Gå til innhold

Krav til antrekket på julebord


Gjest droppe julebordet i år?

Anbefalte innlegg

Gjest droppe julebordet i år?

Firmaet jeg jobber i skal arrangere julebord. Datoen har vært klar lenge, mens detaljer som sted etc. kom nå. Jeg har gledet meg lenge til dette julebordet. Pga. veldig vanskelige, personlige/familiære forhold i lang tid, har jeg ikke kunnet være så sosial som jeg egentlig ønsker. Men dette julebordet har jeg ønsket veldig å dra på, så dit _skulle_ jeg.

Men nå viser det seg at det skal være en fest hvor alle må gå i svart og rødt, det står i innbydelsen. Juleantrekket mitt har jeg hatt klart en god stund nå, og det er ikke svart og rødt! Jeg har noen kilo for mye, og jeg har ikke så veldig god råd, derfor er ofte juleantrekk et ork for meg å ordne. Ofte har jeg gått desperat rundt i siste liten og endt opp med noe jeg ikke er 100% fornøyd med. Men i år fant jeg drømmeantrekket tidlig i høst, og har vært så fornøyd med det. Har på en måte gledet meg ekstra til årets julebord fordi jeg har et antrekk jeg kommer til å føle meg vel i.

Så kommer altså infoen om at man må ha svart og rødt på seg. Jeg prøvde å si at mitt juleantrekk i år ikke var svart og rødt, men den ene personen som arrangerer julebordet svarte da bare at da har jeg kjøprt antrekket for tidlig. Jeg fikk kjøpe et nytt antrekk, mente personen. Vel, ikke har jeg råd, og ikke er det gjort i en feil å finne antrekk når man ikke føler seg vel med størrelsen sin.

Det virket heller ikke som det kunne være valgfritt om man ville kle seg i svart og rødt - ting som ble sagt tyder på at de faktisk forventer seg svarte og rødkledde gjester.

Skal jeg droppe julebordet i år?

Er det ikke litt lite gjennomtenkt å komme med slike krav til antrekk på julebord? Man kan ikke regne med at alle har råd til å kjøpe nye klær hvis man ikke har fra før.

Nå er jeg faktisk ganske lei meg. Overreagerer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • løvinne71

    7

  • laban

    4

  • KaVa

    3

  • Persille1365381127

    3

Mest aktive i denne tråden

Synes det er en uting at arrangør skal bestemme hva gjestene på julebordet skal ha på seg!

Hvilken farge har antrekket ditt - kan du slenge over et svart skjerf/sjal eller event. rødt tilsvarende?

Uansett: Ha på deg det antrekket du har kjøpt, og kos deg masse på julebordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en uting at arrangør skal bestemme hva gjestene på julebordet skal ha på seg!

Hvilken farge har antrekket ditt - kan du slenge over et svart skjerf/sjal eller event. rødt tilsvarende?

Uansett: Ha på deg det antrekket du har kjøpt, og kos deg masse på julebordet.

Akkurat det samme tenkte jeg!

Vanligvis synes jeg det er noe tull om folk ikke går på julebord fordi de ikke synes de har fint nok antrekk, men her var jo kriteriene ganske sære.

Uansett - hun har lyst til å gå på julebordet, så jeg synes også hun skal gå med antrekket hun har, og med hevet hode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ehm...

For det første er det garantert ingen KRISE om du kommer i ditt eget antrekk. Vi hadde svart/hvitt fest i høst (det var varslet et halvt år i forveien), men det var mange som hadde innslag av andre farger likevel. Og så var det noen som tok den helt ut selvfølgelig :)

Hvilken farge er antrekket ditt da?

De fleste har jo noe svart i skapet som de kan ta på seg, og til temafest å være så var dette en ganske snill variant.

Om du overreagerer? Kanskje litt.

Jeg skjønner hvorfor, ettersom situasjonen din er litt spesiell - men de har ikke gjort dette for å være vanskelige, og jeg tror nok ikke at de har tenkt "herregud, det får være hennes problem" når du sa dette.

Det er en litt utakknemlig jobb å arrangere sånne ting på jobben, jeg har gjort det i mange år - og det er alltid noen som er misfornøyd. Enten så er det ikke vegetarmat, feil kjøtt, ikke halal, for mye julemat, for lite julete, for sent, for tidlig, feil antrekk, feil sted, for mye opplegg, for lite opplegg, dårlig DJ, ikke noe band, feil band - i det hele tatt. NOE er ALLTID feil for NOEN. Og til slutt blir man litt "slutt å klage, vær glad for at noen gjør noe!".

Så, jeg synes ikke dette er noe å reagere på - om du ikke kan tilpasse antrekket ditt til svart og/eller rødt ville jeg gått i det jeg har og sagt at jeg ikke rakk noe annet.

Og så er det jo du som skiller deg ut, så om de skal være sure for det får det være deres problem.

Men fortsett å glede deg til festen!! Det blir sikkert moro uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var et merkelig krav. Greit at det forlanges at man skal pynte seg litt, men fargebetingelser har jeg aldri hørt om. I en vennegjeng kanskje, for moro skyld, men ikke for et firma.

