Gå til innhold

"Nytt og bedre liv"


Orio

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å starte et nytt og bedre liv. Og trenger tips fra dere. Det jeg tenker meg er at jeg stiller noen helt konkrete krav til meg selv, både når det gjelder kosthold og trening. Helst krav uten "ikke", det vil si helst krav til ting jeg skal gjøre i stedet for ting jeg skal la være å gjøre. Jeg vil også sette en viss periode for disse kravene, når den perioden er over skal to ting skje: Jeg skal belønne meg selv (hvis jeg har oppfylt kravene), og jeg skal ta kravene opp til ny vurdering. Var de for strenge? For milde? Er det på tide å sette strengere krav?

Det jeg trenger tips om er:

- hvilke krav skal jeg stille til meg selv

- hvor lang periode skal jeg sette

- hva skal jeg love meg selv som belønning

- skal jeg kreve 100% oppfylling av kravene for å få belønningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klapz på låret

Du skal tro på deg selv og at du vil lykkes.

Du skal tro på din egen styrke.

Du kan hvis du vil, ingenting kan stoppe deg.

Du skal gå en tur på minst 30 min hver dag.

Du skal trene styrke annenhver dag.

Du skal slutte å småspise og drikke brus hver dag.

Du skal leve sunt og rent uten tobakk, narkotika og alkohol.

Du skal spise fiberrik mat.

Du skal drikke mye vann.

Du skal stille opp for venner og familie, men også kunne si nei.

Du skal være et medmenneske.

Du skal lese minst en god bok i måneden.

Du skal lære noe nytt hver dag.

Du skal møte verden med et åpent sinn.

Smil til folk du møter på gaten, kanskje får du et smil tilbake.

Smil til deg selv i speilet om morgenen og si at du er et fantastisk menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du ikke lever et godt liv allerede? Hvorfor ønsker du et nytt og bedre liv? Jeg bare spør, fordi jeg tenker at en lever på en måte som faller seg naturlig. Hvis en skal sette seg alle de målene klapz på låret ramset opp, hvordan skal du måle om du har nådd målet ditt? Jeg aner at du er misfornøyd, eller tenker at alle vil tenke bedre om deg hvis du bare...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal tro på deg selv og at du vil lykkes.

Du skal tro på din egen styrke.

Du kan hvis du vil, ingenting kan stoppe deg.

Du skal gå en tur på minst 30 min hver dag.

Du skal trene styrke annenhver dag.

Du skal slutte å småspise og drikke brus hver dag.

Du skal leve sunt og rent uten tobakk, narkotika og alkohol.

Du skal spise fiberrik mat.

Du skal drikke mye vann.

Du skal stille opp for venner og familie, men også kunne si nei.

Du skal være et medmenneske.

Du skal lese minst en god bok i måneden.

Du skal lære noe nytt hver dag.

Du skal møte verden med et åpent sinn.

Smil til folk du møter på gaten, kanskje får du et smil tilbake.

Smil til deg selv i speilet om morgenen og si at du er et fantastisk menneske!

Det ble mye på en gang, litt for langt sprang i forhold til utgangspunktet.

Men jeg skal nok klare å holde meg unna tobakk, alkohol og narkotika.

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du ikke lever et godt liv allerede? Hvorfor ønsker du et nytt og bedre liv? Jeg bare spør, fordi jeg tenker at en lever på en måte som faller seg naturlig. Hvis en skal sette seg alle de målene klapz på låret ramset opp, hvordan skal du måle om du har nådd målet ditt? Jeg aner at du er misfornøyd, eller tenker at alle vil tenke bedre om deg hvis du bare...?

Hvorfor jeg vil ha et "nytt og bedre liv"? Det er flere grunner. Av hensyn til helsen. Av hensyn til vekta. Fordi jeg føler meg bedre psykisk hvis jeg klarer å ha en rimelig sunn livsstil.

Men målene må være konkrete og overkommelige, så jeg vet om jeg har nådd dem og at jeg kan klare å nå dem hvis jeg anstrenger meg litt.

