Gå til innhold

Lov å holde barna hjemme for å hindre svineflu?


Gjest vil unngå smitte for enhver pris

Anbefalte innlegg

Gjest vil unngå smitte for enhver pris

De sa på nyhetene at på enkelte skoler er nesten halvparten av elevene hjemme pga svineinfluensa. De sa at foreldre holder barna hjemme fra barnehagen for at de ikke skal få svineinfluensa.

Har jeg lov å holde barnet mitt hjemme fra skolen i et par uker for å hindre at barnet blir smittet? I vår familie er det en med dårlig immunforsvar som ikke må bli syke.

Jeg er hjemme i permisjon for tiden uansett, så jeg har mulighet for å holde barnet hjemme. Men er det lov, med tanke på obligatorisk skolegang og sånn? Kan jeg undervise hjemme isteden i et par uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vil unngå smitte for enhver pris

Er det mulig .............å bli så hysterisk.....

Syns dette er helt ille og fullstendig uakseptabelt.

Hysterisk? Når bølgen nå har kommet for fullt, og halve skoler er syke? Og når en i familien risikerer å bli svært alvorlig syk hvis vedkommende blir smittet?

Høres mer ut som du er naiv.

Det var heller ikke noe svar på mitt spørsmål - så jeg håper noen andre vil svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hysterisk? Når bølgen nå har kommet for fullt, og halve skoler er syke? Og når en i familien risikerer å bli svært alvorlig syk hvis vedkommende blir smittet?

Høres mer ut som du er naiv.

Det var heller ikke noe svar på mitt spørsmål - så jeg håper noen andre vil svare.

''Og når en i familien risikerer å bli svært alvorlig syk hvis vedkommende blir smittet?''

Da burde vel vedkommende vært vaksinert? Ellers er det jo veldig uansvarlig av dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Aner ikke om det du spør om er tillatt...

Skal man reise bort for så lang tid må man jo søke spesifikt om det, så jeg tror ikke egentlig de blir å like det nei...

Vurdert å be om å få framrykk i vaksinasjonskøen? Dere burde jo i høy grad bli vaksinert slik at dere ikke utsetter denne personen for smitte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Er det mulig .............å bli så hysterisk.....

Syns dette er helt ille og fullstendig uakseptabelt.

Ja, det er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolen er obligatorisk, det er ikke barnehagen!

...men likefullt får/tar mange fri midt i skoleåret for å reise på billige sydenturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

...men likefullt får/tar mange fri midt i skoleåret for å reise på billige sydenturer...

Ikke jeg som har lagd de reglene;) Ikke finnes det vaksine mot det heller;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke skoleplikt, men undervisningsplikt i dette landet. Så du har muligheten til å ta ut barnet og undervise det selv.

MEN dette er en svært dårlig løsning mener jeg. For å forhindre smitte må dere isolere hele familien. Ingen tur på senteret, ingen tur på butikken, dere kan ikke ha besøk osv..

Nå som skolene er rammet vil også elevenes familie bli smittet, og siden man ikke vet hvem som er smittet før sykdommen bryter ut betyr det at alle man møter er potensielle smittebærere.

Nå vet jeg ikke hvilket familiemedlem dette dreier seg om, men hvis det ikke er et søsken eller ektefellen din, mener jeg det er bedre å holde seg vekk fra denne personen, til den kan bli vaksinert.

Å holde barnet vekk fra alle vante aktiviteter og venner i opptil flere uker er ikke greit, og vil oppleves som vanskelig for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men likefullt får/tar mange fri midt i skoleåret for å reise på billige sydenturer...

De har søkt om og fått godkjent "permisjon", vil tro man kan gjøre det samme mtp. svineinfluensaen hvis det er tungtveiende årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil unngå smitte for enhver pris

Det gjelder ektefellen min. Vedkommende har en sykdom som gjør at han ikke bør ta vaksinen (det er blitt anbefalt at han ikke gjør det) - ja det finns slike sykdommer.

