Gå til innhold

Å kritsere andre for feilskriving

Anbefalte innlegg

Gjest honnicorn
Skrevet

Enig.

Det må være måte på hårsårhet.

Alle kan ikke være like. Det får være din mening.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

12

• sant å si

9

• cecily

3

• emmelina

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest honnicorn
Skrevet

For å svare på det du lurte på: Jeg syns som regel at orddelingsfeil er "verre" enn andre skrivefeil, fordi denne typen feil forstyrrer både tale/leserytmen og (ofte) endrer meningsinnholdet.

Etter som dette er det mest utbredte feilskrivingsproblemet blant den yngre delen av befolkningen, vil man få det travelt hvis man skal gå rundt og irriterer seg grønn over hver eneste orddelings- eller særskrivingsfeil man ser. Anser det heller som viktig at dette blir arbeidet grundig med på skolen (og hjemme), slik at elevene får gode strategier for å velge rett skriveform.

Enig. Men en kan ha det moro med å se på plakater med tilbud i butikker f.eks. Det kan være riktig fornøyelig. Men jeg irriterer meg ikke over slike feil, jeg ler av dem. Noe moro må vi da ha.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er å gå for langt å følge med hvordan du skriver, når du følger med på hvordan jeg skriver.

Jeg har ikke fulgt innleggene dine over flere dager for å finne feil slik du sier du har gjort.

Gjest honnicorn
Skrevet

Enig med deg.

Man skriver her for å få innspill på et eller annet. Ikke for å få norsk-undervisning.

Amen

Gjest honnicorn
Skrevet

Er enig i at hun overreagerer en smule, men liker uansett ikke at enkelte her inne er framme for å kommentere i samme øyeblikk de ser en skrivefeil.

Der sa du det!

Gjest honnicorn
Skrevet

Hun skriver om meg.

''Men legger merke til at det er visse personer her inne som påpeker veldig nøye at en må se til å dele opp ord på den helt rette måten. Jeg har studert vedkommendes svar og innlegg i tiden etterpå, og har sett at h#n skriver endel feil selv.''

Dette er i overkant hårsårt, når min opprinnelige kommentar gikk på en overskrift som var umulig å forstå. Hadde jeg visst at hun skulle reagere så til de grader som her, ville jeg selvsagt holdt munnen min. Men svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for.

Forstod du virkelig ikke hva det stod i overskriften? Hvorfor leste du videre da?

Gjest honnicorn
Skrevet

Jeg er enig med deg når du sier at trådstarter trekker den ene kommentaren din vel langt, men syns uansett at det er et viktig tema hun tar opp til debatt.

Takk.

Gjest honnicorn
Skrevet

Hvis så er tilfelle, begynner vi å få et stort problem i det norske språket.

He he. Det kan du ikke mene.

Gjest honnicorn
Skrevet

Jeg har ikke kommentert feilskrivingen i overskriften her, ser du ikke bedringen? ;-)

Ærlig talt, jeg har ikke for vane å løpe etter folk for å rette på dem. Men "tallerken varmer" er i samme kategori som "ananas ringer" og "Oscar vinner". Hvorfor skal man ikke bruke de fordelene språket gir så man umiddelbart kan forstå?

Jeg så ikke at jeg hadde skrevet feil i denne overskriften før i dag. Så det er veldig lett å skrive feil.

Skrevet

Men når en spør om en konkret ting, og ikke spør om hjelp til norsk skriving og staving og orddeling, kan en da ikke få lov å bli irritert når det er det som blir mest kommentert?

Det at du ble irritert, er hovedårsaken til at det ble så stor blest rundt denne orddelingsfeilen. Du skal selvsagt ha rett til å svare på tiltale, men da må det samme gjelde den andre parten. Og så videre, og så videre.

Jeg syns trygt at du kan la dette ligge nå. Tror både Niccola og alle andre har skjønt poenget. Syns diskusjonen er mye mer interessant på generelt grunnlag enn ved å diskutere det enkle spørsmålet ditt som ble til to milelange tråder, mye grunnet din egen innsats.

Gjest honnicorn
Skrevet

Du fremstår som noe hårsår du også..

Endelig noen som oppdaget det også!

Gjest honnicorn
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Når man skriver et innlegg her inne er det for å få svar på det man ber om. Man regner ikke med at det sitter "voktere" og slår ned på evt skrivefeil man gjør. Det synes jeg kan diskuteres andre steder.

Jeg hadde nok reagert som du ja, helt unødvendig dette. Vi vet da stort sett hvordan vi skal skrive rett. Blir det en feil så har også jeg tenkt pytt-pytt, dette er nå et forum hvor vi diskuterer, prater, ingen eksamen.

Tusen takk for forståelsesfulle ord.