Hadde håpet på litt flere konkrete tilbakemeldinger, også på de siste tingene jeg spurte om: hvor lang periode, belønning og skal jeg kreve 100" oppfylling for å få belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Alle dager som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet...."

Jeg prøver å kombinere to ting her: gjøre det beste ut av dagen i dag samtidig som jeg prøver å utvikle meg på en måte som gjør fremtiden best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg prøver å kombinere to ting her: gjøre det beste ut av dagen i dag samtidig som jeg prøver å utvikle meg på en måte som gjør fremtiden best mulig.

Det høres ut som en vinner;)

Setter man seg mål, bør man følge dem 100%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg vil ha et "nytt og bedre liv"? Det er flere grunner. Av hensyn til helsen. Av hensyn til vekta. Fordi jeg føler meg bedre psykisk hvis jeg klarer å ha en rimelig sunn livsstil.

Men målene må være konkrete og overkommelige, så jeg vet om jeg har nådd dem og at jeg kan klare å nå dem hvis jeg anstrenger meg litt.

Hadde håpet på litt flere konkrete tilbakemeldinger, også på de siste tingene jeg spurte om: hvor lang periode, belønning og skal jeg kreve 100" oppfylling for å få belønningen.

Jeg tenker at du bør begynne med å sette deg små mål. I bynelsen er det viktig at du når målet, ellers er du i fare for å gi opp. Om det er en uke eller to måneder må du kjenne etter. Hva tror du er realistisk? Jeg spurte bare fordi jeg selv har satt meg slike mål tidligere, men med feil motivasjon. Jeg ønsket å bli bedre enn jeg er, satt altfor høye mål og mislyktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 dager uten sjokolade, brus og annen snop, og du kan unne deg litt på lørdagen. Men bytt ut brusen med Farris.

3-4 joggeturer/gåturer/treningsøkter i uka, og du kan unne deg å sitte på ræva hele lørdags kvelden. ;)

Bytt ut fint brød med grovt brød, bytt ut litt rødt kjøtt med hvitt kjøtt, og hold deg til å spise til måltidene, ikke utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør begynne med å sette deg små mål. I bynelsen er det viktig at du når målet, ellers er du i fare for å gi opp. Om det er en uke eller to måneder må du kjenne etter. Hva tror du er realistisk? Jeg spurte bare fordi jeg selv har satt meg slike mål tidligere, men med feil motivasjon. Jeg ønsket å bli bedre enn jeg er, satt altfor høye mål og mislyktes.

Det er viktig å nå målet i begynnelsen. Tror du har et viktig poeng der.

Jeg vet at det er jeg som må velge hvilke mål jeg skal sette meg, og hva det er realistisk at jeg skal klare å oppfylle. Jeg vil gjerne ha noen konkrete forslag så jeg har noe å gå ut fra. (Og for å vite hva som er et "akseptabelt minstemål" når det gjelder å leve sunt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til krav:

3 treningsøkter pr uke (hvis du ikke orker "trening", godkjennes også gåtur på ca 30 min som måloppnåelse).

Faste måltider hver dag. Akkurat hvor mange og med hvilket intervall, vet du best selv, men jeg tror at det å overholde strukturen bør være målet i første omgang.

Bruke en time på husarbeid hver fredag, slik at du kan få litt følelsen av helg.

Hvis du klarer å overholde dette, så synes jeg du skal belønne deg selv relativt raskt. Finn ut noe som du har ordentlig lyst på, og gi deg selv premien etter f.eks. to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 dager uten sjokolade, brus og annen snop, og du kan unne deg litt på lørdagen. Men bytt ut brusen med Farris.

3-4 joggeturer/gåturer/treningsøkter i uka, og du kan unne deg å sitte på ræva hele lørdags kvelden. ;)

Bytt ut fint brød med grovt brød, bytt ut litt rødt kjøtt med hvitt kjøtt, og hold deg til å spise til måltidene, ikke utenom.

