Gå til innhold

Hvor farlig er han?


Colette

Anbefalte innlegg

Jeg har innimellom luftet noen tanker her inne om min x fra 6 år tilbake. Nhd har bekreftet at han er paranoid, muligens som følge av sitt rusmisbruk gjennom de siste årene.

I natt skjedde det noe som ikke tidligere har skjedd siden det ble slutt mellom oss. Han bor like i nærheten av meg.

Telefonen ringte ca. kl. 1.00 i natt, og det var like før jeg sovnet. Jeg så på telefonen i halvsøvne, og så at det var han, og tok den selvfølgelig ikke, og la meg til å sove videre. Jeg bor i 2.etg. med en inngangsdør nede i 1.etg., og en egen inngangsdør inn til min leilighet. Døra nede har et lite vindu med glass. Jeg bor alene i huset her.

Bare noen minutter etter at telefonen ringte, våknet jeg av hamring på døra inn til min leilighet. Jeg sto opp, og hørte akkurat at han forsvant ned trappa. Et lite blikk ut av vinduet bekreftet at det var min x som hadde vært innom. Jeg gikk ut i trappegangen, og fant en lang trestokk med et slags håndtak, som han tydeligvis hadde tatt med seg som verktøy. Det var delvis istykkerslått og hadde blodflekker. Vinduet i døra nede var istykkerslått og døra sto oppe.

Jeg ringte politiet, som noterte saken, og sa at de ikke kunne gjøre noe der og da, siden han hadde forsvunnet fra åstedet. Jeg kunne ringe tilbake hvis han dukket opp igjen, eller kontakte mitt lokale lensmannskontor for å anmelde han i dag. Politiet anbefalte meg i dag å anmelde saken. Men jeg tør ikke, fordi jeg er livredd for at det bare vil styrke hans paranoide fantasier, og deretter føre til ytterligere raseri og ”hevnaksjoner”.

Hva gjør jeg? Og hvor farlig er en slik person? Jeg er vettskremt, for å si det mildt….Det var som et mareritt i våken tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    28

  • frosken

    6

  • Dorthe

    6

  • Atene

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest burde tvangsinnlegges

Hvorfor var det blodflekker på kjeppen, tror du? Hvor kom de fra? Har han brukt den før på noen da, tro?

Er det han som er psykolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var det blodflekker på kjeppen, tror du? Hvor kom de fra? Har han brukt den før på noen da, tro?

Er det han som er psykolog?

Nei, han er ikke psykolog.

Blodet kom vel at han hadde skjært seg da han knuste ruta i døra nede i 1.etg. Det var tydelig at hans hensikt ikke var å komme inn i huset, for han brukte ikke ringeklokka. Han skulle skremme og skade, og var målbevisst på nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde tvangsinnlegges

Nei, han er ikke psykolog.

Blodet kom vel at han hadde skjært seg da han knuste ruta i døra nede i 1.etg. Det var tydelig at hans hensikt ikke var å komme inn i huset, for han brukte ikke ringeklokka. Han skulle skremme og skade, og var målbevisst på nettopp det.

Skikkelig syk type. Kanskje du kunne tatt kontakt med familien hans og spurt om han er i ubalanse for tida? Jeg tror jeg også ville ha fortalt dem hva han nettopp har gjort hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham straks klar beskjed om at dette finner du deg ikke i, at du ikke vil være med på dette spillet. Det gjør du ved å anmelde ham.

Ja, det er jo nærliggende. Men jeg vet at når han oppfører seg slik, så er det fordi en eller annen syk fantsi er satt i gang hos han. Ut fra hans paranoia. Jeg møtte han på butikken for 3-4 uker siden, og da sendte han meg hatefulle blikk, som også da skremte meg.

Så jeg tror ikke han er så mottagelig for "klare beskjeder". Jeg har så langt valgt å ikke konfrontere han med det som har skjedd i det hele tatt. Jeg har fått erstattet det ødelagte glasset med jernplate på begge sider. Men politiet fortalte meg at det også var andre anmeldelser på han - bla.a. fra helsevesenet.

Jeg setter min sikkerhet foran alt annet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig syk type. Kanskje du kunne tatt kontakt med familien hans og spurt om han er i ubalanse for tida? Jeg tror jeg også ville ha fortalt dem hva han nettopp har gjort hos deg.

Ja, han er syk. Jeg har vært inne på tanken om å snakke med familien hans, men hvis han får greie på at jeg har gjort det, så risikerer jeg nøyaktig det samme som ved å anmelde han. Han blir enda mer paranoid og full av aggresjon. Noe som igjen kan komme til å gå utover meg med lignende vistitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde tvangsinnlegges

Ja, han er syk. Jeg har vært inne på tanken om å snakke med familien hans, men hvis han får greie på at jeg har gjort det, så risikerer jeg nøyaktig det samme som ved å anmelde han. Han blir enda mer paranoid og full av aggresjon. Noe som igjen kan komme til å gå utover meg med lignende vistitter.

