Gå til innhold

Støvletter innendørs


Gjest i selskap

Anbefalte innlegg

Da jeg bodde i usa, var jegt superoverraska over at _alle_ gikk inn med sko, uansett! Jeg, som var vant til å kle av meg skoene i gangen, ble sett rart på (før jeg forsto at man _skulle_ ha på seg skoene...)

Her hjemme holder jeg fremdeles på at utesko skal man ha på seg _ute_, så får man heller ha med seg innesko og skifte til.

''Da jeg bodde i usa, var jegt superoverraska over at _alle_ gikk inn med sko, uansett! Jeg, som var vant til å kle av meg skoene i gangen, ble sett rart på (før jeg forsto at man _skulle_ ha på seg skoene...)''

En amerikaner jeg kjenner misliker denne uvanen, og skyldte glatt på sin norske kone når han ba gjestene ta av seg skoene...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    8

  • Glimtipper

    6

  • Mary Poppins

    4

  • Luska

    3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Da jeg bodde i usa, var jegt superoverraska over at _alle_ gikk inn med sko, uansett! Jeg, som var vant til å kle av meg skoene i gangen, ble sett rart på (før jeg forsto at man _skulle_ ha på seg skoene...)

Her hjemme holder jeg fremdeles på at utesko skal man ha på seg _ute_, så får man heller ha med seg innesko og skifte til.

Veldig vanlig her i England også. Noen spør om de skal ta av seg skoene, men de fleste går rett inn. Heldigvis har vi ikke spesielt rene, nye eller dyre gulv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Syns det er en uting med sko inne.

Og jeg syns det er i overkant snobbete å mene at det er sært om vertskapet ønsker at man skal gå i sokkelesten.

Jeg er hvertfall vant til at "stive" selskaper, som julebord, dåp, konfirmasjon etc. blir holdt i egne lokaler, og der er det jo ok å bruke skotøy inne.

Jeg skal ha på meg en fin kjole på årets julebord, og kommer da til å bruke pensko inne, fordi disse julebordene foregår egnede selskapslokaler. Jeg skal ha på med samme kjole på julaften, som vi skal feire hjemme hos min bror. Der går jeg selvsagt i strømpelesten. Hva er problemet med det?

''Jeg skal ha på med samme kjole på julaften, som vi skal feire hjemme hos min bror. Der går jeg selvsagt i strømpelesten. Hva er problemet med det?

''

Problem er det kanskje ikke, men ikke så veldig velkledd til en festdag. Jeg går ikke i sokkelesten på julaften før gjestene har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig med deg. Syns det er en uting med sko inne.

Og jeg syns det er i overkant snobbete å mene at det er sært om vertskapet ønsker at man skal gå i sokkelesten.

Jeg er hvertfall vant til at "stive" selskaper, som julebord, dåp, konfirmasjon etc. blir holdt i egne lokaler, og der er det jo ok å bruke skotøy inne.

Jeg skal ha på meg en fin kjole på årets julebord, og kommer da til å bruke pensko inne, fordi disse julebordene foregår egnede selskapslokaler. Jeg skal ha på med samme kjole på julaften, som vi skal feire hjemme hos min bror. Der går jeg selvsagt i strømpelesten. Hva er problemet med det?

''

Og jeg syns det er i overkant snobbete å mene at det er sært om vertskapet ønsker at man skal gå i sokkelesten. ''

Jeg synes det er sært å be gjester som har med innesko om heller gå i sokkelesten. Om man er bedt bort i selskap er det vel vanlig å bruke sko også inne, selv om det er i private hjem.

''Jeg er hvertfall vant til at "stive" selskaper, som julebord, dåp, konfirmasjon etc. blir holdt i egne lokaler, og der er det jo ok å bruke skotøy inne.''

Ja, men jeg er ikke sjelden i middagsselskaper eller andre litt finere fester der man pynter seg og har på sko inne.

