Gå til innhold

"Nytt og bedre liv"


Orio

Anbefalte innlegg

Gjest pyttipanne

''Legg lista så lavt at du kan krype over!''

Kanskje en god ide. Da er det i alle fall store sjanser for at jeg klarer å nå målene. :- )

Hadde sansen for den med maks 100g kaker/søtsaker pr dag. Da begrenser du det, uten å sette som krav totalavhold.

Jeg er flink til å skrive lister, alt jeg i en ideell verden, i en god periode, skulle ønske jeg klarte/synes jeg burde klare. Problemet er at hoppet blir så langt i forhold til hvor jeg er per i dag, så det blir umulig å oppnå målene over tid. Det eneste jeg oppnår da er å være "flink" noen dager, ikke en mer varig endring.

Listen din så imponerende ut. Har døgnet nok timer til at du har reell mulighet til å gjennomføre det? Hvis du legger til tid til å spise, dusje og ta deg av barnet mener jeg?

Jeg ga opp å bruke tabellen etter få dager. Det var altfor urealistiske mål. Jeg er for avhengig av dataen og orker ikke å rydde og vaske 2 timer hver dag blant annet. Jeg tror jeg må starte med å kartlegge hvor ille det faktisk er og å legge lista mye lavere i forhold til forbedring av status quo. Så får jeg heller ha som mål å øke på etterhvert som jeg ser at jeg faktisk mestrer de målene jeg har satt meg. Det er ikke noe hjelp i slike lister om de er så urealistiske at en bare føler seg mislykka av dem og gir opp etter 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ga opp å bruke tabellen etter få dager. Det var altfor urealistiske mål. Jeg er for avhengig av dataen og orker ikke å rydde og vaske 2 timer hver dag blant annet. Jeg tror jeg må starte med å kartlegge hvor ille det faktisk er og å legge lista mye lavere i forhold til forbedring av status quo. Så får jeg heller ha som mål å øke på etterhvert som jeg ser at jeg faktisk mestrer de målene jeg har satt meg. Det er ikke noe hjelp i slike lister om de er så urealistiske at en bare føler seg mislykka av dem og gir opp etter 3 dager.

Rydde og vaske to timer hver dag. Hvem orker vel det? Jeg kan ikke skjønne at du hadde sjans til å oppfylle alle kravene du satte for deg selv. Begynn på ny frisk, med et nytt skjema, kanskje vi kan "holde følge" på veien mot et nytt og bedre liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks dager uten sjokolade og snop er for mye for meg foreløbig. (Selv om det er pinlig å innrømme det.)

Gåtur/trening tre-fire dager i uka skal jeg nok klare.

Kjøper alltid grovt brød (med fire "trekanter"), men det blir også en del kornblanding av ymse slag. Det burde jeg kanskje begrense? Eller er det noen av dem som er rimelig sunne? Hva med havregrøt/havregryn, er det sunn frokost?

Jeg er ikke flink til å spise middag. Når jeg først lager mat blir det gjerne noe med egg eller med fisk. Jeg bør vel spise mer middag og ikke kornblanding/brød til "middagsmåltidene"? Eller er ikke det så viktig?

Å ikke spise mellom måltidene kan jeg/bør jeg bli flinkere til. Tror også det handler litt om hvordan jeg legger opp måltidene, hvor ofte jeg spiser, så jeg ikke går og er småsulten mellom måltidene.

''men det blir også en del kornblanding av ymse slag. Det burde jeg kanskje begrense? Eller er det noen av dem som er rimelig sunne? Hva med havregrøt/havregryn, er det sunn frokost?''

Havregrøt er knallsunt! Jeg synes det er veldig godt å blande i litt eplemos, da blir den friskere på smak. :o) Av kornblandinger er 4-korn den sunneste, men også de papirposene fra AXA med GodDag (???) i ulike varianter er helt greie.

''Jeg er ikke flink til å spise middag. Når jeg først lager mat blir det gjerne noe med egg eller med fisk. Jeg bør vel spise mer middag og ikke kornblanding/brød til "middagsmåltidene"? Eller er ikke det så viktig?''

Spørs hva du har på brødet. Om du er flink til å ha f.eks. makrell i tomat, skinke, ost, egg og slike ting så du får i deg proteiner så er det ikke så farlig med middagen. Men frukt og grønt bør du spise hver dag! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til krav:

3 treningsøkter pr uke (hvis du ikke orker "trening", godkjennes også gåtur på ca 30 min som måloppnåelse).

Faste måltider hver dag. Akkurat hvor mange og med hvilket intervall, vet du best selv, men jeg tror at det å overholde strukturen bør være målet i første omgang.

Bruke en time på husarbeid hver fredag, slik at du kan få litt følelsen av helg.

Hvis du klarer å overholde dette, så synes jeg du skal belønne deg selv relativt raskt. Finn ut noe som du har ordentlig lyst på, og gi deg selv premien etter f.eks. to uker.

