Gå til innhold

Ny forskrift til opplæringslova


Gjest mamma til tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til tenåringer

Takk skal du ha!

Dette er noe som kommer til å bli utnyttet og misbrukt av enkelte, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    10

  • blanke ark

    5

  • Cilien

    4

  • Katt-ja

    2

Mest aktive i denne tråden

Takk skal du ha!

Dette er noe som kommer til å bli utnyttet og misbrukt av enkelte, det er sikkert.

Stygt redd for det, ja. Det eneste lille hinderet er at de sløve foreldrene som signerer på den slags fravær sannsynligvis ikke får rota seg til å søke om at fraværet ikke skal på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Helt utrolig at foreldre selv kan "sykmelde" sine barn inntil 14 skoledager (altså nesten 3 uker i året), og at fraværet ikke skal føres på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt redd for det, ja. Det eneste lille hinderet er at de sløve foreldrene som signerer på den slags fravær sannsynligvis ikke får rota seg til å søke om at fraværet ikke skal på vitnemålet.

Det er vel viktigere at de elevene som trøbler med sykdom får det lettere enn at noen skal misbruke det? Synes dere er i overkant opptatt av evt. misbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Stygt redd for det, ja. Det eneste lille hinderet er at de sløve foreldrene som signerer på den slags fravær sannsynligvis ikke får rota seg til å søke om at fraværet ikke skal på vitnemålet.

Jeg tror det er nettopp de foreldrene som vil kreve det, dessverre! Den type rettigheter pleier de å være bevisste på, selvom de ikke følger opp noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Det er vel viktigere at de elevene som trøbler med sykdom får det lettere enn at noen skal misbruke det? Synes dere er i overkant opptatt av evt. misbruk.

Elever som har helseproblemer vil ikke ha noen som helst vanskeligheter med å få det dokumentert av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel viktigere at de elevene som trøbler med sykdom får det lettere enn at noen skal misbruke det? Synes dere er i overkant opptatt av evt. misbruk.

Det er veldig viktig at det blir lettere for syke elever. Men denne fraværsregelen sett i sammenheng med at elevene ikke skal vurderes i fhd til aktivitet og deltakelse, men i fhd til konkrete faglige prestasjoner gjør at ting blir kompliserte i skolen. Syns jeg. I praksis kan eleven bare være til stede i timene for å forstyrre, og med denne forskriften kan de til og med være borte, bare de kommer og viser læreren hva de kan. Og de kan vel strengt tatt velge selv når det passer dem å vise hva de kan, såvidt jeg har forstått.

Årsaken til at jeg ikke liker slik regeloppløsning er at det gjør det utydelig for elevene hva som forventes og hva som kreves. Og de få som misbruker frislippet ødelegger så utrolig mye læringsmiljø for medelevene. Jeg er ikke lærer selv, men har vært innom ungdomsskolen som faglærer i en periode. Kan ikke si annet enn at jeg var rimelig sjokkert over de slappe sjelene som kun bidro til å forstyrre de øvrige. Hvis de i det hele tatt gadd å møte.

Men det har vel alle generasjoner sagt før meg om ungdommen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever som har helseproblemer vil ikke ha noen som helst vanskeligheter med å få det dokumentert av lege.

Tja - så lenge man er plaget med problemer som ikke vises på en blodprøve, er det ikke alltid legene er like samarbeidsvillige. Kom tilbake om 2 uker hvis ikke du er bedre. Joda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Det er veldig viktig at det blir lettere for syke elever. Men denne fraværsregelen sett i sammenheng med at elevene ikke skal vurderes i fhd til aktivitet og deltakelse, men i fhd til konkrete faglige prestasjoner gjør at ting blir kompliserte i skolen. Syns jeg. I praksis kan eleven bare være til stede i timene for å forstyrre, og med denne forskriften kan de til og med være borte, bare de kommer og viser læreren hva de kan. Og de kan vel strengt tatt velge selv når det passer dem å vise hva de kan, såvidt jeg har forstått.

Årsaken til at jeg ikke liker slik regeloppløsning er at det gjør det utydelig for elevene hva som forventes og hva som kreves. Og de få som misbruker frislippet ødelegger så utrolig mye læringsmiljø for medelevene. Jeg er ikke lærer selv, men har vært innom ungdomsskolen som faglærer i en periode. Kan ikke si annet enn at jeg var rimelig sjokkert over de slappe sjelene som kun bidro til å forstyrre de øvrige. Hvis de i det hele tatt gadd å møte.

Men det har vel alle generasjoner sagt før meg om ungdommen også ;)

Jeg er enig med deg i det du skriver. Men det som er positivt med den nye forskriften er at man nå har lov til å si at man ikke har vurderingsgrunnlag. Hittil har ikke det vært lov. Det har vært skolens ansvar å sørge for vurderingsgrunnlag, selvom eleven ikke deltar i undervisningen, ikke leverer inn oppgaver eller besvarer på prøver. Det er det slutt på nå, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det du skriver. Men det som er positivt med den nye forskriften er at man nå har lov til å si at man ikke har vurderingsgrunnlag. Hittil har ikke det vært lov. Det har vært skolens ansvar å sørge for vurderingsgrunnlag, selvom eleven ikke deltar i undervisningen, ikke leverer inn oppgaver eller besvarer på prøver. Det er det slutt på nå, heldigvis.

Godt. Jeg syns lærerne mister altfor mange av sine rammer for å skjøtte den oppgaven de har. Elevene trenger også klare rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Godt. Jeg syns lærerne mister altfor mange av sine rammer for å skjøtte den oppgaven de har. Elevene trenger også klare rammer.

Ja, helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Der forsøkte jeg å finne svaret før jeg stilte spørsmål her, men jeg finner ingen presisering eller forklaring, bare teksten jeg har sitert.

Og jeg er hundre prosent sikker på at loven sier det. Man må ha attest fra lege/psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Og jeg er hundre prosent sikker på at loven sier det. Man må ha attest fra lege/psykiater.

Jeg er veldig glad hvis du har rett! Men hvor står det? Kan du gi meg en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, 15% regelen gjelder så definitivt på videregående enda.

Jeg visste ikke at den nå gjaldt ungdomsskolen.

NEI, det er ingen 15% regel. Jeg er lærer på videregående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg fikk nettopp et slikt brev....

Hva gjør jeg da?

Det sendes ofte ut varsel når eleven har nådd for eksempel 15-20% fravær i et fag. Men det finnes ingen fastsatt grense - deter læreren som må avgjøre om det er karaktergrunnlag på eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

NEI, det er ingen 15% regel. Jeg er lærer på videregående

Takk! Da er opplysningene jeg har fått av rektor på vdg riktige. Syns det hadde vært merkelig om han ga feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dokumentasjon fra lege er et krav i videregående, men det står ikke noe om det når det gjelder grunnskolen (ungdomsskolen)

Ja, en må ha dokumentasjon fra lege på videregående. Det gjelder dessuten kun kronisk sykdom.

Fravær på ungdomsskolen kommer faktisk ikke på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På videregående aksepterer vi kun dokumentasjon, elevene har ikke meldebok, i alle fall ikke i mitt fylke, og uansett ikke etter fylte 18 år. 14-dagers regelen gjelder dessuten kun kronisk sykdom. Ellers vil dager elevene er syke komme på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...