Gå til innhold

NHD-Svineinfluensavaksine?

Gjest hopa
 Del

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Tinkebøtta

4

• Dorthe

2

• Orio

2

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når myndighetene nå oppfordrer til det, bør alle vaksinere seg. Ikke bare for egen del, men av solidaritet med andre. Om du blir syk, er det ikke bare en personlig sak, men du fungerer som er viderebringer av en alvorlig sykdom.

Nesten like viktig er det at folk tar anvar og holder seg mer hjemme - dvs borte fra der smitten er evt ikke slev bringe den videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Når myndighetene nå oppfordrer til det, bør alle vaksinere seg. Ikke bare for egen del, men av solidaritet med andre. Om du blir syk, er det ikke bare en personlig sak, men du fungerer som er viderebringer av en alvorlig sykdom.

Nesten like viktig er det at folk tar anvar og holder seg mer hjemme - dvs borte fra der smitten er evt ikke slev bringe den videre.

Jeg er i risikogruppen og er litt i tvil. Det hevdes fra enkelte at denne vaksinen kan ha endel langtidsvirkninger som vi ikke vet rekkevidden av. Hva tenker du om dette?

Jeg mener at vi har hatt vanlig influensvaksine i så mange år at hadde det vært veldig ille så burde vi ha sett dette nå?

Har også lest og hørt om noen som mener de har fått ME og utmattelsessyndrom etter vaksinasjoner. Er dette undersøkt og er det sannsynlig at det er vaksinen som har forårsaket dette?

Jeg tenker også at de som bestemmer dette har en viss peiling på hva som er best for oss, at jeg bør tørre og stole på dem. Noen hevder det motsatte.. Jeg er ambivalent ifra før, trenger gode argumenter for å greie å bestemme meg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MonaJ

Hva er årsaken til at du ser så annerledes på dette nå enn du gjorde for noen måneder siden?

Den gang mente du at vi ikke hadde noe å bekymre oss for, da du mente det ikke var verre enn en vanlig sesonginfluensa. Nå kaller du det plutselig en alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i risikogruppen og er litt i tvil. Det hevdes fra enkelte at denne vaksinen kan ha endel langtidsvirkninger som vi ikke vet rekkevidden av. Hva tenker du om dette?

Jeg mener at vi har hatt vanlig influensvaksine i så mange år at hadde det vært veldig ille så burde vi ha sett dette nå?

Har også lest og hørt om noen som mener de har fått ME og utmattelsessyndrom etter vaksinasjoner. Er dette undersøkt og er det sannsynlig at det er vaksinen som har forårsaket dette?

Jeg tenker også at de som bestemmer dette har en viss peiling på hva som er best for oss, at jeg bør tørre og stole på dem. Noen hevder det motsatte.. Jeg er ambivalent ifra før, trenger gode argumenter for å greie å bestemme meg :).

Det ser ut som influensaen er farlig også for personer ut over de gruppene som vanligvis er utsatt. Vanligvis er det slik at influensa "fremskynder" død noen måneder hos de som likevel ville dødd i løpet av det første året.

Disse nye opplysningene har gjort at jeg har endret standpunkt. Jeg er ikke redd for mitt liv. Men jeg vil ikke være en "viderebringer" til et barna som kankjse dør av det. Som vaksinert stopper smitten hos meg, jeg blir ikke syk, og jeg smitter ikke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest meen

Beklager at jeg bare hopper inn med et oppfølgingsspørsmåk i en annens tråd, men har du noen mening om vaksinering av ME-pasienter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colette

Beklager at jeg bare hopper inn med et oppfølgingsspørsmåk i en annens tråd, men har du noen mening om vaksinering av ME-pasienter?

Jeg leste et sted på nettet at det ikke er noen grunn til at ME-pasienter skal la være å ta vaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meen

Jeg leste et sted på nettet at det ikke er noen grunn til at ME-pasienter skal la være å ta vaskinen.

