Gå til innhold

Å snike i vaksinekøen -forkastelig!


Gjest så ikke tenk tanken engang!

Anbefalte innlegg

Litt mere fokus på saken, og en økning av H1N1 dødsfall, og vi har potensialet for å få se de verste sidene av det norske folket.

Ja, for et par uker siden ville under 30% vaksinere seg - nå er det vel max 30 som IKKE vil vaksinere seg, så den generelle opinionen har snudd voldsomt.

Men jeg håper og tror at det er et mindretall tross alt som sniker i vaksinekø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    5

  • Bookworm

    4

  • tzatziki1365380058

    3

  • signaturløs

    2

Mest aktive i denne tråden

Noen forsøker å vaksinere seg i Modalen og Utsira også. Disse minste kommunene i landet har fått 500 doser, selv om de har langt færre innbyggere. Kommuner med flere tusen innbyggere har også bare fått 500 doser i førte omgang.

Hele fotballaget til FKH ville vaksinere seg; er ikke det også sniking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Vi måtte til fastlegen for å få vaksine, kontoret åpnet på kveldstid. Vi måtte oppgi navn, sykdom og fødselsdato/personnummer når vi kom, og journalen ble åpnet slik at det ble sjekket.

Dermed var det ikke mulig å snike.

Vårt legekontor valgte å dele opp risikogruppa etter alder, og de i feil aldersgruppe som prøvde seg måtte gå hjem med uforrettet sak selv om de hadde valgt å stå i kø - etter å ha blitt gjort oppmerksom på dette med alder av de andre i køen - så hos oss ble det praktisert strengt.

Selv ikke gamlingen som selv synes han måtte komme inn fordi han sikkert hadde flere sykdommer enn oss andre fikk slippe forbi. Naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i samme situasjon

http://www.dagbladet.no/2009/10/28/nyheter/innenriks/svineinfluensa/oslo/8773925/

I artikkelen står det om en mor i risikogruppe som for å være sikker på at hun ikke blir syk har fått sine to barn vaksinert i tillegg til seg selv. Dette skjønner jeg ikke helt. Når hun selv er vaksinert vil vel ikke ungene kunne smitte henne, eller? er det jeg som har misfortått? Har hun snkeket fram ungene på bekostning av andre som kan trenge det mer? Du snakker om dobbeltmoral i så fall.

Hun sniker ja, rart at hun tør å si det åpent med navn i en avis!

Jeg er i akkurat samme situasjon som henne, er mor til to barn, og selv er jeg i en risikogruppe. Jeg ble vaksinert i dag, men må pent vente med barna.

Men det stemmer at hun vil være tryggere hvis barna også er vaksinert: Jeg ble informert i dag om at vaksinen virker ikke ordentlig før etter 2-3 uker! Dessuten er det en viss smittefare på sikt også etter dette.

Så hvis jeg hadde vært like egoistisk som henne, ville jeg også latt barna bli vaksinert nå.

Isteden så velger jeg å holde dem hjemme fra skole og barnehage for å unngå smitte - i enda noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sniker ja, rart at hun tør å si det åpent med navn i en avis!

Jeg er i akkurat samme situasjon som henne, er mor til to barn, og selv er jeg i en risikogruppe. Jeg ble vaksinert i dag, men må pent vente med barna.

Men det stemmer at hun vil være tryggere hvis barna også er vaksinert: Jeg ble informert i dag om at vaksinen virker ikke ordentlig før etter 2-3 uker! Dessuten er det en viss smittefare på sikt også etter dette.

Så hvis jeg hadde vært like egoistisk som henne, ville jeg også latt barna bli vaksinert nå.

Isteden så velger jeg å holde dem hjemme fra skole og barnehage for å unngå smitte - i enda noen uker.

''Isteden så velger jeg å holde dem hjemme fra skole og barnehage for å unngå smitte - i enda noen uker.''

Så du har holdt barna dine borte fra skolen en stund, og planlegger å fortsette med det i noen uker? Er det lov?

I såfall vurderer jeg å gjøre det samme. Synes det er utmattende å måtte "kaste barna i vepsebolet" hver dag og håpe at de ikke blir stukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i samme situasjon

''Isteden så velger jeg å holde dem hjemme fra skole og barnehage for å unngå smitte - i enda noen uker.''

Så du har holdt barna dine borte fra skolen en stund, og planlegger å fortsette med det i noen uker? Er det lov?

I såfall vurderer jeg å gjøre det samme. Synes det er utmattende å måtte "kaste barna i vepsebolet" hver dag og håpe at de ikke blir stukket.

Ja det er helt lov, så lenge man underviser barna hjemme. De har rett på undervisning, men ikke plikt til å gå på skolen. Jeg sendte en mail til rektor og forklarte, han godtok dette.

Det skal nok mye til at skolen protesterer i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er helt lov, så lenge man underviser barna hjemme. De har rett på undervisning, men ikke plikt til å gå på skolen. Jeg sendte en mail til rektor og forklarte, han godtok dette.

Det skal nok mye til at skolen protesterer i disse tider.

