Gå til innhold

Å kritsere andre for feilskriving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan være en meget interessant og nyttig diskusjon på generell basis, men ettersom du her refererer til et konkret tilfelle, vil jeg si at jeg håper du omsider kan legge dette bak deg og ikke la dette bli et hovedfokus for deg inne på dol. Ikke minst håper jeg at du slutter å være en "stalker" for å sjekke om den som kommenterte deg har feil som du kan slå ned på. Om ikke annet, burde du la dette være av hensyn til _deg selv_. Å fortsette å terpe på dette går først og fremst ut over deg selvv - det er DU som lider ved at du fastholder fokuset på den som kommenterte feilskrivingen din.

På et mer generelt plan vil jeg si at orddelingsfeil er verre enn mange stavefeil, rett og slett fordi meningsinnholdet ofte blir et annet. Det er ikke noe å skryte av å si at man overhodet ikke legger merke til orddelingsfeil! ;-)

Noen stavefeil kan også skjære i øynene, f eks der man skriver "værre" eller man roter med skj - kj.

Men jeg synes man burde akseptere at dette forumet har en helt annen muntlig grad enn f eks jobbkorrespondanse. Derfor bør det være mer takhøyde for rene slurvefeil, manglende store forbokstaver innimellom, ufullstendige setninger, ett og annet dialektord osv.

*applaus*

Bra skrevet, morsan.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

12

• sant å si

9

• cecily

3

• emmelina

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er å gå for langt å følge med hvordan du skriver, når du følger med på hvordan jeg skriver.

Ærlig talt. Hvem mangler nettikette i denne tråden? Jeg mener det er deg.

Skrevet

Det finnes vel større problem enn dette i verden...

Det gjør det sikkert. Men: språk er viktig. Hvis alle skal blåse i/ikke gidde å formulere seg riktig på norsk, så vil jeg påstå at det også er et stort problem.

Skrevet

Men når en spør om en konkret ting, og ikke spør om hjelp til norsk skriving og staving og orddeling, kan en da ikke få lov å bli irritert når det er det som blir mest kommentert?

Ofte vil man jo være glad for at andre påpeker feil man gjør.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ofte vil man jo være glad for at andre påpeker feil man gjør.

''Ofte vil man jo være glad for at andre påpeker feil man gjør.''

_Mener_ du det?

Jeg vil være mer fornøyd med å bli fortalt det som er bra enn det som er feil. :-)

(nå svarer jeg litt ut av sammenhengen her, men å bli GLAD fordi noen sier jeg gjør feil...det blir helt feil for meg).

Skrevet

He he. Det kan du ikke mene.

Jo det mener jeg. Jeg mener at det (desverre) blir mer og mer feil i måten folk flest formulerer seg på. Riktig norsk burde de fleste kunne klare å prestere (da ser jeg bort i fra sykdommer, dysleksi osv.).

Skrevet

''Ofte vil man jo være glad for at andre påpeker feil man gjør.''

_Mener_ du det?

Jeg vil være mer fornøyd med å bli fortalt det som er bra enn det som er feil. :-)

(nå svarer jeg litt ut av sammenhengen her, men å bli GLAD fordi noen sier jeg gjør feil...det blir helt feil for meg).

Hvordan skal man ellers lære å gjøre ting riktig om man ikke vet at man gjør feil...?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jo det mener jeg. Jeg mener at det (desverre) blir mer og mer feil i måten folk flest formulerer seg på. Riktig norsk burde de fleste kunne klare å prestere (da ser jeg bort i fra sykdommer, dysleksi osv.).

''Riktig norsk burde de fleste kunne klare å prestere ''

?

Kan ønske oss det. Men det er mange som sliter med rettskriving og orddeling uten å ha "diagnose". Noen sliter pga manglende trening siden de feks ble skolelei.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvordan skal man ellers lære å gjøre ting riktig om man ikke vet at man gjør feil...?

Konstruktiv kritikk er bra. Særlig når man ber om den. :-)

Men jeg vil ikke bli hoppende glad om jeg uten å ha bedt om det blir fortalt alle feil jeg gjør. Vil du?

Skrevet

Det må være slitsomt å bry seg om at folk deler ord feil. Hva har denne saken med når på døgnet jeg skrev det?

Det er faktisk en forskjell på å påpeke at noen gjør en feil, og det å påpeke (eller klage på/irritere seg over) at noen sa fra.... ;)

Skrevet

Konstruktiv kritikk er bra. Særlig når man ber om den. :-)

Men jeg vil ikke bli hoppende glad om jeg uten å ha bedt om det blir fortalt alle feil jeg gjør. Vil du?

