Gå til innhold

FU- Hvor ofte er dere på do?


Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Nei, jeg kjeder meg ikke:-) Lurer bare på om magen min oppfører seg normalt.

Jeg føler meg ikke syk, men jeg lurer på om det er normalt å bæsje 3-4 ganger om dagen? Ofte rett etter måltid og da må jeg skynde meg.

Jeg har hatt det slik i ca 8 år. Hver dag er ikke like ille, men stort sett er det slik.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er sølaki, da det ikke har noen sammenheng med hva jeg spiser.

Min bedre halvdel er misunnelig på meg og mener jeg har en perfekt mage. Er det slik eller er det tegn på noe sykelig?

Jeg føler meg helt frisk. Eneste plagen jeg har er at dette er stressende, da jeg ofte flyr panisk rundt og leter etter en do.

Flere som har det slik uten å være syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    3

  • mrxx

    2

  • Lillemus

    1

  • candyqueen_83

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Ok,. da er det fordi du ikke har tatt den:-)

Sikkert;o)

Jeg er langt mer avslappet enn det du har fått inntrykk av:-)

Den er tilgjengelig for oss nå, men jeg har ikke fått dillet meg til å bestille time enda. Er ganske sikker på at vi har hatt den allerede. Men for sikkerhets skyld skal jeg se og få ordnet det snart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Du er normal

Det ER visst faktisk s lik en perfekt mage skal fungere. Men det er svært få i vårt samfunn som har en slik mage. De fleste er fornøyd hvis de er en gang hver morgen. Minst tre ganger om dagen er det optimale, leste jeg et sted. Jeg er også på do for hver gang jeg spiser, men jeg har lært meg opp ved å tolke det minste signal til at magen funker, før så lukket jeg sansene for slike signaler, og da blir en jo forstoppet. Nå lar jeg magen gå sin gang enten jeg må gå på do på kjøpesenteret, på flyet eller hos venner og bekjente. Ikke minst, ved å gå på do så ofte, så lukter det faktisk ikke så ille av avføringa heller. En avføring som har gjæra i magen i flere dager forpester jo omgivelsene skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Du er normal

Det ER visst faktisk s lik en perfekt mage skal fungere. Men det er svært få i vårt samfunn som har en slik mage. De fleste er fornøyd hvis de er en gang hver morgen. Minst tre ganger om dagen er det optimale, leste jeg et sted. Jeg er også på do for hver gang jeg spiser, men jeg har lært meg opp ved å tolke det minste signal til at magen funker, før så lukket jeg sansene for slike signaler, og da blir en jo forstoppet. Nå lar jeg magen gå sin gang enten jeg må gå på do på kjøpesenteret, på flyet eller hos venner og bekjente. Ikke minst, ved å gå på do så ofte, så lukter det faktisk ikke så ille av avføringa heller. En avføring som har gjæra i magen i flere dager forpester jo omgivelsene skikkelig.

Før noen andre bemerker det, den gjærer vel i tarmene, ikke i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det ER visst faktisk s lik en perfekt mage skal fungere. Men det er svært få i vårt samfunn som har en slik mage. De fleste er fornøyd hvis de er en gang hver morgen. Minst tre ganger om dagen er det optimale, leste jeg et sted. Jeg er også på do for hver gang jeg spiser, men jeg har lært meg opp ved å tolke det minste signal til at magen funker, før så lukket jeg sansene for slike signaler, og da blir en jo forstoppet. Nå lar jeg magen gå sin gang enten jeg må gå på do på kjøpesenteret, på flyet eller hos venner og bekjente. Ikke minst, ved å gå på do så ofte, så lukter det faktisk ikke så ille av avføringa heller. En avføring som har gjæra i magen i flere dager forpester jo omgivelsene skikkelig.

Beklager at jeg går i detalj, men må spørre siden du også har det slik. Har du løs mage?

Det er det som stresser meg opp nemlig. Det begynner å boble i magen rett etter måltid og jeg må ha en do i umiddelbar nærhet.

Det kan også skje at jeg må løpe på do flere ganger etter hverandre.

Jeg har merket at jeg ikke tåler krydder så godt, men det kan også skje ellers, etter hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg går i detalj, men må spørre siden du også har det slik. Har du løs mage?

Det er det som stresser meg opp nemlig. Det begynner å boble i magen rett etter måltid og jeg må ha en do i umiddelbar nærhet.

Det kan også skje at jeg må løpe på do flere ganger etter hverandre.

Jeg har merket at jeg ikke tåler krydder så godt, men det kan også skje ellers, etter hva som helst.

I tilfeller hvor jeg reagerer sånn har jeg spist noe jeg definitivt ikke tåler, men til vanlig er jeg slett ikke sånn. Store affærer gjør jeg vel unna 1-2 ganger om dagen vanligvis.

Men jeg husker jeg spiste en ungarsk gryte en gang for hundre år siden, en sånn ferdig-dings - og huttetu for umiddelbar magasjau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gastrokoliske refleks

Jeg er veldig fornøyd med å ha en sånn mage. Ingen hard greie som skal fødes en gang i uka som enkelte har det.

Det er den gastrokoliske refleksen din som funker som den skal, når det kommer noe inn presses det som er i tarmene lenger ned.

;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg går i detalj, men må spørre siden du også har det slik. Har du løs mage?

Det er det som stresser meg opp nemlig. Det begynner å boble i magen rett etter måltid og jeg må ha en do i umiddelbar nærhet.

Det kan også skje at jeg må løpe på do flere ganger etter hverandre.

Jeg har merket at jeg ikke tåler krydder så godt, men det kan også skje ellers, etter hva som helst.

Sånn hadde jeg det før jeg ble diagnostisert for laktoseintoleranse, og kuttet ut melkeprodukter. Nå går jeg to ganger pr dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke helt normalt å ha avføring 3-4 ganger om dagen. Normen er vel 1-2.

Når det er sagt så er det jo ikke sikkert det er noe sykelig i det å avføres så hyppig.

Jeg reagerer likevel på at det kommer så direkte, og ganske presserende, etter mat.

Er du sikker på at det ikke kan være cøliaki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Har du irritabel tarm? Får du problemer hver gang du skal innta et måltid med mye fiber?

eller tar du deg ikke god nok tid til å sitte på do og bli ferdig, at du må gå tilbake mange ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det løs avføring? Har du magesmerter? Har du oppblåst mage?

Sønnen min er slik, han har ofte magesmerter og må på do etter hvert måltid med løs magen (veldig løs). Etter min oppfatning er det ikke normalt.

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om å bli sjekket for cøliaki. I første omgang kan du ta en blodprøve. Ettersom du helt sikkert spiser mel rett som det er, kan du ikke se på om du reagerer på mel. Hos en med cøliaki ødelegges tarmtottene slik at de tar opp næring dårlig. Det tar litt tid å reparerer tarmene slik at man må spise glutenfritt en god stund før ting har normalisert seg og man kan sjekke om man reagerer på mel.

Hvis du har tenkt å sjekke om du har cøliaki, må du ikke begynne å spise glutenfritt først fordi du da vil kunne få et uriktig resultat av prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg har cøliaki, men gikk på do kun en gang daglig, evt to. Følte meg helt normal, bare en del luft og oppblåst.

Cøliaki trenger ikke gi noen særlige symptomer. Før mente man at det var helt symptomatisk å miste mye vekt med cøliaki, men dette gjelder heller ikke lenger, og ikke i mitt tilfelle heller.

Bare for å ha sagt det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...