Gå til innhold

Svineinfluensa - gå på jobben når du føler deg f


Gjest majas mamma

Anbefalte innlegg

Gjest synes nå denne fruen

Som sagt; jeg synes folk er vel hysteriske.

Vi har tre ganger så mange som har oppsøkt legekontorene med influensaSYMPTOMER som i Danmark. Et relativt sett likt land.

Vi tester ingen lenger, vi bare antar at alle har svineinfluensa, selv om det bare er litt hoste eller litt snørr - som tross alt er SVÆRT vanlig på denne tiden av året. Vi har hatt det samme fraværet i barnehagen hver eneste høst de siste fire årene - og denne høsten er ikke noe unntak.

Det er HELT greit at dette er farlig for ENKELTE. Men om dette egentlig er så farlig som det hele befolkningen nå later til å tro det er; tvilsomt.

Som sagt; det er en balansegang - men trenger ikke sjanse med de som er faresonen, men man trenger ikke gå helt av skaftet og bli hysterisk heller.

Du glimter fortsatt til! ;)

Du formidler godt mine egne følelser rundt tema, så: Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    13

  • tusseline

    9

  • jubalong70

    4

  • Spirello

    2

Som sagt; jeg synes folk er vel hysteriske.

Vi har tre ganger så mange som har oppsøkt legekontorene med influensaSYMPTOMER som i Danmark. Et relativt sett likt land.

Vi tester ingen lenger, vi bare antar at alle har svineinfluensa, selv om det bare er litt hoste eller litt snørr - som tross alt er SVÆRT vanlig på denne tiden av året. Vi har hatt det samme fraværet i barnehagen hver eneste høst de siste fire årene - og denne høsten er ikke noe unntak.

Det er HELT greit at dette er farlig for ENKELTE. Men om dette egentlig er så farlig som det hele befolkningen nå later til å tro det er; tvilsomt.

Som sagt; det er en balansegang - men trenger ikke sjanse med de som er faresonen, men man trenger ikke gå helt av skaftet og bli hysterisk heller.

...og dersom man tror at man har svineinfluensa bør man heller ikke sjanse med å smitte andre, ved å ikke holde seg hjemme den anbefalte tiden. Da snakker jeg om de som faktisk _er_ syke, med feber, muskelsmerter osv. Forkjølelse er noe helt anet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

...og dersom man tror at man har svineinfluensa bør man heller ikke sjanse med å smitte andre, ved å ikke holde seg hjemme den anbefalte tiden. Da snakker jeg om de som faktisk _er_ syke, med feber, muskelsmerter osv. Forkjølelse er noe helt anet.

Men de som virkelig har svineinfluensa, de er så dårlige at de ikke hadde orket å gå ut selv om de ville - det er resten jeg snakker om. De som har litt vondt hist eller her, eller er litt snørrete - og så tar seg en ukes fri, holder ungene hjemme fra skolen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg synes folk er vel hysteriske.

Vi har tre ganger så mange som har oppsøkt legekontorene med influensaSYMPTOMER som i Danmark. Et relativt sett likt land.

Vi tester ingen lenger, vi bare antar at alle har svineinfluensa, selv om det bare er litt hoste eller litt snørr - som tross alt er SVÆRT vanlig på denne tiden av året. Vi har hatt det samme fraværet i barnehagen hver eneste høst de siste fire årene - og denne høsten er ikke noe unntak.

Det er HELT greit at dette er farlig for ENKELTE. Men om dette egentlig er så farlig som det hele befolkningen nå later til å tro det er; tvilsomt.

Som sagt; det er en balansegang - men trenger ikke sjanse med de som er faresonen, men man trenger ikke gå helt av skaftet og bli hysterisk heller.

Dersom dere har samme fravær denne høsten som dere pleier, så har dere kanskje enten hatt flaks eller hatt foreldre i barnehagen som følger rådene som er gitt mht smittebegrensning?

Enkelte skoler og barnehager har fravær som er mye større enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg synes folk er vel hysteriske.

Vi har tre ganger så mange som har oppsøkt legekontorene med influensaSYMPTOMER som i Danmark. Et relativt sett likt land.

Vi tester ingen lenger, vi bare antar at alle har svineinfluensa, selv om det bare er litt hoste eller litt snørr - som tross alt er SVÆRT vanlig på denne tiden av året. Vi har hatt det samme fraværet i barnehagen hver eneste høst de siste fire årene - og denne høsten er ikke noe unntak.

Det er HELT greit at dette er farlig for ENKELTE. Men om dette egentlig er så farlig som det hele befolkningen nå later til å tro det er; tvilsomt.

Som sagt; det er en balansegang - men trenger ikke sjanse med de som er faresonen, men man trenger ikke gå helt av skaftet og bli hysterisk heller.