Mangler et halvt år på å bli lærer selv), så jeg kan godt undervise dem.

Kan du gi meg link til et sted hvor det står at det er lovlig?

På forhånd takk. Føler jeg må ha litt dokumentasjon på mitt evt. valg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei dette blir jo feil! Når hun er vaksinert så skal hun jo ikke kunne bli smittet.. Å vaksinere barna og pga. hennes helsetilstand er for tynn synes jeg når de ikke er kronisk syke. hadde hun gjort det da det blir åpent for alle er det noe annet, men hun sniker jo dem inn før kronisk syke.

Sønnen min og jeg har tatt den i dag. Samboern min må vente til det er åpent for resten, for han er ikke i risikogruppa. Skulle han blitt med da, med tanke på at han kan smitte oss? Nei - sånn går det ikke an å tenke.. Tenk om alle kronisk syke/i riskikogruppa skulle tatt med hele fammen - da hadde det ikke blitt nok til alle i risikogruppa.

Så lenge vi ikke vet noe som helst om diagnosen hennes, er det vel litt for enkelt å si at hun sniker. Jeg kjenner til et barn i "ekstremrisikosone", og der har hele familien blitt vaksinert sammen med barnet. Så lenge det bare er 70% virkning av vaksine, synes jeg det er helt rimelig at familiene rundt de ekstra utsatte også blir vaksinert. Selv blant risikosonene, er det forskjell på hvor utsatt man er.

Så vidt jeg husker, ble denne damen vaksinert på legekontoret også? Da har de helt sikkert oversikt over diagnosen hennes - og barnas. Det er bare når kommunene kjører massevaksinering utført av folk som ikke er i kontakt med personene til vanlig at man risikerer noen særlig grad av sniking i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nå er jo oppfordringen at alle bør vaksinere seg, men det er viktigst med risikopasientene så lenge det foreløpig ikke finnes nok vaksiner til alle. Så da synes jeg det er en smule frekt og usolidatisk å snike i køen med denne forklaringen...

Som jeg skrev til Spirello, så er det forskjell på risiko innenfor risikogruppene også. Det er stor forskjell på min risiko, som diabetes 2 - pasient med god kontroll, i forhold til en diabetes 1 el. 2-pasient uten god kontroll.

Det er definitivt også forskjell på en svært alvorlig hjertesyk gutt jeg kjenner, med skralt immunforsvar, og de aller fleste diabetikere.

I noen tilfeller er det dermed slett ikke "sniking" at familier rundt også blir vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette blir jo feil! Når hun er vaksinert så skal hun jo ikke kunne bli smittet.. Å vaksinere barna og pga. hennes helsetilstand er for tynn synes jeg når de ikke er kronisk syke. hadde hun gjort det da det blir åpent for alle er det noe annet, men hun sniker jo dem inn før kronisk syke.

Sønnen min og jeg har tatt den i dag. Samboern min må vente til det er åpent for resten, for han er ikke i risikogruppa. Skulle han blitt med da, med tanke på at han kan smitte oss? Nei - sånn går det ikke an å tenke.. Tenk om alle kronisk syke/i riskikogruppa skulle tatt med hele fammen - da hadde det ikke blitt nok til alle i risikogruppa.

Vaksinen er 70% effektiv etter en til to uker, så det er jo en viss smittefare fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev til Spirello, så er det forskjell på risiko innenfor risikogruppene også. Det er stor forskjell på min risiko, som diabetes 2 - pasient med god kontroll, i forhold til en diabetes 1 el. 2-pasient uten god kontroll.

Det er definitivt også forskjell på en svært alvorlig hjertesyk gutt jeg kjenner, med skralt immunforsvar, og de aller fleste diabetikere.

I noen tilfeller er det dermed slett ikke "sniking" at familier rundt også blir vaksinert.

Det er klart at det finnes variasjoner innenfor risikogruppen også, men er det helsevesenet eller den enkelte person som skal ta denne vurderingen? Hvis det er pasienten selv, så er det klart at endel som strengt tatt ikke "trenger" vaksinen enda, vil kunne snike seg fram i køen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i samme situasjon

Mangler et halvt år på å bli lærer selv), så jeg kan godt undervise dem.

Kan du gi meg link til et sted hvor det står at det er lovlig?

På forhånd takk. Føler jeg må ha litt dokumentasjon på mitt evt. valg. ;-)

Jeg fikk vite det her på DOL faktisk. Det er et innlegg et stykke bakover her ang det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er klart at det finnes variasjoner innenfor risikogruppen også, men er det helsevesenet eller den enkelte person som skal ta denne vurderingen? Hvis det er pasienten selv, så er det klart at endel som strengt tatt ikke "trenger" vaksinen enda, vil kunne snike seg fram i køen...