Det kan jo hende at han har vært voldelig eller utagerende og truende ovenfor familien sin også. Så tenkte bare at dere kanskje hadde en felles interesse av å f.eks. tvangsinnlegge ham. Hvis det viser seg at han er psykotisk da, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo nærliggende. Men jeg vet at når han oppfører seg slik, så er det fordi en eller annen syk fantsi er satt i gang hos han. Ut fra hans paranoia. Jeg møtte han på butikken for 3-4 uker siden, og da sendte han meg hatefulle blikk, som også da skremte meg.

Så jeg tror ikke han er så mottagelig for "klare beskjeder". Jeg har så langt valgt å ikke konfrontere han med det som har skjedd i det hele tatt. Jeg har fått erstattet det ødelagte glasset med jernplate på begge sider. Men politiet fortalte meg at det også var andre anmeldelser på han - bla.a. fra helsevesenet.

Jeg setter min sikkerhet foran alt annet i dette tilfellet.

Jeg skjønner hvor du er, og at det er skremmende, men det er en grunn til at det er dette rådet du får av dem som jobber med sånt. Det er det som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uttinatta

Hvis det ikke fungerer med anmeldelse til politiet så ville jeg hørt om noen av mine største mannlige bekjente kunne besøke han og snakke myndig til han.

Hadde også vært nøye med å registrere alt som skjedde i en dagbok og ta vare på elektroniske spor som sms, mail osv.

Aldri svar på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at han har vært voldelig eller utagerende og truende ovenfor familien sin også. Så tenkte bare at dere kanskje hadde en felles interesse av å f.eks. tvangsinnlegge ham. Hvis det viser seg at han er psykotisk da, selvsagt.

Jeg fant ut at det var best å ta en prat med moren hans, så jeg ringte henne. Hun kunne fortelle at han hadde ringt henne etter at han hadde vært her i natt, og at han hadde pratet mye tull om et balltre og blod som fløt. I dag hadde han også blitt innlagt på psykistrisk, så da trenger jeg ikke å være redd akkurat nå, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Uff Colette, dette var uhyggelig. Jeg hadde ikke fått fred et sekund om jeg hadde hatt en slik mann boende rett ved siden av meg. Tror jeg ville flyttet langt bort tvert, men det er nok lettere sagt enn gjort når driver eget firma.

Meget slapp holdning til politiet. Dette ville jeg ikke funnet meg i sånn uten videre uten å mase på dem. Her vet de hvem gjerningsmannen er, at han bodde rett ved siden av og så kan de ikke gjøre noe fordi han ikke var der akkurat når de var der. De forventer altså å få han servert på et fat før de kan gjøre noe?

Å, så irritert jeg blir over slik uforstand.

Du bør anmelde og du bør skaffe deg trygghetsalarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du er, og at det er skremmende, men det er en grunn til at det er dette rådet du får av dem som jobber med sånt. Det er det som virker.

Jeg snakket med moren hans i kveld, og hun hadde anmeldt han et par ganger. Hennes erfaring var også at han bare ble verre av det, mot henne, så hennes håp var at andre anmeldte han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff Colette, dette var uhyggelig. Jeg hadde ikke fått fred et sekund om jeg hadde hatt en slik mann boende rett ved siden av meg. Tror jeg ville flyttet langt bort tvert, men det er nok lettere sagt enn gjort når driver eget firma.

Meget slapp holdning til politiet. Dette ville jeg ikke funnet meg i sånn uten videre uten å mase på dem. Her vet de hvem gjerningsmannen er, at han bodde rett ved siden av og så kan de ikke gjøre noe fordi han ikke var der akkurat når de var der. De forventer altså å få han servert på et fat før de kan gjøre noe?

Å, så irritert jeg blir over slik uforstand.

Du bør anmelde og du bør skaffe deg trygghetsalarm.

Ja, dette var en uhyggelig opplevelse. Og jeg ble temmelig irritert på politiet selv. Jeg kunne altså ringe hvis han dukket opp igjen. En kollega på jobben sa at jeg skulle ha svart at "hvor lang tid har han da på å slå meg ihjel?" Jeg hadde jo ikke hatt noen sjangse hvis han virkelig hadde villet komme seg inn i leiligheten min.

Men han ble som sagt innlagt på psyk. i dag - uten at jeg har så store forhåpninger om at det fører til noen varig endring av hans oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, dette var en uhyggelig opplevelse. Og jeg ble temmelig irritert på politiet selv. Jeg kunne altså ringe hvis han dukket opp igjen. En kollega på jobben sa at jeg skulle ha svart at "hvor lang tid har han da på å slå meg ihjel?" Jeg hadde jo ikke hatt noen sjangse hvis han virkelig hadde villet komme seg inn i leiligheten min.

Men han ble som sagt innlagt på psyk. i dag - uten at jeg har så store forhåpninger om at det fører til noen varig endring av hans oppførsel.