Hvis dette er første gangen det stilles så sære betingelser for å delta, kan du kanskje alliere deg med noe og gå på arrangementskomiteen, hvis dere orker og tror det er noen vits.

Jeg hadde nok funnet noe svart i skapet, eller droppet hele greia, avhengig av hvor lyst jeg hadde i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm...

For det første er det garantert ingen KRISE om du kommer i ditt eget antrekk. Vi hadde svart/hvitt fest i høst (det var varslet et halvt år i forveien), men det var mange som hadde innslag av andre farger likevel. Og så var det noen som tok den helt ut selvfølgelig :)

Hvilken farge er antrekket ditt da?

De fleste har jo noe svart i skapet som de kan ta på seg, og til temafest å være så var dette en ganske snill variant.

Om du overreagerer? Kanskje litt.

Jeg skjønner hvorfor, ettersom situasjonen din er litt spesiell - men de har ikke gjort dette for å være vanskelige, og jeg tror nok ikke at de har tenkt "herregud, det får være hennes problem" når du sa dette.

Det er en litt utakknemlig jobb å arrangere sånne ting på jobben, jeg har gjort det i mange år - og det er alltid noen som er misfornøyd. Enten så er det ikke vegetarmat, feil kjøtt, ikke halal, for mye julemat, for lite julete, for sent, for tidlig, feil antrekk, feil sted, for mye opplegg, for lite opplegg, dårlig DJ, ikke noe band, feil band - i det hele tatt. NOE er ALLTID feil for NOEN. Og til slutt blir man litt "slutt å klage, vær glad for at noen gjør noe!".

Så, jeg synes ikke dette er noe å reagere på - om du ikke kan tilpasse antrekket ditt til svart og/eller rødt ville jeg gått i det jeg har og sagt at jeg ikke rakk noe annet.

Og så er det jo du som skiller deg ut, så om de skal være sure for det får det være deres problem.

Men fortsett å glede deg til festen!! Det blir sikkert moro uansett :)

Jeg er enig i det der med at det kan være en utakknemlig oppgave å arrangere ting.

Men man øker ikke sannsynligheten for at alle skal bli positive og fornøyde, ved å stille sære krav til hva folk skal ha på seg

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er enig i det der med at det kan være en utakknemlig oppgave å arrangere ting.

Men man øker ikke sannsynligheten for at alle skal bli positive og fornøyde, ved å stille sære krav til hva folk skal ha på seg

synes

Nei, jeg er enig i det...

Men svart er en farge de aller fleste har, og det hadde vært verre om antrekket var nisse, galla eller utkledning synes jeg.

Det her var et mildt "krav" for en temafest - og de har sikkert tenkt på det som morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er enig i det...

Men svart er en farge de aller fleste har, og det hadde vært verre om antrekket var nisse, galla eller utkledning synes jeg.

Det her var et mildt "krav" for en temafest - og de har sikkert tenkt på det som morsomt.

Joda, det kunne vært verre. Jeg synes bare det er litt barnslig - og forstår ikke hvorfor det er så festlig at folk kommer i svart, noe som nok er løsningen for de fleste.

Det er ofte sammenkomster i jobbsammenheng som ender opp med å bli bare for sjefene, bare for de unge, bare for de som har økonomi til å feste ofte, osv. Jeg synes akkurat julebordet skal være slik at man føler man kan delta hvis man er ansatt.

Men jeg er gammel og sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Joda, det kunne vært verre. Jeg synes bare det er litt barnslig - og forstår ikke hvorfor det er så festlig at folk kommer i svart, noe som nok er løsningen for de fleste.

Det er ofte sammenkomster i jobbsammenheng som ender opp med å bli bare for sjefene, bare for de unge, bare for de som har økonomi til å feste ofte, osv. Jeg synes akkurat julebordet skal være slik at man føler man kan delta hvis man er ansatt.

Men jeg er gammel og sær.

Neida, jeg er helt enig med deg.

Og akkurat julebordet har vært sånn for meg også, gratis for alle, pent antrekk, og på en lokasjon man enten blir fraktet til og fra - eller så man har råd til å komme seg dit selv (typisk da på jobben f.eks, eller et sted i sentrum).

Men hun spurte om hun overreagerte, og selv om jeg forstår reaksjonen - så tror jeg ikke de har gjort det/svart sånn for å være vanskelige, så det er ikke nødvendig å bli så veldig skuffet.

Se det som en mindre hindring, finn en løsning - og gå videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det der med at det kan være en utakknemlig oppgave å arrangere ting.

Men man øker ikke sannsynligheten for at alle skal bli positive og fornøyde, ved å stille sære krav til hva folk skal ha på seg

synes

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er enig i at det er sært å legge føringer for hva folk skal få ha på seg.

