Gå til innhold

Å snike i vaksinekøen -forkastelig!


Gjest så ikke tenk tanken engang!

Anbefalte innlegg

Gjest så ikke tenk tanken engang!

Har hørt om at noen kan finne på å snike i vaksinekøen. Altså utgi seg for å være i risikogruppen uten å være det for å få vaksinert seg nå i første omgang.

Det vitner om veldig lav moral. Jeg kunne aldri ha funnet på å snike meg til en vaksine som jeg visste andre trengte mer enn meg. Kunne jo indirekte ha blitt en drapsmann av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    5

  • Bookworm

    4

  • tzatziki1365380058

    3

  • candyqueen_83

    2

Mest aktive i denne tråden

Enig med deg - helt forkastelig.

I min kommune blir det fastlegene som vaksinerer de voksne i risikogruppen. Dermed blir det vel umullig å lure til seg en vaksine (håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg, synes det er viktig å være solidarisk og ærlig i denne situasjonen...

En annen ting jeg tenkte på da jeg satt å så på vaksinekøene rundt om i landet... Hva med alle disse menneskeansamlingene? En må vel regne med at det finnes et visst antall smittede personer der, og det tar jo en stund før vaksinen er virksom - i tillegg til at flesteparten ikke engang får vaksinen enda - det må da være en risikosport å stå i slike køer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/10/28/nyheter/innenriks/svineinfluensa/oslo/8773925/

I artikkelen står det om en mor i risikogruppe som for å være sikker på at hun ikke blir syk har fått sine to barn vaksinert i tillegg til seg selv. Dette skjønner jeg ikke helt. Når hun selv er vaksinert vil vel ikke ungene kunne smitte henne, eller? er det jeg som har misfortått? Har hun snkeket fram ungene på bekostning av andre som kan trenge det mer? Du snakker om dobbeltmoral i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/10/28/nyheter/innenriks/svineinfluensa/oslo/8773925/

I artikkelen står det om en mor i risikogruppe som for å være sikker på at hun ikke blir syk har fått sine to barn vaksinert i tillegg til seg selv. Dette skjønner jeg ikke helt. Når hun selv er vaksinert vil vel ikke ungene kunne smitte henne, eller? er det jeg som har misfortått? Har hun snkeket fram ungene på bekostning av andre som kan trenge det mer? Du snakker om dobbeltmoral i så fall.

Det er ikke noen vits i å vaksinere andre rundt risikopasientene, nei - så dette er ingen grunn til å "snike" i køen. Jeg er selv gift med en mann i risikosonen, og jeg undersøkte med legen hvordan resten av familien skulle forholde seg, fikk til svar at det var nok at han fikk vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/10/28/nyheter/innenriks/svineinfluensa/oslo/8773925/

I artikkelen står det om en mor i risikogruppe som for å være sikker på at hun ikke blir syk har fått sine to barn vaksinert i tillegg til seg selv. Dette skjønner jeg ikke helt. Når hun selv er vaksinert vil vel ikke ungene kunne smitte henne, eller? er det jeg som har misfortått? Har hun snkeket fram ungene på bekostning av andre som kan trenge det mer? Du snakker om dobbeltmoral i så fall.

Nei dette blir jo feil! Når hun er vaksinert så skal hun jo ikke kunne bli smittet.. Å vaksinere barna og pga. hennes helsetilstand er for tynn synes jeg når de ikke er kronisk syke. hadde hun gjort det da det blir åpent for alle er det noe annet, men hun sniker jo dem inn før kronisk syke.

Sønnen min og jeg har tatt den i dag. Samboern min må vente til det er åpent for resten, for han er ikke i risikogruppa. Skulle han blitt med da, med tanke på at han kan smitte oss? Nei - sånn går det ikke an å tenke.. Tenk om alle kronisk syke/i riskikogruppa skulle tatt med hele fammen - da hadde det ikke blitt nok til alle i risikogruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det er ikke noen vits i å vaksinere andre rundt risikopasientene, nei - så dette er ingen grunn til å "snike" i køen. Jeg er selv gift med en mann i risikosonen, og jeg undersøkte med legen hvordan resten av familien skulle forholde seg, fikk til svar at det var nok at han fikk vaksinen.

Samme svaret fikk jeg, det holdt med at jeg ble vaksinert som er i risikogruppen.

