Gå til innhold

Nytt gulv


lu30

Anbefalte innlegg

Skal på nyåret legge nytt gulv stort sett på alle rom i mitt nye rekkehus :)

Er kjempeusikker på hvilken type gulv jeg skal velge....hva har dere folkens?(vet type da,men ikke farge/mønster?)

Og er dere fornøyde.

Fordeler og ulemper?

Skal ikke ha fliser, det er helt sikkert...........skal ha laminat..........men hvilken farge???og type??????

Kongefint med sånt skipsgulv da.....blir det fint overalt?

Lyst eller mørkt?

hmm, ikke enkelt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skipsgulv er lekkert der det passer, men grisedyrt og litt spesielt.

Siden gulv ikke er noe man akkurat skifter ut annethvert år ville jeg gått for ganske nøytrale gulv. En lys parkett av noe slag, evt. ordentlig tregulv for det liker jeg godt. :o) Mørke golv legger _veldig_ føring for videre møblering synes jeg så jeg ville lagt lyse gulv. Men det er jo smak og behag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipsgulv er lekkert der det passer, men grisedyrt og litt spesielt.

Siden gulv ikke er noe man akkurat skifter ut annethvert år ville jeg gått for ganske nøytrale gulv. En lys parkett av noe slag, evt. ordentlig tregulv for det liker jeg godt. :o) Mørke golv legger _veldig_ føring for videre møblering synes jeg så jeg ville lagt lyse gulv. Men det er jo smak og behag da.

Jeg synes lyst gulv også legger føringer. Vi har lyst i den ene etasjen og bøkk i andre. Synes bøken er finest egentlig. Har også bøk benkeplate.

Synes det er vanskelig det med møbler skal passe til gulvet uansett hvilken man har valgt. Kanskje derfor jeg drømmer om hvite møbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt IKKE valgt laminat, men heller gått for parkett.

Vet ikke grunnen til at du anbefaler parkett, men laminaten har blitt betraktelig bedre de siste årene. Vi var også i tvil i høst hva vi skulle velge, men valgte laminat til 270kr. kvm. Gulvet er helt greit å gå på, mye mykere enn laminatgulvet vi la for ti år siden.

Snakket med flere jeg kjenner som har parkett og sier det blir så fort merker, særlig utsatt der hvor det er småbarn. Vi har ofte besøk av fire små og synes det er greit med laminaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke grunnen til at du anbefaler parkett, men laminaten har blitt betraktelig bedre de siste årene. Vi var også i tvil i høst hva vi skulle velge, men valgte laminat til 270kr. kvm. Gulvet er helt greit å gå på, mye mykere enn laminatgulvet vi la for ti år siden.

Snakket med flere jeg kjenner som har parkett og sier det blir så fort merker, særlig utsatt der hvor det er småbarn. Vi har ofte besøk av fire små og synes det er greit med laminaten.

Men laminaten er så kald :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke grunnen til at du anbefaler parkett, men laminaten har blitt betraktelig bedre de siste årene. Vi var også i tvil i høst hva vi skulle velge, men valgte laminat til 270kr. kvm. Gulvet er helt greit å gå på, mye mykere enn laminatgulvet vi la for ti år siden.

Snakket med flere jeg kjenner som har parkett og sier det blir så fort merker, særlig utsatt der hvor det er småbarn. Vi har ofte besøk av fire små og synes det er greit med laminaten.

Jeg synes laminat er veldig hardt å gå på. Har man sko på, smeller og bråker det fælt, spesielt for etasjen under. Og så er det fryktelig kaldt. Jeg synes heller ikke det er pent.

Kjøper man parkett av et hard tresort som f eks eik, ask eller bøk, tåler den ganske mye, og den kan dessuten slipes. Det kan man ikke med laminat.

Og dessuten synes jeg at et tregulv eller parkett av god kvalitet skal være temmelig slitt før et laminatgulv ser penere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lyst gulv også legger føringer. Vi har lyst i den ene etasjen og bøkk i andre. Synes bøken er finest egentlig. Har også bøk benkeplate.

