Gå til innhold

Å kritsere andre for feilskriving

Anbefalte innlegg

Skrevet

"(selv om jeg vel egentlig mistenker dem for å pirke bare på faenskap) ;)"

Siden denne tråden handler meg og om min kommentar på en overskrift som ikke var mulig å forstå, føler jeg for å understreke at dette ikke handlet om faenskap eller å se ned på noen. Tro det eller ei. :-)

Jeg har ikke lest den tråden, så jeg mente ikke å antyde at du gjorde det på faenskap, altså:)

Det var bare tanker jeg har gjort meg opp gjennom årene. Enkelte er veldig raskt ute med korrekturlakken, og da særlig når det er en de har et horn i siden til som har gjort en feil. Da synes jeg ofte det skinner gjennom at det gjøres på pur F.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

12

• sant å si

9

• cecily

3

• emmelina

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niccola
Skrevet

Uenig skal du få være, men hva kunne "tallerken varmer" betydd bortsett fra tallerkenvarmer? Har man derimot aldri hørt om tallerkenvarmer så må man lese hele innlegget for å forstå betydningen.

Nettopp det er styrken ved det norske språket; når to ord skrives sammen som ett, kommer betydningen utvetydig fram. Så enkelt og genialt som det, og man slipper å bruke mer tid på å lure. :-)

Jeg leste faktisk "Oscar vinner neste år" i en overskrift for en stund tilbake og tenkte - javel, så fint at Oscar vinner. Men hvem er Oscar? Så jeg leste videre, og det viste seg at innholdet slett ikke handlet om Oscar, men om en film som de tippet som Oscarvinner neste år. Hele betydningen ble da endret. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn man må, tenker jeg. :-)

Gjest Niccola
Skrevet

Jøss. Du burde se til å finne et annet oppholdssted ;)

Beklager :-)

Skrevet

Nettopp det er styrken ved det norske språket; når to ord skrives sammen som ett, kommer betydningen utvetydig fram. Så enkelt og genialt som det, og man slipper å bruke mer tid på å lure. :-)

Jeg leste faktisk "Oscar vinner neste år" i en overskrift for en stund tilbake og tenkte - javel, så fint at Oscar vinner. Men hvem er Oscar? Så jeg leste videre, og det viste seg at innholdet slett ikke handlet om Oscar, men om en film som de tippet som Oscarvinner neste år. Hele betydningen ble da endret. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn man må, tenker jeg. :-)

Jada det er genialt, men er det noe å henge seg opp i og bruke tiden sin på tenker jeg. Men jeg forstod selvsagt med en gang hva det handlet om. Jeg tror hodet mitt har den egenskapen at det trekker ord sammen selv om de står hver for seg og er ment å være sammen :)

Gjest synes jeg
Skrevet

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4240055

Jeg har lest innlegget ditt litt nøyere nå, og synes det er merkelig at du må legitimere deg her med at du har en sykdom, du må understreke dine gode karakterer, og insinuerer at jeg kaller deg dum. I tilegg har du i de siste dagene fulgt mine innlegg og registrert at jeg også har skrivefeil.

Dette blir for drøyt, faktisk. Jeg kommenterte overskriften din, fordi den faktisk var umulig å forstå. Get over it.

Du fremstår som noe hårsår du også..

Skrevet

Beklager :-)

Du behøver ikke beklage ovenfor meg. Du må gjerne tilbringe 11 år til her :)

Gjest Niccola
Skrevet

Du fremstår som noe hårsår du også..

Tja, hun angriper meg på en måte her som ikke helt står i proporsjon til min kommentar i det opprinnelige innlegget.

Hvorfor skal ikke jeg få "forklare" meg når tråden delvis handler om meg?

Gjest Niccola
Skrevet

Du behøver ikke beklage ovenfor meg. Du må gjerne tilbringe 11 år til her :)

Vet du, det er slett ikke usannsynlig at det kan skje ;-)

Skrevet

Vet du, det er slett ikke usannsynlig at det kan skje ;-)

Have fun :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det må være "lov" å påpeke skrivefeil som er så ille at meningen blir uklar (slik som var tilfellet her).

Av samme grunn synes jeg orddelingsfeil er verre enn rene skrivefeil.

Skrevet

Uenig skal du få være, men hva kunne "tallerken varmer" betydd bortsett fra tallerkenvarmer? Har man derimot aldri hørt om tallerkenvarmer så må man lese hele innlegget for å forstå betydningen.

Beklager, men hodet mitt er ikke skrudd sammen med tanke på å lese oppdelte ord som ett, sammensatt ;).

Gjest synes jeg
Skrevet

Tja, hun angriper meg på en måte her som ikke helt står i proporsjon til min kommentar i det opprinnelige innlegget.

Hvorfor skal ikke jeg få "forklare" meg når tråden delvis handler om meg?

Du gjør som du vil, men det er nå du som bestemmer om du vil være like hårsår tilbake. Det mister litt av sin kraft, å hevde at noen er hårsåre, når en er like hårsår selv.

Det var mitt poeng.

Gjest Niccola
Skrevet

Du gjør som du vil, men det er nå du som bestemmer om du vil være like hårsår tilbake. Det mister litt av sin kraft, å hevde at noen er hårsåre, når en er like hårsår selv.

Det var mitt poeng.

