Gå til innhold

Hvor ofte nyte alkohol i uka?


waxo

Anbefalte innlegg

I uka? Kanskje drikker jeg vin en gang i måneden... Nei, ikke så ofte heller når jeg tenker meg om. Fester kanskje en gang i halvåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • waxo

    7

  • morsan

    2

  • jubalong70

    2

  • løvinne71

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg drikker svært sjeldent alkohol. Gubben er en (forhåpentligvis) tørrlagt alkoholiker. Så jeg er nok litt sensitiv her.

Alkohol på hverdager skjer ikke. Mener ikke at det feil allikevel, men jeg gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirianna2

Mannen min og jeg - som begge er over 60 - drikker rødvin hver dag, til aftens. Deilig og avslappende, sover godt etterpå. Som de fleste har vi våre plager og bekymringer, og dette er så klart en snarvei til å synes at ting er mer OK.

Vi tilhører det såkalte akademia, jeg er på Universitetet, han er en rimelig godt (men ujevnt) betalt billedkunstner. Vi har aldri vært fulle så barna så oss - de er voksne nå. Vi lever vel et slags kontinentalt liv. Begge får tatt leverprøver og annet hos legen hvert år. Vi passer på.

Og har et fint liv. Bare så det er sagt, så er vår samlede inntekt rundt 700 000 i året. Vi er verken fattige eller rike. Men vi prioriterer vel annerledes enn mange - i alle fall her på Dol! Kjøkkenet vårt er et billig et fra IKEA, årgang 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bik bok

Her går det kun i vin. Vi drikker ca. 4 gager pr. uke. Fra ett til to glass ( ikke store glass ). Vinen blir drukket mellom 21-23. Sprit drikker vi aldri, og øl kun på sommeren og til spekemat.

Føler at de vi kjenner har ett gabske lignende drikke mønster. Drikker oss aldri fulle, og som regel er ungene i seng. De er 8-10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du kan la være - og faktisk også lar være iblant, ikke bare påstår / tror du kan la være - og konsumet ikke er økende, synes jeg ikke det er i overkant. Under forutsetning av at du ikke lar dette gå ut over noe eller noen, og det er jeg sikker på at du ikke gjør.

I Norge synes mange det er forferdelig å ta en øl midt i uka, mens det er helt greit å drikke seg full på lørdag. Dette er ikke noen universiell sannhet.

Mat, godterier og alkohol er lovlige varer som det er greit å bruke så lenge det skjer kontrollert. Det er når bruken tar kontrollen over brukeren at det begynner å bli farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker svært sjelden på vanlige ukedager, uten at jeg har noe prinsippielt imot måteholden nyting av alkohol på hverdager :-)

Jeg drakk faktisk gløgg med rødvin i går, men før det husker jeg ikke sist jeg koste meg med et glass vin eller lignende på en hverdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er mine valg

Det varierer veldig. Jeg bor alene og drikker mye vin. Jeg var begynt å drikke flere ganger i uka og da litt vel mange glass så nå drikker jeg ikke i ukedagene utenom hvis jeg har venner på besøk eller er ute et sted. Følte at jeg måtte begynne å begrense meg noe.

Jeg og kjæresten min tar oss alltid vin til maten når vi spiser sammen, men han er ikke vant med norske drikkevaner.

Jeg drikker meg aldri full, og jeg er ikke den som drikker mest på en fest. Jeg pleide ikke å drikke særlig mye den gangen jeg hadde små barn og de snakker fremdeles om den gangen da de så mor brisen. Da var jeg nyskilt og de i tenårene. Det er ti år siden.

Jeg vet at jeg ikke er alkoholiker, men jeg vet også at jeg må følge med slik at jeg ikke drikker for mye. Jeg er i kategorien enslige, middelaldrende kvinner som har 3 liters kartongen stående på kjøkkenbenken.

For øvrig synes jeg dolere er utrolig lite represantive for den vanlige norske befolkningen. Det er mye mer vanlig å ta seg et glass vin nå enn før. Jeg tar under med Sirianna2 at dette er noe jeg unner meg. Jeg tjener ca. 500 000 kr. i året og handler møbler og mye annet på loppemarked. Kjører en gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig - jeg tenker aldri over hvilken dag det er om jeg tar ett glass. Noe som selvsagt har en del å gjøre med hvor mye jeg drikker når jeg drikker. For såpass lite som jeg drikker av gangen (1-2 glass), så har det ikke noe å si om det er jobb eller fri neste dag.