Jeg leser både det, og det motsatte, på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Any

Bør jeg og barna mine la være å gå på kino i Oslo i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Det ser ut som influensaen er farlig også for personer ut over de gruppene som vanligvis er utsatt. Vanligvis er det slik at influensa "fremskynder" død noen måneder hos de som likevel ville dødd i løpet av det første året.

Disse nye opplysningene har gjort at jeg har endret standpunkt. Jeg er ikke redd for mitt liv. Men jeg vil ikke være en "viderebringer" til et barna som kankjse dør av det. Som vaksinert stopper smitten hos meg, jeg blir ikke syk, og jeg smitter ikke andre.

Er vi mere smittsomme når vi har sykdommen enn som smittebærer? Hvis min mann får sykdommen og jeg er frisk og vaksinert. Likevel vil jeg vel bære sykdommen med meg og smitte folk eller?

Jeg kan jo bære dette med meg fra alle steder hvor jeg er og komme i kontakt med barn, eldre osv. Når jeg har sykdommen ligger jeg vel sannsynligvis hjemme i senga og kan ikke smitte så mange? Tenker jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sa han

"Nesten like viktig er det at folk tar anvar og holder seg mer hjemme - dvs borte fra der smitten er evt ikke slev bringe den videre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Any

"Nesten like viktig er det at folk tar anvar og holder seg mer hjemme - dvs borte fra der smitten er evt ikke slev bringe den videre."

Ok, burde ikke da kinoen også ta ansvar og stenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstlyng

Jeg tror det er viktig å høre på hva myndighetene sier her. Har ikke hørt om noen stenging av kinoer og andre offentlig steder. Vi bør ikke bli for hysteriske heller.

HYGIENE er derimot meget viktig. Unngå å ta i dårhåndtak, håndtaket på vasken (bruk papir), ikke host direkte på andre osv, osv. Har en gang i tiden lært at bakterier og virus ikke kan "hoppe", det må være en "smittevei."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sa han

Jeg vet da vel ikke jeg vel. Men jeg vet mange slike offentlige arrangement har blitt kansellert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Any

Jeg tror det er viktig å høre på hva myndighetene sier her. Har ikke hørt om noen stenging av kinoer og andre offentlig steder. Vi bør ikke bli for hysteriske heller.

HYGIENE er derimot meget viktig. Unngå å ta i dårhåndtak, håndtaket på vasken (bruk papir), ikke host direkte på andre osv, osv. Har en gang i tiden lært at bakterier og virus ikke kan "hoppe", det må være en "smittevei."

Takk for svar, vi er nøye med disse tingene allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke dratt på slike steder i disse tider.

Myndighetene tør ikke si slikt. Det har økonomiske konsekvenser for kino, konserter, flyselskaper, kafeer, restauranter, alle disses underleverandører etc. Rett etter finanskrisen er det viktig å holde forbruket oppe. Vi må bruke penger - ellers kan arbeidsplasser gå tapt. Arbeidsplasser og økonomi er overordnet alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ikke vet hva ME / KRUS skyldes/kommer av, er det intett rasjonale for å si at disse skal behandles anderledes enn resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Når det nå anbefales at _alle_ bør vaksinere seg, så gjelder jo det MS-pasienter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinkebøtta

Er vi mere smittsomme når vi har sykdommen enn som smittebærer? Hvis min mann får sykdommen og jeg er frisk og vaksinert. Likevel vil jeg vel bære sykdommen med meg og smitte folk eller?

Jeg kan jo bære dette med meg fra alle steder hvor jeg er og komme i kontakt med barn, eldre osv. Når jeg har sykdommen ligger jeg vel sannsynligvis hjemme i senga og kan ikke smitte så mange? Tenker jeg helt feil nå?

Hvis du blir vaksinert, og forutsatt at du rekker å bygge opp tilstrekkelig immunitet blir du ikke smittebærer/spreder.

Influensa er dråpesmitte og det er helt usannsynlig at du skulle smitte noen indirekte gjennom din kontakt med syk partner. Det vil i så fall måtte innebære at han måtte nyse på hånda di som du så (raskt) putter i en annens munn eller nese.... (for å sette det på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...