Gå til innhold

Å kritsere andre for feilskriving

Anbefalte innlegg

Gjest honnicorn
Skrevet

Hei. Inspirert av et innlegg jeg hadde tidligere, der jeg trengte hjelp til å finne et produkt, så vil jeg spørre hva dere synes.

Jeg fikk da passet påskrevet; jeg hadde glemt å skrive to ord sammen som et ord, sånn at betydningen av ordene kom godt fram. Vedkommende mente nærmest at det var skandale at voksne folk kan gjøre slike feil.

Jeg ble irritert, pga. jeg mener at enten så vet en svaret på det jeg spør om, eller så lar en være å svare. Men det er nå min mening.

Jeg er vanligvis veldig god i rettskriving; jeg hjelper mine to barn som går på ungdomskolen, med rettskriving under prosjektarbeid osv. Jeg hadde kjempegode karakterer på skolen, 6 i både norsk og dengang kalt maskinskriving, og gode karakterer i andre fag. Jeg er veldig nøye på å skrive rett når jeg skriver brev og viktige ting i e-poster f.eks.

Men når jeg skriver inn her på dol, da er jeg ikke så opphengt i at alt skal være rett skrevet og rett orddeling osv. Her er en jo anonym, og en trenger ikke vise at en duger til noe, egentlig.

Men legger merke til at det er visse personer her inne som påpeker veldig nøye at en må se til å dele opp ord på den helt rette måten. Jeg har studert vedkommendes svar og innlegg i tiden etterpå, og har sett at h#n skriver endel feil selv.

Og da lurer jeg: hva er verst: orddelingfeil, eller skrivefeil. Jeg for min del synes at det er nokså greit at begge deler er rett. Men at det er ikke katastrofe om noe blir feil, fordi en vil av sammenhengen se hva skribenten mener.

Når en blir kritisert for skrivefeil o.l., så føles det som en blir hakket på, her, som i dagliglivet. Skulle virkelig ønske at dol kunne vært en friplass! Jeg har en sykdom, og er med i et forum på nettet ang. sykdommen og dagliglivet som en har. Der skrives det mye, og det flommer over av skrivefeil og orddelingsfeil. Men ingen kommenterer d! Da føler en at en blir tatt på alvor, at en ikke er DUM.

Skulle ønske at det var slik her også, for dette er en veldig interessant nettsted å være, der en kan lære mye, og få svar på de fleste spørsmål.

Hva synes dere?

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

12

• sant å si

9

• cecily

3

• emmelina

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest setter pris på riktig orddeling
Skrevet

Jeg synes orddelings- /særskrivingsfeil er værre enn rene stavefeil. Jeg tror det er fordi det er så mye ordelingsfeil også der det er lest korrektur og på plakater og lignende, slik at det virker som om det er mange som ikke bryr seg om å få dette riktig.

Du sier du er nøye når du skriver e-post for eksempel, jeg forstår ikke at det ikke er like (lite) viktig å skive riktig her som i en e-post?

Når det er sagt skriver jeg ofte "fort og gæli" både her og i e-poster, og jeg tror aldri jeg har rettet på skrivefeil her i forumet.

Men jeg har ofte reagert på gramatiske feil og orddelingsfeil her, og ser på det som et tegn på dårlig norsk. Men om noen skriver barnehagn eller ovetrekksbukse, så antar jeg at de egentlig vet hvordan det skrives, men at det bare har gått litt fort.

Gjest Niccola
Skrevet

Det må være slitsomt å ta så uendelig på vei for et lite innlegg jeg skrev for 4 dager siden. Attpåtil har du startet denne tråden kvart over 1 på en lørdagsnatt. Jeg tror du må begynne å bry deg mindre om hva folk synes om deg, og skille mellom sak og person.

Skrevet

Jeg skjøner deg. Jeg tror det har noe med at for skjeder seg å ikke har noe annet å finne på. Syns heller synd på dem. De har det ikke så godt.

Skrevet

Jeg synes orddelings- /særskrivingsfeil er værre enn rene stavefeil. Jeg tror det er fordi det er så mye ordelingsfeil også der det er lest korrektur og på plakater og lignende, slik at det virker som om det er mange som ikke bryr seg om å få dette riktig.