Seks dager uten sjokolade og snop er for mye for meg foreløbig. (Selv om det er pinlig å innrømme det.)

Gåtur/trening tre-fire dager i uka skal jeg nok klare.

Kjøper alltid grovt brød (med fire "trekanter"), men det blir også en del kornblanding av ymse slag. Det burde jeg kanskje begrense? Eller er det noen av dem som er rimelig sunne? Hva med havregrøt/havregryn, er det sunn frokost?

Jeg er ikke flink til å spise middag. Når jeg først lager mat blir det gjerne noe med egg eller med fisk. Jeg bør vel spise mer middag og ikke kornblanding/brød til "middagsmåltidene"? Eller er ikke det så viktig?

Å ikke spise mellom måltidene kan jeg/bør jeg bli flinkere til. Tror også det handler litt om hvordan jeg legger opp måltidene, hvor ofte jeg spiser, så jeg ikke går og er småsulten mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville startet med en relativt kort periode. 2 uker er ok nå i begynnelsen. Hvis du klarer det bra i denne bolken belønner du deg med noe du har lyst på, uten å ta helt av. Det har jo bare gått to uker :o) Du kan jo sette opp en liten belønning etter en uke mer hver gang, altså etter 2, 3, 4, 5 osv uker. Så smeller du til med noe stort når du har nådd noe som for deg oppleves som en symbolsk viktig skillelinje; En gitt vekt, en spesiell klesstørrelse som passer, når du har klart 10 strake uker e.l. Jeg syns du skal kreve 100% trofasthet mot målene dine for å oppnå belønning.

Eksempler på konkrete krav kan være:

- Jeg skal gå en tur på minst 30 minutter hver kveld etter at ungene er i seng (forutsetter at du har en mann/barnevakt i hus :o)

- Jeg skal bruke minst 30 minutter hver dag på en fysisk aktivitet jeg liker (dans/tur/sykling/hopping i stua etc etc)

- Jeg skal aldri bruke heis der det finnes trapp

- Jeg skal spise sunt 6 dager i uka, og unne meg noe godt om lørdagen (hva som er sunt kommer jo an på hva du sverger til, men jeg ville satt meg inn i lavkarbokosthold. Du finner masse nyttig på nett)

Det er jo bare fantasien som begrenser målformuleringene, lykke til med ditt nye og bedre liv!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bareetforslag

Hvorfor jeg vil ha et "nytt og bedre liv"? Det er flere grunner. Av hensyn til helsen. Av hensyn til vekta. Fordi jeg føler meg bedre psykisk hvis jeg klarer å ha en rimelig sunn livsstil.

Men målene må være konkrete og overkommelige, så jeg vet om jeg har nådd dem og at jeg kan klare å nå dem hvis jeg anstrenger meg litt.

Hadde håpet på litt flere konkrete tilbakemeldinger, også på de siste tingene jeg spurte om: hvor lang periode, belønning og skal jeg kreve 100" oppfylling for å få belønningen.

Det er vanskelig å sette opp konkrete mål for deg når man ikke vet hva du mestrer pr i dag. Det er vanskelig å sette opp noen form for premiering når man ikke vet hva som kan trigge din motivasjon og glede deg.

Men jeg vil dele med deg min erfaring med trappestigen som vi har brukt i jobben.

Se for deg trappetrinn. På trinn 1 skriver du ned de tingene du er nesten sikker på at du vil klare, men allikevel må kjempe litt for. På trinn 2 setter du opp noe som vil kreve enda litt mer. På trinn 3 noe som pr i dag oppfattes av deg som vanskeligst, men allikevel innenfor rekkevidde hvis du virkelig går inn for det. Hvor mange trinn du velger å ha er opp til deg.

Trinnene kan bestå av feks 3-4 gåturer i uka nederst. Trinn 2: en tilleggsaktivitet til gåturer (feks starte på et dansekurs, ta en prøvetime på tennis, prøvetime aerobic, prøvetime spinning, en halvtime squash, en tur på bowling etc etc. På trinn 3 kan du feks sette opp spise 4 faste, sunne måltider. Trinn 4: redusere inntaket av snop til det minimale. Trinn 5 jeg skal gå ned 5 kilo på et halvår. Dette er bare forslag.

