Gå til innhold

Når alenemor må jobbe på julaften


Gjest Carrola

Anbefalte innlegg

Gjest Carrola

Har hun spurt om fri? Det er ikke sikkert det er umulig å få noen til å jobbe julaften. Jeg jobbet i en boliger med service for noen år siden, der fikk de som ønsket fri på julaften, fordi det var en populær vakt for unge damer uten familie. De syntes det var så koselig på jobb.

Er jo det hele innlegget handlet om. At hun ba om fri men fikk surt svar tilbake om at det ikke var aktuelt siden hun fikk fri i fjor. Tross for at hun selv tilbydde å betale alle utgifter for evt vikarinnleie.

Hun har ikke fårr byttet vakten så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carrola

Er det ingen som kan ta barna, så som besteforeldre eller sånn?

For cluet er å "glemme" at julaften er på den 24.

Som alenemor i mange år, hvor annenhver ble feiret av barna hos pappan sin så lærte jeg at julen ikke forsvant selv om jeg satt alene på julaten.

Da lagde vi full rulle lillejulaften, med akkurat det samme innholdet som alle andre ville ha på julaften. Når ungene da dro avgårde så hadde vi kost oss og jeg kunne glad sitte igjen og vite at vi ikke var gått miste om en ekstra fin middag sammen, julepakkeåpning osv osv Ungene feiret jo også jul med sin far og fikk i så måte i post og sekk :)

Om du er borte lille julaften og julaften så kan du gjøre dette første juledag. Dra ut kontakten til telefonen og la førstedagen være deres julaften i år. Det er viktig å vite hva dagen står for, å nyte den sammen, ikke henge seg oppi om den heter den 23, 24 eller 25.

Men dette forutsetter jo at hun (ser jeg har skrevet "du" her, beklager) har noen som kan ta hånd om barna 23 og 24 da. Har hun det?

Er dette barn som det går å sitte barnevakt for? Merkelig spørsmål men, trenger de kraftig oppsyn eller er de greie å ha med å gjøre?

Tenkte litt på slike "besteforeldre" en finner gjennom annonse. Enslige litt eldre personer som sitter alene uten familie og som ønsker seg noen å ha kontakt med. Hadde det vært noen ide å annonsere etter dette? Så kunne kanskje de sett til barna og mor laget en flott julaften for dem alle den 25?

Hvor lenge jobber mor disse dagene foresten? Er hun hjemme til efta, kveld slik at hun "bare" trenger barnevakt dagtid begge dager? Da er det vel å få noen til å sitte for dem de timene.

Eller snakker vi kveldsvakter her?

Hvor i landet bor mor foresten?

Det var i grunnen et ganske godt forslag:-) Du har jo helt rett. 24.desember er jo bare en dato, men 25 og 26 er jo like "hellige dager og det skal jo strengt talt ikke ha så mye å si hvilken dag hoved-julemiddagen-og festlighetene holdes på. Ihvertfall ikke når barna er såpass gamle som 11,14 og15 år.

Det er snakk om kveldsvakter (ca 14-23 inkl reisetid). Den handicappede sønnen på 13 har tilbud om å å være på institusjon julekvelden og de to eldste regner jeg med må klare seg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Var enslig mor i mange år

Det var i grunnen et ganske godt forslag:-) Du har jo helt rett. 24.desember er jo bare en dato, men 25 og 26 er jo like "hellige dager og det skal jo strengt talt ikke ha så mye å si hvilken dag hoved-julemiddagen-og festlighetene holdes på. Ihvertfall ikke når barna er såpass gamle som 11,14 og15 år.

Det er snakk om kveldsvakter (ca 14-23 inkl reisetid). Den handicappede sønnen på 13 har tilbud om å å være på institusjon julekvelden og de to eldste regner jeg med må klare seg alene.

Hvis det ikke er noen som kan se til ungene så lag en deal med dem, få alle til å forstå at det er oss selv som lager styr rundt datoen, det går like fint å ha julaften lillejulaften eller førstedag.

Det viktigste er tross alt å feire den sammen og kose seg.

