier - men har godt av at det er mer variert... ;)

Du er uenig i at jeg mener druesaft spiser lite, men anbefaler ett måltid til? *Humrer*

Synes det er rart at du har gått opp så mye i vekt på dette kostholdet. Tror jeg ville tatt meg en tur til fastlegen og drøftet situasjonen med vedkommende.

Annonse

Du har da ikke gjort noe som helst galt? Jeg presterte i farten å lese innlegget ditt som at du hadde gått OPP 6 kg på fire uker...

Du har jo hatt super vektnedgang samt kommet i gang med trening. Av og til vekten svinge opp igjen, men såfremt du fortsetter så vil vektnedgangen fortsette.

...også jeg som vridde hodet mitt for å forstå hvordan du kunne gå opp mer enn en kg pr uke med det kostholdet...

Gjest Instruktør

Synes det er rart at du har gått opp så mye i vekt på dette kostholdet. Tror jeg ville tatt meg en tur til fastlegen og drøftet situasjonen med vedkommende.

Nå må du gi deg.

Det er helt normalt å gå opp litt om man trener styrke. Det går litt i rykk og napp. Det viktigste er faktisk målet feks rund midjen. Den går inn etterhvert som man får mer muskler.

Nå må du gi deg.

Det er helt normalt å gå opp litt om man trener styrke. Det går litt i rykk og napp. Det viktigste er faktisk målet feks rund midjen. Den går inn etterhvert som man får mer muskler.

Hvis du leser litt høyere opp i tråden,så vil du se at jeg feilleste innlegget som at hun hadde gått opp 6 kg i løpet av perioden:-)

Gjest Instruktør.

Du spiser helt flott, lest gjennom tråden her.

Og treningen er også kjempebra.

Det er helt normalt med litt variasjon i vekten. Og når du trener styrke så kan vekten gå bittelitt opp eller stå litt stille en stund. Det er fordi muskler er tyngre enn fett. Det viktigste er jo om man går inn i mål, feks rundt magen.

Husk at mer muskler vil gi deg en mye bedre hvileforbrenning. Legg gjerne til en ekstra dag. Eller tren litt styrke etter hver kondisjonsøkt.

Mye salt i maten bindre vann. Det kan også slå ut. Jeg ville også ha kuttet ut juice.

Synes du jobber bra, jeg.

Hilsen

Gjest Instruktør

Du spiser helt flott, lest gjennom tråden her.

Og treningen er også kjempebra.

Det er helt normalt med litt variasjon i vekten. Og når du trener styrke så kan vekten gå bittelitt opp eller stå litt stille en stund. Det er fordi muskler er tyngre enn fett. Det viktigste er jo om man går inn i mål, feks rundt magen.

Husk at mer muskler vil gi deg en mye bedre hvileforbrenning. Legg gjerne til en ekstra dag. Eller tren litt styrke etter hver kondisjonsøkt.

Mye salt i maten bindre vann. Det kan også slå ut. Jeg ville også ha kuttet ut juice.

Synes du jobber bra, jeg.

Hilsen

Hvis du tenker all korn og brød før kl 12 og grønt og protein etter. En grei hovedregel. Begrenset med ris, pasta og poteter. Mat vi ikke har bruk for.

Du kan også unne deg litt mer mat på kvelden. Et stk fisk/kjøtt av mager type. Litt salat og litt cottage cheese. Dette fyrer forbrenningen og gir god næring, og den proteinen du trenger for å for å få utbytte av styrketreningen din.

Yoghurt er godt men gir altfor lite protein til en som trener.

Gjest anonym bruker

Hvis du tenker all korn og brød før kl 12 og grønt og protein etter. En grei hovedregel. Begrenset med ris, pasta og poteter. Mat vi ikke har bruk for.

Du kan også unne deg litt mer mat på kvelden. Et stk fisk/kjøtt av mager type. Litt salat og litt cottage cheese. Dette fyrer forbrenningen og gir god næring, og den proteinen du trenger for å for å få utbytte av styrketreningen din.

Yoghurt er godt men gir altfor lite protein til en som trener.

Et nytt produkt som nettopp har kommet på markedet, Skyr, er et bedre alternativ enn yoghurt og har en lignende smak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...