Lillemus Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Spnn konsistens- og smaksmessig - ligner det mest på smultringer/berlinerboller eller på pletter/lapper/sveler? Munker er lettere i konsistens enn smultringer og ikke til å sammenlignet med sveler i det hele tatt synes jeg. Nystekte munker er knallgodt! 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Kakegreier. Ser sånn ut. http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-8ee13ee10be9db3a56a4456656100f7d49c253372abbf.jpg/version-e166f42465eca66d33ee84dc0a24b9c9/ Ser utrolig digg ut )) Oi det så jo kjempegodt ut!! *sulten* 0 Siter
Gjest fru krokodille Skrevet 10. november 2009 Skrevet 10. november 2009 Lurer på om stekt munk kan være noe å servere på julaften? Hvor fanger jeg sånne munker egentlig? :-) 0 Siter
ariadne Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Her er familieoppskriften. I den er det gjær, ikke bakepulver, og det er ikke smør i røren. 50 g fersk gjær 4.5 dl kaffefløte (blanding av melk og fløte) 250 g mel 1 ts sukker 1/2 ts salt 4 egg litt kardemomme smør til stekingen Gjæren røres ut i den lunkne fløten. Mel, sukker og salt røres i. Eggene piskes lett sammen og blandes i det øvrige. Settes til heving 1 times tid. Disse er kjempegode! 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Her er familieoppskriften. I den er det gjær, ikke bakepulver, og det er ikke smør i røren. 50 g fersk gjær 4.5 dl kaffefløte (blanding av melk og fløte) 250 g mel 1 ts sukker 1/2 ts salt 4 egg litt kardemomme smør til stekingen Gjæren røres ut i den lunkne fløten. Mel, sukker og salt røres i. Eggene piskes lett sammen og blandes i det øvrige. Settes til heving 1 times tid. Disse er kjempegode! Tusen takk! Disse skal også prøves ) Tenkte jeg skulle prøve flyflys i kveld, så blir det kanskje disse neste uke ) Hvis jeg ikke blir hekta da. Da er ikke viljestyrken høy dessverre. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Det er veldig, veldig godt, så gled deg. Steikinga tar litt lang tid, og det er som sagt klønete å snu dem i begynnelsen. Jeg serverer dem bare som de er, helt nystekte. Ikke noe eplemos eller noe, det gjorde aldri Mormor, så jeg visste ikke engang at det var vanlig. Går det an å oppbevare røra til dagen etter? Innmari lyst til å smake i kveld, men det blir litt sent så får nok ikke stekt alle. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 ''Uaktuell problemstilling ;-)'' Jepp. For øvrig har jeg hatt røra stående i kjøleskapet, og stekt opp flere dagen etter. Og jeg har fryst ned munker med stort hell. Varmes i ovn før servering. Nammenam! Og der fikk jeg jo svar på spørsmålet mitt ;O) 0 Siter
ariadne Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Tusen takk! Disse skal også prøves ) Tenkte jeg skulle prøve flyflys i kveld, så blir det kanskje disse neste uke ) Hvis jeg ikke blir hekta da. Da er ikke viljestyrken høy dessverre. Du får fortelle hvilke som var best om du prøver begge. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Du får fortelle hvilke som var best om du prøver begge. Det skal jeg gjøre ) Skal få meningen til samboeren min også. Hehe- han har klare meninger om slikt ) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Her er min kjære mormors oppskrift - jeg har også arva et sånt jern. 4 kopper mel, 1/2 kopp smør (smeltes), 3 egg, 2 kopper farin (!), 2 kopper melk, 3 ts bakepulver og 4 ts kardemomme. Jeg pleier å bruke litt store tekopper, men ikke store krus. Og en bitteliten klatt smør oppi jernet for hver gang du fyller i røre. Det er skikkelig drittjobb i snu dem, men øvelse gjøre mester. Nå fikk jeg lyst på munker, asså! Det tror jeg jaggu vi må lage i helga. Men altså, 2 kopper sukker? I Ariadne sin oppskrift er det 1 ts sukker? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Men altså, 2 kopper sukker? I Ariadne sin oppskrift er det 1 ts sukker? Sjekka oppskrifta en gang til - det står to kopper sukker. Det er jo søtt, da. Men jeg er sikker på at målene stemmer, jeg har laga oppskrifta mange ganger. Men når jeg tenker etter, tror jeg dette blir ganske mye røre. Kanskje det holder å halvere den, så du ikke blir stående og steike til i morra. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Sjekka oppskrifta en gang til - det står to kopper sukker. Det er jo søtt, da. Men jeg er sikker på at målene stemmer, jeg har laga oppskrifta mange ganger. Men når jeg tenker etter, tror jeg dette blir ganske mye røre. Kanskje det holder å halvere den, så du ikke blir stående og steike til i morra. Jeg oppbevarer den i kjøleskapet i natt så har jeg litt godis i morgen og ;O) Så en annen oppskrift med 8,5 dl melk men bare 1 ss sukker Jeg får stole på deg. Hehe ) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Sjekka oppskrifta en gang til - det står to kopper sukker. Det er jo søtt, da. Men jeg er sikker på at målene stemmer, jeg har laga oppskrifta mange ganger. Men når jeg tenker etter, tror jeg dette blir ganske mye røre. Kanskje det holder å halvere den, så du ikke blir stående og steike til i morra. Unnskyld at jeg maser, men har laget røra. Skal den være ganske tykk? Er nesten mer som en deig enn en røre. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Unnskyld at jeg maser, men har laget røra. Skal den være ganske tykk? Er nesten mer som en deig enn en røre. Ja, den ser ut som en skikkelig, skikkelig tjukk vaffelrøre. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Ja, den ser ut som en skikkelig, skikkelig tjukk vaffelrøre. Mmm.. gode ;O) De var bedre uten eplemos syns jeg. Kjæresten likte begge deler godt ) Du hadde rett i at det var mye røre, og at det var vanskelig å snu dem. Hehehe. Ble mye søl. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.