Gå til innhold

Husleieøkning ved sosialhjelp


Gjest Tonetulla

Anbefalte innlegg

Jo, det er riktig. Jeg trenger IKKE sosialstønad når jeg er blitt innvilget uføretrygd.

Sosialstønaden jeg har fått til nå er ytt som vanlig bidrag, men da med sosialtjenestens refusjonsrett, slik at de trekker dette fra ved etterbetaling av trygd.

Min lege pressiserte i legeerklæringen at og BA sosialtjenesten om å hjelpe meg i en overgangsperiode nå frem til uførestønad foreligger, "da han helt klart vil få uførestønad".

Disse tingene og argumentene stod allerede i min søknad, men fikk likevel avslag.

Da har du et godt grunnlag for å klage. Det er jo nettopp når det virker som om saksbehandleren ikke har tatt alle forhold med i betraktning, det er grunnlag for å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tonetulla

Du har en sak som burde vært fremme i media, da er som regel alt ordnet dagen etter fra NAV sin side. Men det er jo ikke alle av oss som har lyst til å stå frem i full offentlighet. Den oppførselen du ble møtt med ved din henvendelse er bare hårreisende og kan klart anses som at vi vil gjøre ting vanskeligere for deg enn det allerede er. Jeg mangler i grunnen ord....

Ja, fristelsen med å få hjelp av media er der den, men vil nok føle belastningen med å få livet brettet ut som en alt for stor belsatning til å gjøre noe sånt. men..kjenner på meg at jeg har lyst til å "filleriste noen" hehe.

At ting skal være så innmari firkantet og at de ikke vurderer konsekvenser.

Er det bare en kronesum som teller, og at en lege-erklæring ikke har noen INGEN ting å bety?

Jeg trodde FØR at det var hjelpebehovet som var det som var det som skulle bety noe, men nei, der tok jeg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetulla

Da har du et godt grunnlag for å klage. Det er jo nettopp når det virker som om saksbehandleren ikke har tatt alle forhold med i betraktning, det er grunnlag for å klage.

Jo, jeg skal klage.

Hva svarer jeg på dette forresten? Jeg finner ikke ord...!

------

Råd og veiledning:

Sosialtjenesten råder deg til å kontakte Utleier på nytt å be om å få en ny husleiekontrakt pålydende leiebeløp som du hadde tidligere.

Alternativt kan du fritt benytte vårt datautstyr i publikumsmottaket å lete etter ny leilighet på FINN.NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg skal klage.

Hva svarer jeg på dette forresten? Jeg finner ikke ord...!

------

Råd og veiledning:

Sosialtjenesten råder deg til å kontakte Utleier på nytt å be om å få en ny husleiekontrakt pålydende leiebeløp som du hadde tidligere.

Alternativt kan du fritt benytte vårt datautstyr i publikumsmottaket å lete etter ny leilighet på FINN.NO

Gjør dette enklest mulig. Klag på vedtaket og se på hva utfallet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør enten søke på nytt eller klage på det avslaget du fikk.

Vet du hvor mye du kommer til å få i uføretrygd? Hvis du vet det (og helst- kan dokumentere det) sett det opp på et ark der du viser at du kan betale husleien når du bare får den trygden du har ventet på så lenge. Ta med alle boutgifter i denne utregningen (strøm, forsikring). Dette er viktig for å vise at du da vil kunne håndtere boutgiftene og ikke være avhengig av løpende (månedlig) sosialhjelp.

Er det svært stor sjanse for at du får uføretrygd, vil du jo kanskje også være berettiget til bostøtte. Bostøtte vil kunne være med på å bidra til at du ikke behøver sosialhjelp. Selv om bostøtten søkes via kommunens boligkontor, er det ikke en kommunal stønad. Kommunene mottar og behandler søknadene, men pengene kommer fra Husbanken (staten). Noen kommuner har kommunal bostøtte i tillegg, men det tror jeg ikke er så vanlig.

Kan legen skrive noe mer utfyllende? F.eks at den tilretteleggingen du behøver ikke uten videre kan gjøres i en hvilken som helst bolig.

Når det gjelder oppfordringen til å få nye kontrakt med den gamle husleien (herregud! er det mulig!?) får du skrive at det her er snakk om utleiers rett til å indeksregulere husleien en gang pr år. Har husleien din økt mer enn indeksreguleringen? Da kan grunnen til økningen være at det ikke har vært økning i husleien de siste årene. Skriv ned alle slike selvfølgeligheter når du søker på nytt eller klager på avslaget.

Kan du også be sosialkontoret ta kontakt med de som behandler søknaden om uføretrygd for å få litt fortgang i saken? Mulig det er nytteløst?

Det viktigste blir altså å vise at du vil være økonomisk selvgående når du får uføretrygd.

Opplys i søknaden om sosialstønad når du sist var i kontakt med trygdesaksbehandleren og hva som ble antydet av saksbehandlingstid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør enten søke på nytt eller klage på det avslaget du fikk.

