JulieDenUmulige Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hei, jeg bor et år i utlandet for å gå på skole, i en vertsfamilie, hvor jeg ikke har noen kontroll over hva vi spiser til middag, og hva slags mat alternativer vi får. Rett før jeg dro hit fikk jeg beskjed om at jeg hadde for høyt kolesterol, så jeg er redd for at det skal bli verre + at jeg ikke har lyst til å gå opp i vekt (har lyst til ha samme vekt som nå, ikke gå ned i vekt) Probelmet er bare det at maten vi spiser her er veldig usunn, mye fritert mat og bare loff eller sukkerholdig frokostblanding til frokost og lunsj. Har også havregrøt her, men det har jeg ikke tid til å lage på hverdagsmorgenene.. Vi har frukt i huset, bananer og epler, som jeg spiser så mye som mulig av, men vi er fem personer i huset som må dele, så jeg kan ikke ta alt;) Bare lurte på om noen har noen tips til meg, hvis jeg bare kan kjøpe rundt to-tre matvarer i uka (lite kjøleskap, og vi skal egentlig ikke kjøpe vår egen mat) hva burde jeg kjøpe? Tusen takk på forhånd for svar! PS: vet noen om hvor mange egg det er greit å spise hvis man har høyt kolesterol? (i uka) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg har selv vært utvekslingsstudent, og jeg ble da spurt litt om hva jeg foretrakk å spise. Jeg spiste mest frokostblandinger til frokost - og da av den sunne typen. Kanskje du kan spørre vertsfamilien om de kan kjøpe inn f.eks AllBran eller noe i den duren til deg? Når det gjelder middager så blir det vanskeligere. Kanskje du på en fin måte kan spørre om du kan lage middag til dem en dag, og da velge noe som ikke er fritert og som også inneholder mye grønnsaker? Eller du kan lage en salat som alle kan spise som forrett? Det er ikke lett å skulle bo hos fremmede som har en helt anderledes matkultur, men jeg vil tro vertsfamilien vil gjøre sitt beste for at du har det bra. De må bare vite hva du ønsker Når det gjelder egg, så er den vanlige anbefalingen at man kan spise så mye man vil av det. Har man arvelig høyt kolesterol (noe en liten gruppe mennesker har) bør man klare seg med 1-2 egg i uka. Nå vet ikke jeg årsaken til dit høye kolesterol, men det vet du kanskje selv? Hvilken type kolesterol var høyt? Var det totalkolesterolet eller snakket de om triglyseridene? Om det var triglyseridene, så har ikke egg noen negativ innvirkning på det - men sukker har. Lykke til videre på den spennende opplevelsen det er å være utvekslingsstudent 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2852449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Havregrøt tar 2-3 min å lage så at du ikke har tid til det tror jeg ikke noe på. ) Egg er frikjent som kolesterolbombe og du kan trygt spise 3-4 egg i uka i tillegg til det som er i mat. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2852455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ha et supert år Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Kjøp sunn frokostblanding, med lite sukker og mye fiber, som du setter sammen med familiens frokost (slik at det ikke blir bare din mat). På en hyggelig måte kan du jo si at du på grunn av helsen din bør bruke lett / skummetmelk, slik at de kjøper det (også)? Har de mikrobølgeovn, lager du havregrøt på to minutter uten å lage noe ekstra oppvask. På tre minutter lager du det i en kjele, stå opp bittelitt før, og spør om de andre også vil ha en porsjon! Vask opp kjelen med en gang, så irriterer du ingen. Kjøp grønnsaker og salater når du skal kjøpe lunsj eller annen mat selv, slik at du veier litt opp for den maten du blir servert i fellesskapet. Når anledningen byr seg, kjøp inn til en god salat som er stor nok til alle, slik at du heller tilføyer noe / gir noe, enn at du virker kritisk til det de serverer. Forsyn deg med små porsjoner når det serveres mat som ikke er så sunn, og legg inn tid til daglig aktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2852538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JulieDenUmulige Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Jeg har selv vært utvekslingsstudent, og jeg ble da spurt litt om hva jeg foretrakk å spise. Jeg spiste