Så premierer du i forhold til måloppnåelse. Oppnåelse av trinn 1, jeg skal kjøpe en liten ting til hjemmet jeg ønsker meg, klarer jeg trinn 2, skal jeg kjøpe en liten til hjemmet og en liten ting til meg selv. Klarer jeg trinn 3 skal jeg kjøpe en ting til hjemmet, en personlig gave til meg selv og ta meg en time ansiktsbehandling/aromaterapi o.l (hvis det er noe du liker). Premiering må du neste sette opp selv ut i fra hva du føler er noe å etterstrebe. Trinn 5 skal oppnås innen i løpet av et halvt år og du kan premiere deg med noe nytt til garderoben eller en reise du lenge har hatt lyst til å ta e.l.

Så kan du selv bestemme hvor ofte du vil premiere deg selv, men jeg vil tro at hver 14. dag kan være en god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Legg lista så lavt at du kan krype over!

Jeg er verdensmester i å sette opp mål og lister for meg selv, men skjer det noe.. nei.. :)

Jeg lagde en ukemålsutabell som var fin. Tenkte å krysse av hver dag i de rutene hvor jeg har oppnådd målene mine. (Men har ikke brukt den)

Vannrett: Ukedagene

Loddrett: Ulike målområder. Mat, trening, husarbeid, oppussing PC, søvn, arbeid.

Hovedmål:

Gå ned til XX kg. Alltid ha det så ryddig at det kan komme uventet besøk. Pusse opp det vi har råd til å pusse opp. Kutte kraftig ned på unyttig databruk. Bli god på photoshop. Bestille papirbilder. Holde orden på bildesamlingen på dataen. Sette inn bilder i album. Være uthvilt om morgenen og møte i rett tid på jobb.

Mat:

Minst 4 måltider pr dag. Ikke mer enn 100 gram kake/søtsaker pr dag.

Grønnsaker/frukt hver dag.

Trening:

Minimum 2 dager med 1 times trening pr uke. Ellers mest mulig aktivitet. En sykkeltur/gåtur pr dag på jobb eller etter jobb.

Husarbeid:

Minimum 2 timer hver dag med rydding og vasking. Gjelder inntil soverom og roterom er tomt for rot. Deretter 1 time pr dag. Alltid rent kjøkken og bad og ikke verre tilstander enn at det kan komme uventet besøk til en hver tid. (Alltid ryddig på kjøkken, stue, bad og i gang).

Oppussing:

Pusse opp en ting pr uke.

PC:

Maksimalt 2 timer surfing pr dag. 1 time photoshop/bilderydding/bestilling pr dag.

Søvn:

Barnet skal være i seng ca 19.00 hver dag. Jeg skal legge meg senest 22.30 på dager da jeg skal på jobb dagen derpå.

Arbeid:

Møte på jobb senest 8.30 hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg lista så lavt at du kan krype over!

Jeg er verdensmester i å sette opp mål og lister for meg selv, men skjer det noe.. nei.. :)

Jeg lagde en ukemålsutabell som var fin. Tenkte å krysse av hver dag i de rutene hvor jeg har oppnådd målene mine. (Men har ikke brukt den)

Vannrett: Ukedagene

Loddrett: Ulike målområder. Mat, trening, husarbeid, oppussing PC, søvn, arbeid.

Hovedmål:

Gå ned til XX kg. Alltid ha det så ryddig at det kan komme uventet besøk. Pusse opp det vi har råd til å pusse opp. Kutte kraftig ned på unyttig databruk. Bli god på photoshop. Bestille papirbilder. Holde orden på bildesamlingen på dataen. Sette inn bilder i album. Være uthvilt om morgenen og møte i rett tid på jobb.

Mat:

Minst 4 måltider pr dag. Ikke mer enn 100 gram kake/søtsaker pr dag.