Det er naturligvis helsevesnet som må ta denne vurderingen. Jeg kjenner som sagt personer i "risiko-risiko-gruppen", og de har vært i nær kontakt med leger og sykehus siden i vår da viruset ble oppdaget i Mexico. Så når hele familien har blitt vaksinert allerede, til tross for at bare en person er i risikogruppen, har det skjedd på klar "ordre" fra sykehuset risikopersonen hører til. De har også gjort flere andre mer ekstreme tiltak - som feks å holde familiemedlemmer hjemme fra skole og jobb i hensikt å forebygge at noen i familien trekker smitten med hjem.

Det er helt sikkert folk som sniker i vaksinekø. Jeg reagerte bare på at denne kvinnen automatisk ble hengt ut som "sniker" fordi barna ble vaksinert allerede nå, så lenge vi ikke vet mer om situasjonen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jo forkastelig

Jeg mener slik sniking er forkastelig. På samme tid synes jeg politikerne gjør for lite i forhold til dette. De burde jo gått ut for lengst og advart folk å dra på unødvendige offentlige steder inntil de aller fleste var vaksinert eller til de hadde tilbud om vaksine til absolutt alle. Redelsen for arbeidsplasser ser ut til å være større enn at flere liv går tapt. Jeg synes også det er galt. Det er snakk om å la Norge stå litt stille en kort stund. Men det er det ikke penger til selv om det står hundrevis av milliarder på bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener slik sniking er forkastelig. På samme tid synes jeg politikerne gjør for lite i forhold til dette. De burde jo gått ut for lengst og advart folk å dra på unødvendige offentlige steder inntil de aller fleste var vaksinert eller til de hadde tilbud om vaksine til absolutt alle. Redelsen for arbeidsplasser ser ut til å være større enn at flere liv går tapt. Jeg synes også det er galt. Det er snakk om å la Norge stå litt stille en kort stund. Men det er det ikke penger til selv om det står hundrevis av milliarder på bok.

Det er å overdrive å be folk holde seg hjemme. Det er et større problem dersom butikkene ikke får varer, feil på vann- og energinettet ikke blir reparert, transportmidler slutter å gå.

De lar jo ikke landet stå stille under epidemier av hjernehinnebetennelse eller "vanlig" influensa (som forårsaker ca. 1000 dødsfall i året), heller.

Ingen grunn til å ta helt av

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jo forkastelig

Det er å overdrive å be folk holde seg hjemme. Det er et større problem dersom butikkene ikke får varer, feil på vann- og energinettet ikke blir reparert, transportmidler slutter å gå.

De lar jo ikke landet stå stille under epidemier av hjernehinnebetennelse eller "vanlig" influensa (som forårsaker ca. 1000 dødsfall i året), heller.

Ingen grunn til å ta helt av

synes

Nå var det ikke det jeg tenkte på men jeg mener det er et skikkelig luksusproblem om en nå holder seg unna pub, disko, kaffeer, restuaranter, lekeland osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Nå var det ikke det jeg tenkte på men jeg mener det er et skikkelig luksusproblem om en nå holder seg unna pub, disko, kaffeer, restuaranter, lekeland osv.

''Nå var det ikke det jeg tenkte på men jeg mener det er et skikkelig luksusproblem om en nå holder seg unna pub, disko, kaffeer, restuaranter, lekeland osv.''

Hvorfor skal myndighetene fortelle oss dette? Det må da folk greie å skjønne helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jo forkastelig

''Nå var det ikke det jeg tenkte på men jeg mener det er et skikkelig luksusproblem om en nå holder seg unna pub, disko, kaffeer, restuaranter, lekeland osv.''

Hvorfor skal myndighetene fortelle oss dette? Det må da folk greie å skjønne helt av seg selv.

Det gjør desverre ikka mange. Hører nok av naive folk som sier at man kan ikke bli hysterisk heller, man kan jo ikke slutte å leve heller osv. Alvoret har ikke gått inn og de skjønner heller ikke at dette kun er snakk om for en kortere perisode. Det er så masse smådumme folk at det er helt utrolig men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ervaksinert

Det gjør desverre ikka mange. Hører nok av naive folk som sier at man kan ikke bli hysterisk heller, man kan jo ikke slutte å leve heller osv. Alvoret har ikke gått inn og de skjønner heller ikke at dette kun er snakk om for en kortere perisode. Det er så masse smådumme folk at det er helt utrolig men sant.

Hva får deg til å tro at de som har den holdningen vil endre holdning selv om myndighetene kommer med en anbefaling? Myndighetene anbefaler jo at alle vaksinerer seg, men det er jo mange som fortsatt "ikke gidder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke det jeg tenkte på men jeg mener det er et skikkelig luksusproblem om en nå holder seg unna pub, disko, kaffeer, restuaranter, lekeland osv.

''men jeg mener det er et skikkelig luksusproblem om en nå holder seg unna pub, disko, kaffeer, restuaranter, lekeland osv.

''

Dette kan vel knapt kalles et luksusproblem for alle de berørte bedriftene. De går nå inn i sin aller mest innbringende periode i løpet av året, et år som har vært det dårligste på leeeenge, og man vil kunne se mange konkurser. Et slikt råd fra myndighetene ville, for å si de forsiktig, være svært kontroversielt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...