Gå til innhold

Hvor farlig er han?


Colette

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at du har vært i den situasjonen. Pga av ting du har ymtet frampå om i visse diskusjoner. Mer det usagte enn det sagte, tror jeg.

Jeg har heller ikke så lyst til å anmelde min x, rett og slett fordi jeg ikke tror det hjelper han i hans sykdom. Moren hans har klokketro på at det er det som skal til.... Det jeg har aller mest lyst til er å sende han en sms for å ønske han "god bedring", men noe sier meg at det ikke er så lurt etter den natten som var. Men mitt hjerte skjelner mellom sykdom og ondskap, og der ligger min svakhet:-(

Jeg tror ikke jeg har skrevet noe om det på mange år her inne og da har jeg nok brukt anonymt nick. Men at mange har skjønt det tviler jeg ikke på. Og nå er det så mange år siden at jeg har glemt det bortsett fra når jeg leser om lignende saker og leser om mord i avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    28

  • frosken

    6

  • Dorthe

    6

  • Atene

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror ikke jeg har skrevet noe om det på mange år her inne og da har jeg nok brukt anonymt nick. Men at mange har skjønt det tviler jeg ikke på. Og nå er det så mange år siden at jeg har glemt det bortsett fra når jeg leser om lignende saker og leser om mord i avisen.

Det er bare noe med "attituden din" som sier meg det:-) Jeg har ikke noe konkret å vise til, annet enn at du på mange måter virker like kynisk og desillusjonert som jeg selv er. Du sier det du mener - og ferdig med det :-)

Ta det som en kompliment:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor farlig en slik person kan være, men har du kunnet kommunisere på en god måte med han tidligere ?

Har du noe uoppgjort med han ?

Men hvis du ikke vil anmelde ham, så kan du vel ringe å høre hvorfor han prøve kontakte deg på den måten som han gjorde, hva han hadde tenkt å oppnå med det ?

Han har jo tlf. nr. ditt. og du har sikkert hans også ? Etter reaksjonen du får fra han, så kan det gi deg en bekreftelse på hvordan han er nå, du har da gjort ditt og det blir lettere for deg å gå til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor farlig en slik person kan være, men har du kunnet kommunisere på en god måte med han tidligere ?

Har du noe uoppgjort med han ?

Men hvis du ikke vil anmelde ham, så kan du vel ringe å høre hvorfor han prøve kontakte deg på den måten som han gjorde, hva han hadde tenkt å oppnå med det ?

Han har jo tlf. nr. ditt. og du har sikkert hans også ? Etter reaksjonen du får fra han, så kan det gi deg en bekreftelse på hvordan han er nå, du har da gjort ditt og det blir lettere for deg å gå til politiet.

Vi har kommunisert godt i perioder hvor han ikke er så syk. Og det er klart at det som regel er noe uoppgjort mellom 2 som har levd sammen i flere år i et forhold som tar slutt.

Han er så syk at politiet nok ikke er den instansen som er den rette til å hjelpe han. Det er min faste overbevisning. Å anmelde han ville kun kunne fungere som mitt behov for å sette han på plass/hevn, er jeg redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare noe med "attituden din" som sier meg det:-) Jeg har ikke noe konkret å vise til, annet enn at du på mange måter virker like kynisk og desillusjonert som jeg selv er. Du sier det du mener - og ferdig med det :-)

Ta det som en kompliment:-)

Det gjør jeg og :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet med sikkerhet at i saker som befatter menn som bruker vold hjelper en arrestasjon langt mer enn noen terapi kan.

Jeg kan ikke si om det samme vil gjelde din eks, men jeg hadde satset på å få politiet involvert så fort som mulig. Du sier at du ikke tror politiet kan hjelpe han ved dette stadiet. Politiet kan være til hjelp mot en tvangsinnleggelse. De gjør ofte mer enn å kaste på glattcelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Slikt skal en alltid ta meget alvorlig. Den viktigste opplysningen mangler jeg: Har han vært voldelig tidligere? Om han har vært det, er han nok meget farlig.

Du bør kreve at Politiet pågriper han og fremstiller han for lege. Om han er psykotisk, bør han tvangsinnlegges umiddelbart og komme under riktig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt skal en alltid ta meget alvorlig. Den viktigste opplysningen mangler jeg: Har han vært voldelig tidligere? Om han har vært det, er han nok meget farlig.

Du bør kreve at Politiet pågriper han og fremstiller han for lege. Om han er psykotisk, bør han tvangsinnlegges umiddelbart og komme under riktig behandling.