Gjest honnicorn
Skrevet

Det må være slitsomt å ta så uendelig på vei for et lite innlegg jeg skrev for 4 dager siden. Attpåtil har du startet denne tråden kvart over 1 på en lørdagsnatt. Jeg tror du må begynne å bry deg mindre om hva folk synes om deg, og skille mellom sak og person.

Det må være slitsomt å bry seg om at folk deler ord feil. Hva har denne saken med når på døgnet jeg skrev det?

Gjest honnicorn
Skrevet

Jeg synes orddelings- /særskrivingsfeil er værre enn rene stavefeil. Jeg tror det er fordi det er så mye ordelingsfeil også der det er lest korrektur og på plakater og lignende, slik at det virker som om det er mange som ikke bryr seg om å få dette riktig.

Du sier du er nøye når du skriver e-post for eksempel, jeg forstår ikke at det ikke er like (lite) viktig å skive riktig her som i en e-post?

Når det er sagt skriver jeg ofte "fort og gæli" både her og i e-poster, og jeg tror aldri jeg har rettet på skrivefeil her i forumet.

Men jeg har ofte reagert på gramatiske feil og orddelingsfeil her, og ser på det som et tegn på dårlig norsk. Men om noen skriver barnehagn eller ovetrekksbukse, så antar jeg at de egentlig vet hvordan det skrives, men at det bare har gått litt fort.

Hvis jeg skal skrive en e-post til f.eks. et offentlig kontor, og spør om viktige ting, så skjerper jeg meg. Det gir kanskje et bedre inntrykk utad, ikke vet jeg? Men her er jeg anonym, og trenger ikke være "perfekt".

Gjest Niccola
Skrevet

Alle kan ikke være like. Det får være din mening.

Men når _jeg_ kritiseres for å være hårsår, da er du gullende enig, og viker fra prinsippet om at alle må få ha sin mening ;-)

Gjest honnicorn
Skrevet

Det at du ble irritert, er hovedårsaken til at det ble så stor blest rundt denne orddelingsfeilen. Du skal selvsagt ha rett til å svare på tiltale, men da må det samme gjelde den andre parten. Og så videre, og så videre.

Jeg syns trygt at du kan la dette ligge nå. Tror både Niccola og alle andre har skjønt poenget. Syns diskusjonen er mye mer interessant på generelt grunnlag enn ved å diskutere det enkle spørsmålet ditt som ble til to milelange tråder, mye grunnet din egen innsats.

Jeg ville egentlig at det skulle være på generelt grunnlag. men ville trekke fram kommentaren som et eksempel.

Gjest honnicorn
Skrevet

Men når _jeg_ kritiseres for å være hårsår, da er du gullende enig, og viker fra prinsippet om at alle må få ha sin mening ;-)

Jeg mener at alle må få lov å ha sin mening. Men at et spørsmål ikke alltid trenger noe mer enn et enkelt svar, det er åpenbart. Men at både du og jeg er hårsåre, det tror jeg nok stemmer. Jeg er iallefall det. Men jeg kjenner ikke deg, så nok om det.

Gjest Moderator
Skrevet

Redaksjonen ville generelt sett foretrekke om brukere lot være å kommentere på andres eventuelle språklige feil når trådstarter ikke selv har bedt om det. Dette fordi folk kan ha ulike forutsetninger for å formulere seg skriftlig, og vi ønsker primært at doktoronline.no skal være et sted det er lett å henvende seg om ting man lurer på.

Dette er imidlertid kun en av flere "leveregler" vi mener vil kunne bidra til et konstruktivt nettsamfunn. En annen er å ikke skrive personfokuserende innlegg samt å ikke gjøre konflikter større enn de trenger å være.

Hvis denne diskusjonen skal fortsette, bør den løsrives fra det konkrete innlegget du refererer til.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg synes orddelings- /særskrivingsfeil er værre enn rene stavefeil. Jeg tror det er fordi det er så mye ordelingsfeil også der det er lest korrektur og på plakater og lignende, slik at det virker som om det er mange som ikke bryr seg om å få dette riktig.

Du sier du er nøye når du skriver e-post for eksempel, jeg forstår ikke at det ikke er like (lite) viktig å skive riktig her som i en e-post?

Når det er sagt skriver jeg ofte "fort og gæli" både her og i e-poster, og jeg tror aldri jeg har rettet på skrivefeil her i forumet.

Men jeg har ofte reagert på gramatiske feil og orddelingsfeil her, og ser på det som et tegn på dårlig norsk. Men om noen skriver barnehagn eller ovetrekksbukse, så antar jeg at de egentlig vet hvordan det skrives, men at det bare har gått litt fort.

Det heter ikke værre. Det skrives verre ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...