Gå til innhold

Lov å holde barna hjemme for å hindre svineflu?


Gjest vil unngå smitte for enhver pris

Anbefalte innlegg

Det er ikke alle de som holder barna sine borte fra skole og barnehage som har risikopasienter å ta hensyn til, så ja - det er hysterisk når normalt friske personer velger å gjøre dette...

Men jeg har full forståelse for at mennesker som har risikogrupper i familien velger å sikre seg. MEN - da bør man vel også sørge for vaksinasjon?

Men vaksinen får man ikke før neste uke tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en lærermor

Ja, du kan holde barnet hjemme fra skolen, så lenge du kan dokumentere at barnet får undervisning hjemme i henhold til læreplanen. I dette landet er det nemlig ikke verken skoleplikt eller undervisningsplikt, men undervisnngsrett. Det betyr at så lenge barnet får undervisning etter læreplanen kan barnet få hjemmeundervisning. Det samme gjelder for utenlandsreiser. Ingen skole kan nekte deg å reise på ferie og ta barnet ut av skolen i den perioden, så fremt du kan legge frem en undervisningsplan for fraværsperioden. hvis du likevel reiser mye, og ikke kan legge frem en plan kan det bli en barnevernssak av det fordi du da hindrer barnets rett til undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil unngå smitte for enhver pris

Takk for svar. Det høres ut som om det er uenighet i hvorvidt man må søke rektor om permisjon, eller om man bare kan melde fra at man vil gi barnet hjemmeundervisning (som man altså har rett til å velge)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem som har søkt og ikke søkt og hva skolen evt har sagt, men jeg vet om flere som tar seg sydenturer hvert skoleår. Tar man to uker fri hvert skoleår, tilsvarer det nesten et halvt skoleår til slutt.

En av sønnens tidligere lærere fortalte at hun på sin forrige skole ikke brukte å nekte noen fri hvis de bad om det, men at hun satte foten ned én gang, da samme familie ville dra på sydentur nummer tre i ett og samme skoleår.

Oi, tre sånne reiser er i overkant, ja. Men det bør jo uansett foretas en helhetsvurdering ved alle sånne søknader, i forhold til hvordan eleven ligger an, hvordan fraværet ellers er, i hvilken grad foresatte kommer til å følge opp arbeidsplaner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan holde barnet hjemme fra skolen, så lenge du kan dokumentere at barnet får undervisning hjemme i henhold til læreplanen. I dette landet er det nemlig ikke verken skoleplikt eller undervisningsplikt, men undervisnngsrett. Det betyr at så lenge barnet får undervisning etter læreplanen kan barnet få hjemmeundervisning. Det samme gjelder for utenlandsreiser. Ingen skole kan nekte deg å reise på ferie og ta barnet ut av skolen i den perioden, så fremt du kan legge frem en undervisningsplan for fraværsperioden. hvis du likevel reiser mye, og ikke kan legge frem en plan kan det bli en barnevernssak av det fordi du da hindrer barnets rett til undervisning.

''I dette landet er det nemlig ikke verken skoleplikt eller undervisningsplikt, men undervisnngsrett. ''

Bare for å pirke litt: Det er helt riktig at det ikke er skoleplikt, men det er opplæringsplikt. Så jo, plikten er absolutt til stede i lovverket.

''Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring.''

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk? Når bølgen nå har kommet for fullt, og halve skoler er syke? Og når en i familien risikerer å bli svært alvorlig syk hvis vedkommende blir smittet?

Høres mer ut som du er naiv.

Det var heller ikke noe svar på mitt spørsmål - så jeg håper noen andre vil svare.

Naiv er jeg absolutt ikke, bare veldig møkk lei maset og sytet om denne influensaen.

Denne influensaen er for folk flest overhodet ikke noe som man "dør" av, noen gjør det, ja vet, men det gjør noen av den årlige vanlige typen også.

Skjønner at dere/du er i en spesiell situasjon, men å ta barnet ut av skolen i tilfelle? sprøtt,din ektemann bør få vaksinen, isåfall.

Evt. reise bort,syns iallefall dette virker veldig dramatis, ikke hørt på maken.

Ang. skolen så er reglene på vår skole ihvertfall at ute av skolen utover 14 dager må de skrives ut av skolen, med de følger det kan få.

Dessuten kan vel denne influensaen ennå vare i uker og mnd.

Prøv å finn roen du min venn,det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en lærermor

På skolene til tanteungene mine, så er det en absolutt grense på to uker pr skoleår. Nytter ikke å be om mer enn det.

Det kan de ikke nekte, hvis de foresatte kan legge frem en opplæringsplan for perioden fraværet skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan de ikke nekte, hvis de foresatte kan legge frem en opplæringsplan for perioden fraværet skal være.

Ved fravær ut over to uker, skrives barnet ut av skolen. Da er det ikke lenger skolens ansvar å sørge for at barnet får den opplæringen det skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de fri til sydenturer, da? Her får man ikke innvilget søknader om fri til vanlige feriereiser, det må mer vektige grunner til. Men jeg vet om flere som har søkt, fått nei - og reist likevel. Kommunen er jo pliktig å gi ungen et skoletilbud uansett, så hva kan de gjøre?

Jeg har søkt om fri flere ganger for snuppa. Det har alltid gått. Skal søke om 4 dager i forbindelse med påsken til neste år igjen.

Ho er flink på skolen, og dessuten gjør ho skolearbeid på ferie også. (Vi har prioritert lesing fram til nå da dette er det ho har vært svakest i)

Jeg tror også at de lærer enormt mye på en slik ferie. Masse engelsk får de med også.

Men dette var vel langt på siden av temaet i tråden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...