Gå til innhold

Nå har vaksinen kommet


nick

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal vaksinere meg, men jeg vil ihvertfall ikke avvise det kategorisk. Kanskje burde nettopp en som meg, som ikke har noen medisinske årskaer til IKKE å vaksinere meg, være en av dem som tar sprøyta?

''Iversen forteller at hver person med svineinfluensaviruset i gjennomsnitt smitter to andre. Hvis halve befolkningen lar seg vaksinere og blir immune, vil man derfor klare å stoppe spredningen, fordi hver person bare kan smitte én eller færre. ''

''–Vi har sett eksempler på at svineinfluensaen kan bli svært alvorlig, også for personer som er helt friske. Rapporter internasjonalt viser det. Derfor er det grunn til å være positiv til vaksinen, selv om man ikke er i risikogruppene. Også fordi man ved å ta vaksinen kan forhindre at man smitter personer som er i risikogruppene. ''

''–Det ligger i vår grunnholdning at vi ønsker at flest mulig skal ta imot tilbudet, ikke minst på grunn av flokkbeskyttelsen. Det har vi kommunisert ut, og det kan ha blitt misforstått som at vi ber alle ta vaksinen. Men en offisiell anbefaling til hele befolkningen har vi altså ikke avgjort om vi skal gi ennå. ''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3324790.ece

Av samme grunn har jeg tenkt å la meg vaksinere, selv om jeg ikke helt har bestemt meg ennå.

Samme tenker jeg om barna, men der er kanskje skepsisen (foreløpig) ørlite større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diskusjonen går jo varmt på foreldreforum om hvor stor belastning sykefravær er for den norske økonomien.

Skal man følge den samme ånden burde alle arbeidstakere ta til vettet og vaksinere seg for å unngå å påføre den norske økonomien enda større sykefraværskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet gjør jeg det. Men det kommer an på hvor vanskelig det blir rent praktisk å få gjort det.

Hvis jeg f.eks. først må bruke to halve dager i telefonkø og deretter (hvis jeg holder ut i den køen) møte opp et eller annet tungvint sted midt på dagen slik at jeg i praksis mister en hel dag på jobb - antakelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde også det. altså at de hadde redusert innsendingen av prøver... Det sa i alle fall min lege og andre.

Vi husker medieoppslag for en tid siden som mente "eksplosjonen" i smitte etc skulle være ved skolestart...

Så plutselig ser vi i media har vi en periode hørt at ting har roet seg.

Vi erfarer selv at både v/skole+ jobb + fritid så hører vi om veldig få -om noen- syke.

Så leser vi at vaksina er kommet- og plutselig kommer en notis som sier at epidemien blomstrer og vi får en mill smittede før jul.

Medienes makt tenker jeg. Har de blitt bedt om å hause opp stemningen igjen, slik at den norske befolkningen vaksinerer seg?

Jeg blir også veldig skeptisk. Nå er jeg generelt veldig skeptisk til Folkehelseinstituttet og deres omgang med vaksiner. Det er bukken som passer havresekken, og det er sjelden noen god ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gidder ikke ta noen vaksine. Jeg har vanlig håndhygiene og atferd, og ellers krysser jeg fingrene. Orker ikke gå og bekymre meg for sånt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest FOR vaksinasjon

Jeg blir også veldig skeptisk. Nå er jeg generelt veldig skeptisk til Folkehelseinstituttet og deres omgang med vaksiner. Det er bukken som passer havresekken, og det er sjelden noen god ide...

Jeg har registrert at du er svært skeptisk til vaksinering overhode, og denne svineinfluensavaksinen spesielt. Jeg lurer litt på om du virkelig tror at myndighetene her i landet har noe ønske om å lure befolkningen - på den ene eller andre måten?

Altså, når Statens går ut og anbefaler alle å vaksinere seg, så skjønner ikke jeg at man da kan tro at de gjør det for å være ekle eller at de ønsker at folk skal dø av vaksinen eller at de ønsker at folk skal bli syke av vaksinen. Hva skulle vel myndighetene tjene på det?

Det er takket være vaksiner at mange svært lumske sykdommer er utryddet, og det fordi mange tok dem. Tror du verden hadde blitt noe bedre sted om vi fortsatt hadde truslen om difteri, stivkrampe og poliomyelitt hengende over oss?

