Gjest Lill-Mareike Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Det virker som de fleste er opptatt av å ha mange venner på facebook. Helst langt over 100 stk. De fleste av disse "vennere" er ofte bare folk de har truffet et par ganger eller såvidt hilser på om de treffes på gata. Dette er det derimot ingen som innrømmer. Nærmest et tabu. Det er faktisk få facebookgjengere i Norge med færre en 70 venner. Det er også få som har flere enn 70 gode venner sånn ellers. Så hvorfor på død å liv ha dem på facebook? 0 Siter
Gjest imzedimze Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 det er jo det som er morro med facebook, man får kontakt med folk man ikke har snakket med på mange år og får en titt inn i livene til folk man bare såvidt kjenner 0 Siter
Gjest Er glad i facebook Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Grunnen til at folk gjerne har så mange fler venner på facebook enn i virkelige liv er vel forde facebook faktisk er mer "useriøst" enn det virkelige liv. Og det er lett å finne seg "venner" der inne. Det er mange som spiller spill der inne, eller driver med en eller annen hobby som setter dem i kontakt med mange mennesker. Så opprettholder de et langdistanse men koselig "hei hvordan har du det" og "takk for gaven" forhold og alt er såre vel Selv så hadde jeg bestemt meg for å bare legge til folk jeg kjente godt og folk jeg synes okey om som hadde med hobbyen min å gjøre. Og selv disse "strenge" kriteriene har gitt meg oppunder 80 venner på facebook. Katogorien heter jo "venner" men den innebærer også bekjente må du huske på. Hvis du skulle ta alle dine beskjente i real life og kalle de "venner" så hadde du nok hatt rimelig mange "venner" der også På facebook så fant jeg godt kjente, så fant jeg noen jeg hadde gått på skole sammen med, og så datt jammen hele gjengen fra ungdomskolen og den tiden av livet mitt inn også. Så fant jeg igjen familie jeg ikke har sett på årevis, eller i det hele tatt. Og så har jeg funnet noen gullklumper av noen "venner" gjennom en hobby jeg har. Jeg avviser forespørsler som ikke viser hvem vedkommende er eller som jeg ikke ser jeg kan knytte til på noe vis. Alikavel har altså sær meg fått oppunder 80 personer på denne listen. Jeg har aldri hatt for meg at jeg må nå noe populært nummer på denne listen. Jeg legger tid de jeg vil, og jeg tar vekk de jeg føler jeg har "bommet på" Så får antallet være ti eller hundre for å si det sånn. Det er kjempekoselig å kunne holde denne daglige lille kontakten med dem. Se hva de skriver om, hva de gjør, en liten titt inn i livet deres. Og det er koselig å få en og annen melding tilbake også. For mitt vedkommende har facebook vært gull verdt, siden jeg har funnet igjen mange mennsker fra tidligere i livet mitt som jeg nok kanskje aldri ville funnet ellers. Og det er også en god følelse at en del folk følger med meg og gir meg gode og positive tilbakemeldinger på noe eller skriver noe hyggelig til meg. 0 Siter
emmelina Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Hvis vi tenker oss at det heter venner og bekjente istedenfor bare venner, hadde det vært bedre? Det er slik de fleste bruker facebook, tror jeg. 50% av de jeg har på lista mi vil jeg ikke kalle venner i det virkelige liv. De er bekjente, mennesker jeg kjenner litt og av og til har kontakt med. Noen av dem har jeg ikke hatt kontakt med siden skoletida, men jeg synes det er hyggelig å ha dem med likevel. Jeg tror at du, istedenfor å ha komplekser eller irritere deg på andre, bør justere vennebegrepet litt når det gjelder fb. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Jeg har nesten 400 venner på facebook. Ingen av de er slike som jeg bare har møtt tilfeldig. De fleste er venner fra barneskole, ungdomskole, videregående. Når en har bodd på forskjellige steder i løpet av livet, ja da får man mange venner. Kan vel ikke kalle disse 400 for mine venner i RL, men de har vært det. Jobben jeg har og fritidsinteressen min gjør også at jeg treffer og har truffet mange mennesker i mitt liv. Noen få av mine facebookvenner er jeg usikkker på hvem er... Syns det er ekkelt å inrømme overfor de som kommer med venneforespørsel og legger de til:o) 0 Siter