Synes det er vanskelig det med møbler skal passe til gulvet uansett hvilken man har valgt. Kanskje derfor jeg drømmer om hvite møbler?

For meg går bøk under betegnelsen lyst gulv. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes laminat er veldig hardt å gå på. Har man sko på, smeller og bråker det fælt, spesielt for etasjen under. Og så er det fryktelig kaldt. Jeg synes heller ikke det er pent.

Kjøper man parkett av et hard tresort som f eks eik, ask eller bøk, tåler den ganske mye, og den kan dessuten slipes. Det kan man ikke med laminat.

Og dessuten synes jeg at et tregulv eller parkett av god kvalitet skal være temmelig slitt før et laminatgulv ser penere ut.

Som jeg skrev i sta, vi merker stor forskjell på den gamle og den nye, synes ikke den er så hard å gå på den nye.

Tenker på noen vi kjenner, kjøpte parkett til over 800kr. pr. kvm. Med en ettåring i huset som slår med lekene sine er det merker under et år etterat de la parketten.

Er vel smak og behag dette som mye annet:-) Etter nesten 26 år med vegg til veggteppe (nesten flaut å skrive det...) stortrives jeg med mitt nye gulv og ellers nyoppussete stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lyst gulv også legger føringer. Vi har lyst i den ene etasjen og bøkk i andre. Synes bøken er finest egentlig. Har også bøk benkeplate.

Synes det er vanskelig det med møbler skal passe til gulvet uansett hvilken man har valgt. Kanskje derfor jeg drømmer om hvite møbler?

''Jeg synes lyst gulv også legger føringer. Vi har lyst i den ene etasjen og bøkk i andre''

Bøk er vel vanligvis lysere eller like lyst som eik? Om bøken deres er mye mørkere er det antakelig farget lakk eller olje.

Eksempler:

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.nyttgulv.no/images/uploads/Barlinek%2520Dampet%2520B%C3%B8k%2520Family.jpg&imgrefurl=http://www.nyttgulv.no/produktkatalog.asp%3FHovedID%3D120%26UnderID%3D388%26HovedKategori%3DParkett%26UnderKategori%3DTykkelse%2B14-15%2Bmm%26SiteID%3D16&usg=__ExpSag61sZSnbFGkI3SoO1fXhKM=&h=250&w=250&sz=13&hl=en&start=25&um=1&tbnid=GYc5ws_4Ewf9uM:&tbnh=111&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Db%25C3%25B8k%2Bparkett%26ndsp%3D18%26hl%3Den%26client%3Dopera%26rls%3Den%26sa%3DN%26start%3D18%26um%3D1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er kjempe fint med mørkt skipsgulv :)

Men der synes alt av støv og skitt? Jeg har noen venner som skifta ut hele skipsgulvet fem år etter at de hadde lagt det. De orka ikke alt det synlige støvet som tilsynelatende aldri ble borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men der synes alt av støv og skitt? Jeg har noen venner som skifta ut hele skipsgulvet fem år etter at de hadde lagt det. De orka ikke alt det synlige støvet som tilsynelatende aldri ble borte...

skulle ikke tro at skitt var synlig på et mørkt gulv men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støv er faktisk mye mer synlig på mørke overflater enn på lyse. :o)

jeg er sikker på at hadde jeg byttet ut det lyse gulvet på badet med et mørkt, hadde jeg slippet og støvsuge det flere ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sikker på at hadde jeg byttet ut det lyse gulvet på badet med et mørkt, hadde jeg slippet og støvsuge det flere ganger i uka.

Nei, absolutt ikke. Alt synes på hvitt, og alt synes på helt mørkt/svart. Det er best med en mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Alt synes på hvitt, og alt synes på helt mørkt/svart. Det er best med en mellomting.

det støvet som er på badet mitt er nesten svart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er som den eik verona på bildet. Men likevel atskillig mørkere enn lyst furugulv.

Men i kategorien mørk, så var det bare den mørkeste der dere mener er mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...