Gjest mann 45 år Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Etter å ha lest en del på nettet lurer jeg på om jeg har pådratt Idrettsbrokk og om dette gjør at jeg bør avstå fra deltakelse i planlagt maratonløp om 3 uker. Etter å ha drevet med "ad hoc" løping i perioder startet jeg å trene til maraton for drøye 5 år siden. Løp 4 maratonløp på ett år, og de siste måneder før det siste løpet begynte jeg å kjenne en murring i lyske/bukregionen. Ble gradvis sterkere ettersom treningsmengdene økte, men ikke mer enn at jeg gjennomførte maraton, selv om lyskesmertene hemmet meg utover i løpet. Pga smertene stoppet jeg å løpe og begynte med sykling/spinning i stedet. Kjenner ikke smerter under sykling, men tøyning kjente jeg at det fortsatt "var noe der". Selv om jeg ikke var blitt helt bra av dette begynte jeg på nytt å trene til maraton for 6 måneder siden. Har økt treningsmengde gradvis til ca 80 km i uken siste 10 uker. Etter hvert har smerten blitt tydeligere og de siste 3-4 ukene veldig plagsom. Det gjør vondt når jeg starter å løpe, blir litt bedre når jeg er varm, men tiltar så utover i aktiviteten. Intensitet og varighet forsterker smertene. Smertene fremprovoseres best ved å sitte på en stol, bøye overkroppen fremover og samtidig presse knærne sammen. Det gjør også vondt når jeg hoster. Jeg klarer ikke å finne smertepunktene ved å trykke på mage/lyskeregionen. Til det virker det som om de sitter for dypt. Skal løpe maraton om 3 uker, men er nå engstelig både for om jeg klarer å gjennomføre pga smertene og om dette kan forverrer skadesituasjonen. Tenkte slutte med løping etter dette inntil jeg vet at skaden er 100% leget. Hva vil du råde meg til å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336257-idrettsbrokkgilmores-groin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Et lyskebrokk blir problematisk først tarminnholdet som kommer ut gjennom åpningen ikke går tilbake av seg selv eller ikke lar seg presse tilbake. Slik som du nå beskriver plagene, synes jeg du først skal opereres før du i det hele tatt tenker maraton. Når smerter/ubehag er så uttalte, tyder det på at presset på tarmene i den såkalte brokk-porten ikke er ibetydelig. Men inntil så skjer kan du selvsagt bedrive den type trening som du merker ikke er spesielt provoserende. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336257-idrettsbrokkgilmores-groin/#findComment-2826543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.