AAA Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Jeg syns ikke det burde vært kalt venner, men kontakter. Ellers ser jeg ikke noe poeng å ha en facebook profil med kun nærmeste venner på. De har jeg jo kontakt med uansett. Det er jo for å holde kontakt med mer perifere venner, folk jeg har gått på skole med, ex kolleger, fjernere slekninger osv osv facebook er kjekt å ha. Syns jeg. For mitt bruk. Og da blir det fort endel "venner" på lista. ;-) Jeg blander meg ikke oppi hvordan andre velger hvem de har på sine lister på facebook. Det kunne ikke falle meg inn å kalle en med få kontakter for en asosial og venneløs stakkar. Folk bruker facebook som de vil, det er ingen fasit på hva som er riktig bruk. 0 Siter
Gjest FB er kjempefint! Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Jeg ser forsåvidt poenget ditt, men samtidig er jeg ikke helt enig. Det er kjempegøy å få kontakt med gamle skolekamerater igjen, og hvis man gjør et enkelt regnestykke blir det fort over 100 bare i den kategorien: Ungdomsskolen: 25 i klassa Vgs 1. året: 30 i klassa Vgs 2. året: 30 i klassa Vgs 3. året: 15 i klassa (Gikk Handel og kontor, og for hvert år var det nye grupper, var vel bare 3-2 fra 1. trinn som også gikk i klassa mi i 2. trinn. Og 3. trinn var det bare nye folk igjen.) Studier x 3 år: Ingen klasser, men vi var godt over 100 stk som hadde ulike fag sammen. Og etter skoletiden kommer diverse jobber, med ulike kolleger. Så har man fritiden, med hobbier, og etterhvert skolehverdag for ungene. For mitt vedkommende er det ikke slik at jeg samler på "venner", men jeg har folk jeg liker å ha kontakt med på vennelista. Ikke alle er like aktive mht statusoppdateringer, men de er jo stadig vekk pålogga og klare for en chat. Jeg har avvist venneforespørsler fra folk jeg ikke likte i skoletiden, folk som ikke var hyggelig i RL og folk jeg bare vagt har et minne om fra ulike sammenhenger. Det holder ikke å ha møttes, liksom. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Venner på Facebook har jo lite med venner i virkeligheten å gjøre. Kontakter er således en mer dekkende betegnelse, men Facebook bruker nå en gang betegnelsen "venner". Min erfaringer er unge og/eller aktive på Facebook har mange "venner", mens de som er mindre aktive har færre. Kjenner mange med meget stor kontaktflate i virkeligheten som har profil på Facebook med få venner, rett og slett fordi de er lite aktive der. Så jeg tror ikke du skal trekke så mange konklusjoner på bakgrunn av Facebook-profilen . 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 jeg ser ikke helt vitsen med facebook dersom man bare skal ha sine "virkelige" venner der. 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Det er nå engang en overfladisk greie, dette med facebook, og man kan være så idealistisk og filosofisk man bare vil ;-) Jeg husker i begynnelsen at jeg ikke ville være med, men det strømmet på med "invitasjoner" fra gamle kjente. Jeg tenkte at det kanskje va en fin måte å komme i kontakt igjen, men de færreste skrev en melding sammen med venneforespørsel. Dette så jeg på som nesten frekt, hvorfor "samle meg opp" dersom de ikke engang var interessert i å si hei? Når jeg selv sender venneforespørsler skriver jeg alltid et hei eller en liten hilsen sammen med det, ser på det som den største selvfølge. Men der er jeg visst ganske alene. Men å begynne å slette folk fra lista bare fordi man ikek ar kontakt lenger, har jeg ikke lyst til. Det er bare slike som jeg og du som må endre innstillingene våre - Facebook er overfladisk, så lev med det eller uten ;-) 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Venner på Facebook har jo lite med venner i virkeligheten å gjøre. Kontakter er således en mer dekkende betegnelse, men Facebook bruker nå en gang betegnelsen "venner". Min erfaringer er unge og/eller aktive på Facebook har mange "venner", mens de som er mindre aktive har færre. Kjenner mange med meget stor kontaktflate i virkeligheten som har profil på Facebook med få venner, rett og slett fordi de er lite aktive der. Så jeg tror ikke du skal trekke så mange konklusjoner på bakgrunn av Facebook-profilen . Man skal ikke se bort fra at Facebook slik det er nå, ikke ble til av idealistiske grunner eller et ektefølt ønske om å knytte folk sammen. ;-) 0 Siter
Helmi Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Mine venner på Facebook er folk som jeg kjenner - nåværende venner og noen gamle bekjente som har dukket opp etterhvert. Listen min er ikke lang, men den er god Må bare smile av vennelister med over 1000 navn... Da blir det definisjonsspørsmål hva man mener med ordet "venner". 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Mine venner på Facebook er folk som jeg kjenner - nåværende venner og noen gamle bekjente som har dukket opp etterhvert. Listen min er ikke lang, men den er god Må bare smile av vennelister med over 1000 navn... Da blir det definisjonsspørsmål hva man mener med ordet "venner". Noen bruker FB til networking, og at disse kalles "venner" er jo bare fordiFB har lagt det opp slik. La nå folk bruke FB som det passer dem :-) 0 Siter