Du sier du er nøye når du skriver e-post for eksempel, jeg forstår ikke at det ikke er like (lite) viktig å skive riktig her som i en e-post?

Når det er sagt skriver jeg ofte "fort og gæli" både her og i e-poster, og jeg tror aldri jeg har rettet på skrivefeil her i forumet.

Men jeg har ofte reagert på gramatiske feil og orddelingsfeil her, og ser på det som et tegn på dårlig norsk. Men om noen skriver barnehagn eller ovetrekksbukse, så antar jeg at de egentlig vet hvordan det skrives, men at det bare har gått litt fort.

Du mener "verre"? ;)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Når man skriver et innlegg her inne er det for å få svar på det man ber om. Man regner ikke med at det sitter "voktere" og slår ned på evt skrivefeil man gjør. Det synes jeg kan diskuteres andre steder.

Jeg hadde nok reagert som du ja, helt unødvendig dette. Vi vet da stort sett hvordan vi skal skrive rett. Blir det en feil så har også jeg tenkt pytt-pytt, dette er nå et forum hvor vi diskuterer, prater, ingen eksamen.

Gjest språkrøkt er også viktig
Skrevet

Jeg skjøner deg. Jeg tror det har noe med at for skjeder seg å ikke har noe annet å finne på. Syns heller synd på dem. De har det ikke så godt.

...og ''skjeder'' er det samme som vaginaer...

Gjest Niccola
Skrevet

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4240055

Jeg har lest innlegget ditt litt nøyere nå, og synes det er merkelig at du må legitimere deg her med at du har en sykdom, du må understreke dine gode karakterer, og insinuerer at jeg kaller deg dum. I tilegg har du i de siste dagene fulgt mine innlegg og registrert at jeg også har skrivefeil.

Dette blir for drøyt, faktisk. Jeg kommenterte overskriften din, fordi den faktisk var umulig å forstå. Get over it.

Skrevet

Ingen er perfekte.

Jeg kritiserer vanligvis ikke andre når de skriver feil, det kan jo ha mange årsaker. Jeg syns dessuten at det er rimelig arrogant å se ned på andre fordi de ikke har samme språkferdigheter som en selv. Det blir omtrent som om jeg skulle gjøre drive å kommentere/rette på innvandrere som snakker språket gebrokkent - uten i det hele tatt å reflektere over at de snakker et språk jeg ikke skjønner bæret av, fullstendig flytende. I begge tilfeller tenker jeg som så at så lenge meningen ikke blir utydelig/uforståelig, så er det greit. Hender jeg taster feil selv, i rent hastverk :-)

Jeg gjør et unntak hvis skriveren er uhøflig eller ufin mot andre brukere, spesielt hvis ndet går på språkrøkt. Da kan det rett ut sagt være en fornøyelse å påpeke at vedkommende kaster stein i glasshus ;-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Enig med deg.

Man skriver her for å få innspill på et eller annet. Ikke for å få norsk-undervisning.

Gjest Niccola
Skrevet

Ingen er perfekte.

Jeg kritiserer vanligvis ikke andre når de skriver feil, det kan jo ha mange årsaker. Jeg syns dessuten at det er rimelig arrogant å se ned på andre fordi de ikke har samme språkferdigheter som en selv. Det blir omtrent som om jeg skulle gjøre drive å kommentere/rette på innvandrere som snakker språket gebrokkent - uten i det hele tatt å reflektere over at de snakker et språk jeg ikke skjønner bæret av, fullstendig flytende. I begge tilfeller tenker jeg som så at så lenge meningen ikke blir utydelig/uforståelig, så er det greit. Hender jeg taster feil selv, i rent hastverk :-)

Jeg gjør et unntak hvis skriveren er uhøflig eller ufin mot andre brukere, spesielt hvis ndet går på språkrøkt. Da kan det rett ut sagt være en fornøyelse å påpeke at vedkommende kaster stein i glasshus ;-)

Du får ta en titt på tråden hun refererer til, har linket til den. Det har ingenting å gjøre med å se ned på trådstarter.

Skrevet

Du får ta en titt på tråden hun refererer til, har linket til den. Det har ingenting å gjøre med å se ned på trådstarter.

