Gå til innhold

Råd ang betennelse i den ene armen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg over tid fått mer og mer betennelse i den ene armen. Jeg strikker mye, og vær gang armen begynner å bli litt bra så hiver jeg meg over strikkingen igjen. Nå går det ikke mer. Har vært hos legen, og han rådet meg til å gå til fysioterapi slik at jeg kunne få noen øvelser å gjøre slik at armen blir sterk igjen.. Det er lang vente tid. 3 - 6 mnd. Noen som vet om øvelser man kan gjøre mens jeg venter?

Skrevet

Har du ringt rundt til forskjellige fysioterapeuter og forhørt deg?

Jeg har en jeg pleier å bruke, og der får jeg time i løpet av få dager. (Uten rekvisisjon)

Skrevet

Har du ringt rundt til forskjellige fysioterapeuter og forhørt deg?

Jeg har en jeg pleier å bruke, og der får jeg time i løpet av få dager. (Uten rekvisisjon)

Jeg var innom en av dem i dag, og hun sa jeg måtte ha time. Så hun skulle prøve å se om jeg kunne få en time om litt.. Så da håper jeg på det:)

Gjest Betennelser suger...
Skrevet

Det er ikke mulig å gi råd om øvelser når man ikke vet hva slags muskler du skal trene opp. MEN: Så lenge du har betennelse, må du få bort den før du kan gjøre noe mer. Trener du på betente muskler vil det bare bli verre og verre.

Hvis du ikke fikk Voltaren eller noe lignende fra legen, bør du ringe og spørre om hvorfor.

Gjest J.R.-07
Skrevet

Jeg har hatt betennelse i en skuleder i et år. Legen min sa at det bare måtte gå sin gang, ofte et år. Det stemte på meg, nå er jeg nesten bra.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg har hatt betennelse i en skuleder i et år. Legen min sa at det bare måtte gå sin gang, ofte et år. Det stemte på meg, nå er jeg nesten bra.

Jeg har hatt senebetennelser og tennisabue, legen sa bestandig at det skal holdes i ro - mens fysioterapeuten ga meg øvelser og massert bl.a med strømførende nåler på triggerunkter.

Og jeg ble fortere bra med en gag fysioterapeuten begynte på meg, så jeg personlig er litt usikker på dette her.

Gjest Niccola
Skrevet

triggerpunkter

Skrevet

Jeg har betente senefester i skuldra.Litt opp og ned, tåler ikke mye før det begynner å verke.

Jeg pleier å trykke, massere og ise de festene og det hjelper veldig. Men er ikke flink til å la vær å jobbe dem ihjel igjen så fort de kjennes bedre....

Gjest Har det i begge armene jeg da
Skrevet

Jeg har slitt med dette i halvannet år.

Nå venter jeg på time til operasjon.

Til nå har jeg hatt mange runder fysioterapi, jeg har trent armen forsiktig, presset den, tatt nåler og kjørt det løpet som er ment å kjøre for betente armer. Til slutt måtte jeg bare sendes videre.

Denne legen sa: Tilrettelegging av arbeisstilling og arbeidsplass er essensiellt. Det MÅ prioriteres. For de som ikke jobber så kanskje det kan være sittestilling under hobby (strikking) oa f.eks.

Senebetennelser som ikke har blitt bra etter seks måneders behandling blir som oftest ikke bedre. Og operasjon er et alternativ.

Grunnen til senebetennelse er ofte at benmassen i skuldra har økt, det har forkalket seg litt slik at passasjen for senen har blitt trangere og derfor er det konstant betennelse. Ved operasjon går de inn via to til tre punkter (kikkehullskirurgi) og meisler vekk litt av denne benmassen slik at senen får fri passasje igjen.

Hvis du ta vekk de pasientene som har tilleggsproblemer, som leddgikt, ledd og muskelproblemer etc så vil 95 % bli bra av en slik operasjon.

Du skal altså fra legen din få, betennelsesdempende i en periode. Som Voltaren. Ikke bruk dette i lange tider. Du skal også få en rekvisisjon til fysioterapi, tilrettelagt for ditt problem. Du vil få øvelse hjemme som går på å strekke ut skuldra, bøye armene etc.

Du kan prøve nåler, det hjelper mange. (men det er ikke dekket av trygdereglene og må betales selv)

Sjokkbølgebehandling (er ikke sikker på om det er rette navnet) er en behandling med ultralyd. Det viser også en stor bedringsprosent. Men dette er også dyrt og må betales selv i sin helhet.

Operasjon vurderes som alternativ når jevn og god oppfølging over tid ikke gir resultater. Det er gjerne opptil et halvt års ventetid på en slik operasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...