Grønnsaker/frukt hver dag.

Trening:

Minimum 2 dager med 1 times trening pr uke. Ellers mest mulig aktivitet. En sykkeltur/gåtur pr dag på jobb eller etter jobb.

Husarbeid:

Minimum 2 timer hver dag med rydding og vasking. Gjelder inntil soverom og roterom er tomt for rot. Deretter 1 time pr dag. Alltid rent kjøkken og bad og ikke verre tilstander enn at det kan komme uventet besøk til en hver tid. (Alltid ryddig på kjøkken, stue, bad og i gang).

Oppussing:

Pusse opp en ting pr uke.

PC:

Maksimalt 2 timer surfing pr dag. 1 time photoshop/bilderydding/bestilling pr dag.

Søvn:

Barnet skal være i seng ca 19.00 hver dag. Jeg skal legge meg senest 22.30 på dager da jeg skal på jobb dagen derpå.

Arbeid:

Møte på jobb senest 8.30 hver dag.

''Legg lista så lavt at du kan krype over!''

Kanskje en god ide. Da er det i alle fall store sjanser for at jeg klarer å nå målene. :- )

Hadde sansen for den med maks 100g kaker/søtsaker pr dag. Da begrenser du det, uten å sette som krav totalavhold.

Jeg er flink til å skrive lister, alt jeg i en ideell verden, i en god periode, skulle ønske jeg klarte/synes jeg burde klare. Problemet er at hoppet blir så langt i forhold til hvor jeg er per i dag, så det blir umulig å oppnå målene over tid. Det eneste jeg oppnår da er å være "flink" noen dager, ikke en mer varig endring.

Listen din så imponerende ut. Har døgnet nok timer til at du har reell mulighet til å gjennomføre det? Hvis du legger til tid til å spise, dusje og ta deg av barnet mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette opp konkrete mål for deg når man ikke vet hva du mestrer pr i dag. Det er vanskelig å sette opp noen form for premiering når man ikke vet hva som kan trigge din motivasjon og glede deg.

Men jeg vil dele med deg min erfaring med trappestigen som vi har brukt i jobben.

Se for deg trappetrinn. På trinn 1 skriver du ned de tingene du er nesten sikker på at du vil klare, men allikevel må kjempe litt for. På trinn 2 setter du opp noe som vil kreve enda litt mer. På trinn 3 noe som pr i dag oppfattes av deg som vanskeligst, men allikevel innenfor rekkevidde hvis du virkelig går inn for det. Hvor mange trinn du velger å ha er opp til deg.

Trinnene kan bestå av feks 3-4 gåturer i uka nederst. Trinn 2: en tilleggsaktivitet til gåturer (feks starte på et dansekurs, ta en prøvetime på tennis, prøvetime aerobic, prøvetime spinning, en halvtime squash, en tur på bowling etc etc. På trinn 3 kan du feks sette opp spise 4 faste, sunne måltider. Trinn 4: redusere inntaket av snop til det minimale. Trinn 5 jeg skal gå ned 5 kilo på et halvår. Dette er bare forslag.

Så premierer du i forhold til måloppnåelse. Oppnåelse av trinn 1, jeg skal kjøpe en liten ting til hjemmet jeg ønsker meg, klarer jeg trinn 2, skal jeg kjøpe en liten til hjemmet og en liten ting til meg selv. Klarer jeg trinn 3 skal jeg kjøpe en ting til hjemmet, en personlig gave til meg selv og ta meg en time ansiktsbehandling/aromaterapi o.l (hvis det er noe du liker). Premiering må du neste sette opp selv ut i fra hva du føler er noe å etterstrebe. Trinn 5 skal oppnås innen i løpet av et halvt år og du kan premiere deg med noe nytt til garderoben eller en reise du lenge har hatt lyst til å ta e.l.

Så kan du selv bestemme hvor ofte du vil premiere deg selv, men jeg vil tro at hver 14. dag kan være en god start.

