Gå til innhold

Min angst er ikke underholdning


Orio

Anbefalte innlegg

Jeg er kjemperedd for denne svineinfluensaen og vaksinering og alt rundt det. Orker ikke være i nærheten av mange andre. Tenker smittefare det meste av tiden. Er vettskremt for å ta vaksinen, men har kommet til at det er den beste løsningen. (Heldigvis er jeg i en risikogruppe, så jeg får gjort det i løpet av neste uke.) Angsten min er langt forbi rasjonell bekymring og fornuftige forholdsregler, jeg er klar over det.

Men er det noen grunn til å bruke det som underholdnig? Det er morsomt å true med å hoste på meg. Det er viktig å "hjelpe" meg med å finne nye mulige smitteveier. Det er gøy å gjøre narr av min angst i samtale med andre, det er jo mye å le av. Tenk at jeg stadig må sjekke om jeg har feber. Jeg spiser ikke frukt uten å vaske og skrelle den først. Kjøper ikke brød i butikken, baker enten selv eller bruker knekkebrød. Jeg har en stor ladning antibac liggende, og bruker det hyppig. Mye å le av og more andre med. Mens jeg er til stede. Sykdomssymptomer blir overdrevet i forhold til meg, når det er jeg som får vite om det er det feber, i samtale med andre er det bare 37,5, enda en grunn til å le av meg, hvorfor skulle jeg bli så skremt av det? Og det blir ikke bedre av generelt dårlig håndhygiene og å ikke holde seg for munnen når du hoster. Jeg er skeptisk til å spise mat laget av sånne personer.

Jeg vet at min angst er helt ute av proporsjoner. Men jeg er kjemperedd. Og jeg synes det er dårlig gjort å bruke det som underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Orio

    24

  • Hønemoren

    2

  • emmelina

    2

  • Katt-ja

    1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Denne svineinfluensaen er så hauset opp i media at jeg forstår at enkelte er livredde. Det er selvsagt svært ufint av de rundt deg å spille på din redsel slik du beskriver i innlegget her. Jeg tror ikke de forstår eller kan forstå i hvilken grad denne angsten har tatt overhånd hos deg.

Utover det er det vel lite man kan si eller bidra med for at dette skal roe seg hos deg. Det eneste som kan hjelpe deg er at du selv klarer å erstatte de irrasjonelle tankene som er helt ute av kontroll med de rasjonelle. Og som vi er kjent med de fleste av oss som frykter noe, så er ikke det noen enkel sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ingen problemer med å forstå at du opplever som både sårende og slemt. Det første jeg tenkte var om de vet hvor alvorlig plaget du egentlig er av angsten din? Jeg har vondt for å tro at mennesker kan holde på sånn hvis de forstår alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølger

Det er dårlig gjort å ha det moro på andres bekostning.

Angst er en del av psykiatisk sykdom, og det trodde jeg de visste, de

som bruker forumet. Angst er en vond psykdom som de må oppleve

selv for å

forstå, men de burde respektere det.

Jeg ønsker du skal få det bedre, for det er en vanskelig tid du har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Utrolig dårlig gjort... Men kan det være at e bare forsøker å gjøre humor ut av det, og slett ikke ser hvo mye det faktisk sårer?

Er det venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest enig med deg

Helt enig med deg. Jeg har et barn som har en del fobier som ikke kan skjules for venner, og jeg ser at vennene har stor moro av å "skremme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Jeg har et barn som har en del fobier som ikke kan skjules for venner, og jeg ser at vennene har stor moro av å "skremme".

Hvor gamle er barna? Etter hvert bør de jo være store nok til å skjønne hva de driver med.

Voksne bør i alle fall vite bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig gjort... Men kan det være at e bare forsøker å gjøre humor ut av det, og slett ikke ser hvo mye det faktisk sårer?

Er det venner?

Det er faktisk min mor. Jeg har sagt fra flere ganger, bedt henne la være. Og hun har vært til stede ved en del angstanfall, så jeg skulle tro hun visste bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dine omgivelser vikelig vet at dette er et skikkelig problem for deg....trenger du nye omgivelser. Huff.

Lykke til!

Jeg trenger kanskje en ny mor? Det er hun som holder på, eller i hvert fall leder an. Andre vet ikke hvor ille det er, så de er med på moroa og tror kanskje det er greit for meg.

Jeg har bedt henne la være, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig gjort å ha det moro på andres bekostning.

Angst er en del av psykiatisk sykdom, og det trodde jeg de visste, de

som bruker forumet. Angst er en vond psykdom som de må oppleve

selv for å

forstå, men de burde respektere det.

Jeg ønsker du skal få det bedre, for det er en vanskelig tid du har nå.

Jeg tror du har misforstått, det er ikke her inne jeg blir møtt av slike holdninger. Det er faktisk fra min mor, som godt vet hvor invalidiserende denne angsten er for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ingen problemer med å forstå at du opplever som både sårende og slemt. Det første jeg tenkte var om de vet hvor alvorlig plaget du egentlig er av angsten din? Jeg har vondt for å tro at mennesker kan holde på sånn hvis de forstår alvoret.