'' Jeg skal ha på med samme kjole på julaften, som vi skal feire hjemme hos min bror. Der går jeg selvsagt i strømpelesten. Hva er problemet med det''''

Jeg vil neppe ha problemer med at du eller gjester jeg har går i strømpelesten, men det er nå en gang vanlig å ha innsko når man pynter seg. Jeg synes ikke det er hyggelig å stille i selskapskjole og måtte tasse rundt i sokkelesten.

Med andre ord - bruk gjerne sko inne, men bytt helst sko når du kommer inn utenfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har ofte lyst til å ha på meg fine høye støvletter til f.eks tunika eller kjole i selskaper.''

I selskap syns jeg det hadde vært helt greit. Men hvis det er grisete vær ute, ville jeg vel passet på at det ikke var sand eller søle under sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig her i England også. Noen spør om de skal ta av seg skoene, men de fleste går rett inn. Heldigvis har vi ikke spesielt rene, nye eller dyre gulv ;)

''men de fleste går rett inn. Heldigvis har vi ikke spesielt rene, n... gulv ;)''

QED!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Mitt gulv er fullt av merker og hakk etter at gjester, innkludert meg selv har gått på det med høyhelte sko og støvletter. Det er kjipt og lite pent...

Hvis jeg noen gang legger nytt gulv skal ingen gå på det med høye heler.

''Hvis jeg noen gang legger nytt gulv skal ingen gå på det med høye heler.

''

Det er jo forskjell på hæler! Jeg bruker gjerne høye hæler hjemme når vi har gjester i middag eller annet selskap, dog ikke stiletthæler, og særlig ikke av metall! Vanlig høye hæler tåler de fleste gulv *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quod erat demonstrandum?

Ja, vet den ikke passer helt etter "originalbruken" - kanskje jeg heller burde sagt "sic"? uansett - litt komisk var det jo at du rett etter å ha fortalt at alle bare trasker rett inn med skoene på sier at du ikke har spesielt rene gulv...;-) En viss sammenheng kanskje? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt gulv er fullt av merker og hakk etter at gjester, innkludert meg selv har gått på det med høyhelte sko og støvletter. Det er kjipt og lite pent...

Hvis jeg noen gang legger nytt gulv skal ingen gå på det med høye heler.

Hvis (når) jeg legger nytt gulv, skal det være et gulv som tåler at man går på det med høye hæler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet den ikke passer helt etter "originalbruken" - kanskje jeg heller burde sagt "sic"? uansett - litt komisk var det jo at du rett etter å ha fortalt at alle bare trasker rett inn med skoene på sier at du ikke har spesielt rene gulv...;-) En viss sammenheng kanskje? :-)

Ah, skjønner :)

Vel, ærlig talt har vi ikke rene gulv uansett om vi har hatt gjester nylig eller ikke. Min filosofi ang. husarbeid er: Gjør så lite som mulig for høyest mulig trivsel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at andre folk er redde for gulvet sitt - og hjemme hos meg har jeg et gulv som er ferdig slitt. Det gjelder i grunnen det meste hos oss - alt er bruks-

-bruksbil, -båt, -møbler. Avslappende :)

''har jeg et gulv som er ferdig slitt''

Apropos ferdig slitt:

Så du på 4-stjerners middag da de var hjemme hos Kari Simonsen? Hun hadde et superkult spisebord, som var svært gammel og hadde masse hakk og bokstaver som var risset inn i det i løpet av de siste ca 70 årene. Det var veldig kult, og ihvertfall et bord man ikke er engstelig for mtp hakk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner :)

Vel, ærlig talt har vi ikke rene gulv uansett om vi har hatt gjester nylig eller ikke. Min filosofi ang. husarbeid er: Gjør så lite som mulig for høyest mulig trivsel ;)

Jeg er fullstendig med på den filosofien:-) Og da er det helt naturlig å bruke 2 sek på å ta av seg skoene, framfor å bruke adskillig lengre tid på renhold.

