Gå til innhold

NHD-Svineinfluensavaksine?


Gjest hopa

Anbefalte innlegg

''Husk at det tar en tid fra vaksinering til immunsystemet er fullt aktivert.''

Kan du definere "en tid"? Har ikke funnet noe sted hvor lenge det er...

Jeg mener å ha lest i veiledningen til vaksinen at 80-90% opparbeider god nok immunitet innen 2 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    7

  • Tinkebøtta

    4

  • Dorthe

    2

  • Orio

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest 3 weeks

Jeg mener å ha lest i veiledningen til vaksinen at 80-90% opparbeider god nok immunitet innen 2 uker

jeg har hørt tre uker. Tror det var på en video i aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, saa fort den kommer.

Fra legemiddelverket:

"Noe effekt oppnås allerede etter første dose, men full effekt oppnås først tre uker etter andre dose. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt tre uker. Tror det var på en video i aftenposten.

Forsøk med modellvaksinen, altså den "grunnvaksinen" som den svinevaksinen bygger på:

"viser oss at vi kan forvente at 80 – 90% av de vaksinerte vil være beskyttet. Noe effekt oppnås allerede etter første dose, men full effekt oppnås først tre uker etter andre dose."

- fra veiledningen som følger vaksinen...

Når det gjelder eksakt effekt av selve svinevaksinen finnes det jo ikke særlig erfaringsgrunnlag ennå, så det er vel ingen som kan si noe sikkert før om en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Husk at det tar en tid fra vaksinering til immunsystemet er fullt aktivert.''

Kan du definere "en tid"? Har ikke funnet noe sted hvor lenge det er...

Nå har dette blitt litt utenfor min spesialitet, men jeg regner ikke med å ha full effekt av vaksinen før etter ca 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dette blitt litt utenfor min spesialitet, men jeg regner ikke med å ha full effekt av vaksinen før etter ca 2 uker.

Ser at andre har klart å finne noe om det på nettet... Takk, takk.

Sånn som det ser ut til å ta litt av nå visse steder - i tillegg til at ikke-risiko-grupper ikke får tilbud før omet par uker, så vil nok mange få det likevel, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med de som har hatt svineinfluensa eller tatt vaksine

S: Husk at det tar en tid fra vaksinering til immunsystemet er fullt aktivert.

Ja, det tar vel to uker. Men det vet vel også folk. Vet du forresten om man kan sjekke om man har hatt det? Jeg mener bestemt at jeg hadde det i Santa Fe i sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva du mener. Fint at du tar det alvorlig! .-)

Det nye er vel at det nå har begynt å spre seg for alvor her i landet, rundt to mnd seinere enn det først ble antatt. Jeg tror uteblivelsen av annonsert rask smittespredning gjorde sitt til at folk ikke ville ta det seriøst/alvorlig. De mente at det bare var medieskapt hysteri.

Noe annet nytt er vel også at det viser seg at denne influensaen kan være farlig også for mennesker som er friske i utgangspunktet. Tidligere sa man at det var verst med dem som hadde underliggende sykdommer eller var gravide. Slik er det jo fremdeles, men nå er det blitt dokumentert at det _også_ kan være farlig for friske.

I tillegg har helsemyndighetene i det siste gått sterkt ut med at alle bør la seg vaksinere. Så bastante var de ikke tidligere.

Det er flere måneder siden det ble sagt at den kunne være farlig også for friske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...