Det er jo svært mange kommuner og fylker som foreløpig ikke opplever svineinfluensaen som noe problem. I min arbeidskommune (jobber i barneskole) hadde vi ingen kjente influensatilfeller inntil forrige uke. Nå har det eksplodert. Kanskje er dere av de heldige foreløpig? Klart man ikke skal være hysteriske, men når man vet at smittefaren varer så og så lenge, så synes jeg man skal stole på helsemyndighetene og holde seg hjemme så lenge som anbefalt. Jeg er fryktelig glad jeg ikke har barn i risikosonen, for da hadde jeg vært veldig engstelig for smitte dersom jeg visste at enkelte var for lemfeldige med smittevernrutinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dere har samme fravær denne høsten som dere pleier, så har dere kanskje enten hatt flaks eller hatt foreldre i barnehagen som følger rådene som er gitt mht smittebegrensning?

Enkelte skoler og barnehager har fravær som er mye større enn normalt.

Enig! Har hørt om store skoler der over halvparten av elevene er syke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som virkelig har svineinfluensa, de er så dårlige at de ikke hadde orket å gå ut selv om de ville - det er resten jeg snakker om. De som har litt vondt hist eller her, eller er litt snørrete - og så tar seg en ukes fri, holder ungene hjemme fra skolen osv.

Det er helt klart viktig å skille mellom de som virkelig har vært syke og de som bare er litt pjuske, ja. Jeg tenker nå på de som omtrent er 100 % sikre på at de har hatt svineinfluensaen, og som er feberfrie og i bra for etter ca .tre dager. De bør holde seg hjemme så lenge som helsemyndighetene har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som virkelig har svineinfluensa, de er så dårlige at de ikke hadde orket å gå ut selv om de ville - det er resten jeg snakker om. De som har litt vondt hist eller her, eller er litt snørrete - og så tar seg en ukes fri, holder ungene hjemme fra skolen osv.

Det blir helt klart noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Sjefen har strukket det enda litt lengre, vi blir oppfordret til å gå på jobb "i slutten av sykdomsperioden" for da smitter man visstnok svært lite.

Det var ok at man ikke kunne yte 100%, bare man kom.

''....i slutten av sykdomsperioden" for da smitter man visstnok svært lite''

Dette er et uansvarlig forslag fra sjefen sin side. Rett etter influenzainfeksjon så er man utsatt for sekundær infeksjoner. Det er derfor lurt å ta det litt med ro i starten.

Jeg har derfor pleid å la mine barn ha minst en feberfri dag- aller helst to- etter sykdom før de "slippes ut" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er jo svært mange kommuner og fylker som foreløpig ikke opplever svineinfluensaen som noe problem. I min arbeidskommune (jobber i barneskole) hadde vi ingen kjente influensatilfeller inntil forrige uke. Nå har det eksplodert. Kanskje er dere av de heldige foreløpig? Klart man ikke skal være hysteriske, men når man vet at smittefaren varer så og så lenge, så synes jeg man skal stole på helsemyndighetene og holde seg hjemme så lenge som anbefalt. Jeg er fryktelig glad jeg ikke har barn i risikosonen, for da hadde jeg vært veldig engstelig for smitte dersom jeg visste at enkelte var for lemfeldige med smittevernrutinene...

Nåja, jeg bor i Oslo så jeg vet ikke helt om vi er så heldige. Men jeg vet at to foreldrepar i nabolaget her holder barna sine hjemme fra skolen, og jeg vet også at det ikke er noe galt med noen av dem (altså ikke i faresone, de er normalt friske) - de mener bare at influensaen er som pesten selv.

Jeg vet også at et foreldrepar i barnehagen har holdt barna hjemme i nesten to uker nå, og at etter en ansatt hos oss hadde influensa en uke - så var NI BARN hjemme de neste to dagene, uten at noen av dem hadde symptomer på noe dagen i forveien, og den ansatte hadde allerede vært bort en uke.

Og det er sånne ting som for meg blir hysterisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Dersom dere har samme fravær denne høsten som dere pleier, så har dere kanskje enten hatt flaks eller hatt foreldre i barnehagen som følger rådene som er gitt mht smittebegrensning?

Enkelte skoler og barnehager har fravær som er mye større enn normalt.

Vel, i klassen til datteren min er det drøyt 20 elever normalt.

En var hjemme med feber i to dager (selvfølgelig skal man være hjemme da), men det viste seg å være jeksler på vei opp.

En mor holder alle tre barna sine hjemme fordi hun er gravid.

En familie holder sine barn hjemme fordi det ene barnet har astma.

En familie holder sine barn hjemme fordi de har et spebarn.

Konsekvensen av dette er at det er snaut femten elever igjen i klassen. INGEN av de som er borte har influensa, eller symptomer på dette.

Det er det samme i barnehagen, vi har vært konsekvente på å sende hjem barn med feber eller andre symptomer på infeksjoner, men snørrete barn - eller barn med normal høsthoste, de får selvfølgelig komme.

Vi har hatt en ansatt som har vært syk, og noen febertilfeller blant barna - men ikke noe mer enn det.