Jeg synes det kan være greit å vite dersom jeg gjør noe feil, ja.

Skrevet

''Riktig norsk burde de fleste kunne klare å prestere ''

?

Kan ønske oss det. Men det er mange som sliter med rettskriving og orddeling uten å ha "diagnose". Noen sliter pga manglende trening siden de feks ble skolelei.

Synes du virkelig ikke at vi kan forvente at folk flest kan formulere seg riktig på norsk - språket vårt?

Om man ikke har lært det på skolen, da må vi kanskje begynne å se på hvordan utdanningen er lagt opp nå for tiden.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg synes det kan være greit å vite dersom jeg gjør noe feil, ja.

Fint for deg. :-)

Men slik er ikke alle. Og da blir det feil å få slengt i trynet feilene enten man vil det eller ikke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Synes du virkelig ikke at vi kan forvente at folk flest kan formulere seg riktig på norsk - språket vårt?

Om man ikke har lært det på skolen, da må vi kanskje begynne å se på hvordan utdanningen er lagt opp nå for tiden.

Jeg skulle ønske at alle kunne formulere seg godt på norsk og engelsk.

Men slik er det ikke.

Ja, jeg er enig i at en skal se nøyere på skolesystemet. Alt er ikke bra der. Har irritert meg voldsomt i årenes løp mens mine barn har gått der.

Skrevet

Tusen takk for forståelsesfulle ord.

Jeg tenker faktisk også på de som har en eller annen form for dysleksi. Hva om slike kommentarer kommer til en av dem? Det går an å bruke hodet da før man må pirke borti alt mulig.

Gjest Niccola
Skrevet

Det gjør det sikkert. Men: språk er viktig. Hvis alle skal blåse i/ikke gidde å formulere seg riktig på norsk, så vil jeg påstå at det også er et stort problem.

På den annen side er det nettopp slik språket utvikler seg - noen begynner å skrive et ord annerledes, eller å bruke et ord i en annen sammenheng så det endrer betydning. Flere kaster seg på bølgen, og vips - så er det innlemmet i språket.

Selvsagt en fordel når utviklingen er til det bedre, tilpasset "tiden vi lever i" etc., men når det kommer til endringer som gjør språket/betydningen vanskeligere å forstå, er det veldig synd.

Når det gjelder nettopp orddeling har dette fått svært mye oppmerksomhet, så det undrer meg faktisk litt at folk ikke har fått det med seg :-) Men det har vel også å gjøre med hva man er interessert i, og bryr seg om.

Skrevet

Hvis du hadde 6 i norsk og maskinskriving (det hadde jeg også, hvis det er noe poeng), er det vel ingen grunn til å ruge over en sånn tabbe i dagevis. Da vet du jo at dette ikke er normalen, men noe som skjedde i farta. Det vil hende alle før eller senere, hvis de skriver mye. Man gransker jo ikke et slikt innlegg like grundig som hvis man skulle sende en kronikk til en avis.

Det vil alltid være noen som henger seg opp i noe annet enn det som er poenget med innlegget. Sånn er det på DOL, og det ligger sjelden noe vondt bak.

Forøvrig tror jeg Word har skylda for mange orddelingsfeil. Den norske stavekontrollen kjenner ofte ikke igjen lange ord, men hvis man (feilaktig) deler dem i to, går det plutselig greit. Man bør derfor ikke stole blindt på slike programmer.

Skrevet

Av og til kan slike skrivefeil være ganske morsomme, og da er det ikke rart at noen ikke greier å la være å kommentere dem.

Det som var synd her var at alle begynte å kommentere skrivefeilen, men at ingen hadde svar på spørsmålet ditt.

Synes å huske at spørsmålet var for de spesielt interesserte. Jeg hadde ihvertfall ingenting å tilføye, hverken i spørsmålet eller diskusjonen.

Jeg tror du var litt uheldig og ble et tilfeldig offer for en diskusjon folk hadde mer lyst til å være med i.

Skrevet

Beklager, men hodet mitt er ikke skrudd sammen med tanke på å lese oppdelte ord som ett, sammensatt ;).

Leve forskjellene :)

Skrevet

Jeg ender opp med å skrive en del feil her. Det går rett og slett for fort. Noen ganger er det noen som påpeker det. Og for meg er det helt OK. Et par ord kunne jeg ikke skrive riktig, men har lært det nå:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...