Helmi Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Noen bruker FB til networking, og at disse kalles "venner" er jo bare fordiFB har lagt det opp slik. La nå folk bruke FB som det passer dem :-) Folk får gjøre akkurat det de vil. Dette var mine betraktninger 0 Siter
jubalong70 Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Jeg har mange "venner" på Facebook. Alle er folk jeg kjenner, men graden av kjennskap varierer. Mine beste venner er der, gamle venner fra før, venner fra skoler jeg har gått på før, bekjente fra tidligere og bekjente nå. Studiekamerater fra før og nå. Famile er der, både nær og fjern. Tidligere arbeidskolleger. Jeg synes det er kjekt å ha en kanal der jeg kan nå både de nære vennene og de mer perifere bekjente. Plutselig en dag kan det være kjekt å lett få kontakt med dem også Men det skal sies at jeg ikke pleier like tett omgang med alle 0 Siter
Gjest Facebookvenner Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Facebook er et ypperlig sted å få og ta opp igjen kontakten med gamle klassekamerater, kollegaer, tidligere venner etc. Derfor har også jeg nå bikka over 100 venner på vennelisten min. Jeg synes det er artig å følge med på hva som har skjedd med gamle kjente. Selvfølgelig vil jeg ikke kalle dem alle mine venner sånn i det daglige, men det er heller ikke hensikten. Mine venner jeg er sammen med i det daglige trenger jeg ikke Facebook for å ha kontakt med, for de ser jeg jo uansett. Facebook-venner er derfor et videre begrep. Jeg har imidlertid fortsatt ikke facebookvenner som jeg ikke kjenner, eller som jeg ikke ville si hei til på gata. Det vil jeg heller aldri ha. Man legger jo heller ikke til så mye nå som man gjorde i starten. I starten la man til alt som var kjent, nå er 'alle' på facebook, og noen av de som bla lagt til ville jeg kanskje ikke ha sendt venneforspørsel på nå, men det er likevel helt greit at de står der, da vi jo gikk sammen på skolen osv. 0 Siter
Humatus Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Jeg er en av dem som har over 1000 "venner" på FB:) men så har jeg vært masse ute å reist, bodt i utlandet og har møtt en god del "venner" på veien, noen er faktisk gamle brev-venner og jeg syntes det var hysterisk morsomt å finne dem igjen etter så mange år, siden det var på Ungdomskolen jeg skrev med dem. Noen har jeg faktisk møtt gjennom FB også, via grupper med felles interesser. Noen av dem snakker jeg med daglig, fordi vi har en genuin opptatthet av samme interesse ( hester ) Så man møter jo dem på treff osv Syntes FB er en fantastisk plass å møte nye mennesker, om man velger å være selektiv. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 "Venner" på facebook, er jo slett ikke det samme som venner i virkeligheten. For meg er Facebook et verktøy til å finne igjen folk man kjenner / har kjent og hatt et forhold til gjennom tidene. Altså gamle klassekamerater og kollegaer, tidligere barndomsvenner, og folk man kjenner eller har truffet gjennom felles hobby eller arbeidsplass. Jeg bruker IKKE facebook veldig aktivt.! Men "plutselig" har jeg allikevel rundt 150 "venner" på de ca 2 årene jeg har hatt en profil. Når man har levd i snart 40 år, så har man jo truffet endel mennesker! Selvsagt er det bare en brøkdel av disse jeg omgåes og har jevnlig kontakt med i mitt "nåværende" liv. Men mange er også folk jeg engang har hatt er nærmere relasjon til, og som jeg setter stor pris på å ha "funnet" igjen, og synes det er hyggelig å se hvordan det har gått med.. Men folk bruker jo Facebook veldig forskjellig.. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 jeg ser ikke helt vitsen med facebook dersom man bare skal ha sine "virkelige" venner der. Helt enig! "Virkelige" venner har man som regel kontakt med på en annen måte. Man både treffer dem, ringer dem og mailer dem direkte. Det burde ikke være noe behov for å bruke Facebook som kommunikasjonskanal... 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Jeg har ikke mange venner på facebook. Jeg kunne hatt flere, men har avslått mange invitasjoner. Folk som jeg likevel har kontakt med via andre forum eller daglig ser jeg ikke noe poeng i å ha kontakt med der. Men så skal det sies at jeg er lite aktiv på FB. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.