Og jeg tror ikke det egentlig handler om svært forsiktige foreldre - jeg tror det handler om sunn fornuft. Spesielt siden dette er snakk om samme nabolag som skolen nevnt over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det blir helt klart noe annet :)

Ja, men statistikkene skiller ikke på dem - de måler bare alle som "svineinfluensa", og så har vi det gående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk bør følge myndighetenes anbefaling - bli hjemme i syv dager hvis man har svineinluensa.

Et problem er jo at det alltid er mye forkjølelse og diverse som går på høst/vinter, og det blir jo ikke testet for svineinfluensa lenger, så det er ikke mulig å vite sikkert om man har det eller ikke.

Smerter i muskler og ledd skiller, etter det jeg vet, forkjølelse fra influensa, men det sier jo ikke noe om hvilken type influensa det er snakk om. Og så er det jo i tillegg en del som ikke blir særlig syke av svineinfluensaen (men som har fått det påvist ved prøver), så det er heller ikke noe sikkert tegn å gå etter hvor syk man er.

Her jeg bor er det en del tilfeller av svineinfluensa, så mange av de som er blitt testet har vist seg å ha svineinfluensa, så legene regner det som 90% sikkert at har du influensasymptomer så er det svineinfluensa. Da synes jeg folk bør holde seg hjemme i syv dager, selv om de ikke har blitt testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i klassen til datteren min er det drøyt 20 elever normalt.

En var hjemme med feber i to dager (selvfølgelig skal man være hjemme da), men det viste seg å være jeksler på vei opp.

En mor holder alle tre barna sine hjemme fordi hun er gravid.

En familie holder sine barn hjemme fordi det ene barnet har astma.

En familie holder sine barn hjemme fordi de har et spebarn.

Konsekvensen av dette er at det er snaut femten elever igjen i klassen. INGEN av de som er borte har influensa, eller symptomer på dette.

Det er det samme i barnehagen, vi har vært konsekvente på å sende hjem barn med feber eller andre symptomer på infeksjoner, men snørrete barn - eller barn med normal høsthoste, de får selvfølgelig komme.

Vi har hatt en ansatt som har vært syk, og noen febertilfeller blant barna - men ikke noe mer enn det.

Og jeg tror ikke det egentlig handler om svært forsiktige foreldre - jeg tror det handler om sunn fornuft. Spesielt siden dette er snakk om samme nabolag som skolen nevnt over....

Jeg synes også man skal bruke sunn fornuft, og ikke tro at alt er svineinfluensa. Det som allikevel gjør det litt mer trøblete enn normalt, er dette med at enkelte får en svært lett variant av influensaen. Det er i disse tilfellene det kan oppstå tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg bor i Oslo så jeg vet ikke helt om vi er så heldige. Men jeg vet at to foreldrepar i nabolaget her holder barna sine hjemme fra skolen, og jeg vet også at det ikke er noe galt med noen av dem (altså ikke i faresone, de er normalt friske) - de mener bare at influensaen er som pesten selv.

Jeg vet også at et foreldrepar i barnehagen har holdt barna hjemme i nesten to uker nå, og at etter en ansatt hos oss hadde influensa en uke - så var NI BARN hjemme de neste to dagene, uten at noen av dem hadde symptomer på noe dagen i forveien, og den ansatte hadde allerede vært bort en uke.

Og det er sånne ting som for meg blir hysterisk...

Det er jeg enig i blir for hysterisk!

Helsemyndighetene ønsker heller ikke slike tilstander. De ønsker bare at de som har hatt svineinfluensa holder seg hjemme inntil smittefaren er borte (dvs. syv dager?). Da tenker jeg det er greit å forholde seg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er jeg enig i blir for hysterisk!

Helsemyndighetene ønsker heller ikke slike tilstander. De ønsker bare at de som har hatt svineinfluensa holder seg hjemme inntil smittefaren er borte (dvs. syv dager?). Da tenker jeg det er greit å forholde seg til dette.

Ja, og det er jeg enig i.

Problemet er bare at svært mange ikke evner å skille, enkelte utnytter muligheten til "mer fri" - og andre blir unødvendige engstelige. Og så har du den lille prosenten som er alvorlig syke, som forsvinner i hysterien. Det blir litt for mye ulv ulv over det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg synes også man skal bruke sunn fornuft, og ikke tro at alt er svineinfluensa. Det som allikevel gjør det litt mer trøblete enn normalt, er dette med at enkelte får en svært lett variant av influensaen. Det er i disse tilfellene det kan oppstå tvil.

Jada, jeg skjønner det. Og de aller fleste klarer å finne ut av dette selv, på en fornuftig måte.

Det er bare det generelle hysteriet jeg vil til livs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Enig! Har hørt om store skoler der over halvparten av elevene er syke....

Forrige uke var det 18 syke barn i klassen som mitt barn går i, inkludert han. Dette er en klasse med 25 elever - så at det er mange syke barn er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er jeg enig i.

Problemet er bare at svært mange ikke evner å skille, enkelte utnytter muligheten til "mer fri" - og andre blir unødvendige engstelige. Og så har du den lille prosenten som er alvorlig syke, som forsvinner i hysterien. Det blir litt for mye ulv ulv over det hele...

Sikkert noe i det du sier, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...