Det eneste som styrer hvorvidt jeg drikker noe, er om jeg har flere gjøremål den dagen som ikke kan kombineres med promille og om tenåringen er ute - da holder jeg meg i alle fall edru.

I snitt vil jeg tro et eller to glass i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkosnyter

Alkohol har liksom aldri blitt en hverdagslig greie for oss, uten at jeg egentlig har tenkt så mye over det. Er nok flinkere til å kose meg med en iskald pils på terrassen om sommeren enn et glass vin i hverdagen ellers i året.

Her er det altså ikke slik at vi kan snakke om alkholenheter pr. uke, mer kanskje pr måned. I sosialt lag tar jeg gjerne et glass med noe, jeg, men jeg kommer ikke på å ta et glass vin ellers.

Er nok av den urnorske varianten, tenker jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt alkoholkonsum høres helt greit ut, syns jeg. Skummelt er det vel den dagen det styrer livet ditt, at du blir irritert dersom du ikke får tatt en øl fordi noen skal kjøres/ hentes, eller du har besøk som takker nei etc.

Jeg drikker også i ukedagene innimellom, men skjelden hjemme og aldri alene. For mitt vedkommende er det mest gjennom jobb, eller når jeg møter venninner el.l. at jeg drikker, og alkohol er utelukkende en sosial greie. Mitt drikkemønster er temmelig representativt for min omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker sjelden / aldri alkohol hverken i ukedager eller helger hvis det ikke er noe "spesiellt" som f.eks at vi har, eller er på, besøk, spiser ute, er på arrangement med jobben etc.

I ferier, på turer o.l blir det jo av og til en øl eller to.

Men kort sagt så drikker vi alkohol stort sett bare i settinger som er utenom "hverdagslivet"

Dette er ikke noe bevisst valg.

Men det har vel bare blitt sånn fordi både jeg og mannen min hovedsakelig forbinder alkohol med fest og sosialt lag, og ikke som endel av hverdagen.

Sånn har det vært i både hans og mitt barndomshjem også.

Ikke synes jeg alkohol er spesiellt godt heller, så dette er ikke noe jeg har lyst på "bare for smakens skyld"

Forøvrig synes jeg det høres ganske uskyldig ut at du drikker en boks øl eller 2 et par dager i uka.

Hvis du ikke drikker deg full, men koser deg for smakens skyld, så blir det jo omtrent som å kose seg med litt potetgull eller sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Tar et halvt til et glass vin mer eller mindre hver dag.

Ved fest så drikker jeg kanskje 2-3 eller max 4 glass i løpet av 5-7 timer.

Jeg er aldri full. (Ble det to ganger i 20 årsalderen- og erfarte at jeg ble jo skikkelig syk av det!! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi har vin eller øl i hus, så kan jeg ta en boks (eller en sjelden gang to - det samme med 1 eller 2 glass vin) en gang eller maks to i løpet av uka.

Men det kan også gå noen uker der vi ikke har noe alkohol i huset - eller dvs vi har noen flasker med sterkere saker, men de står i månedsvis uten å bli rørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker sjelden de ukene ungene er hos meg. Veit ikke hvorfor det er slik, det bare blir sånn. Jeg sitter som regel med skolearbeid på kveldene. Det hender en nabo kommer over, og at vi deler ei flaske vin, det kan skje like gjerne i uka som i helga.

De ukene ungene er hos meg, hender det at jeg tar en øl med venner på kvelden etter skolen. I helgene deler kjæresten og jeg ei flaske vin til middagen både fredag, lørdag og søndag.

Jeg tenker ikke over at jeg har et høyt alkoholforbruk, men ser at jeg ligger over snittet her inne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nyter alkohol sånn ca 5 ganger i året :)

''Jeg nyter alkohol sånn ca 5 ganger i året :)''

Og alle de andre gangene nyter du det _ikke_, er det sånn å forstå? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

''Jeg nyter alkohol sånn ca 5 ganger i året :)''

Og alle de andre gangene nyter du det _ikke_, er det sånn å forstå? ;-)

*s*

Den var morsom :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...