mest frokostblandinger til frokost - og da av den sunne typen. Kanskje du kan spørre vertsfamilien om de kan kjøpe inn f.eks AllBran eller noe i den duren til deg? Når det gjelder middager så blir det vanskeligere. Kanskje du på en fin måte kan spørre om du kan lage middag til dem en dag, og da velge noe som ikke er fritert og som også inneholder mye grønnsaker? Eller du kan lage en salat som alle kan spise som forrett? Det er ikke lett å skulle bo hos fremmede som har en helt anderledes matkultur, men jeg vil tro vertsfamilien vil gjøre sitt beste for at du har det bra. De må bare vite hva du ønsker Når det gjelder egg, så er den vanlige anbefalingen at man kan spise så mye man vil av det. Har man arvelig høyt kolesterol (noe en liten gruppe mennesker har) bør man klare seg med 1-2 egg i uka. Nå vet ikke jeg årsaken til dit høye kolesterol, men det vet du kanskje selv? Hvilken type kolesterol var høyt? Var det totalkolesterolet eller snakket de om triglyseridene? Om det var triglyseridene, så har ikke egg noen negativ innvirkning på det - men sukker har. Lykke til videre på den spennende opplevelsen det er å være utvekslingsstudent Hei Tusen takk for svar! Har blitt medlem på et treningssenter og skal helt klart prøve ut noen av ideene deres:) Hehe, når jeg sa at jeg ikke hadde tid til å lage havregrøt om morgenen, tenkte jeg mer på at jeg er sinnsykt pysete når det kommer til varm mat, og må vente til den blir kald før jeg får det ned;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2852699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hei Tusen takk for svar! Har blitt medlem på et treningssenter og skal helt klart prøve ut noen av ideene deres:) Hehe, når jeg sa at jeg ikke hadde tid til å lage havregrøt om morgenen, tenkte jeg mer på at jeg er sinnsykt pysete når det kommer til varm mat, og må vente til den blir kald før jeg får det ned;) Når du lager havregrøt i mikrobølgeovnen (eller på komfyren, for den del), så bruker du en del mindre melk/væske enn hva oppskriften krever. Når grøten er ferdig, så sper du på med kald melk. Dermed har du raskt lunken havregrøt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2852717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hei Tusen takk for svar! Har blitt medlem på et treningssenter og skal helt klart prøve ut noen av ideene deres:) Hehe, når jeg sa at jeg ikke hadde tid til å lage havregrøt om morgenen, tenkte jeg mer på at jeg er sinnsykt pysete når det kommer til varm mat, og må vente til den blir kald før jeg får det ned;) Treningssenter er jo supert! Og jeg reagerte ikke i det hele tatt på det med havregrøten om morgenen. JEg har aldri prioritert morgentiden min til å lage varm frokost (bortsett fra i helgene da ) Nyt tiden 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2852792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Når du lager havregrøt i mikrobølgeovnen (eller på komfyren, for den del), så bruker du en del mindre melk/væske enn hva oppskriften krever. Når grøten er ferdig, så sper du på med kald melk. Dermed har du raskt lunken havregrøt Akkurat slik gjør jeg når jeg lager havregrøt til barna :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2871750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hei Tusen takk for svar! Har blitt medlem på et treningssenter og skal helt klart prøve ut noen av ideene deres:) Hehe, når jeg sa at jeg ikke hadde tid til å lage havregrøt om morgenen, tenkte jeg mer på at jeg er sinnsykt pysete når det kommer til varm mat, og må vente til den blir kald før jeg får det ned;) ''Hehe, når jeg sa at jeg ikke hadde tid til å lage havregrøt om morgenen, tenkte jeg mer på at jeg er sinnsykt pysete når det kommer til varm mat, og må vente til den blir kald før jeg får det ned;)'' Som også Glimtipper nevner - lag havregrøten med lite væske, og tilsett kaldt vann når den er ferdig. Slik har jeg bestandig gjort til barna, som heller ikke liker glovarm grøt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/338686-utvekslingsstudent-med-kostholdsproblemer/#findComment-2871751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.