Jeg forstår bare ikke helt skepsisen din, for jeg forstår ikke hvorfor du tror myndighetene vil oss vondt ved å la oss få ta vaksine - både i denne runden men også i forhold til barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert at du er svært skeptisk til vaksinering overhode, og denne svineinfluensavaksinen spesielt. Jeg lurer litt på om du virkelig tror at myndighetene her i landet har noe ønske om å lure befolkningen - på den ene eller andre måten?

Altså, når Statens går ut og anbefaler alle å vaksinere seg, så skjønner ikke jeg at man da kan tro at de gjør det for å være ekle eller at de ønsker at folk skal dø av vaksinen eller at de ønsker at folk skal bli syke av vaksinen. Hva skulle vel myndighetene tjene på det?

Det er takket være vaksiner at mange svært lumske sykdommer er utryddet, og det fordi mange tok dem. Tror du verden hadde blitt noe bedre sted om vi fortsatt hadde truslen om difteri, stivkrampe og poliomyelitt hengende over oss?

Jeg forstår bare ikke helt skepsisen din, for jeg forstår ikke hvorfor du tror myndighetene vil oss vondt ved å la oss få ta vaksine - både i denne runden men også i forhold til barna våre.

Jeg tror ikke myndighetene ønsker å skade oss :)

Jeg tror likevel at spørsmålet om vaksiner generelt er mye mer komplekst enn det helsemyndighetene ønsker at vi som folk skal vite.

Folkehelsa nekter å godta bivirkninger av vaksiner som kommer etter 20 minutter etter satt vaksine. Alle bivirkninger (utenom ømhet på stikkstedet og evt. lett feber) blir alltid forklart bort med tilfeldigheter. Jeg har vanskelig for å tro at de så kategorisk kan fastslå dette.

De nekter å innse at de kan ha feil.

Og jeg synes de er kyniske i sine vaksineforsøk (ref. hjernehinnebetennelsesforsøket på 80/90-tallet). Hvordan det blir i etterkant av HPV-vaksinasjonen og svineinfluensa-vaksinasjonen blir spennende å se. Jeg håper det beste :)

Jeg er ikke kategorisk motstander av vaksiner, langt i fra, noen kan sikkert ha fått det inntrykket.

Når det gjelder utrydding av sykdommer, så har vaksiner vært med på det - i noe grad. Samtidig er det klart at mange av de tidligere sykdommene allerede var på retur før vaksineringen startet. Bedre hygiene og ernæring var nok en større medvirkende årsak der.

Når det gjelder vaksinering mot barnesykdommer mener jeg det er mer et spørsmål om samfunnsøkonomi enn om helse. Samfunnet har ikke råd til at foreldrene er hjemme tilstrekkelig lenge til å forhindre potensielt alvorlige ettersykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke myndighetene ønsker å skade oss :)

Jeg tror likevel at spørsmålet om vaksiner generelt er mye mer komplekst enn det helsemyndighetene ønsker at vi som folk skal vite.

Folkehelsa nekter å godta bivirkninger av vaksiner som kommer etter 20 minutter etter satt vaksine. Alle bivirkninger (utenom ømhet på stikkstedet og evt. lett feber) blir alltid forklart bort med tilfeldigheter. Jeg har vanskelig for å tro at de så kategorisk kan fastslå dette.

De nekter å innse at de kan ha feil.

Og jeg synes de er kyniske i sine vaksineforsøk (ref. hjernehinnebetennelsesforsøket på 80/90-tallet). Hvordan det blir i etterkant av HPV-vaksinasjonen og svineinfluensa-vaksinasjonen blir spennende å se. Jeg håper det beste :)

Jeg er ikke kategorisk motstander av vaksiner, langt i fra, noen kan sikkert ha fått det inntrykket.

Når det gjelder utrydding av sykdommer, så har vaksiner vært med på det - i noe grad. Samtidig er det klart at mange av de tidligere sykdommene allerede var på retur før vaksineringen startet. Bedre hygiene og ernæring var nok en større medvirkende årsak der.

Når det gjelder vaksinering mot barnesykdommer mener jeg det er mer et spørsmål om samfunnsøkonomi enn om helse. Samfunnet har ikke råd til at foreldrene er hjemme tilstrekkelig lenge til å forhindre potensielt alvorlige ettersykdommer

''Når det gjelder vaksinering mot barnesykdommer mener jeg det er mer et spørsmål om samfunnsøkonomi enn om helse.

''

Hvordan i all verden kan det være et spørsmål om samfunnsøkonomi og ikke helse når faktumet er at sykdommen fortsatt er en vesentlig årsak til barnedødelighet i verden?

