Gå til innhold

Er du høflig mot folk folk i disse yrkene??

Anbefalte innlegg

Gjest eller jobber du i et slikt yrke?
Skrevet

Jeg har sett veldig mye rar oppførsel mot folk som jobber for eks. på hotell, taxi og restaurant osv...

Hvordan er du mot for eks. de som står i resepsjonen på hotell du skal sjekke inn på. Er du normalt vennlig og høflig, eller mener du at det er jobben deres å yte deg en service og at de får betalt for det. Og at du dermed ikke trenger å være høflig.

Og hva med når du blir servert mat på restaurant. Bare lar du servitøren sette dette på bordet og ønske deg vel bekomme uten at du sier et ord. Eller sier du takk eller gir servitøren i hvert fall et smil.

Jeg satt for litt siden og ventet på min samboer ved resepsjonen på et hotell vi skulle bo på i utlandet. Da fikk jeg være flue på veggen og observere litt hvordan folk var mot de som jobbet der. Blant annet noen andre nordmenn som kom var bare så utrolig uhøflige og sure. Det var store variasjoner på hvordan folk oppførte seg altså.

Og her forleden dag var jeg på en middag med en annen avdeling på jobben min. Vi fikk maten servert ganske samlet. Servitørene svinset rundt og serverte maten. Og ingen ga så mye som et smil til servitøren da han/hun satte maten på bordet. Det hadde kanskje hørtes dumt ut hvis samtlige sa takk da tallerkenen ble satt på bordet. Men å sitte som noen sure padder er vel unødvendig.

Hva mener du?? Tenker du over hvordan du oppfører deg mot folk i serviceyrker?

Og hvis du jobber i et av yrkene vil jeg jeg høre om hva du tenker og hva dere oftest opplever i møte med de dere yter en service for.

Skrevet

Jeg er høflig, det er vanlig forlkeskikk! Hvorfor skal jeg ikke være det? De jobber der og skal yte god service uansett, men tvilsomt at de øsnker å smile til meg eller være hyggelig hvis jeg er sur og overlegen. Jeg sier takk når jeg får mat og drikke ja, og er blid/vennlig når jeg henvender meg til ansatte i resepsjoner osv. Da jeg blir sur derimot er hvis de er sure tilbake. :o)

Skrevet

Jeg jobber ikke i et slikt yrke, men jeg prøver å vise omsorg for andre mennesker, og gjøre hverdagen enklest mulig for dem. Det inkluderer normar oppførsel til folk som yter meg service!!!

Et lite takk eller et smil fungerer for alle:-) Dessuten er folk da ofte svært vennlige mot meg også.

Men jeg kan absolutt si i fra om jeg blir feil behandlet!

Skrevet

Jeg har jobbet i et serviceyrke. Det var egentlig ganske morsomt. De fleste var svært høflige og hyggelige, men det var alltid noen som laget trøbbel. En var svært misfornøyd med servicen og informerte meg, i sinne, om at han kjente sjefen min personlig og skulle klage direkte til han neste gang de traff hverandre.

'Ja, så fint, da' sa jeg. 'Jeg ringer etter han med en gang. Han er oppe på kontoret.' I det jeg grep etter telefonrøret stakk mannen av...

Sjefen vår visste heldigvis at han hadde gode ansatte (han overvåket oss jo til enhver tid...), så han stolte på vår vurdering av kunder. Om noen var i overkant vanskelig skulle vi bare plassere rumpa på disken og vinke til kameraet. Han ville da gå igjenom videoen senere og passe på at den kunden aldri fikk se innsiden av hans forretning igjen. Så jeg trengte aldri å føle meg tråkket på ;)

Jeg er selvfølgelig høflig, stort sett, mot de jeg har med å gjøre. Enten de er butikkmedarbeider eller en nabo. Jeg gidder ikke alltid klistre på et falsk smil riktignok og blir ganske irritert om mennesker somler. Butikkmedarbeiderene der jeg handler er skikkelig ille på det. De bruker uendelig med tid per kunde, helt uten grunn.

Skrevet

Jeg er alltid høflig mot andre med mindre de er uhøflige mot meg først.

