Gå til innhold

jobb og referanser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del jobber gjennom årene, og dette kommer av at jeg har et yrke med mange muligheter,og at jeg har hatt lyst på nye utfordringer, og prøvd å finne ut hva jeg øsnker å jobbe med.

Har vært yrkesaktiv nå siden -95, og har enda ikke funnet en jobb jeg trives med og som passer for meg , og som jeg vil slå meg til ro med.

Det er jo greit med jobb bytte synest jeg, men jeg har merket at sjefene/lederne ikke alltid er like begeistret over mine oppsigelser.

Det er blitt slik at jeg har jobbet noe år på en arbeidplass,og så blir jeg desverre veldig lei, og har lyst å prøve noe annet.

Nå har det vært slik hver gang jeg søker ny jobb, så skal de ha referanser.

Men hvorfor spør da nesten alle om to referanser og det skal da helst være fra to ledere???

Dette irriterer meg, og jeg kan ikke skjønne hvorfor det er så fryktelig relevant for hvordan jeg jobber , om hvilket forhold jeg har hatt til sjefen.

I mine fleste jobber har ikke sjefen vært til stede og sett hva jeg yter og hvordan jeg jobber.

De aner ikke hva jeg egentlig er kompetent til å gjøre.De konsentrerer seg mest om fravær og om de liker vedkommende som person.

Jeg blir litt oppgitt over at dette skal være avgjørende for om jeg får jobben eller ei.

Ikke det at jeg har mye fravær, men det må da være andre som faktisk har jobbet sammen med meg, som vet best om hva jeg kan bidra med som arbeidstaker.

Jeg synest selv jeg gjør en bra jobb, og vet hva jeg er god for, men det vet faktisk ikke sjefene, fordi de ser ikke hva jeg gjør og har etter min mening for lite å stille opp med i forhold til referanse.

Er det slik på andre arbeidsplasser at det er sjefen som betyr mest som referanse?

Hvis jeg da oppgir andre ,så blir vel det også oppfattet som negtativt, at jeg ikke kan gå god for to ledere?

Jeg synest at det blir feil å vektlegge ledere som referanse, for det er nemlig ikke alltid enkelt å like alle lederne, siden det er en såpass krevende jobb å være leder, er det lett at forholdet kommer litt sjevt ut.

Er det like bra å finne referanser som du vet kan si mer om hvordan man jobber?

Gjest hva om du forteller først?
Skrevet

Hvis folk spør om lederne dine, så er det vel kanskje smartest å oppgi dem, men spør alltid folk om lederne i første omgang? På alle jobber jeg har søkt har folk stort sett bare spurt om referanser, og da oppgir du jo hvem du vil. Jeg har ofte oppgitt kollegaer, eller nestledere, som jeg jobber mye tettere sammen med. Noen ganger etterspør d så lederne, men det er etter min erfaring sjelden. Har du prøvd å bare oppgi referanser uten å bli spurt? F.eks oppgi dem i søknad/CV?

Skrevet

Hvis folk spør om lederne dine, så er det vel kanskje smartest å oppgi dem, men spør alltid folk om lederne i første omgang? På alle jobber jeg har søkt har folk stort sett bare spurt om referanser, og da oppgir du jo hvem du vil. Jeg har ofte oppgitt kollegaer, eller nestledere, som jeg jobber mye tettere sammen med. Noen ganger etterspør d så lederne, men det er etter min erfaring sjelden. Har du prøvd å bare oppgi referanser uten å bli spurt? F.eks oppgi dem i søknad/CV?

ja det har jeg og da får jeg samme spørsmålet gang på gang, har du fra lederen og da helst to forskjellige?

Synest liksom ikke helt at de er de beste til å være referanse for meg, fordi jeg vet at andre kan gi mye mer erfaringsmessige gode referanser enn det lederne gjør.

Uansett så skriver jeg opp to selvvalgte referanser neste gang og ser om det blir godkjent

Skrevet

Hvis du bruker den jobbkollegaen du har best forhold til, hvordan kan da en som intervjuer vite om vedkommende gjør deg en vennetjeneste eller snakker sant i omtalen av deg?

Skrevet

I jobbsammenheng må vel din overordnede være den beste referansen? Toppleder har jo som du sier liten oversikt. Jeg hadde oppgitt min nærmeste sjef. Dersom de hadde spurt mer så hadde jeg forklart at "the big boss" kjente meg dårlig, og at jeg derfor valgte en mer relevant person.

Skrevet

Få den nærmeste leder til å være referanse. Du har jo jobbet flere steder, så du har vel hatt flere avd.ledere/mellomledere el. du kan bruke?

Begrunn det med at det er disse personene du har rapportert til, og som kjenner deg som person og kan vite hva du står for i jobbsammenheng. De har vært en del av miljøet du jobbet i - i motsetning til øverste leder som for deg har vært mer perifer..

Skrevet

Hei, jeg er leder selv og dermed ansetter folk også...

Forstår din frustrasjon, men som en annen her også sier: hvordan kan man vite om kollegaen gjør deg en vennetjeneste? Min erfaring når jeg ansetter er et mangfold av referanser, både ledere (for disse kan si noe om eksempelvis fravær og andre overordnede ting), kolleger om konkrete kompetanser og også fra kunder (hvis du har en jobb hvor du er i kontakt med kunder).

Det er viktig å alltid avklare med referanse at de faktisk synes det er ok å være referanse. Jeg synes også det er veldig fint at den som bruker meg som referanse ringer meg hvis det er søkt en jobb og oppgitt meg. For da kan jeg på forhånd få vite noe om hviken type jobb de har søkt og hva som forventes av meg i forhold til hvilken type informasjon.

Og til slutt... Enhver god leder vil innse sin begrensning i sin uttalelse til å kun begrenses til det man faktisk kan svare på.

Og det viktigste må vel være at du får jobben, ikke hvem som er referanse....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...