Hadde det ikke vært for vaksinasjonsprogrammet i Norge, hadde heller ikke sykdommen vært så godt som utrydda. Vi er UHYRE heldige i dette landet som har et oppegående vaksinasjonsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det gjelder vaksinering mot barnesykdommer mener jeg det er mer et spørsmål om samfunnsøkonomi enn om helse.

''

Hvordan i all verden kan det være et spørsmål om samfunnsøkonomi og ikke helse når faktumet er at sykdommen fortsatt er en vesentlig årsak til barnedødelighet i verden?

Hadde det ikke vært for vaksinasjonsprogrammet i Norge, hadde heller ikke sykdommen vært så godt som utrydda. Vi er UHYRE heldige i dette landet som har et oppegående vaksinasjonsprogram.

Når det gjelder meslinger, kusma og røde hunder så er ikke dette sykdommer som er farlige for unger.

Jeg kan forstå vaksinering mot røde hunder da det viruset kan gi fosterskader om gravide blir smittet. Men jeg ser ikke hvorfor man ikke kan begrense vaksineringen til jenter rett før puberteten. Alternativt til både gutter og jenter før puberteten for å demme opp for de som ikke kan ta vaksinen av ulike årsaker.

Når det gjelder kusma er ikke det noen farlig sykdom. I verste fall kan den sette seg i testiklene hos gutter og hos noen få av disse kunne gi nedsatt sædproduksjon.

Når det gjelder meslinger så har det skjedd en sjelden gang at man har fått hjernebetennelse som senkomplikasjon. Dette har stort sett skjedd hos de som ikke holder seg i ro lenge nok. Meslinger er en sykdom som tar lang tid å bli bra av, man må nok regne med å være hjemme i minst 14 dager. Det er særlig her det samfunnsøkonomiske perspektivet spiller inn.

Når jeg snakket om vaksinering mot barnesykdommer, så mente jeg disse tre, og ikke de andre vaksinene som inngår i barnevaksineringsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder meslinger, kusma og røde hunder så er ikke dette sykdommer som er farlige for unger.

Jeg kan forstå vaksinering mot røde hunder da det viruset kan gi fosterskader om gravide blir smittet. Men jeg ser ikke hvorfor man ikke kan begrense vaksineringen til jenter rett før puberteten. Alternativt til både gutter og jenter før puberteten for å demme opp for de som ikke kan ta vaksinen av ulike årsaker.

Når det gjelder kusma er ikke det noen farlig sykdom. I verste fall kan den sette seg i testiklene hos gutter og hos noen få av disse kunne gi nedsatt sædproduksjon.

Når det gjelder meslinger så har det skjedd en sjelden gang at man har fått hjernebetennelse som senkomplikasjon. Dette har stort sett skjedd hos de som ikke holder seg i ro lenge nok. Meslinger er en sykdom som tar lang tid å bli bra av, man må nok regne med å være hjemme i minst 14 dager. Det er særlig her det samfunnsøkonomiske perspektivet spiller inn.

Når jeg snakket om vaksinering mot barnesykdommer, så mente jeg disse tre, og ikke de andre vaksinene som inngår i barnevaksineringsprogrammet.

Jeg kjenner en som ble døv av kusma og en som fikk testikkelbetennelse. Jeg tror begge disse gjerne skulle vært vaksinert.

Da jeg var barn var både hygienen og ernæringstilstanden god, likevel fikk vi kusma og røde hunder. I dag får ingen barn disse sykdommene fordi de vaksineres.

Under den siste rubellaepidemien i Norge 1978-79 var det 200 meldte laboratoriebekreftede tilfeller hos gravide. Fem kvinner aborterte, svangerskapet ble avbrutt for 65 kvinner (alle disse hadde rubellainfeksjon i løpet av de første 16 svangerskapsukene), og det var fem dødfødsler. Av 121 levende fødte (ett sett tvillinger) fikk 11 barn bekreftet diagnosen kongenitt rubella. Ved oppfølging i 4-årsalder var diagnosen kongenitt rubellasyndrom dokumenert for 8 barn. Alle disse var smittet før 17. svangerskapsuke.

Hvis man baserer seg på å vaksinere bare unge kvinner, vil de få som ikke er vaksinert eller ikke har respondert på vaksinen, kunne smittes i svangerskapet av småbarn, gutter og menn. Den sikreste måten å beskytte de gravide på, er å hindre virussirkulasjon i befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...