Og den yrkesgruppen jeg har størst respekt for er renholdere. De tar møkka etter oss andre, har et knallhardt fysisk arbeide og det skal ikke mer enn et par dagers fravær til så er arbeidsplassene våre uutholdelige.

Skrevet

Ærlig talt så tror jeg at folk som jobber i skranker på sykehus og legekontor og andre offentlige kontor blir behandlet like ille og kanskje verre enn de som jobber der vi er når vi skal hygge oss.

Skrevet

Det skulle da bare mangle...det er vanlig folkeskikk å smile, hilse og si takk til mennesker vi snakker med! Jeg jobber i butikk, og de aller fleste hilser, prater, og oppfører seg som folk. Jeg synes jeg er heldig som får møte så mange mennesker hver dag i jobben! Det er veldig sjeldent at noen er frekke mot oss bak disken, men noe jeg opplever som ubehagelig er når kundene krangler med hverandre, kjefter på barna, roper inn i telefonen e.l.

Bare en gang som jeg kan huske har jeg blitt litt satt ut av oppførselen til en ansatt. Jenta brøt ut i hånlatter da jeg skulle bestille en kopp kaffe! Jeg trodde ikke mine egne ører og drakk den opp fort mens hun sto og gjorde narr av kundene til kollegaen sin.

Gjest Elextra
Skrevet

Høflighet og respekt er nøkkelord.

Samtidig synes jeg ikke det bør være nødvendig å gi så mye oppmerksomhet - er man f.eks. på fin restaurant, skal servicen gis uten at det forventes at man takker hver gang kelneren f.eks. fyller i glasset eller rydder bort en tallerken.

Skrevet

Det skulle da bare mangle...det er vanlig folkeskikk å smile, hilse og si takk til mennesker vi snakker med! Jeg jobber i butikk, og de aller fleste hilser, prater, og oppfører seg som folk. Jeg synes jeg er heldig som får møte så mange mennesker hver dag i jobben! Det er veldig sjeldent at noen er frekke mot oss bak disken, men noe jeg opplever som ubehagelig er når kundene krangler med hverandre, kjefter på barna, roper inn i telefonen e.l.

Bare en gang som jeg kan huske har jeg blitt litt satt ut av oppførselen til en ansatt. Jenta brøt ut i hånlatter da jeg skulle bestille en kopp kaffe! Jeg trodde ikke mine egne ører og drakk den opp fort mens hun sto og gjorde narr av kundene til kollegaen sin.

opps, avsnittene ble visst spist av telefonen jeg poster fra

Skrevet

Ja, jeg er normalt høflig mot alle jeg kommer i kontakt med, uansett hvilken sammenheng det gjelder.

(unntaket er kanskje telefonselgere og parkeringsvakter)

Man behøver ikke alltid være overstrømmende, men et takk og et smil koster ikke mye!

Ja, jeg takker kelneren som serverer maten, eller gir blikk kontakt eller et smil som tegn på at jeg setter pris på servicen.

Men det finnes nok både høflige og uhøflige mennesker på begge sider av bordet.

Jeg har opplevd både kunder og service medarbeidere som har oppført seg dårlig.

Gjest jamrndas
Skrevet

Jeg har jobbet i mange slike yrker innenfor servicebransjen. Mener derfor selv at jeg har blitt en svært så behagelig kunde. Synes det er viktig å være høflig, vise respekt og en god tone. Det har så mye å si for de som er på jobb!

Og er man misfornøyd med noe - ja, så går det faktisk an å si det på en fin måte. Og ha forståelse for at det ikke er den personen som jobber der og da sin feil. Osv:) Det finnes noen mennesker der ute som er helt ufordragelige i kontakt med serviceansatte, uansett hvem/hva/hvor. Jeg blir like sjokkert hver gang jeg er rundt slike folk.

Jeg er en jente
Skrevet

Hvorfor begynte denne personen å le bare fordi du bestilte kaffe? Det må ha vært en meget rar og uhøflig person.