''Jeg kunne altså ringe hvis han dukket opp igjen. En kollega på jobben sa at jeg skulle ha svart at "hvor lang tid har han da på å slå meg ihjel?" Jeg hadde jo ikke hatt noen sjangse hvis han virkelig hadde villet komme seg inn i leiligheten min''

Jeg tenkte som kolegaen din. Tenk å si noe slik. Det er nesten så jeg synes dette fortjener en fet overskrift i avisa. Grrr, så irritert jeg blir. Er det rart det skjer mange drap, begått av psykisk syke? Etterpå skylder de på mangel på ressurser og så blir debattprogram på Tv osv. Typisk!!!

Gå sammen om å anmelde. Han må stoppes. Snakk med avdelingen hvor han er innlagt og forklar hva som har skjedd, så de skjønner at han ikke kan slippes ut med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kunne altså ringe hvis han dukket opp igjen. En kollega på jobben sa at jeg skulle ha svart at "hvor lang tid har han da på å slå meg ihjel?" Jeg hadde jo ikke hatt noen sjangse hvis han virkelig hadde villet komme seg inn i leiligheten min''

Jeg tenkte som kolegaen din. Tenk å si noe slik. Det er nesten så jeg synes dette fortjener en fet overskrift i avisa. Grrr, så irritert jeg blir. Er det rart det skjer mange drap, begått av psykisk syke? Etterpå skylder de på mangel på ressurser og så blir debattprogram på Tv osv. Typisk!!!

Gå sammen om å anmelde. Han må stoppes. Snakk med avdelingen hvor han er innlagt og forklar hva som har skjedd, så de skjønner at han ikke kan slippes ut med det første.

Det er utrolig hvor liten beskyttelse man har når det kommer til stykket. Han bor 200 m unna meg, de har gjentatte anmeldelser på han om vold/trusler og vet hvem han er. Enda kan de ikke ta affære...Sikkert fordi det var natt.

Jeg blir minst like irritert som deg. Men jeg måtte legge min egen lille slagplan, bla.a. ved å sette en boks med insektsspray på nattbordet i tillegg til en kniv. Jeg turde jo ikke å sove:-( Han kunne jo stå på soverommet mitt når som helst i løpet av natten.

I dag hjalp svigersønnen min meg med diverse sikring av vinduer og dører i 1.etg, så det hjalp heldigvis på trygghetsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er utrolig hvor liten beskyttelse man har når det kommer til stykket. Han bor 200 m unna meg, de har gjentatte anmeldelser på han om vold/trusler og vet hvem han er. Enda kan de ikke ta affære...Sikkert fordi det var natt.

Jeg blir minst like irritert som deg. Men jeg måtte legge min egen lille slagplan, bla.a. ved å sette en boks med insektsspray på nattbordet i tillegg til en kniv. Jeg turde jo ikke å sove:-( Han kunne jo stå på soverommet mitt når som helst i løpet av natten.

I dag hjalp svigersønnen min meg med diverse sikring av vinduer og dører i 1.etg, så det hjalp heldigvis på trygghetsfølelsen.

Jeg forstår godt at du gjorde det. Det hadde jeg også gjort. Jeg hadde nok lagt både en hammer, kniv og litt av vært skjult under dyna.

Håper jeg ikke skremmer deg enda mer nåda, men jeg tror man bør være på vakt når man opplever slikt. Håper han blir innlagt en stund nå og at han blir riktig medisinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Så utrolig ubehagelig! Det var bra du ikke svarte tlf eller åpnet døra. Kontakt politiet om han dukker opp igjen. Ikke gi opp der, for de noterer seg nok at du har ringt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du gjorde det. Det hadde jeg også gjort. Jeg hadde nok lagt både en hammer, kniv og litt av vært skjult under dyna.

Håper jeg ikke skremmer deg enda mer nåda, men jeg tror man bør være på vakt når man opplever slikt. Håper han blir innlagt en stund nå og at han blir riktig medisinert.

Ja, det er ikke hver dag jeg tyr til sike ting på nattbordet:-( Jeg var glad da det endelig ble morgen, og faren tilsynelatende var over for denne gang.

Jeg vet at han er syk, og kommer til å fortsette å være det. Mye fordi han ruser seg på både alkohol og narkotika i diverse former. Dette var noe som tiltok veldig etter at vi gikk i fra hverandre. Jeg har opplevd mange ubehagelige episoder med han før, men det er den første gangen han dukker opp midt på natten, med balltre og fullstendig uten at det vært noen form for konflikt i forkant. Og det var det som ble så nytt og skremmende denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig ubehagelig! Det var bra du ikke svarte tlf eller åpnet døra. Kontakt politiet om han dukker opp igjen. Ikke gi opp der, for de noterer seg nok at du har ringt før.

Ja, det er ikke ofte jeg skjelver som et aspeløv over hele kroppen. Og det har jeg gjort i hele natt og i hele dag. Jeg tror ikke at det er så mye hjelp å få av politiet, annet enn i akutte situasjoner. Jeg ringte lensmannen i dag for å få noen råd å forholde meg til - men det eneste rådet jeg fikk var å anmelde han. Og det var "spesielt viktig i dette tilfellet" som de sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...