Takk for svar. Ja, han har vært voldelig tidligere. Nå ble han lagt inn frivillig i går, men jeg er redd for at denne hendelsen ikke kommer fram, eller at de ikke skjønner hvor syk han er. Han ble lagt inn for et par år siden også, men ble da sendt hjem igjen samme dag. Og han var nok like dårlig da som han er nå.

Jeg har heller ikke inntrykk av at politiet skjønner alvoret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, han har vært voldelig tidligere. Nå ble han lagt inn frivillig i går, men jeg er redd for at denne hendelsen ikke kommer fram, eller at de ikke skjønner hvor syk han er. Han ble lagt inn for et par år siden også, men ble da sendt hjem igjen samme dag. Og han var nok like dårlig da som han er nå.

Jeg har heller ikke inntrykk av at politiet skjønner alvoret her.

Hvorfor sørger du ikke for at det blir formidlet til sykehuset hva som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommunisert godt i perioder hvor han ikke er så syk. Og det er klart at det som regel er noe uoppgjort mellom 2 som har levd sammen i flere år i et forhold som tar slutt.

Han er så syk at politiet nok ikke er den instansen som er den rette til å hjelpe han. Det er min faste overbevisning. Å anmelde han ville kun kunne fungere som mitt behov for å sette han på plass/hevn, er jeg redd for.

Politiets oppgave er ikke primært å hjelpe ham, men å beskytte deg mot vold.

Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt å beskytte meg selv og ikke vært opptatt av å hjelpe ham. Det som imidlertid er vanskelig i denne situasjonen, er hvilke tiltak som reelt sett er egnet til å beskytte deg. Dersom politiet anbefaler anmeldelse, så tror jeg nok jeg ville ha fulgt det rådet. Fremfor alt ville jeg sørget for at episoden ble kommunisert til sykehuset som behandler ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sørger du ikke for at det blir formidlet til sykehuset hva som skjedde?

Hm..jeg skrev og sendte et svar til deg, men det vises ikke, så da prøver jeg igjen. Jeg har akkurat sendt en mail til sykehuset og forklart at jeg har viktige opplysninger om en person som ble lagt inn i går. Så da får jeg håpe at jeg får et svar fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiets oppgave er ikke primært å hjelpe ham, men å beskytte deg mot vold.

Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt å beskytte meg selv og ikke vært opptatt av å hjelpe ham. Det som imidlertid er vanskelig i denne situasjonen, er hvilke tiltak som reelt sett er egnet til å beskytte deg. Dersom politiet anbefaler anmeldelse, så tror jeg nok jeg ville ha fulgt det rådet. Fremfor alt ville jeg sørget for at episoden ble kommunisert til sykehuset som behandler ham.

Det viktigste for meg er også å sørge for min egen sikkerhet, først og fremst. Det er nettopp pga av dette at jeg kvier meg for å anmelde. Hvem vet om jeg ikke får han på døra igjen når han får vite at jeg har anmeldt han? Da vil jeg jo helt sikkert, i hans hode, framstå som den fienden han er sikker på at jeg er. Moren hans har erfaringer med at anmeldelser bare gjør ting enda verre for hennes egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er også å sørge for min egen sikkerhet, først og fremst. Det er nettopp pga av dette at jeg kvier meg for å anmelde. Hvem vet om jeg ikke får han på døra igjen når han får vite at jeg har anmeldt han? Da vil jeg jo helt sikkert, i hans hode, framstå som den fienden han er sikker på at jeg er. Moren hans har erfaringer med at anmeldelser bare gjør ting enda verre for hennes egen del.

Ja, det var slik jeg oppfattet deg i begynnelsen av denne tråden. Men fordi du begynte å snakke om at du ikke ville hevne deg, at du ville hjelpe ham (eller noe tilsvarende), så ble jeg bekymret for om du ikke tenkte helt klart her.

Glad for å se at du forsøker å oppnå kontakt med sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var slik jeg oppfattet deg i begynnelsen av denne tråden. Men fordi du begynte å snakke om at du ikke ville hevne deg, at du ville hjelpe ham (eller noe tilsvarende), så ble jeg bekymret for om du ikke tenkte helt klart her.

Glad for å se at du forsøker å oppnå kontakt med sykehuset.

Nei, jeg mente det ikke akkrat slik :-) Jeg mente at jeg var redd for å gjøre noe som han kunne føle trang til å hevne seg over. Som å anmelde han.

