Gå til innhold

Posttraumatisk stresslidelse

Anbefalte innlegg

Kan PTSD (posttraumatisk stresslidelse) som ikke er behandlet, føre til utvikling av psykose senere og forhøyet stoffskifte?

Jeg er sykepleier og vurderer nå å måtte skifte/legge om arbeidet mitt pga. at jeg reagerer så voldsomt på alvorlig sykdom/død. Jeg går nå på Cipramil, Neo-Mercazole og Trilafon. Legen ønsker at jeg skal gå over til mer stabiliserende medisiner. Jeg tror at det er Haldol og Lithium. Siden jeg forbinder det med diagnosen manisk-depressiv, er jeg usikker på om det kan være det rette for meg. Har også hørt at jeg har en sårbar personlighet, noe som sier meg lite og som gjør at det er ikke noe å gripe fatt i. Hvordan skal jeg gå frem for å være sikker på å bli behandlet riktig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33738-posttraumatisk-stresslidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære proffesjonell!

Har du fått sjekket alt rundt stoffskiftet ditt? Jeg har selv høyt stoffskifte og Graves, og det tok mer enn 6 år før jeg fikk diagnose og riktig behandling. Jeg må til stadighet skifte dosering av tablettene, og var nesten suisidal før jeg endelig begynte med Propyltiurasil. Jeg kan anbfale en del bøker om depresjoner og stoffskifte problemer om du vil?

Ikke gi opp! :)

Kjære proffesjonell!

Har du fått sjekket alt rundt stoffskiftet ditt? Jeg har selv høyt stoffskifte og Graves, og det tok mer enn 6 år før jeg fikk diagnose og riktig behandling. Jeg må til stadighet skifte dosering av tablettene, og var nesten suisidal før jeg endelig begynte med Propyltiurasil. Jeg kan anbfale en del bøker om depresjoner og stoffskifte problemer om du vil?

Ikke gi opp! :)

Kjære godmor!

Tusen takk for svar!Jeg vil gjerne lese mer om dette da jeg bruker mye energi på å finne ut hva det er som feiler meg. Jeg har påvist knutestruma og forhøyet fritt T4. Jeg hadde også akutt skjoldbruskkjertelbetennelse i vår-(utviklet seg i løpet av noen dager med hevelse, feber og forhøyet senkning m.m). Den kombinasjonen var så sjelden at spesialisten hadde bare vært borti ett tilfelle før. Hvordan virker de tablettene du går på?

Enda en gang - kjempefint at du svarte meg!

Klem.

Nils Håvard Dahl, psykiater

PTSD er sikkert ikke årsaken til forhøyet stoffskifte.

En traumatisk opplevelse kan utløse psykose hos disponerte personer.

God behandling forutsetter en skikkelig utredning/diagnostisering. Dette får du best utført hos en spesialist i psykiatri.

For de ulike lidelser/diagnoser finnes behandlingsanbefalinger som bør følges.

Kjære godmor!

Tusen takk for svar!Jeg vil gjerne lese mer om dette da jeg bruker mye energi på å finne ut hva det er som feiler meg. Jeg har påvist knutestruma og forhøyet fritt T4. Jeg hadde også akutt skjoldbruskkjertelbetennelse i vår-(utviklet seg i løpet av noen dager med hevelse, feber og forhøyet senkning m.m). Den kombinasjonen var så sjelden at spesialisten hadde bare vært borti ett tilfelle før. Hvordan virker de tablettene du går på?

Enda en gang - kjempefint at du svarte meg!

Klem.

Hei igjen!

Stakkars deg, det høres ut som om du har hatt det svært ille. Den boksen som svarte på mange av mine spørsmål rundt hypertyrose heter: The Thyroid solution og er skrevet av Ridha Arem, M.d. ISBN: 0-345-42919-2, du kan bestille den på Norli eller Tanum, eller direkte fra Amazon.co.uk som jeg. Den tar spesielt opp depressjoner, og de psykiske sidene ved forhøyet stoffskifte. Den kan hjelpe deg videre det er jeg sikker på. jeg går til behandling på Aker, sikkert som deg, og får dessverre masse forskjellig og litt motstridende informasjon der til tider. Nå har jeg enbdelig fått en lege jeg stoler på, så klag og bytt til du finner en som hjelper deg! Hvis jeg slutter på pillene så tar det ikke mer enn ca. 1 måned før jeg blir deppa igjen, så de hjelper virkelig. Du kan ta de og amme også! Ønsker deg lykke til!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...