Jeg skal på full sjekk i morgen for å se om jeg kan ta vaksinen, jeg håper og tror at det går bra. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen vits i å vaksinere andre rundt risikopasientene, nei - så dette er ingen grunn til å "snike" i køen. Jeg er selv gift med en mann i risikosonen, og jeg undersøkte med legen hvordan resten av familien skulle forholde seg, fikk til svar at det var nok at han fikk vaksinen.

Nja,- vaksinen er jo ikke 100% sikker i virkning (70-80, var det ikke så, tro?),- så det ville jo ha noe for seg å vaksinere dem rundt en i risikogruppen - problemet er vel bare at da ville det bli så mange som skulle prioriteres, at det ikke lenger kunne snakkes om prioritering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja,- vaksinen er jo ikke 100% sikker i virkning (70-80, var det ikke så, tro?),- så det ville jo ha noe for seg å vaksinere dem rundt en i risikogruppen - problemet er vel bare at da ville det bli så mange som skulle prioriteres, at det ikke lenger kunne snakkes om prioritering...

Nå er jo oppfordringen at alle bør vaksinere seg, men det er viktigst med risikopasientene så lenge det foreløpig ikke finnes nok vaksiner til alle. Så da synes jeg det er en smule frekt og usolidatisk å snike i køen med denne forklaringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo oppfordringen at alle bør vaksinere seg, men det er viktigst med risikopasientene så lenge det foreløpig ikke finnes nok vaksiner til alle. Så da synes jeg det er en smule frekt og usolidatisk å snike i køen med denne forklaringen...

Det er jeg helt enig i! Jeg bare svarte på det med at de rundt ikke trenger det fordi risiko-personen er beskyttet. Man er dessverre ikke fullstendig beskyttet av vaksinen. Men hvis alle nære omgivelser av risikopersoner skal prioriteres vil det da være veldig få å bli prioritert over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo oppfordringen at alle bør vaksinere seg, men det er viktigst med risikopasientene så lenge det foreløpig ikke finnes nok vaksiner til alle. Så da synes jeg det er en smule frekt og usolidatisk å snike i køen med denne forklaringen...

Støttes! Her i huset skal gubben vaksineres når alle kan få den. Første omgang ble det poden og meg, siden vi er i riskikogruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2009/10/28/nyheter/innenriks/svineinfluensa/oslo/8773925/

I artikkelen står det om en mor i risikogruppe som for å være sikker på at hun ikke blir syk har fått sine to barn vaksinert i tillegg til seg selv. Dette skjønner jeg ikke helt. Når hun selv er vaksinert vil vel ikke ungene kunne smitte henne, eller? er det jeg som har misfortått? Har hun snkeket fram ungene på bekostning av andre som kan trenge det mer? Du snakker om dobbeltmoral i så fall.

Man kan altså få sykdommen selv om man er vaksinert, men risikoen er vel ganske lav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, synes det er viktig å være solidarisk og ærlig i denne situasjonen...

En annen ting jeg tenkte på da jeg satt å så på vaksinekøene rundt om i landet... Hva med alle disse menneskeansamlingene? En må vel regne med at det finnes et visst antall smittede personer der, og det tar jo en stund før vaksinen er virksom - i tillegg til at flesteparten ikke engang får vaksinen enda - det må da være en risikosport å stå i slike køer også?

Vet du, det tenkte jeg og da jeg satt på legesenteret. Får jeg ikke influensa nå så får jeg det aldri. Folk hostet og nøs og var syke og der satt jeg midt i en times tid før jeg kom inn til legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo oppfordringen at alle bør vaksinere seg, men det er viktigst med risikopasientene så lenge det foreløpig ikke finnes nok vaksiner til alle. Så da synes jeg det er en smule frekt og usolidatisk å snike i køen med denne forklaringen...

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, synes det er viktig å være solidarisk og ærlig i denne situasjonen...

En annen ting jeg tenkte på da jeg satt å så på vaksinekøene rundt om i landet... Hva med alle disse menneskeansamlingene? En må vel regne med at det finnes et visst antall smittede personer der, og det tar jo en stund før vaksinen er virksom - i tillegg til at flesteparten ikke engang får vaksinen enda - det må da være en risikosport å stå i slike køer også?

Tanken har slått meg også. For ikke å snakke om at venteværelset hos fastlegen fort må bli kraftig overfylt, ettersom alle må sitte og vente i 20 minutter etter å ha blitt vaksinert. Det hadde nok vært lettere å organisere lange køer og folk som skal vente etterpå hvis man hadde benyttet store, romslige lokaler, som f eks gymsal med god avstand mellom radene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...