Gå til innhold

Når alenemor må jobbe på julaften


Gjest Carrola

Anbefalte innlegg

Gjest Carrola

Dersom du er alenemor med 3 barn der bla et er fysisk handicapet. Så viser det seg at hun må jobbe både lille julaften og julaften. Hva gjør hun da?

Den handicapede sønnen kan få tilbud om å tilbringe julaften på institusjon, men dette høres bare vanvittig trist ut.

Finnes det virkelig ingen alternativ for denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest like vilkår

I mange yrker med turnus er det slik at en må jobbe også i høytidene, så tredjehver juleaften, nyttårsaften etc må hun finne seg i å jobbe. Det finnes ingen særordning for aleneforeldre. I så fall måtte jo andre jobbe desto hyppigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med barnas far, eller er han helt ute av bildet?

Hva med besteforeldre?

Har hun noen mulighet for å bytte bort vakter for én av dagene? Eventuelt bytte til et annet tidspunkt på dagen?

Men alle vil jo gjerne ha fri julaften, så at det må gå på omgang å ha slike vakter er naturlig. Hva har skjedd i tidligere år her - hvordan har hun unngått vaktene?

Har hun barna hver jul eller annenhver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange yrker med turnus er det slik at en må jobbe også i høytidene, så tredjehver juleaften, nyttårsaften etc må hun finne seg i å jobbe. Det finnes ingen særordning for aleneforeldre. I så fall måtte jo andre jobbe desto hyppigere.

Må vel kunne gå an å få fri,her syns jeg arbeidsgiver godt kan være litt smidig.

Bytte vakt er kansje en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel kunne gå an å få fri,her syns jeg arbeidsgiver godt kan være litt smidig.

Bytte vakt er kansje en mulighet.

Enig med lu30. Det er neppe så mange enslige mødre Men dersom du deler samvær med far, bør du kanskje bytte jul m han i forhold til vakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest like vilkår

Må vel kunne gå an å få fri,her syns jeg arbeidsgiver godt kan være litt smidig.

Bytte vakt er kansje en mulighet.

Få fri? Det er nok en jobb som må gjøres akkurat da, ellers ville vel ingen jobbet på den tiden. Tror du f.eks sykehus og sykehjem stenger på juleaften?

Bytte vakt? Hvem tror du vil bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Den handicapede sønnen kan få tilbud om å tilbringe julaften på institusjon, men dette høres bare vanvittig trist ut.''

Hvorfor er dette trist? Tror du ikke at de som jobber på institusjon prøver å lage en koselig og fin julaften med brukerne?

Jeg tror denne sønnen vil få den fineste julen av alle. Han får jo både i pose og sekk.

Familien kan heller feire julaften første juledag, og gjøre denne dagen like spesiell som julaften er. Julaften er jo egentlig en helt vanlig torsdag, som like gjerne kan feires på fredag.

Familien kan åpne noen av gavene på julaften torsdag og ta den ordentlige feiringen på fredag.

Man trenger kanskje ikke ribbe to dager, men det finnes så mye forskjellig julemat at det trenger man ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Få fri? Det er nok en jobb som må gjøres akkurat da, ellers ville vel ingen jobbet på den tiden. Tror du f.eks sykehus og sykehjem stenger på juleaften?

Bytte vakt? Hvem tror du vil bytte?

''Bytte vakt? Hvem tror du vil bytte?''

Vet om flere jeg som kunne tenke seg å jobbe julaften. Så sikkert ikke så stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirsdagblomsten

Har mor

- forsøkt å bytte vakt(er) med noen?

- snakket med barnas far? Andre slektninger?

Noen må jobbe i høytidene også, slik er det bare. Det er ikke slik at arbeidsgiver kan gi folk fri selv om det hadde vært hyggelig, man må ha inn noen andre.

Noen steder er det lett å få (single, unge?) til å jobbe i høytider, andre steder finnes det ikke slike.

Hvis det ikke finnes noen slektninger eller venner som kan trå til, så kan kanskje de to andre barna også få feire på institusjonen med søsknet sitt? Det behøver absolutt ikke å bli noen dårlig feiring for ungene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fri? Det er nok en jobb som må gjøres akkurat da, ellers ville vel ingen jobbet på den tiden. Tror du f.eks sykehus og sykehjem stenger på juleaften?

Bytte vakt? Hvem tror du vil bytte?

Det er heldigvis flere single uten barn som vil jobbe julaften. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fri? Det er nok en jobb som må gjøres akkurat da, ellers ville vel ingen jobbet på den tiden. Tror du f.eks sykehus og sykehjem stenger på juleaften?

Bytte vakt? Hvem tror du vil bytte?

Jobber selv på sykehus du :) så det vet jeg ALT om.

På ett sykehus jobber hundre/tusenvis av andre, så å få byttet vakt/fri er ikke umulig.Har byttet de fleste jeg.

Ikke alle feirer jul, og det er mange som faktisk ønsker å jobbe disse dagene.

Spes kansje voksne/unge uten barn.

Herregud ,,, tenker jeg,,,,når jeg leser ditt innlegg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min enslige kusine har flere år tilbudt seg å jobbe på julaften, så det som trenger det mer kan få fri. Hun har ingen familie der hun bor og jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carrola

Har mor

- forsøkt å bytte vakt(er) med noen?