Han har ikke noe annet sted å dra, så ja han må være hjemme (han er for tiden sykemeldt).

Jeg vil jo i tilfelle måtte finne på andre aktiviteter med barnet - skogsturer feks - og å unngå shopping blir nok ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig .............å bli så hysterisk.....

Syns dette er helt ille og fullstendig uakseptabelt.

Fullstendig enig med deg - MEN, jeg kan forstå at noen med spesielt utsatte personer i familien kan velge å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hysterisk? Når bølgen nå har kommet for fullt, og halve skoler er syke? Og når en i familien risikerer å bli svært alvorlig syk hvis vedkommende blir smittet?

Høres mer ut som du er naiv.

Det var heller ikke noe svar på mitt spørsmål - så jeg håper noen andre vil svare.

Det er ikke alle de som holder barna sine borte fra skole og barnehage som har risikopasienter å ta hensyn til, så ja - det er hysterisk når normalt friske personer velger å gjøre dette...

Men jeg har full forståelse for at mennesker som har risikogrupper i familien velger å sikre seg. MEN - da bør man vel også sørge for vaksinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skoleplikt

Det gjelder ektefellen min. Vedkommende har en sykdom som gjør at han ikke bør ta vaksinen (det er blitt anbefalt at han ikke gjør det) - ja det finns slike sykdommer.

Han har ikke noe annet sted å dra, så ja han må være hjemme (han er for tiden sykemeldt).

Jeg vil jo i tilfelle måtte finne på andre aktiviteter med barnet - skogsturer feks - og å unngå shopping blir nok ikke noe stort problem.

Hvis du skal være hjemme med barnet er du pliktig til å ha full skole med det om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men likefullt får/tar mange fri midt i skoleåret for å reise på billige sydenturer...

Får de fri til sydenturer, da? Her får man ikke innvilget søknader om fri til vanlige feriereiser, det må mer vektige grunner til. Men jeg vet om flere som har søkt, fått nei - og reist likevel. Kommunen er jo pliktig å gi ungen et skoletilbud uansett, så hva kan de gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de fri til sydenturer, da? Her får man ikke innvilget søknader om fri til vanlige feriereiser, det må mer vektige grunner til. Men jeg vet om flere som har søkt, fått nei - og reist likevel. Kommunen er jo pliktig å gi ungen et skoletilbud uansett, så hva kan de gjøre?

I Oslo er det vanlig å gi opptil to ukers fri. Helt uproblematisk - i allefall for skolesterke elever med lite fravær generelt sett. (Broren min har tatt sine unger ut av skolen annet hvert år i en til to uker. De har alltid blitt ønsket god tur.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de fri til sydenturer, da? Her får man ikke innvilget søknader om fri til vanlige feriereiser, det må mer vektige grunner til. Men jeg vet om flere som har søkt, fått nei - og reist likevel. Kommunen er jo pliktig å gi ungen et skoletilbud uansett, så hva kan de gjøre?

Jeg vet ikke hvem som har søkt og ikke søkt og hva skolen evt har sagt, men jeg vet om flere som tar seg sydenturer hvert skoleår. Tar man to uker fri hvert skoleår, tilsvarer det nesten et halvt skoleår til slutt.

En av sønnens tidligere lærere fortalte at hun på sin forrige skole ikke brukte å nekte noen fri hvis de bad om det, men at hun satte foten ned én gang, da samme familie ville dra på sydentur nummer tre i ett og samme skoleår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem som har søkt og ikke søkt og hva skolen evt har sagt, men jeg vet om flere som tar seg sydenturer hvert skoleår. Tar man to uker fri hvert skoleår, tilsvarer det nesten et halvt skoleår til slutt.

En av sønnens tidligere lærere fortalte at hun på sin forrige skole ikke brukte å nekte noen fri hvis de bad om det, men at hun satte foten ned én gang, da samme familie ville dra på sydentur nummer tre i ett og samme skoleår.

På skolene til tanteungene mine, så er det en absolutt grense på to uker pr skoleår. Nytter ikke å be om mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...