Gå til innhold

NHD-Svineinfluensavaksine?


Gjest hopa

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke dratt på slike steder i disse tider.

Myndighetene tør ikke si slikt. Det har økonomiske konsekvenser for kino, konserter, flyselskaper, kafeer, restauranter, alle disses underleverandører etc. Rett etter finanskrisen er det viktig å holde forbruket oppe. Vi må bruke penger - ellers kan arbeidsplasser gå tapt. Arbeidsplasser og økonomi er overordnet alt sammen.

Har du faatt angs? Tuller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    7

  • Tinkebøtta

    4

  • Katt-ja

    2

  • Orio

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstlyng

Hvis du blir vaksinert, og forutsatt at du rekker å bygge opp tilstrekkelig immunitet blir du ikke smittebærer/spreder.

Influensa er dråpesmitte og det er helt usannsynlig at du skulle smitte noen indirekte gjennom din kontakt med syk partner. Det vil i så fall måtte innebære at han måtte nyse på hånda di som du så (raskt) putter i en annens munn eller nese.... (for å sette det på spissen)

Vel, la oss si han bruker samme vasken som meg, samme handkle. Han har nettopp hostet i handa si og han vasker og tørker seg. Jeg kommer like etterpå og tar i samme vasken og tørker meg med den samme som han. Så lager jeg meg brødskive og spiser..eller jeg tar rett og slett fingeren i munnen. Er ikke dette mulig? Derfor må jo hygiene være veldig viktig? Mulig jeg ikke tenker så klart så sent på kvelden, men...

Selvsagt skal vi vaksinere oss :-). Hvis alle gjør dette vil jo også sykdommen dø ut til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Hvis du blir vaksinert, og forutsatt at du rekker å bygge opp tilstrekkelig immunitet blir du ikke smittebærer/spreder.

Influensa er dråpesmitte og det er helt usannsynlig at du skulle smitte noen indirekte gjennom din kontakt med syk partner. Det vil i så fall måtte innebære at han måtte nyse på hånda di som du så (raskt) putter i en annens munn eller nese.... (for å sette det på spissen)

Vet du foresten hvor lenge et sånt virus kan leve utenfor en person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle han ha fått det?

Det er jo bare logisk tenkning.

Naar en lege sier at vi maa holde seg hjemme fra kino, begynner jeg aa lure p[ om jeg bor holde sonnen min som er i faresonen hjemme fra skolen her hvor vi befinner oss.

Her er mennesker fra mange forskjellige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, burde ikke da kinoen også ta ansvar og stenge?

Hva med de som har hatt svineinfluensa eller tatt vaksine, de kan jo gå på kino så mye de vil de da. Vi må jo sjøl ta ansvaret for oss selv. NHD ville ikke gått på kino, minstemann var på kino med skolen på torsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstlyng

Naar en lege sier at vi maa holde seg hjemme fra kino, begynner jeg aa lure p[ om jeg bor holde sonnen min som er i faresonen hjemme fra skolen her hvor vi befinner oss.

Her er mennesker fra mange forskjellige land.

Han bør vel få vaksinen så fort som mulig da ihvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Hva er årsaken til at du ser så annerledes på dette nå enn du gjorde for noen måneder siden?

Den gang mente du at vi ikke hadde noe å bekymre oss for, da du mente det ikke var verre enn en vanlig sesonginfluensa. Nå kaller du det plutselig en alvorlig sykdom.

Har du ikke fått med deg de siste nyhetene rundt denne sykdommen?

Jeg forholder meg til det helsemyndighetene til enhver tid anbefaler. Heldigvis virker det som om flere og flere tar til fornuft og gjør det samme. Det burde du også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått med deg de siste nyhetene rundt denne sykdommen?

Jeg forholder meg til det helsemyndighetene til enhver tid anbefaler. Heldigvis virker det som om flere og flere tar til fornuft og gjør det samme. Det burde du også. :-)

Jeg har fulgt med, men de sier da ikke noe annet naa enn det de har sagt hele tiden. Jeg har tatt det alvorlig hele tiden jeg. Faar si velkommen etter til NHD da. Litt komisk synes jeg nesten, naar han snur saa tvert om og anbefaler folk til ikke aa dra paa kino.

Avisene har da skrevet om dette i mange maaneder og det er intet nytt som har kommet frem.

Noen har kanskje vaert litt mer naiv enn andre. Noen tror jo at vi ikke rammes i Norge. Bare andre land som blir rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg har fulgt med, men de sier da ikke noe annet naa enn det de har sagt hele tiden. Jeg har tatt det alvorlig hele tiden jeg. Faar si velkommen etter til NHD da. Litt komisk synes jeg nesten, naar han snur saa tvert om og anbefaler folk til ikke aa dra paa kino.

Avisene har da skrevet om dette i mange maaneder og det er intet nytt som har kommet frem.

Noen har kanskje vaert litt mer naiv enn andre. Noen tror jo at vi ikke rammes i Norge. Bare andre land som blir rammet.

Tror jeg skjønner hva du mener. Fint at du tar det alvorlig! .-)

Det nye er vel at det nå har begynt å spre seg for alvor her i landet, rundt to mnd seinere enn det først ble antatt. Jeg tror uteblivelsen av annonsert rask smittespredning gjorde sitt til at folk ikke ville ta det seriøst/alvorlig. De mente at det bare var medieskapt hysteri.

