Gå til innhold

smerter, utflod og blødninger i underlivet


Gjest Frustrert, tankefull og redd

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert, tankefull og redd

Hei. Jeg er ei Jente på snart 27 år. Jeg har i den siste tiden hatt en del plager i underlivet. Kan nevne: rikelig utflod ( varierer på farge og lukt ) Ubehag under samleie ( ømt og tørt ) Smerter i underlivet, og ryggen. Lite sex-lyst, kvalme og trøtthet.. Pluss at jeg nå plutselig har fått rikelig ned blødninger, friskt rødt blod. ( Har begynt på nytt p-pille brett for en ukes tid siden, så skal i utgangspunktet IKKE ha menstruasjon nå.. men dette er ikke noe som skjer ofte.. ) Vet ikke om alt dette kan ha en sammenheng med noe, men kjenner jeg begynner og bli lei av disse ubehagelighetene nå... Når jeg sier smerter i underlivet så er det litt vanskelig og beskrive, men noen ganger er det smerter på hver side, altså akkurat der hvor trusekanten går.. det er ømt og ekkelt. Har før hatt cyster på eggstokken, men de var små, og forsvant.. Har ikke sjekket igjen på noen år, men det kjennes ikke ut som de samme smertene som jeg hadde da.. Andre ganger får jeg skikkelig "strekk" når jeg nyser, hoster o.l, og jeg kjenner i lang tid at det er ømt når jeg presser på nedre del av magen ( altså ved trusekanten ) Noen ganger har jeg vondt i hele framdelen. I tillegg har jeg fått mye ryggsmerter i det siste, i hovedsak nederst i ryggen, på hver side av ryggraden på en måte, men noen ganger sprer det seg oppover, helt til nakken.. Disse smertene er ikke sånn akutt, ikke sånn at jeg ikke klarer og gå og sånt, men veldig ubehagelig og ekkelt. Når jeg oppi alt dette er konstant kvalm (!!), trøtt og sliten.. Kan alt dette ha noen sammenheng? Kan du gi meg noen tips eller svar på hva det kan være? ( det kan vel være så mye) Er redd det er noe alvorlig. Har bestilt time til lege, for celleprøve, men skal ikke inn før om 14 dager. Noen tips om hva som er viktig å nevne til legen? Kan i tillegg nevne at da jeg fikk menstruasjon sist, hadde jeg sterke menssmerter i mage og rygg, dette har jeg ikke vært plaget med siden før jeg fikk barn ( for 6 år siden ) Det er kanskje vanskelig for deg å stille noen diagnose uten prøver, men kanskje du har hørt om disse symptomene og plagene før, og kan gi meg et svar på hva dette kan være, og hvilke undersøkelser jeg bør ta? Hilsen frustrert, tankefull og redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette får jeg ikke til å se en sammenhang i med så mangfoldige symptomer. Smerter, utflod og uventet blødning kan skyldes infeksjon i livmor og eggleder. Det kan avkreftes eller bekreftes med måling av infeksjonsprøver (CRP og leukocyter). Underlivssmerter med utstråling til rygg og nedre del av magen, menstruasjonssmerter og smerter ved samleie kan skyldes tilstanden endometriose med små, godartede blodcyster på bukhinnen eller eggstokker. Kan bare diagnostiseres ved kigghullsoperasjon, laparoskopi. En behandlingsmåte er p-pille som med fordel kan tas uten pause. Det kan du forsøke. Kvalme, tretthet og manglende sexlyst (med tørrhet) kan være en følge av kroniske smerter. Med trusekanten, mener du da på låret eller på magen? En slik kant kan irritere huden så det kommer kviser, ser du noe slikt? Smerter i nakken tyder ikke på underlivslidelse.

Jeg håper at din lege kan komme nærmere en diagnose.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...