Den trappetrinnsmodellen høres smart ut, skal prøve den ut. Jeg har vel tenkt på den måten før også, men det har slett ikke vært så tydelig som det blir med den trappetrinnsmodellen din.

Mener du det er best bare å gjør en endring av gangen? Eller kan jeg ta flere ting på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med en relativt kort periode. 2 uker er ok nå i begynnelsen. Hvis du klarer det bra i denne bolken belønner du deg med noe du har lyst på, uten å ta helt av. Det har jo bare gått to uker :o) Du kan jo sette opp en liten belønning etter en uke mer hver gang, altså etter 2, 3, 4, 5 osv uker. Så smeller du til med noe stort når du har nådd noe som for deg oppleves som en symbolsk viktig skillelinje; En gitt vekt, en spesiell klesstørrelse som passer, når du har klart 10 strake uker e.l. Jeg syns du skal kreve 100% trofasthet mot målene dine for å oppnå belønning.

Eksempler på konkrete krav kan være:

- Jeg skal gå en tur på minst 30 minutter hver kveld etter at ungene er i seng (forutsetter at du har en mann/barnevakt i hus :o)

- Jeg skal bruke minst 30 minutter hver dag på en fysisk aktivitet jeg liker (dans/tur/sykling/hopping i stua etc etc)

- Jeg skal aldri bruke heis der det finnes trapp

- Jeg skal spise sunt 6 dager i uka, og unne meg noe godt om lørdagen (hva som er sunt kommer jo an på hva du sverger til, men jeg ville satt meg inn i lavkarbokosthold. Du finner masse nyttig på nett)

Det er jo bare fantasien som begrenser målformuleringene, lykke til med ditt nye og bedre liv!

:o)

Tror det er lurt å sette måleperioden til to uker nå i starten. Kan tenke meg å sette et hovedmål jeg skal nå til jul, men jeg vet ikke hva det skal være. Er litt skeptisk til å sette en bestemt vekt som mål, selv om det kan være fristende. Tror det vil være lettere for meg å oppnå (på kort sikt) enn et "sunt liv", da kan jeg jo gjøre som før, la være å spise noe særlig en periode (for så å hive meg over alt jeg finner). Jeg blir veldig fiksert på vekt, er ikke lenge siden jeg sto opp om natta for å veie meg.

Fysisk aktivitet hver dag blir mer enn jeg får til nå, tror jeg. (Men jeg har ikke barn, så problemer med barnevakt slipper jeg unna.) Inkludert gåturer er jeg fysisk aktiv tre ganger i uka, tenker jeg kan legge til to ganger med styrke eller kondisjon, vet ikke hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til krav:

3 treningsøkter pr uke (hvis du ikke orker "trening", godkjennes også gåtur på ca 30 min som måloppnåelse).

Faste måltider hver dag. Akkurat hvor mange og med hvilket intervall, vet du best selv, men jeg tror at det å overholde strukturen bør være målet i første omgang.

Bruke en time på husarbeid hver fredag, slik at du kan få litt følelsen av helg.

Hvis du klarer å overholde dette, så synes jeg du skal belønne deg selv relativt raskt. Finn ut noe som du har ordentlig lyst på, og gi deg selv premien etter f.eks. to uker.

Hvis gåturer på 30 minutter er godkjent har jeg allerede tre "treningsøkter" i uken. De går hovedsaklig på kondisjon, så tenkte å legge til to dager med styrketrening eller mer krevende kondisjonstrening. Vet ikke hva som er best.

Jeg jobber med faste måltider, men jeg er ikke helt i mål med å finne ut hvor mange og hvor hyppig jeg bør legge dem. Lurer på om jeg bør legge inn et lite mellommåltid, blir alltid sulten og småspiser mellom lunsj og "middag". Ukedagene går greiest, det er verre med helgene. Bør jeg sette krav til hva jeg skal spise? Jeg tenkte meg å sette meg som mål at jeg skal spise frukt/grønnsaker hver dag.

To uker høres ut som en grei periode, en uke blir for kort tid, en måned blir for lenge. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke vurderte to uker selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...