Gjest høstlyng
Skrevet

Om jeg møter kongen, presten, eller en servitør mener jeg de har krav på respekt såframt de er høflige imot meg. Urettferdighet tåler jeg derimot veldig lite og kan bli skarp i en del sammenhenger, jeg sier ifra.

Synes vi generellt kan bli flinkere til å takke og hilse her i landet. Ikke for å generalisere, men jeg ser stor forskjell på her og i USA f.eks.

Gjest Elextra
Skrevet

Om jeg møter kongen, presten, eller en servitør mener jeg de har krav på respekt såframt de er høflige imot meg. Urettferdighet tåler jeg derimot veldig lite og kan bli skarp i en del sammenhenger, jeg sier ifra.

Synes vi generellt kan bli flinkere til å takke og hilse her i landet. Ikke for å generalisere, men jeg ser stor forskjell på her og i USA f.eks.

''Synes vi generellt kan bli flinkere til å takke og hilse her i landet. Ikke for å generalisere, men jeg ser stor forskjell på her og i USA f.eks.

''

Helt enig! Mye kan sies om amerikaneres tilløp til overlatiskhet, men det er ingen tvil om at de jevnt over er langt mer høflige og imøtekommende enn oss!

Skrevet

Jeg sier alltid takk og smiler i slike situasjoner. Med mindre jeg av en eller annen grunn er _veldig_ misfornøyd med servicen, da ;-)

Skrevet

''Synes vi generellt kan bli flinkere til å takke og hilse her i landet. Ikke for å generalisere, men jeg ser stor forskjell på her og i USA f.eks.

''

Helt enig! Mye kan sies om amerikaneres tilløp til overlatiskhet, men det er ingen tvil om at de jevnt over er langt mer høflige og imøtekommende enn oss!

Ja jeg er enig. Amerikanere er stort sett mye mer høflige enn for eksempel nordmenn.

Du skulle hørt de nordmennene da jeg satt og venta på samboeren min ved den hotell respsjonen. Hun ene ble spurt om hun ville ha et røykerom. Da svarte hun, ohh no I HATE it. Jeg bare tenkte gode gud... er det mulig å svare så korka. Jeg forstod at hun ikke var så god i engelsk, men uansett... Og så stod alle tre og stirra på hun berta i resepsjonen uten å trekke på smilebåndet et sekund. Jeg ble faktisk flau på deres vegne.

Skrevet

Det er vel ikke dumt om alle sier "takk" når de får maten servert? Helt naturlig å gjøre det, synes jeg.

Skrevet

Det er vel ikke dumt om alle sier "takk" når de får maten servert? Helt naturlig å gjøre det, synes jeg.

Jeg sa takk. Men følte meg som en "bonde i byen" når ingen andre sa takk. De så nesten ikke på servitøren en gang. Vi var kanskje 30 stk som satt der. Det var derfor jeg tenkte det hadde hørtes rart ut hvis 30 stk sa takk på rekke og rad liksom ;)

Jeg bruker i hvert fall alltid å være normalt høflig når jeg er i kontakt med folk i serviceyrker. Hva er det enkelte mennesker tror om seg selv om de kan være sure og ekle mot folk som yter dem en tjeneste mot betaling.

Skrevet

Jeg prøver å være høflig mot alle, også mot de som arbeider i service-yrker.

Jeg sier ikke alltid takk når jeg får servert mat/drikke, osv på restaurant, men jeg gjør det ofte eller jeg gir dem et kort smil.

Skrevet

Jeg sa takk. Men følte meg som en "bonde i byen" når ingen andre sa takk. De så nesten ikke på servitøren en gang. Vi var kanskje 30 stk som satt der. Det var derfor jeg tenkte det hadde hørtes rart ut hvis 30 stk sa takk på rekke og rad liksom ;)

Jeg bruker i hvert fall alltid å være normalt høflig når jeg er i kontakt med folk i serviceyrker. Hva er det enkelte mennesker tror om seg selv om de kan være sure og ekle mot folk som yter dem en tjeneste mot betaling.

''Jeg sa takk. Men følte meg som en "bonde i byen" når ingen andre sa takk'' Intet vondt ord om bønder i byen - men det du forteller tilsier at du var den eneste med gode manerer ved bordet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...