Gå til innhold

Ny forskrift til opplæringslova


Gjest mamma til tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til tenåringer

I den nye forskriften til opplæringslova står det følgende:

"For inntil 14 skoledagar i eit opplæringsår, kan eleven krevje at følgjande fråvær ikkje vert ført på vitnemålet:

a) dokumentert fråvær som skyldast helsegrunnar

B) innvilga permisjon etter opplæringslova § 2-11. "

Er det noen her inne som vet hva dokumentert fravær som skyldast helsegrunnar betyr?

Er det nok at foresatte skriver i meldingsboka at eleven har vært syk?

Eller må man ha dokumentert fra lege/psykolog evt. annet helsepersonell at barnet har vært syk eller til legeundersøkelse/kontroll/behandling? Altså at loven gjelder fravær, behandling eller undersøkelse i forbindelse med kronisk- eller langvarig sykdom/helsetilstand.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    10

  • blanke ark

    5

  • Cilien

    4

  • Katt-ja

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg kan ikke tenke meg at foreldrenes påskrift i meldingsboka holder som dokumentasjon. Jeg håper i hvert fall ikke det. Det er altfor mange slepphendte foreldre som ville ha signert for å "hjelpe" sine håpefulle til å få vitnemål. De samme som skriver melding til så mange gymtimer at ungene til slutt ikke får karakterer i faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Jeg kan ikke tenke meg at foreldrenes påskrift i meldingsboka holder som dokumentasjon. Jeg håper i hvert fall ikke det. Det er altfor mange slepphendte foreldre som ville ha signert for å "hjelpe" sine håpefulle til å få vitnemål. De samme som skriver melding til så mange gymtimer at ungene til slutt ikke får karakterer i faget.

Jeg er enig med deg!

Men hvor finner man presisering av hva forskrifta betyr?

Jeg finner det ikke, skolen vet ikke og mange ungdommer jubler for at de nå kan være "syke" uten å få det ført som fravær.

Mange foreldre skriver gladelig melding om sykefravær, uten at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til tenåringer

Loven har dessuten vært gyldig i flere år nå.

Nei, dette er nye forskrifter som gjelder fra dette skoleåret. Altså grunnskole. På videregående står det at man må ha legeerklæring e.l. 15% regelen gjelder ikke lenger i videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Det skal du finne på skolens hjemmeside, angående 15% regelen for fravær.

Nei, det står ingen presisering av hva dokumentasjon betyr på skolens hjemmeside. Har du hjemmeside for en skole å vise til? Altså grunnskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, dette er nye forskrifter som gjelder fra dette skoleåret. Altså grunnskole. På videregående står det at man må ha legeerklæring e.l. 15% regelen gjelder ikke lenger i videregående.

Jo, 15% regelen gjelder så definitivt på videregående enda.

Jeg visste ikke at den nå gjaldt ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, 15% regelen gjelder så definitivt på videregående enda.

Jeg visste ikke at den nå gjaldt ungdomsskolen.

Hvis du leser forskriften vil du se at det ikke står noe om 15% og det er svært lenge siden det har stått i forskrift til opplæringslova.

Det er ikke lov å nekte en elev karakter bare på grunnlag av 15+% fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til tenåringer

Jo, 15% regelen gjelder så definitivt på videregående enda.

Jeg visste ikke at den nå gjaldt ungdomsskolen.

Mitt spørsmål vedr den nye forskriften, og dokumentasjon om sykefravær, gjelder grunnskolen. I den nye forskriften står det nøyaktig det jeg har sitert i det første innlegget i denne tråden, uten presisering av hva dokumentasjon betyr.

Når det gjelder videregående, fikk jeg på møte i dag vite av rektor at 15% regelen ikke gjelder lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvis du leser forskriften vil du se at det ikke står noe om 15% og det er svært lenge siden det har stått i forskrift til opplæringslova.

Det er ikke lov å nekte en elev karakter bare på grunnlag av 15+% fravær.

Merkelig. Jeg fikk nettopp et slikt brev....

Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Mitt spørsmål vedr den nye forskriften, og dokumentasjon om sykefravær, gjelder grunnskolen. I den nye forskriften står det nøyaktig det jeg har sitert i det første innlegget i denne tråden, uten presisering av hva dokumentasjon betyr.

Når det gjelder videregående, fikk jeg på møte i dag vite av rektor at 15% regelen ikke gjelder lenger.

Mitt svar gjelder fremdeles. Kun attest fra lege eller psykiater, er gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Mitt svar gjelder fremdeles. Kun attest fra lege eller psykiater, er gyldig.

Det er veldig bra! Men hvor står det skrevet? Jeg finner det ikke noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Forsøk lovdata;)

Der forsøkte jeg å finne svaret før jeg stilte spørsmål her, men jeg finner ingen presisering eller forklaring, bare teksten jeg har sitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg!

Men hvor finner man presisering av hva forskrifta betyr?

Jeg finner det ikke, skolen vet ikke og mange ungdommer jubler for at de nå kan være "syke" uten å få det ført som fravær.

Mange foreldre skriver gladelig melding om sykefravær, uten at det er riktig.

Jeg har ikke sjekket denne kilden, men det ser jammen ut til at det rekker med melding fra foreldre:

http://www.minskole.no/minskole/sokndal/pilot.nsf/ntr/D5E5A481E2B35A07C1257640005FF3D4/$FILE/F%C3%98RING%20AV%20FRAV%C3%86R%20P%C3%85%20VITNEM%C3%85LET.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...