Gå til innhold

Flere sinnsyke straffer


Gjest Niccola

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Lag en folkeaksjon for slike saker. Dette berører folk langt utenfor Frp. Ikke la Frp ha denne saken alene.

Det er på tide at fokus settes på ofrene for kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ada sofie, moren til Stine Sofie som ble drept i Baneheia oppsummerte straffenivået i Norge der barn er innvolvert slik "straffenivået i Norge er et hån mot de barna som rammes". Kan jo ikke si seg annet enn enig i den uttalelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ada sofie, moren til Stine Sofie som ble drept i Baneheia oppsummerte straffenivået i Norge der barn er innvolvert slik "straffenivået i Norge er et hån mot de barna som rammes". Kan jo ikke si seg annet enn enig i den uttalelsen.

Jepp. Jeg leste reportasjen om henne - var det i A-magasinet, tro? Og ble imponert over stå-på-egenskapene hennes. All ære..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Straffesystemet i Norge er helt på tryne. Ved økonomisk kriminalitet, narkotika eller om du jukser på skatten blir straffen lett lang. Men ved slike overgrep og andre straffbare handlinger hvor man påfører et annet menneske lidelse for resten av livet er straffen minimal.

Bare tenk på Christopher-saken, var det 8 eller 9 år han fikk til slutt, og det var spesielt strengt..

Straffenivået i Norge sykt. Og det at det virker som det er regelen at man slipper ut etter at 2/3 er sonet. Og et fengselsår er jo ikke et helt kalenderår en gang. 9 mnd eller noe tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står veldig lite om hva som egentlig har skjedd. "Seksuelle overgrep" er et ganske vidt begrep. Jeg skjønner ikke hvordan du finner nok opplysninger i den korte artikkelen til å mene noe som helst om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det på tekst-tv og ble veldig provosert, men ikke veldig overrasket - det er tross alt Norge vi snakker om her...

Noe jeg reagerer på er at mannen får lavere straff fordi det "...har gått to og et halvt år siden forholdet ble anmeldt." HVA SÅ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står veldig lite om hva som egentlig har skjedd. "Seksuelle overgrep" er et ganske vidt begrep. Jeg skjønner ikke hvordan du finner nok opplysninger i den korte artikkelen til å mene noe som helst om det?

Så du mener at mannen burde få lov til å begå seksuelle overgrep mot en mindreårig, funksjonshemmet jente bare ikke overgrepene er så grove...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde en skikkelig opprenskning til i rettssystemet og straffeutmålingene.

Nå virker det på meg (som ikke har særlig god kjennskap til dette) at det er strengere straffer for økonomisk kriminalitet enn for drap, voldtekter, kvestinger osv.

Skjønne det den som skjønne kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg så det på tekst-tv og ble veldig provosert, men ikke veldig overrasket - det er tross alt Norge vi snakker om her...

Noe jeg reagerer på er at mannen får lavere straff fordi det "...har gått to og et halvt år siden forholdet ble anmeldt." HVA SÅ???

Ikke sant - hva så??!! Jeg blir så sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det står veldig lite om hva som egentlig har skjedd. "Seksuelle overgrep" er et ganske vidt begrep. Jeg skjønner ikke hvordan du finner nok opplysninger i den korte artikkelen til å mene noe som helst om det?

jenta er altså 1 - mindreårig, 2 - funksjonshemmet, og 3 - han var i en tillitsposisjon overfor henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mikkel Lange Lo

Lag en folkeaksjon for slike saker. Dette berører folk langt utenfor Frp. Ikke la Frp ha denne saken alene.

Det er på tide at fokus settes på ofrene for kriminalitet.

Hvorfor tror du det? Hvis dette hadde vært viktig for andre partier, så hadde de selvsagt hatt det på agendaen. Men det er åpenbart ikke viktig nok for dem.

Det samme med folk flest. Hvis dette hadde vært viktig, så hadde flere stemt Frp, men siden vi nå sitter her med en rød-grønn-regjering i 4 nye år, så er konklusjonen at de fleste velgerne fant andre saker de ønsket å prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en folkeaksjon for slike saker. Dette berører folk langt utenfor Frp. Ikke la Frp ha denne saken alene.

Det er på tide at fokus settes på ofrene for kriminalitet.

Valdig bra. Mange ganger har jeg lurt på om dommerne kan være korrupte eller om det er hold i påstanden om at medlemskap i frimurerlosjer påvirker dommere til å betemme lavere straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor tror du det? Hvis dette hadde vært viktig for andre partier, så hadde de selvsagt hatt det på agendaen. Men det er åpenbart ikke viktig nok for dem.

Det samme med folk flest. Hvis dette hadde vært viktig, så hadde flere stemt Frp, men siden vi nå sitter her med en rød-grønn-regjering i 4 nye år, så er konklusjonen at de fleste velgerne fant andre saker de ønsket å prioritere.

Det som er viktig for folk er/blir viktig for politikerne.

Stemmegivning avgjøres av en totalvurdering. Mange synes dette (og innvandringsspørsmål) er særdeles viktige. Likevel stemmer de ikke Frp, sannsynligvis pga mange andre saker som de er uenige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta er altså 1 - mindreårig, 2 - funksjonshemmet, og 3 - han var i en tillitsposisjon overfor henne.

Det er de skjerpende omstendighetene. Hva "selve forbytelsen" besto i vet vi ingenting om, og det er ganske viktig for straffeutmålingen. Du er vel enig i at straffen bør være strengere for gjentatte voldtekter enn for blotting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står veldig lite om hva som egentlig har skjedd. "Seksuelle overgrep" er et ganske vidt begrep. Jeg skjønner ikke hvordan du finner nok opplysninger i den korte artikkelen til å mene noe som helst om det?

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...