Jeg er klar over at det kan bli slik. Men om denne tråden kun handlet om rettskriving generelt, ville det vært meg alldeles likegyldig. Å påstå at jeg løper rundt og retter på folk, at jeg leder en DOL-mafia (hvilket i grunn faller på sin egen urimelighet ;-) og insinuerer at hun er dum, så føler jeg for å svare mot dette.

Så får det fremstå som hårsårt for noen, det vil alltid være noen som er uenige :-)

Gjest synes jeg
Skrevet

Jeg er klar over at det kan bli slik. Men om denne tråden kun handlet om rettskriving generelt, ville det vært meg alldeles likegyldig. Å påstå at jeg løper rundt og retter på folk, at jeg leder en DOL-mafia (hvilket i grunn faller på sin egen urimelighet ;-) og insinuerer at hun er dum, så føler jeg for å svare mot dette.

Så får det fremstå som hårsårt for noen, det vil alltid være noen som er uenige :-)

''Å påstå at jeg løper rundt og retter på folk, at jeg leder en DOL-mafia (hvilket i grunn faller på sin egen urimelighet ;-) og insinuerer at hun er dum, så føler jeg for å svare mot dette.

''

Nå gidder ikke jeg lese hele tråden en gang til, men jeg kan ikke huske at dette forekom. Det er som om dere trekker det lengre enn langt begge to. Dere tolker alt "verre" enn det som egentlig blir sagt.

Gjest Niccola
Skrevet

''Å påstå at jeg løper rundt og retter på folk, at jeg leder en DOL-mafia (hvilket i grunn faller på sin egen urimelighet ;-) og insinuerer at hun er dum, så føler jeg for å svare mot dette.

''

Nå gidder ikke jeg lese hele tråden en gang til, men jeg kan ikke huske at dette forekom. Det er som om dere trekker det lengre enn langt begge to. Dere tolker alt "verre" enn det som egentlig blir sagt.

Dette hun skriver i den første tråden som hun tar utgangspunkt i.

Det er i en slik utlegging som dette at jeg står i fare for å fremstå som hårsår selv, fordi du egentlig ikke har fulgt med, og fordi jeg må forklare det hele om igjen :-) Så det orker jeg ikke bruke tid på, du må mene hva du vil ;-)

Skrevet

Dette kan være en meget interessant og nyttig diskusjon på generell basis, men ettersom du her refererer til et konkret tilfelle, vil jeg si at jeg håper du omsider kan legge dette bak deg og ikke la dette bli et hovedfokus for deg inne på dol. Ikke minst håper jeg at du slutter å være en "stalker" for å sjekke om den som kommenterte deg har feil som du kan slå ned på. Om ikke annet, burde du la dette være av hensyn til _deg selv_. Å fortsette å terpe på dette går først og fremst ut over deg selvv - det er DU som lider ved at du fastholder fokuset på den som kommenterte feilskrivingen din.

På et mer generelt plan vil jeg si at orddelingsfeil er verre enn mange stavefeil, rett og slett fordi meningsinnholdet ofte blir et annet. Det er ikke noe å skryte av å si at man overhodet ikke legger merke til orddelingsfeil! ;-)

Noen stavefeil kan også skjære i øynene, f eks der man skriver "værre" eller man roter med skj - kj.

Men jeg synes man burde akseptere at dette forumet har en helt annen muntlig grad enn f eks jobbkorrespondanse. Derfor bør det være mer takhøyde for rene slurvefeil, manglende store forbokstaver innimellom, ufullstendige setninger, ett og annet dialektord osv.

Gjest honnicorn
Skrevet

"(selv om jeg vel egentlig mistenker dem for å pirke bare på faenskap) ;)"

Siden denne tråden handler meg og om min kommentar på en overskrift som ikke var mulig å forstå, føler jeg for å understreke at dette ikke handlet om faenskap eller å se ned på noen. Tro det eller ei. :-)

Men når du sa at du ikke kunne forstå at voksne folk kunne gjøre en sånn feil, hva mente du da? Er ikke det å se ned på folk?

Gjest honnicorn
Skrevet

Jeg vil vel ikke akkurat si at du fikk "passet ditt påskrevet" i det første innlegget som kommenterte orddelingsfeilen din ;).

Synes det er helt legitimt å påpeke dette, det er tydeligvis et økende problem blant "skriveføre" voksne.

Det finnes vel større problem enn dette i verden...

Gjest honnicorn
Skrevet

Orddelingsfeil er et nytt problemområde i språkoppløringa her til lands - sannsynligvis pga. økt eksponering og økt bruk av engelsk (der alt særskrives). Mange har ikke lært gode måter å finne ut når de skal velge sam- og særskriving.

Derfor syns jeg det kan være et poeng at man ikke bare påpeker feilen, men at man i så fall også er i stand til å forklare hvordan man kan vite at et ord skal samskrives.

Hvis skriveren ikke skjønner hva som er feil, er det liten hjelp i å bli rettet på. I beste fall vil en for evig og alltid huske hvordan akkurat dette ordet skrives, men det finnes hundrevis av andre fallgruver.

Men når en spør om en konkret ting, og ikke spør om hjelp til norsk skriving og staving og orddeling, kan en da ikke få lov å bli irritert når det er det som blir mest kommentert?

Gjest honnicorn
Skrevet

Svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for. At hun i dagene etter har fulgt mine innlegg for å finne feil slik at hun kan "ta meg", er å dra det hele ganske langt.

Jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er å gå for langt å følge med hvordan du skriver, når du følger med på hvordan jeg skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...