Du får vurdere hvor lyst du har til å gå. Har du lyst, går du i det antrekket du har, og du er sikkert kjempefin! Drit i hva folk måtte mene om hvilken farge det er! Hvis du ikke har så veldig lyst til å gå, er det ikke noe stort loss. :)

Jeg tror jeg hadde gitt beng, men det er nå meg. Jeg er så sær at temafester for voksne er noe av det dummeste jeg veit om. Foruten selskapsleker. Fy faen. Men det er en annen diskusjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt sprøtt ut å legge slike føringer for klesdrakt på et julebord! En ting er om man inviterer til "Rødt-og-svart-fest", men å komme like før julebordet og ha den typen kleskodeks her bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kanskje at krav til farger på antrekket virker litt sært, og synes isåfall dere burde fått beskjed om dette litt tidligere. Men når det er sagt, så er jo ihvertfall svart en ganske gangbar farge, som mange allerede har et festplagg i. Og rødt er nok valgt fordi det er "julens farge".

Jeg tviler på at denne regelen vil bli håndhevet så strengt at du vil føle deg uvelkommen eller ubekvem om du stiller i en annen farge.

Derfor synes jeg ikke du skal la dette ødelegge for deg.

Jeg ville ha supplert antrekket mitt med noen assessories (f.eks et sjal, skjerf, veske eller hansker) i en av "tema-fargene" og ellers brukt det antrekket du har planlagt.

Jeg er helt sikker på at dette vil være mere enn "bra nok"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje at krav til farger på antrekket virker litt sært, og synes isåfall dere burde fått beskjed om dette litt tidligere. Men når det er sagt, så er jo ihvertfall svart en ganske gangbar farge, som mange allerede har et festplagg i. Og rødt er nok valgt fordi det er "julens farge".

Jeg tviler på at denne regelen vil bli håndhevet så strengt at du vil føle deg uvelkommen eller ubekvem om du stiller i en annen farge.

Derfor synes jeg ikke du skal la dette ødelegge for deg.

Jeg ville ha supplert antrekket mitt med noen assessories (f.eks et sjal, skjerf, veske eller hansker) i en av "tema-fargene" og ellers brukt det antrekket du har planlagt.

Jeg er helt sikker på at dette vil være mere enn "bra nok"

''Men når det er sagt, så er jo ihvertfall svart en ganske gangbar farge, som mange allerede har et festplagg i.''

Ser mange sier det i denne tråden, er jeg den eneste som ikke har noen sort finkjole? Jeg har et par sorte tykkere hverdagskjoler, men definitivt ikke noe som passer på et julebord! :o)

Men begge mine selskapskjoler er i rødt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når det er sagt, så er jo ihvertfall svart en ganske gangbar farge, som mange allerede har et festplagg i.''

Ser mange sier det i denne tråden, er jeg den eneste som ikke har noen sort finkjole? Jeg har et par sorte tykkere hverdagskjoler, men definitivt ikke noe som passer på et julebord! :o)

Men begge mine selskapskjoler er i rødt da.

''er jeg den eneste som ikke har noen sort finkjole? ''

Antakelig! ;)

Selv har jeg minst fem sorte kjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

Æsj, et sånnt julebord hadde jeg aldri gått på. Jeg blir så kvalm desse julebordene som innebærer så utroskap og dritt at de er til å spy av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når det er sagt, så er jo ihvertfall svart en ganske gangbar farge, som mange allerede har et festplagg i.''

Ser mange sier det i denne tråden, er jeg den eneste som ikke har noen sort finkjole? Jeg har et par sorte tykkere hverdagskjoler, men definitivt ikke noe som passer på et julebord! :o)

Men begge mine selskapskjoler er i rødt da.

"Men begge mine selskapskjoler er i rødt da".

He he... ja der ser du!

Jeg har aldri eid en rød kjole, men hadde nok berget meg igjennom med svart...

Det går jo uansett mye i rødt og svart til julebord, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, et sånnt julebord hadde jeg aldri gått på. Jeg blir så kvalm desse julebordene som innebærer så utroskap og dritt at de er til å spy av.

''Jeg blir så kvalm desse julebordene som innebærer så utroskap og dritt at de er til å spy av.''

Det var vel ikke tema her?

Og jeg må si at jeg har vært på mange forskjellige julebord i min tid, men aldri opplevd noe utroskap. For _meg_ er julebord hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir kvalm

''Jeg blir så kvalm desse julebordene som innebærer så utroskap og dritt at de er til å spy av.''

Det var vel ikke tema her?

Og jeg må si at jeg har vært på mange forskjellige julebord i min tid, men aldri opplevd noe utroskap. For _meg_ er julebord hyggelig.

Når de velger rødt og svart og så tenner nok mange menn.Desse fargene har vist seg å tiltrekke menn sterkt seksuelt. Det er vel ikke helt uten grunn at de har valgt desse fargene. Selv har jeg sett flere gifte og samboende kollegaer som drikker seg sørpe full og som kliner med andre på julebord. Jeg boikotter derfor alltid sånnt og har derfor ikke vært på julebord på mange år. Jeg vil helst slippe å se all den dritten som foregår der og heller være lykkelig uvitende om hvor langt enkelte synker på slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...