Noe annet nytt er vel også at det viser seg at denne influensaen kan være farlig også for mennesker som er friske i utgangspunktet. Tidligere sa man at det var verst med dem som hadde underliggende sykdommer eller var gravide. Slik er det jo fremdeles, men nå er det blitt dokumentert at det _også_ kan være farlig for friske.

I tillegg har helsemyndighetene i det siste gått sterkt ut med at alle bør la seg vaksinere. Så bastante var de ikke tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er vi mere smittsomme når vi har sykdommen enn som smittebærer? Hvis min mann får sykdommen og jeg er frisk og vaksinert. Likevel vil jeg vel bære sykdommen med meg og smitte folk eller?

Jeg kan jo bære dette med meg fra alle steder hvor jeg er og komme i kontakt med barn, eldre osv. Når jeg har sykdommen ligger jeg vel sannsynligvis hjemme i senga og kan ikke smitte så mange? Tenker jeg helt feil nå?

Er vi mere smittsomme når vi har sykdommen enn som smittebærer?

S: Helt klart. Virus kan ikke leve lenge utenfor vår kropp. Smitten skjer i hovedsak som dråpesmitte.

Det skal svært mye til at et virus som fester seg på frakken til en frisk videreføres og smitter tredjeperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med de som har hatt svineinfluensa eller tatt vaksine, de kan jo gå på kino så mye de vil de da. Vi må jo sjøl ta ansvaret for oss selv. NHD ville ikke gått på kino, minstemann var på kino med skolen på torsdag

Hva med de som har hatt svineinfluensa eller tatt vaksine

S: Husk at det tar en tid fra vaksinering til immunsystemet er fullt aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, la oss si han bruker samme vasken som meg, samme handkle. Han har nettopp hostet i handa si og han vasker og tørker seg. Jeg kommer like etterpå og tar i samme vasken og tørker meg med den samme som han. Så lager jeg meg brødskive og spiser..eller jeg tar rett og slett fingeren i munnen. Er ikke dette mulig? Derfor må jo hygiene være veldig viktig? Mulig jeg ikke tenker så klart så sent på kvelden, men...

Selvsagt skal vi vaksinere oss :-). Hvis alle gjør dette vil jo også sykdommen dø ut til slutt.

Jo, det er klart at viruset kan smitte fra ham til deg indirekte, f.eks. på den måten du beskriver. Viruset kan vel leve maks et par timer i friluft.

Det jeg trodde du spurte om var om du kunne bringe hans virus videre til en tredjeperson, utenfor heimen - f.eks. gamle/syke når du selv er immun/vaksinert. DET er helt usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med, men de sier da ikke noe annet naa enn det de har sagt hele tiden. Jeg har tatt det alvorlig hele tiden jeg. Faar si velkommen etter til NHD da. Litt komisk synes jeg nesten, naar han snur saa tvert om og anbefaler folk til ikke aa dra paa kino.

Avisene har da skrevet om dette i mange maaneder og det er intet nytt som har kommet frem.

Noen har kanskje vaert litt mer naiv enn andre. Noen tror jo at vi ikke rammes i Norge. Bare andre land som blir rammet.

Det nye er at landets fremste eksperter på smittevern, som har tilgang til mer informasjon og kunnskap enn det vi får gjennom media, anbefaler at alle lar seg vaksinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi mere smittsomme når vi har sykdommen enn som smittebærer?

S: Helt klart. Virus kan ikke leve lenge utenfor vår kropp. Smitten skjer i hovedsak som dråpesmitte.

Det skal svært mye til at et virus som fester seg på frakken til en frisk videreføres og smitter tredjeperson.

Men viruset kan ikke leve i kroppen min uten å gjøre meg syk? Så jeg på den måten kan smitte andre?

Beskytter jeg da andre rundt meg ved å la meg vaksinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som har hatt svineinfluensa eller tatt vaksine

S: Husk at det tar en tid fra vaksinering til immunsystemet er fullt aktivert.

''Husk at det tar en tid fra vaksinering til immunsystemet er fullt aktivert.''

Kan du definere "en tid"? Har ikke funnet noe sted hvor lenge det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Jo, det er klart at viruset kan smitte fra ham til deg indirekte, f.eks. på den måten du beskriver. Viruset kan vel leve maks et par timer i friluft.

Det jeg trodde du spurte om var om du kunne bringe hans virus videre til en tredjeperson, utenfor heimen - f.eks. gamle/syke når du selv er immun/vaksinert. DET er helt usannsynlig.

Okey :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Er vi mere smittsomme når vi har sykdommen enn som smittebærer?

S: Helt klart. Virus kan ikke leve lenge utenfor vår kropp. Smitten skjer i hovedsak som dråpesmitte.

Det skal svært mye til at et virus som fester seg på frakken til en frisk videreføres og smitter tredjeperson.

Takk for svar, skal vaksinere meg etter programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Beklager at jeg bare hopper inn med et oppfølgingsspørsmåk i en annens tråd, men har du noen mening om vaksinering av ME-pasienter?

Unnskyld, mente ME-pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...