Gå til innhold

Barneoppdragelse i Guds navn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

''De som godtar vold= jødisk tradisjon, de som er helt imot vold=følger Jesus;)

Jødene, er faktisk mer fredelige enn noen konservative kristne! ''

*sender hidi en lærebok i elementær logikk*

Jeg tror det er nytteløst, men godt forsøk.

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

27

• mariaflyfly

10

• Sjøbris

6

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skjønner hva du mener!

Det er så vanskelig å si alt jeg tror på her, så det blir mer biter enn et helhetlig bilde.

Jødene sluttet å praktisere ofring etter Tempelets fall, og de vil ikke ofre noe igjen før Tempelet er reist av deres Messias.

Så for noen å gå tilbake i tid, er ikke i tråd med hva Jesus sa: "Jeg er Livet, Sannheten og Veien!"

Gjennom hele GT er Gud en hevnens Gud, men I NT tilgir Han alt!

Finnes det ett eneste mennekse på denne jord, som ikke føler skyld? (Bortsett fra psykisk syke?)

Synd mot Gud, føles i alles hjerter. Om det er feil eller riktig, vil ethvert menneske føle!

Svært mange psykiske lidelser har skyld og skamproblematikk i bunn. Et problem er nettopp selvfølelsesproblematikk- å skylde på seg selv når noe går galt, heller enn å skylde på andre ting, som så mange "friske" gjør.

Jeg tror dette handler om menneskesyn- men når man bruker bibelen for å fremme vold- skaper man enda større frykt. Disse kaller seg kristne- så da er de ikke jøder. Jeg synes ikke jødene skal få skylden for dette synet.

Men ellers, er jeg enig i at jeg -velger- å tolke bibelen i form av kjærlighet, til seg selv og andre. Det gjelder også Buddhismen og de fleste religioner- hvis man ser etter og plukker ut disse elementene.

Gjest firepile
Skrevet

Skal vedde på at dere som kritiserer kristne mest, ikke har lest Bibelen engang, men elsker å finne ord som skal knuse oss:)

Det klarer dere aldri;)

Jeg elsker min fredselskende Jesus, og Hans bud!

''Skal vedde på at dere som kritiserer kristne mest, ikke har lest Bibelen engang''

Personlig sluttet jeg å lese eventyr når jeg var en 7-8 år gammel.

Gjest firepile
Skrevet

Da er spørsmålet: "Kan de lese?"

Det kan de sikkert.

Skrevet

''Skal vedde på at dere som kritiserer kristne mest, ikke har lest Bibelen engang''

''Personlig sluttet jeg å lese eventyr når jeg var en 7-8 år gammel.''

Vil det si at du lærte å lese ekstremt tidlig, eller at du bare leste eventyr en ganske kort periode? ;-)

Gjest firepile
Skrevet

''Personlig sluttet jeg å lese eventyr når jeg var en 7-8 år gammel.''

Vil det si at du lærte å lese ekstremt tidlig, eller at du bare leste eventyr en ganske kort periode? ;-)

Ja og ja.

hidi, the scorpion
Skrevet

Svært mange psykiske lidelser har skyld og skamproblematikk i bunn. Et problem er nettopp selvfølelsesproblematikk- å skylde på seg selv når noe går galt, heller enn å skylde på andre ting, som så mange "friske" gjør.

Jeg tror dette handler om menneskesyn- men når man bruker bibelen for å fremme vold- skaper man enda større frykt. Disse kaller seg kristne- så da er de ikke jøder. Jeg synes ikke jødene skal få skylden for dette synet.

Men ellers, er jeg enig i at jeg -velger- å tolke bibelen i form av kjærlighet, til seg selv og andre. Det gjelder også Buddhismen og de fleste religioner- hvis man ser etter og plukker ut disse elementene.

''Men ellers, er jeg enig i at jeg -velger- å tolke bibelen i form av kjærlighet, til seg selv og andre. Det gjelder også Buddhismen og de fleste religioner- hvis man ser etter og plukker ut disse elementene.''

Poenget er, at Jesus, seiret over dem alle, med sin ikke-voldelige skikkelse;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke sant;)

Skrevet

''Men ellers, er jeg enig i at jeg -velger- å tolke bibelen i form av kjærlighet, til seg selv og andre. Det gjelder også Buddhismen og de fleste religioner- hvis man ser etter og plukker ut disse elementene.''