Er enig i at hun overreagerer en smule, men liker uansett ikke at enkelte her inne er framme for å kommentere i samme øyeblikk de ser en skrivefeil.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Er enig i at hun overreagerer en smule, men liker uansett ikke at enkelte her inne er framme for å kommentere i samme øyeblikk de ser en skrivefeil.

Enig.

Det er uting å kommentere skrivefeil. Vi vet ingenting om de som skriver inn. For noen vil slike kommetarer være veldig vonde- mens andre tåler det utmerket. Hvilken kategori en bruker hører under, er umulig å vite utfra nicket. Derfor best å la være kommentere skrivefeil. Unntak måtte være om man kommentere egne skrivefeil- eller til folk man "kjenner" her inne og som man vet tåler det.

Skrevet

For å svare på det du lurte på: Jeg syns som regel at orddelingsfeil er "verre" enn andre skrivefeil, fordi denne typen feil forstyrrer både tale/leserytmen og (ofte) endrer meningsinnholdet.

Etter som dette er det mest utbredte feilskrivingsproblemet blant den yngre delen av befolkningen, vil man få det travelt hvis man skal gå rundt og irriterer seg grønn over hver eneste orddelings- eller særskrivingsfeil man ser. Anser det heller som viktig at dette blir arbeidet grundig med på skolen (og hjemme), slik at elevene får gode strategier for å velge rett skriveform.

Skrevet

Jeg vil vel ikke akkurat si at du fikk "passet ditt påskrevet" i det første innlegget som kommenterte orddelingsfeilen din ;).

Synes det er helt legitimt å påpeke dette, det er tydeligvis et økende problem blant "skriveføre" voksne.

Gjest Niccola
Skrevet

Enig.

Det er uting å kommentere skrivefeil. Vi vet ingenting om de som skriver inn. For noen vil slike kommetarer være veldig vonde- mens andre tåler det utmerket. Hvilken kategori en bruker hører under, er umulig å vite utfra nicket. Derfor best å la være kommentere skrivefeil. Unntak måtte være om man kommentere egne skrivefeil- eller til folk man "kjenner" her inne og som man vet tåler det.

Hun skriver om meg.

''Men legger merke til at det er visse personer her inne som påpeker veldig nøye at en må se til å dele opp ord på den helt rette måten. Jeg har studert vedkommendes svar og innlegg i tiden etterpå, og har sett at h#n skriver endel feil selv.''

Dette er i overkant hårsårt, når min opprinnelige kommentar gikk på en overskrift som var umulig å forstå. Hadde jeg visst at hun skulle reagere så til de grader som her, ville jeg selvsagt holdt munnen min. Men svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg vil vel ikke akkurat si at du fikk "passet ditt påskrevet" i det første innlegget som kommenterte orddelingsfeilen din ;).

Synes det er helt legitimt å påpeke dette, det er tydeligvis et økende problem blant "skriveføre" voksne.

Svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for. At hun i dagene etter har fulgt mine innlegg for å finne feil slik at hun kan "ta meg", er å dra det hele ganske langt.

Skrevet

Svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for. At hun i dagene etter har fulgt mine innlegg for å finne feil slik at hun kan "ta meg", er å dra det hele ganske langt.

Enig.

Det må være måte på hårsårhet.

Skrevet

Hun skriver om meg.

''Men legger merke til at det er visse personer her inne som påpeker veldig nøye at en må se til å dele opp ord på den helt rette måten. Jeg har studert vedkommendes svar og innlegg i tiden etterpå, og har sett at h#n skriver endel feil selv.''

Dette er i overkant hårsårt, når min opprinnelige kommentar gikk på en overskrift som var umulig å forstå. Hadde jeg visst at hun skulle reagere så til de grader som her, ville jeg selvsagt holdt munnen min. Men svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for.

Overskriften er da ikke umulig å forstå. Og om den var det for deg, kunne du kanskje tatt deg bryderiet med å lese første linje i innlegget?

Skrevet

Overskriften er da ikke umulig å forstå. Og om den var det for deg, kunne du kanskje tatt deg bryderiet med å lese første linje i innlegget?

Ikke enig med deg. Overskriften er ikke nødvendigvis lett å forstå. Orddelingsfeil florerer og er en uting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...