Enten om de er sammen de to dagene barna eller minsten drar bort julaften så sørg for at det er litt ekstra godt og at de ungene som er hjemme har et par gode filmer og en stabel vafler el. til etter mor har dratt.

Hvis en gjør litt spesiellt utav de to dagene slik at timene går litt fortere så hjelper en jo mentalt litt til å glemme datoene.

Og førstedag når alle er samlet og det lukter god middag i huset og pakkene skriker etter å bli åpnet så er helt garantert datoene glemt ;)

En lykke til og gode tanker til både mor og barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkert sak med flere sider

Sønnen er svært deprimert og nekter plent å være på institusjon på julaften. Barnas far er utelukket. Hun har tilbudt seg å betale evt utgifter for innleie fra vikarbyrå som kan jobbe istedetfor for henne, men sjefen nekter plent av prinsippsak (fordi hun fikk fri julaften i fjor)

Hun har også forhørt seg om bytting av vaktene, men ingen som vil jobbe natt til + julaften.

Jeg kan ikke fri meg helt fra tanken om at dette er en alenemor som det kanskje legges mye til rette for i fhd til bytte av vakter og tilpasset arbeidstid.

Vi har en alenefar på vår arbeidsplass, og han slipper konsekvent unna alle upoulære vakter pga familiesituasjonen. Det er greit nok å legge til rette noen ganger, men jeg har tenkt mer enn en gang at han burde kanskje ha vurdert å søke annen jobb. For vi som er familiefolk har jammen lyst til å være med ungene våre på julaftener, i skoleferier osv vi også. Men siden alt er så fryktelig vanskelig for denne mannen, så er det som regel han det blir tatt hensyn til. Derfor satte sjefen nå i høstferien ned foten for at han skulle få frivakter. Av prinsipp.

Det å hente inn eksterne vikarer er heller ikke særlig aktuelt. For det første, så er det vanskelig å få tak i folk med kvalifisering eller erfaring, og for det andre må vi som er igjen på jobb bruke mye ressurser på å lære opp disse. Så i praksis er det nesten enklere å ta over arbeidsoppgavene selv.

Jeg vet ikke om det er en slik situasjon med din venn, men det hører kanskje med i bildet. Det er uansett flere sider av denne saken, og det å ha jobb innebærer av og til å måtte ta upopulære vakter eller arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carrola

Jeg kan ikke fri meg helt fra tanken om at dette er en alenemor som det kanskje legges mye til rette for i fhd til bytte av vakter og tilpasset arbeidstid.

Vi har en alenefar på vår arbeidsplass, og han slipper konsekvent unna alle upoulære vakter pga familiesituasjonen. Det er greit nok å legge til rette noen ganger, men jeg har tenkt mer enn en gang at han burde kanskje ha vurdert å søke annen jobb. For vi som er familiefolk har jammen lyst til å være med ungene våre på julaftener, i skoleferier osv vi også. Men siden alt er så fryktelig vanskelig for denne mannen, så er det som regel han det blir tatt hensyn til. Derfor satte sjefen nå i høstferien ned foten for at han skulle få frivakter. Av prinsipp.

Det å hente inn eksterne vikarer er heller ikke særlig aktuelt. For det første, så er det vanskelig å få tak i folk med kvalifisering eller erfaring, og for det andre må vi som er igjen på jobb bruke mye ressurser på å lære opp disse. Så i praksis er det nesten enklere å ta over arbeidsoppgavene selv.

Jeg vet ikke om det er en slik situasjon med din venn, men det hører kanskje med i bildet. Det er uansett flere sider av denne saken, og det å ha jobb innebærer av og til å måtte ta upopulære vakter eller arbeidsoppgaver.

".....det å ha jobb innebærer av og til å måtte ta upopulære vakter eller arbeidsoppgaver."

Akkurat det argumentet brukte sjefen også, da hun nektet henne fri tross den vanskelige situasjonen. Hun sa rett ut at hun heller måtte skifte jobb, dersom hun ikke kunne godta dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk sykt barn dag, du har jo ekstra dager for kronisk syke barn og når han blir frustrert over å bli bortsatt så mener jeg du kan bruke retten din til egenmelding. Snakk med legen til barnet om han/hun støtter deg og hvis ja så sier du bare ifra på jobb at du bruker egenmelding på julaften.