Poenget er, at Jesus, seiret over dem alle, med sin ikke-voldelige skikkelse;)

Tja....poenget er igrunnen Kardemommeloven. :-)

Gjest firepile
Skrevet

Er det ikke nok at Jesus sa: "Du skal elske din neste som deg selv?"

Eller; "Din kjærlighet vil være som glødende kull på din fiendes hode".

Jesus kom som en ny pakt fra GT, og Han opphevde alle bud og forskrifter fra GT, til sin egen gjerning i NT.

Bare spør;) Liker nysgjerrige/skeptiske mennesker;)

''Er det ikke nok at Jesus sa: "Du skal elske din neste som deg selv?"''

Også jøder, muslimer og katolikker? Samt sataniser og hedninger?

hidi, the scorpion
Skrevet

Tja....poenget er igrunnen Kardemommeloven. :-)

Om vi alle kunne leve etter den, men det kan vi jo ikke!

Skrevet

Himmel og hav. Hvor er barnevernet her??? Jeg har ikke lest artikkelen, men antar dette er i usa - finnes det ikke barnevern der?

Ja, ikke sant? Hvor er barnevernet hen? Dyrene derimot, får politibeskyttelse og eierne blir fratatt dyra sine ved mistanke om omsorgssvikt/vanskjøtsel.

Selvfølgelig enig i at dyrene skal ha slikt vern og krav på beskyttelse, men håper jo inderlig at barna også har slike rettigheter!

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, ikke sant? Hvor er barnevernet hen? Dyrene derimot, får politibeskyttelse og eierne blir fratatt dyra sine ved mistanke om omsorgssvikt/vanskjøtsel.

Selvfølgelig enig i at dyrene skal ha slikt vern og krav på beskyttelse, men håper jo inderlig at barna også har slike rettigheter!

Ingen av dem får rettferdighet, dessverre!

Gjest firepile
Skrevet

Om man velger å følge GT istedet for NT, så er man jøde. Ingenting fra GT er gyldig, etter at Jesus kom!

Man kan henvise til GT, som man henviser til all annen historie, men de som følger bud, regler eller lover fra GT har ikke overgitt seg til Jesus!

''Ingenting fra GT er gyldig, etter at Jesus kom!''

Så dere kristne følger ikke de 10 bud?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Er det ikke nok at Jesus sa: "Du skal elske din neste som deg selv?"''

Også jøder, muslimer og katolikker? Samt sataniser og hedninger?

Ja, Jesus gjorde ingen forskjell;)

Jeg har ikke lov til å dømme noen, men Jesus kan dømme oss alle;)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Ingenting fra GT er gyldig, etter at Jesus kom!''

Så dere kristne følger ikke de 10 bud?

For meg, så oppfylte Jesus de ti bud for oss, sammen med hele loven!

Alt vi skal følge er Jesus bud: Elske din Gud, høyere enn noe annet og elske din neste som deg selv!

Gjest firepile
Skrevet

For meg, så oppfylte Jesus de ti bud for oss, sammen med hele loven!

Alt vi skal følge er Jesus bud: Elske din Gud, høyere enn noe annet og elske din neste som deg selv!

''Alt vi skal følge er Jesus bud: Elske din Gud, høyere enn noe annet og elske din neste som deg selv!''

Så, fex., det med å holde hviledagen hellig, hedre din far og din mor, ikke bryte ekteskapet eller begjære din nestes ektefelle, er det ikke så nøye med?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Alt vi skal følge er Jesus bud: Elske din Gud, høyere enn noe annet og elske din neste som deg selv!''

Så, fex., det med å holde hviledagen hellig, hedre din far og din mor, ikke bryte ekteskapet eller begjære din nestes ektefelle, er det ikke så nøye med?

Hvis du holder Herrens bud, så holder man alle bud!

Spesielt kjærlighetsbudet!

Gjest firepile
Skrevet

Hvis du holder Herrens bud, så holder man alle bud!

Spesielt kjærlighetsbudet!

Så konklusjonen blir altså at kristne faktisk følger GT og de 10 bud. Det var ikke akkurat det du hevet tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...