Hvor kommer det med husarbeid inn? Kan ikke huske at jeg nevnte noe om det. Er du rett og slett av dem som mener man bør rydde og vaske litt i blant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men det blir også en del kornblanding av ymse slag. Det burde jeg kanskje begrense? Eller er det noen av dem som er rimelig sunne? Hva med havregrøt/havregryn, er det sunn frokost?''

Havregrøt er knallsunt! Jeg synes det er veldig godt å blande i litt eplemos, da blir den friskere på smak. :o) Av kornblandinger er 4-korn den sunneste, men også de papirposene fra AXA med GodDag (???) i ulike varianter er helt greie.

''Jeg er ikke flink til å spise middag. Når jeg først lager mat blir det gjerne noe med egg eller med fisk. Jeg bør vel spise mer middag og ikke kornblanding/brød til "middagsmåltidene"? Eller er ikke det så viktig?''

Spørs hva du har på brødet. Om du er flink til å ha f.eks. makrell i tomat, skinke, ost, egg og slike ting så du får i deg proteiner så er det ikke så farlig med middagen. Men frukt og grønt bør du spise hver dag! :o)

Skal prøve å spise mer havregrøt, det er jo godt å spise når det er kaldt ute også.

Og så skal jeg prøve å bli flinkere til å spise makrell i tomat etc, på brødet, i alle fall til "middag", med en revet gulrot i tillegg burde det vel nærme seg et akseptabelt måltid? Det er i alle fall noe jeg kan se for meg at jeg klarer å gjøre i stand og faktisk spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å spise mer havregrøt, det er jo godt å spise når det er kaldt ute også.

Og så skal jeg prøve å bli flinkere til å spise makrell i tomat etc, på brødet, i alle fall til "middag", med en revet gulrot i tillegg burde det vel nærme seg et akseptabelt måltid? Det er i alle fall noe jeg kan se for meg at jeg klarer å gjøre i stand og faktisk spise.

Grovbrød med makrell i tomat + litt grønnsaker er et flott lite måltid. :o) Pøs gjerne godt på med makrell på skiva! Smaker best med litt pepper på synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bareetforslag

Den trappetrinnsmodellen høres smart ut, skal prøve den ut. Jeg har vel tenkt på den måten før også, men det har slett ikke vært så tydelig som det blir med den trappetrinnsmodellen din.

Mener du det er best bare å gjør en endring av gangen? Eller kan jeg ta flere ting på samme tid?

''Den trappetrinnsmodellen høres smart ut, skal prøve den ut. Jeg har vel tenkt på den måten før også, men det har slett ikke vært så tydelig som det blir med den trappetrinnsmodellen din.''

Den er smart, men du må gjøre mer enn å tenke den. Du må tegne den, sette inn målene og følge den opp på daglig basis ved å skrive ned hva du faktisk har fått til av de oppsatte målene. Bruk dette som motivasjon. Vi gjør nemlig mer enn vi tror i løpet av en dag.

''Mener du det er best bare å gjør en endring av gangen? Eller kan jeg ta flere ting på samme tid?''

Her kan du prøve og feile litt ;) Jeg kjenner deg ikke, så det er vanskelig å gi et godt råd her. Er du av typen som gir opp hvis du gaper over for mye, kan det være lurt å holde seg på trinn 1 i 14 dager. Fungerer det greit, fortsetter du etter de 14 dagene med målene på trinn 2 i tillegg. Er det du har satt på trinn 1 lett gjennomførbart, så kan du selvsagt gå for å klare både trinn 1 og 2. Jeg tror allikevel på å gjøre litt av gangen for å få innarbeidet en rutine. Jeg ville derfor heller, hvis jeg hadde overskudd og lyst gjort noe som ikke står på stigen i tillegg og heller notere det i feks en kolonne du kaller "tilleggsting jeg har mestret". Denne stigen skal fungere som en motivator og ikke noe som blir uoverkommelig og dermed lagt til side og gitt opp.

Jeg ser at du går turer og det er bra. Jeg ser at du ønsker å få opp kondisen litt. Jeg dele med deg hva jeg gjør på et par av turene mine. Jeg har lagt en av de i et område hvor det er en bratt bakke. Denne går jeg opp og ned i et godt tempo 3 ganger. Dette gjør at jeg har høyere puls resten av runden.

På en av turene mine er det en trapp ved en jernbanestasjon. Den har ikke så altfor mange trinn og denne jogger jeg lett opp og ned til jeg ikke orker mer.

På en annen tur inkluderer jeg armer og ben litt, jeg har et område jeg går i ring 3 runder. Den ene runden tar jeg 3 knebøy for hvert 20 skritt (dette er j' tungt hehe), jeg går på tå, jeg går på helene, jeg går baklengs og jeg tar noen hopp slik vi gjorde i barndommen vet du :). Jeg tar skulderhev og trener biceps uten vekter, jeg stopper opp og tar litt sidetøyninger. Jeg tar armene opp foran brystet og presser de mot hverandre foran brystet. Og jeg avslutter turen med armhevninger på gjerdet utenfor her. Det er regne aerobictimen. Jeg er helt kjørt etter denne runden puh! Dette er bare forslag til ting du kan putte inn i gåturer for å få opp pulsen og øke kondisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...