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carrola

Bruk sykt barn dag, du har jo ekstra dager for kronisk syke barn og når han blir frustrert over å bli bortsatt så mener jeg du kan bruke retten din til egenmelding. Snakk med legen til barnet om han/hun støtter deg og hvis ja så sier du bare ifra på jobb at du bruker egenmelding på julaften.

Håper det ordner seg.

Har allerede blitt en stor sak utav dette med at hun ikke får fri. hadde nok blitt rabalder om hun sykemeldte seg. Tror hun vil risikere å få sparken da, fordi det ville vært så åpentlyst at hun "skulket" pga situasjonen sin.

Hun vurderer å få sykemelding av legen pga "psykisk knekk/depressjon som tidligere diskutert her i forumet.

Men etter min mening blir det ikke riktig det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkert sak med flere sider

".....det å ha jobb innebærer av og til å måtte ta upopulære vakter eller arbeidsoppgaver."

Akkurat det argumentet brukte sjefen også, da hun nektet henne fri tross den vanskelige situasjonen. Hun sa rett ut at hun heller måtte skifte jobb, dersom hun ikke kunne godta dette..

''Akkurat det argumentet brukte sjefen også, da hun nektet henne fri tross den vanskelige situasjonen. Hun sa rett ut at hun heller måtte skifte jobb, dersom hun ikke kunne godta dette..''

Jeg forstår ikke helt om du syns det er urimelig av sjefen å si det slik, eller ikke? Når en leder må bruke så klare ord som det, så styrker det min tanke om at det er en forhistorie her, hvor mange hensyn allerede er tatt, og strikken er tøyet maksimalt langt.

Men bunnlinja er faktisk at hvis man ikke er i stand til å ta de vakter/oppgaver som en jobb medfører, så er man heller ikke i stand til å ha den jobben på normale vilkår. Da er alternativene enten å bytte jobb, eller få den tilrettelagt. Hvis tilretteleggingen består i at kollegene stadig vekk må ta de upopulære skiftene, så er det ingen varig løsning. Jeg hadde i hvert fall steila om noen hadde fått slike vilkår på min jobb.

Det er faktisk en ganske vanlig grunn til å skifte jobb også, at arbeidstid og familieliv ikke er kompatibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede blitt en stor sak utav dette med at hun ikke får fri. hadde nok blitt rabalder om hun sykemeldte seg. Tror hun vil risikere å få sparken da, fordi det ville vært så åpentlyst at hun "skulket" pga situasjonen sin.

Hun vurderer å få sykemelding av legen pga "psykisk knekk/depressjon som tidligere diskutert her i forumet.

Men etter min mening blir det ikke riktig det heller.

Hun har kronisk sykt barn som trenger ekstra omsorg, derfor er julaften en av de værste dagene hun er borte. Derfor bør hun kunne skrive egenmelding uten at andre stikker nesene sine sammen og ugleser henne etterpå. Folk har forskjellig behov å det må kunne respekteres.

Hun skal ta vare på barnet sitt, jobben kommer i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carrola

''Akkurat det argumentet brukte sjefen også, da hun nektet henne fri tross den vanskelige situasjonen. Hun sa rett ut at hun heller måtte skifte jobb, dersom hun ikke kunne godta dette..''

Jeg forstår ikke helt om du syns det er urimelig av sjefen å si det slik, eller ikke? Når en leder må bruke så klare ord som det, så styrker det min tanke om at det er en forhistorie her, hvor mange hensyn allerede er tatt, og strikken er tøyet maksimalt langt.

Men bunnlinja er faktisk at hvis man ikke er i stand til å ta de vakter/oppgaver som en jobb medfører, så er man heller ikke i stand til å ha den jobben på normale vilkår. Da er alternativene enten å bytte jobb, eller få den tilrettelagt. Hvis tilretteleggingen består i at kollegene stadig vekk må ta de upopulære skiftene, så er det ingen varig løsning. Jeg hadde i hvert fall steila om noen hadde fått slike vilkår på min jobb.