Det er min mor som holder på sånn, og jeg kan ikke skjønne hvordan hun skal ha unngått å se hvor plaget jeg er av angsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg trenger kanskje en ny mor? Det er hun som holder på, eller i hvert fall leder an. Andre vet ikke hvor ille det er, så de er med på moroa og tror kanskje det er greit for meg.

Jeg har bedt henne la være, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Jeg ville sikkert dratt min vei, eller bedt henne gå, dersom dette var gjentakende "morsomheter" fra min mor.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne svineinfluensaen er så hauset opp i media at jeg forstår at enkelte er livredde. Det er selvsagt svært ufint av de rundt deg å spille på din redsel slik du beskriver i innlegget her. Jeg tror ikke de forstår eller kan forstå i hvilken grad denne angsten har tatt overhånd hos deg.

Utover det er det vel lite man kan si eller bidra med for at dette skal roe seg hos deg. Det eneste som kan hjelpe deg er at du selv klarer å erstatte de irrasjonelle tankene som er helt ute av kontroll med de rasjonelle. Og som vi er kjent med de fleste av oss som frykter noe, så er ikke det noen enkel sak.

Jeg skjønner ikke hvordan hun (min mor) kan unngå å se hvor mye angsten har tatt overhånd for meg. Hun kan jo se det med egne øyne, hun er jo til stede i en del av situasjonen. Tror hun at jeg overdriver for å more henne?

Jeg har ellers ikke angst for smitte, så jeg håper dette går over når jeg får vaksine (som jeg også er livredd for å ta). Heldigvis tilhører jeg en risikkogruppe så jeg får tatt den allerede til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg ser at det er din egen mor som gjør narr av deg på denne måten. Og det må være ekstra sårende, når hun er en som burde vite bedre.

Kan det være at hun selv også¨er redd for influensaen, men prøver å skjule det ved å latterliggjøre deg?

Jeg håper at du ikke bor sammen med henne, slik at du har mulighet til å omgås henne minst mulig/kutte kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sikkert dratt min vei, eller bedt henne gå, dersom dette var gjentakende "morsomheter" fra min mor.. :-(

Det er ikke så enkelt. På mange måter trenger jeg også hennes hjelp i denne perioden, blant annet til å bli med meg for å få tatt vaksinen. Jeg har vært plaget med angst i mange år, men ikke i forhold til smitte. Hun har vært til støtte for meg i mange situasjoner tidligere, det er særlig denne siste uken hvor svine-angsten har tatt overhånd hun har holdt på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det er ikke så enkelt. På mange måter trenger jeg også hennes hjelp i denne perioden, blant annet til å bli med meg for å få tatt vaksinen. Jeg har vært plaget med angst i mange år, men ikke i forhold til smitte. Hun har vært til støtte for meg i mange situasjoner tidligere, det er særlig denne siste uken hvor svine-angsten har tatt overhånd hun har holdt på sånn.

Forstår at det blir komplisert, ja. :-( Det å bite i seg andres dumskap er slitsomt, og selvsagt vondt når det kommer fra en av de aller nærmeste. Vet ikke egentlig hva jeg skal si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er din egen mor som gjør narr av deg på denne måten. Og det må være ekstra sårende, når hun er en som burde vite bedre.

Kan det være at hun selv også¨er redd for influensaen, men prøver å skjule det ved å latterliggjøre deg?

Jeg håper at du ikke bor sammen med henne, slik at du har mulighet til å omgås henne minst mulig/kutte kontakten.

Det er sårende. Kanskje du har rett i at hun selv er redd, men det virker ikke sånn bestandig, og synes det er greit å "gjemme seg" bak min angst? Hun gjør ikke akkurat noe for å dempe den heller, men passer på å gjøre meg oppmerksom på mulige smittekilder for å "hjelpe" meg.

Hvis hun virkelig er redd burde hun vært nøyere med hånhygiene osv., det tar hun ikke så tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt forslag

Jeg skjønner ikke hvordan hun (min mor) kan unngå å se hvor mye angsten har tatt overhånd for meg. Hun kan jo se det med egne øyne, hun er jo til stede i en del av situasjonen. Tror hun at jeg overdriver for å more henne?

Jeg har ellers ikke angst for smitte, så jeg håper dette går over når jeg får vaksine (som jeg også er livredd for å ta). Heldigvis tilhører jeg en risikkogruppe så jeg får tatt den allerede til uka.

Jeg tror du må kommunisere angsten din, og alvorligheten i den, enda tydeligere til din mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det blir komplisert, ja. :-( Det å bite i seg andres dumskap er slitsomt, og selvsagt vondt når det kommer fra en av de aller nærmeste. Vet ikke egentlig hva jeg skal si..

Jeg har prøvd å si fra, men det virker ikke som det nytter. Det hjelper en kort stund, men så er det like ille igjen. Det verste er at hun gjør narr av meg overfor andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...