Gå til innhold

Noen her som kan arvereglene?

Anbefalte innlegg

Gjest spm om arveloven
Skrevet

En kvinne dør enslig, uten barn. Foreldre er døde. Hun har en søster som hun ikke liker.

Kan hun da testamentere alt til sine to nieser?

Hva sier arveloven? lenge siden jeg hadde rettslære på skolen.

Gjest fru krokodille
Skrevet

Jeg har vært borti en sånn situasjon selv, og i det tilfelle hadde ihvertfall den som døde skrevet testemente til den han ville. Det ble ikke tatt hensyn til søsken her.

Om dette var lovlig skal jeg ikke uttale meg bombesikkert om, men jeg tror det.

Gjest firepile
Skrevet

''Kan hun da testamentere alt til sine to nieser?''

Ja. Har man ikke livsarvinger eller gjenlevende ektefelle, kan hele formuen testamenteres bort.

Skrevet

''Kan hun da testamentere alt til sine to nieser?''

Ja.

Men hun må passe på at lovens formkrav til testament er oppfylt. Sikkert lurt å beenytte advokat.

Skrevet

Det kan hun.

Testamentet skal være skriftlig og undertegnet av to vitner som ikke kan være nær slekt eller ektefelle av de som arver.

Skrevet

Ja, det kan hun. Har man ikke livsarvinger (barn, barnebarn osv.) testamenterer man til hvem man vil.

Skrevet

Det kan hun.

Testamentet skal være skriftlig og undertegnet av to vitner som ikke kan være nær slekt eller ektefelle av de som arver.

''Testamentet skal være skriftlig og undertegnet av to vitner som ikke kan være nær slekt eller ektefelle av de som arver.''

OG de to vitnene må være tilstede samtidig, OG de må vite at det gjelder et testament, Og testator må skrive under i begges nærvær evt vedkjenne seg sin underskrift. (§ 49) Og vitnene kan heller ikke være tilgodesett i testamentet mm. (§ 61)

Så det er mye å passe på! :-)

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-011.html

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-013.html

Skrevet

''Testamentet skal være skriftlig og undertegnet av to vitner som ikke kan være nær slekt eller ektefelle av de som arver.''

OG de to vitnene må være tilstede samtidig, OG de må vite at det gjelder et testament, Og testator må skrive under i begges nærvær evt vedkjenne seg sin underskrift. (§ 49) Og vitnene kan heller ikke være tilgodesett i testamentet mm. (§ 61)

Så det er mye å passe på! :-)

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-011.html

http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-013.html

Jeg tenkte det ikke var nødvendig å gå så i detalj om formkravene.

Hva ligger for eksempel i å "vedkjenne seg" underskriften? Det er i praksis ikke noe eget krav, for det er nok at testator ber vitnene skrive under på at det er hans underskrift.

Det vanlige vil være, når det er snakk om vitner, at de er til stede når et dokument skrives under. At jeg ikke skrev at vitnene ikke kan være tilgodesett i testamentet er egentlig ren sløvhet, jeg har lett for å se det som så selvfølgelig at det ikke er nødvendig å nevne.

Når vi er inne på formkravene kan vi også nevne at det er mulighet for nødtestament, når det haster og det ikke er mulig å oppfylle alle kravene. Da kan enten kravet om skriftlighet eller kravet om vitner fravikes. (Men et ordinært testament må selvfølgelig opprettes så snart som mulig.)

Skrevet

Jeg tenkte det ikke var nødvendig å gå så i detalj om formkravene.

Hva ligger for eksempel i å "vedkjenne seg" underskriften? Det er i praksis ikke noe eget krav, for det er nok at testator ber vitnene skrive under på at det er hans underskrift.

Det vanlige vil være, når det er snakk om vitner, at de er til stede når et dokument skrives under. At jeg ikke skrev at vitnene ikke kan være tilgodesett i testamentet er egentlig ren sløvhet, jeg har lett for å se det som så selvfølgelig at det ikke er nødvendig å nevne.

Når vi er inne på formkravene kan vi også nevne at det er mulighet for nødtestament, når det haster og det ikke er mulig å oppfylle alle kravene. Da kan enten kravet om skriftlighet eller kravet om vitner fravikes. (Men et ordinært testament må selvfølgelig opprettes så snart som mulig.)

''Jeg tenkte det ikke var nødvendig å gå så i detalj om formkravene. ''

Nei, og de var derfor jeg nøyde meg først med å si at det er viktig å passe på formkravene:-) Sier man bare noe av dem, kan det jo hende at trådstarter tror at det er en uttømmende oversikt.

Skrevet

''Jeg tenkte det ikke var nødvendig å gå så i detalj om formkravene. ''

Nei, og de var derfor jeg nøyde meg først med å si at det er viktig å passe på formkravene:-) Sier man bare noe av dem, kan det jo hende at trådstarter tror at det er en uttømmende oversikt.

Ja, det kan du ha rett i. Jeg kunne kanskje lagt til at de viktigste formkravene er skriftlighet og vitner, men at det er flere krav som må oppfylles for å få et gyldig testament.

Gjest imzedimze
Skrevet

Jeg tror hun kan det, for min mor sørget for da hun fikk vite hun var døende, at om jeg skal dø, havner alt til min tante, og ikke min far og halvsøster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...