Det er faktisk en ganske vanlig grunn til å skifte jobb også, at arbeidstid og familieliv ikke er kompatibelt.

Kan godt være det er en fohistorie her som jeg ikke kjenner til. Jeg har bare blitt fortalt det jeg har fremstilt her.

Jeg lurte egentlig bare på om det virkelig ikke finnes noen regelverk som støtter denne moren? Kan liksom ikke tro at det eneste alternative er å si opp jobben - og dermed risikere å gå arbeidsledig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carrola

Hun har kronisk sykt barn som trenger ekstra omsorg, derfor er julaften en av de værste dagene hun er borte. Derfor bør hun kunne skrive egenmelding uten at andre stikker nesene sine sammen og ugleser henne etterpå. Folk har forskjellig behov å det må kunne respekteres.

Hun skal ta vare på barnet sitt, jobben kommer i andre rekke.

Tror hun kan risikere å få sparken da, siden dette allerede har blitt en stor sak og det vil bli gjennomskuet hva som er årsaken til egenmeldingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg har kun lest stykkevis og delt denne tråden så jeg vet ikke om jeg har fått med meg det viktigste, uansett, når man velger et yrke hvor helgevakter, høytidsjobbing og alt dette inngår -må man selvsagt ta sin del. Det er mange familier som helst skulle hatt sine kjære hjemme på slike dager og kvelder, men det er faktisk et eget valg. Julen er lang, der er mange dager man kan være med sin familie. Det er naturligvis en lei situasjon dette her, jeg hadde trodd noen av hennes kolleger ville stillt mer opp for henne enn hva det har vist seg -det er tross alt mange som øsnker å jobbe ikke bare fordi man ikke har familie på sitt bosted (evt ønsker å bli kvitt juledramaet for en kveld) men og av rent økonomiske årsaker. Å sykemelde seg blir helt feil. Hennes sjef opplever jeg som noe vrang men han har likevel rett. Det er faktisk vanlig (i yrker som nevnt over) å jobbe annhvert år, og fikser man ikke dette (og ikke har greie kolleger) så får man ta det som hører mer -eller finne seg en annen 9-4 jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er barna når mor har natte- og helgevakter ellers da? Hadde mor brukt halvparten så mye energi på å finne en løsning på ungene på julaften som det kan virke som hun bruker på å finne en løsning på å snike seg unna jobben så hadde det ordnet seg det der...

Jeg synes ikke sjefen hennes er vrang, han har flere ansatte å ta vare på og skaper ikke et godt arbeidsmiljø dersom han hele tiden lar denne alenemoren få fordeler fremfor de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkert en sak med flere sider

Kan godt være det er en fohistorie her som jeg ikke kjenner til. Jeg har bare blitt fortalt det jeg har fremstilt her.

Jeg lurte egentlig bare på om det virkelig ikke finnes noen regelverk som støtter denne moren? Kan liksom ikke tro at det eneste alternative er å si opp jobben - og dermed risikere å gå arbeidsledig..

''Jeg lurte egentlig bare på om det virkelig ikke finnes noen regelverk som støtter denne moren? Kan liksom ikke tro at det eneste alternative er å si opp jobben - og dermed risikere å gå arbeidsledig..''

Det finnes nok ikke noe regelverk som støtter moren, nei. Men de fleste arbeidsgivere ønsker å legge til rette for at positive medarbeidere skal kunne ha en mest mulig smidig arbeidstilværelse. Så lenge driften blir som den skal, og det ikke går ut over verken brukere/kunder eller medarbeidere. Hvis det derimot er slik at denne arbeidstakeren oppleves som en belastning som stadig må ha særordninger, og kanskje på bekostning av andre, så forsvinner nok noe av den smidigheten, er jeg redd for.

Heller enn å si opp og bli gående arbeidsledig, så kan vel denne moren begynne å se aktivt etter ny jobb, og så skifte når hun har noe nytt. Men i denne situasjonen må hun nok jobbe på julaften. Som så mange andre som det heller ikke passer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...