Jeg har prøvd å hjelpe han så godt jeg kan i flere år, men det er et tilbakelagt stadium for meg. Fordi jeg innså at det ikke var mulig å hjelpe han, og fordi jeg ikke lenger har et snev av følelser igjen for han. Jeg tror kanskje at det er det han har merket, og at det er en mulig grunn til at han nå kom som han gjorde. Jeg aner ikke, og klarer vel ikke akkurat å sette meg helt inn i tankegangen hans, for å si det sånn:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får svar fra nhd.

Hvis han ikke hadde vært paranoid i den grad at det sannsynligivs tipper over i psykose fra tid til annen, så er jeg enig i standardrådet om anmeldelse. Men om han er så syk at han får det for seg at du er farlig for ham, og at det er derfor han oppsøker deg med "våpen", så hjelper vel ikke anmeldelse.

Jeg mener det er viktig at avdelingen han er innlagt på er klar over det som skjedde. Vil anta at du som hans eks vil kunne forvente at ansvarlig lege tar i mot informasjon, men at det ikke viderebringes til din eks hva du har sagt.

Bra at han er innlagt nå slik at du ikke trenger å være redd i natt:-)

Jeg tenkte bare at jeg ville komme med en oppdatering i denne saken.

Hadde det ikke vært for at både hans søster og jeg tok affære, og fikk snakket med overlegen på hans avdeling om hvordan han oppfører seg i ruset tilstand, så ville han ha blitt sendt hjem på mandag, og alt ville fortsatt som før. Skremmende...

Pga av våre opplysninger, så ble alle de opprinnelige planene omgjort, og det ble søkt plass til han på et langstids-psykiatrisk behandlingssted. Og der befinner han seg nå.

Det kom fram etter hvert at han hadde slått ned en nabo, fullstendig umotivert, et par timer før han var på min dør. Han fikk diagnosen paranoid psykose da han ble lagt inn, men han er helst annerledes når han ikke er ruset. Noe både jeg/familien og ekspertisen lar seg lure av, tydeligvis.

Jeg ble frarådet av politiet å anmelde han i første omgang, da de anså det som å "helle bensin på bålet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare at jeg ville komme med en oppdatering i denne saken.

Hadde det ikke vært for at både hans søster og jeg tok affære, og fikk snakket med overlegen på hans avdeling om hvordan han oppfører seg i ruset tilstand, så ville han ha blitt sendt hjem på mandag, og alt ville fortsatt som før. Skremmende...

Pga av våre opplysninger, så ble alle de opprinnelige planene omgjort, og det ble søkt plass til han på et langstids-psykiatrisk behandlingssted. Og der befinner han seg nå.

Det kom fram etter hvert at han hadde slått ned en nabo, fullstendig umotivert, et par timer før han var på min dør. Han fikk diagnosen paranoid psykose da han ble lagt inn, men han er helst annerledes når han ikke er ruset. Noe både jeg/familien og ekspertisen lar seg lure av, tydeligvis.

Jeg ble frarådet av politiet å anmelde han i første omgang, da de anså det som å "helle bensin på bålet".

Godt å høre at det blir gjort forsøk på å få til varig bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det blir gjort forsøk på å få til varig bedring :-)

Jeg vil anta at det blir med forsøkene:-( Det som skremmer meg mest i denne sammenhengen er at ekspertisen ikke skjønner hvor syke mennesker kan være, og heller ikke tar kontakt med nære pårørende som kjenner personen, for å få opplysninger.

Jeg hadde store problemer med å nå gjennom med opplysninger, fordi jeg ikke var en nær pårørende, og fordi taushetsplikten settes over alt annet. Først da jeg fortalte på mail til sykehuset hva som hadde skjedd - i klare ord- ble jeg kontaktet først av en sykepleier og deretter av overlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det blir med forsøkene:-( Det som skremmer meg mest i denne sammenhengen er at ekspertisen ikke skjønner hvor syke mennesker kan være, og heller ikke tar kontakt med nære pårørende som kjenner personen, for å få opplysninger.

Jeg hadde store problemer med å nå gjennom med opplysninger, fordi jeg ikke var en nær pårørende, og fordi taushetsplikten settes over alt annet. Først da jeg fortalte på mail til sykehuset hva som hadde skjedd - i klare ord- ble jeg kontaktet først av en sykepleier og deretter av overlegen.

Dessverre er det også slik i helsevesenet fra tid til annen, at de liker best å ikke vite om ting. Dermed kan situasjoner behandles mye mer overfladisk enn hva som ellers åpenbart er nødvendig.

Det er trist at det skal være vanskelig å nå frem med viktig informasjon i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...