- snakket med barnas far? Andre slektninger?

Noen må jobbe i høytidene også, slik er det bare. Det er ikke slik at arbeidsgiver kan gi folk fri selv om det hadde vært hyggelig, man må ha inn noen andre.

Noen steder er det lett å få (single, unge?) til å jobbe i høytider, andre steder finnes det ikke slike.

Hvis det ikke finnes noen slektninger eller venner som kan trå til, så kan kanskje de to andre barna også få feire på institusjonen med søsknet sitt? Det behøver absolutt ikke å bli noen dårlig feiring for ungene! :-)

Sønnen er svært deprimert og nekter plent å være på institusjon på julaften. Barnas far er utelukket. Hun har tilbudt seg å betale evt utgifter for innleie fra vikarbyrå som kan jobbe istedetfor for henne, men sjefen nekter plent av prinsippsak (fordi hun fikk fri julaften i fjor)

Hun har også forhørt seg om bytting av vaktene, men ingen som vil jobbe natt til + julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Var enslig mor i mange år

Sønnen er svært deprimert og nekter plent å være på institusjon på julaften. Barnas far er utelukket. Hun har tilbudt seg å betale evt utgifter for innleie fra vikarbyrå som kan jobbe istedetfor for henne, men sjefen nekter plent av prinsippsak (fordi hun fikk fri julaften i fjor)

Hun har også forhørt seg om bytting av vaktene, men ingen som vil jobbe natt til + julaften.

Er det ingen som kan ta barna, så som besteforeldre eller sånn?

For cluet er å "glemme" at julaften er på den 24.

Som alenemor i mange år, hvor annenhver ble feiret av barna hos pappan sin så lærte jeg at julen ikke forsvant selv om jeg satt alene på julaten.

Da lagde vi full rulle lillejulaften, med akkurat det samme innholdet som alle andre ville ha på julaften. Når ungene da dro avgårde så hadde vi kost oss og jeg kunne glad sitte igjen og vite at vi ikke var gått miste om en ekstra fin middag sammen, julepakkeåpning osv osv Ungene feiret jo også jul med sin far og fikk i så måte i post og sekk :)

Om du er borte lille julaften og julaften så kan du gjøre dette første juledag. Dra ut kontakten til telefonen og la førstedagen være deres julaften i år. Det er viktig å vite hva dagen står for, å nyte den sammen, ikke henge seg oppi om den heter den 23, 24 eller 25.

Men dette forutsetter jo at hun (ser jeg har skrevet "du" her, beklager) har noen som kan ta hånd om barna 23 og 24 da. Har hun det?

Er dette barn som det går å sitte barnevakt for? Merkelig spørsmål men, trenger de kraftig oppsyn eller er de greie å ha med å gjøre?

Tenkte litt på slike "besteforeldre" en finner gjennom annonse. Enslige litt eldre personer som sitter alene uten familie og som ønsker seg noen å ha kontakt med. Hadde det vært noen ide å annonsere etter dette? Så kunne kanskje de sett til barna og mor laget en flott julaften for dem alle den 25?

Hvor lenge jobber mor disse dagene foresten? Er hun hjemme til efta, kveld slik at hun "bare" trenger barnevakt dagtid begge dager? Da er det vel å få noen til å sitte for dem de timene.

Eller snakker vi kveldsvakter her?

Hvor i landet bor mor foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min enslige kusine har flere år tilbudt seg å jobbe på julaften, så det som trenger det mer kan få fri. Hun har ingen familie der hun bor og jobber.

Sånne mennesker liker jeg å høre om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirsdagblomsten

Sønnen er svært deprimert og nekter plent å være på institusjon på julaften. Barnas far er utelukket. Hun har tilbudt seg å betale evt utgifter for innleie fra vikarbyrå som kan jobbe istedetfor for henne, men sjefen nekter plent av prinsippsak (fordi hun fikk fri julaften i fjor)

Hun har også forhørt seg om bytting av vaktene, men ingen som vil jobbe natt til + julaften.

''men sjefen nekter plent av prinsippsak (fordi hun fikk fri julaften i fjor)''

Da må man løfte saken videre, for med slik begrunnelse fra sjefen er det jo kun regelrytteri som ligger bak.

Tillitsvalgt på jobben må inn i første omgang, og det er viktig å starte nå.

Har sjefen en sjef over seg, så må saken dit.

Hva med besteforeldre/andre slektninger/gode venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen er svært deprimert og nekter plent å være på institusjon på julaften. Barnas far er utelukket. Hun har tilbudt seg å betale evt utgifter for innleie fra vikarbyrå som kan jobbe istedetfor for henne, men sjefen nekter plent av prinsippsak (fordi hun fikk fri julaften i fjor)

Hun har også forhørt seg om bytting av vaktene, men ingen som vil jobbe natt til + julaften.

Hørtes ut som en uvanlig vrang sjef!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun spurt om fri? Det er ikke sikkert det er umulig å få noen til å jobbe julaften. Jeg jobbet i en boliger med service for noen år siden, der fikk de som ønsket fri på julaften, fordi det var en populær vakt for unge damer uten familie. De syntes det var så koselig på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...