Vet du hvor mye du kommer til å få i uføretrygd? Hvis du vet det (og helst- kan dokumentere det) sett det opp på et ark der du viser at du kan betale husleien når du bare får den trygden du har ventet på så lenge. Ta med alle boutgifter i denne utregningen (strøm, forsikring). Dette er viktig for å vise at du da vil kunne håndtere boutgiftene og ikke være avhengig av løpende (månedlig) sosialhjelp.

Er det svært stor sjanse for at du får uføretrygd, vil du jo kanskje også være berettiget til bostøtte. Bostøtte vil kunne være med på å bidra til at du ikke behøver sosialhjelp. Selv om bostøtten søkes via kommunens boligkontor, er det ikke en kommunal stønad. Kommunene mottar og behandler søknadene, men pengene kommer fra Husbanken (staten). Noen kommuner har kommunal bostøtte i tillegg, men det tror jeg ikke er så vanlig.

Kan legen skrive noe mer utfyllende? F.eks at den tilretteleggingen du behøver ikke uten videre kan gjøres i en hvilken som helst bolig.

Når det gjelder oppfordringen til å få nye kontrakt med den gamle husleien (herregud! er det mulig!?) får du skrive at det her er snakk om utleiers rett til å indeksregulere husleien en gang pr år. Har husleien din økt mer enn indeksreguleringen? Da kan grunnen til økningen være at det ikke har vært økning i husleien de siste årene. Skriv ned alle slike selvfølgeligheter når du søker på nytt eller klager på avslaget.

Kan du også be sosialkontoret ta kontakt med de som behandler søknaden om uføretrygd for å få litt fortgang i saken? Mulig det er nytteløst?

Det viktigste blir altså å vise at du vil være økonomisk selvgående når du får uføretrygd.

Opplys i søknaden om sosialstønad når du sist var i kontakt med trygdesaksbehandleren og hva som ble antydet av saksbehandlingstid.

Lykke til!

Kom på en ting til:

Du kan både klage på vedtaket og levere ny søknad med ny, utfyllende dokumentasjon. Sosialtjenesten er nødt til å realitetsbehandle begge. Da kan du la avslaget gå til Fylkesmannen for vurdering der. Det er jo interessant å vite hva de mener om et slikt avslag.

Din nye søknad om stønad der ny husleie tas med og mer utfyllende dokumentasjon og redegjørelse skal behandles som en hvilken som helst søknad, selv om du har en sak om det samme til behandling hos Fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest økonomisk saksbehandler

Har du søkt Husbankens bostøtte?

Vedtaket virker urimelig, ut fra det du skriver. Med tanke på hva det koster å flytte så syns jeg det er en litt rar vurdering som er gjort. Spesielt også siden du venter på vedtak på uføretrygd og ikke har så god helse.

Jeg hadde bedt om en samtale med saksbehandler og hadde da lagt fram saken så rolig som mulig og sagt at jeg måtte klage på vedtaket. (Ha med klagen i veska)

Alternativt kan du også ringe Fylkesmannen og få hans vurdering, kanskje få Fylkesmannen til å ringe saksbehandleren. Alternativt kan du også prøve å ringe sosialsjefen eller få deg en advokat. Du har rett på fri rettshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetulla

Kom på en ting til:

Du kan både klage på vedtaket og levere ny søknad med ny, utfyllende dokumentasjon. Sosialtjenesten er nødt til å realitetsbehandle begge. Da kan du la avslaget gå til Fylkesmannen for vurdering der. Det er jo interessant å vite hva de mener om et slikt avslag.

Din nye søknad om stønad der ny husleie tas med og mer utfyllende dokumentasjon og redegjørelse skal behandles som en hvilken som helst søknad, selv om du har en sak om det samme til behandling hos Fylkesmannen.

Takk for tipset, det var i grunnen en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetulla

Har du søkt Husbankens bostøtte?

Vedtaket virker urimelig, ut fra det du skriver. Med tanke på hva det koster å flytte så syns jeg det er en litt rar vurdering som er gjort. Spesielt også siden du venter på vedtak på uføretrygd og ikke har så god helse.

Jeg hadde bedt om en samtale med saksbehandler og hadde da lagt fram saken så rolig som mulig og sagt at jeg måtte klage på vedtaket. (Ha med klagen i veska)

Alternativt kan du også ringe Fylkesmannen og få hans vurdering, kanskje få Fylkesmannen til å ringe saksbehandleren. Alternativt kan du også prøve å ringe sosialsjefen eller få deg en advokat. Du har rett på fri rettshjelp.

Jo, jeg har søkt husbanken om bostøtte, og denne er innvilget.

Sosialtjenesten har derimot i sitt vedtak trukket fra bostøtten fra livsoppholdet, slik at boutgiften likevel blir den samme.

Det riktige ville etter min mening være å beholde livsoppholdsnormen fast og beregne boutgift som følger: Husleie minus bostøtte= reell boutgift.

Men det har de da alstå ikke gjort. Virker nesten som de gjør dette med overlegg for å fremstille saken vanskeligere enn den er for å kunne gi avslag. MERKELIG!!!

UFF, AT TING SKAL VÆRE SÅ INNMARI VANSKELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...