Det grøsser i meg hver gang jeg f eks ser på Kongen av Queens og han trasker inn og slenger seg på sofaen med skoene på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''har jeg et gulv som er ferdig slitt''

Apropos ferdig slitt:

Så du på 4-stjerners middag da de var hjemme hos Kari Simonsen? Hun hadde et superkult spisebord, som var svært gammel og hadde masse hakk og bokstaver som var risset inn i det i løpet av de siste ca 70 årene. Det var veldig kult, og ihvertfall et bord man ikke er engstelig for mtp hakk osv.

Nei, det så jeg ikke, det hørtes oppmuntrende ut :-)

Det er ikke helt _slum_ hos oss, altså,- men vi er veldig avslappet i forhold til riper og hakk - og av nødvendighet (har noen dyr) også støv og pelsdotter i hjørnene...

Hjemmefra, da jeg var barn, er jeg vant med å gå inn med utesko (sålenge de var tørre, da...). Så jeg kan også finne på det, hjemme hos meg selv,- men er nok den eneste - takket være barnehage-oppdragelse på barna ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig med på den filosofien:-) Og da er det helt naturlig å bruke 2 sek på å ta av seg skoene, framfor å bruke adskillig lengre tid på renhold.

Det grøsser i meg hver gang jeg f eks ser på Kongen av Queens og han trasker inn og slenger seg på sofaen med skoene på....

Ja, enig med den. Der går faktisk grensen. Ingen tråkking på gulvtepper og ingen sko opp i sofaen. Bortsett fra det har jeg innfunnet meg med tingenes tilstand og passer på at alle tørker av sølete sko. Vi i familien går jo uansett på sokkelesten når vi er hjemme og vil ikke tråkke i andres våte drypp, sand eller søle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Jeg hater når folk traver rundt på parketten min i støvletter...

Har masse riper og hakk i parketten på grunn av leieboere som hadde stilletthæler og gikk fram og tilbake, så her er det nulltoleranse mot sko inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det så jeg ikke, det hørtes oppmuntrende ut :-)

Det er ikke helt _slum_ hos oss, altså,- men vi er veldig avslappet i forhold til riper og hakk - og av nødvendighet (har noen dyr) også støv og pelsdotter i hjørnene...

Hjemmefra, da jeg var barn, er jeg vant med å gå inn med utesko (sålenge de var tørre, da...). Så jeg kan også finne på det, hjemme hos meg selv,- men er nok den eneste - takket være barnehage-oppdragelse på barna ;-)

''takket være barnehage-oppdragelse på barna ;-)''

*he he*

Hjemme hos meg da jeg var barn var det forresten veldig forbudt med utesko inne, men ikke så rart, kanskje, når mesteparten av året var vinter - bare brutt opp av et par måneder med dårlig sparkføre...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med den. Der går faktisk grensen. Ingen tråkking på gulvtepper og ingen sko opp i sofaen. Bortsett fra det har jeg innfunnet meg med tingenes tilstand og passer på at alle tørker av sølete sko. Vi i familien går jo uansett på sokkelesten når vi er hjemme og vil ikke tråkke i andres våte drypp, sand eller søle.

Hehe... er det lov å spørre deg hvor ofte (eller sjelden) du faktisk vasker gulvene da? ;o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater når folk traver rundt på parketten min i støvletter...

Har masse riper og hakk i parketten på grunn av leieboere som hadde stilletthæler og gikk fram og tilbake, så her er det nulltoleranse mot sko inne...

Søsteren min har møbelknokker/filt under pensko for å unngå riper i parketten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... er det lov å spørre deg hvor ofte (eller sjelden) du faktisk vasker gulvene da? ;o))

Haha, klart det :)

Jeg vasker gulvene ca, annenhver uke, men koster/støvsuger etter behov. Badgulvet vaskes selvfølgelig minst en gang i uka, om ikke to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...