Gå til innhold

FU- Hvor ofte er dere på do?


Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Fra 1 til 6 ganger, og det er ikke normalt. Når jeg må, så må jeg, og det kommer ganske akutt.

Ikke diarè, men løs.

Sånn har det vært etter en matforgiftning jeg hadde for ca 1 år siden.

Skal svelge slangen i morgen, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    3

  • mrxx

    2

  • Lillemus

    1

  • candyqueen_83

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Har du irritabel tarm? Får du problemer hver gang du skal innta et måltid med mye fiber?

eller tar du deg ikke god nok tid til å sitte på do og bli ferdig, at du må gå tilbake mange ganger?

Joda, jeg tar meg tid til å bli ferdig. Magen min fungerer som en rakett, så det er ikke noe problem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Fra 1 til 6 ganger, og det er ikke normalt. Når jeg må, så må jeg, og det kommer ganske akutt.

Ikke diarè, men løs.

Sånn har det vært etter en matforgiftning jeg hadde for ca 1 år siden.

Skal svelge slangen i morgen, så får vi se.

'' Sånn har det vært etter en matforgiftning jeg hadde for ca 1 år siden''

Hm, det er faktisk en av de teoriene jeg har tenkt på. Jeg mener at jeg har hatt dette i omkring 8 år.

For 8 år siden var jeg i Venezuela og ble matforgiftet. Jeg var "dødssyk" i en uke. Gikk ned 3 kilo på en uke. Jeg har mange ganger lurt på om det kan være en sammenheng.

Kanskje jeg har en bakterie i tarmen etter dette. Jeg burde sikkert ha tatt en tur til legen jeg også.

En annen av mine teorier er at jeg tok keisersnitt for litt over 8 år siden og at noe galt skjedde, men den teorien er litt mer usannsynlig sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Sånn har det vært etter en matforgiftning jeg hadde for ca 1 år siden''

Hm, det er faktisk en av de teoriene jeg har tenkt på. Jeg mener at jeg har hatt dette i omkring 8 år.

For 8 år siden var jeg i Venezuela og ble matforgiftet. Jeg var "dødssyk" i en uke. Gikk ned 3 kilo på en uke. Jeg har mange ganger lurt på om det kan være en sammenheng.

Kanskje jeg har en bakterie i tarmen etter dette. Jeg burde sikkert ha tatt en tur til legen jeg også.

En annen av mine teorier er at jeg tok keisersnitt for litt over 8 år siden og at noe galt skjedde, men den teorien er litt mer usannsynlig sikkert.

Mannen min ble matforgiftet gjennom en dårlig stekt hamburger i Skottland sommeren 1995. Etter det har magen hans vært veldig ømfintlig, og han tåler dårlig stekt mat, samt sopp og paprika.

Han tok gastroskopi den høsten og de fant ikke noe spesielt bortsett fra magekatarr som kan komme og gå litt av og på. De fant ikke noen bakterie, men det går veldig opp og ned med magen hans hvor god/dårlig han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Er det løs avføring? Har du magesmerter? Har du oppblåst mage?

Sønnen min er slik, han har ofte magesmerter og må på do etter hvert måltid med løs magen (veldig løs). Etter min oppfatning er det ikke normalt.

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om å bli sjekket for cøliaki. I første omgang kan du ta en blodprøve. Ettersom du helt sikkert spiser mel rett som det er, kan du ikke se på om du reagerer på mel. Hos en med cøliaki ødelegges tarmtottene slik at de tar opp næring dårlig. Det tar litt tid å reparerer tarmene slik at man må spise glutenfritt en god stund før ting har normalisert seg og man kan sjekke om man reagerer på mel.

Hvis du har tenkt å sjekke om du har cøliaki, må du ikke begynne å spise glutenfritt først fordi du da vil kunne få et uriktig resultat av prøvene.

Er det løs avføring?

Ja

Har du magesmerter?

Nei

Har du oppblåst mage?

Nei, det har jeg bare før mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har det slik, men jeg er syk. Eller, akkurat nå er det mye verre, men hos meg er det komplisert årsak.

Anyway, magen skal ikke reagere som en rakett ved inntak av mat. Det optimale er 1-2 avføringer per dag, men det skal ikke være noe hastesak om du skjønner.

Nå vil det ofte være matsorter vi reagerer på med en gang, som sterk mat f.eks.

Er du ferdig med en gang, eller må du ha flere turer etter måltid?

Noen tåler rett og slett ikke for mye fiber, andre kan reagere på hvetemel, uten at du nødvendigvis selv opplever noe forandringer før over en periode uten det i kosten. Enkle blodprøver kan taes for å se etter intoleranse.

Mange har nytte av 1-2 loperamid (imodium) tabletter om dagen, den gjør tarmen litt tregere.

Irritabel tarm er ganske vanlig, det kan du jo gjøre et søk på.

Forresten, jeg vokste opp med mamma som var slik du beskriver. I alle år var det løping på do etter mat. He he, jeg har stått på diverse plasser i verden og ventet på henne ;o) Hun oppdaget ved en utredning for noe annet, at hun reagerte på glutenproteinet. Hun har ikke cøliaki, men spiser nå glutenfritt. Nå er det hun som venter på meg diverse plasser ;o)

Noe annet som kan hjelpe på diare, er Vi-Siblin. Fiberprodukt som blandes i vann eller yoghurt. Det lager volum i tarmen, og gjør avføringen mer fastere. Smaker ikke så godt, men jeg har vent meg til det og synes at det går helt fint sammen med litt yoghurt og gjerne litt musli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1259909574' post='4262288]

Jeg har det slik, men jeg er syk. Eller, akkurat nå er det mye verre, men hos meg er det komplisert årsak.

Anyway, magen skal ikke reagere som en rakett ved inntak av mat. Det optimale er 1-2 avføringer per dag, men det skal ikke være noe hastesak om du skjønner.

Nå vil det ofte være matsorter vi reagerer på med en gang, som sterk mat f.eks.

Er du ferdig med en gang, eller må du ha flere turer etter måltid?

Noen tåler rett og slett ikke for mye fiber, andre kan reagere på hvetemel, uten at du nødvendigvis selv opplever noe forandringer før over en periode uten det i kosten. Enkle blodprøver kan taes for å se etter intoleranse.

Mange har nytte av 1-2 loperamid (imodium) tabletter om dagen, den gjør tarmen litt tregere.

Irritabel tarm er ganske vanlig, det kan du jo gjøre et søk på.

Forresten, jeg vokste opp med mamma som var slik du beskriver. I alle år var det løping på do etter mat. He he, jeg har stått på diverse plasser i verden og ventet på henne ;o) Hun oppdaget ved en utredning for noe annet, at hun reagerte på glutenproteinet. Hun har ikke cøliaki, men spiser nå glutenfritt. Nå er det hun som venter på meg diverse plasser ;o)

Noe annet som kan hjelpe på diare, er Vi-Siblin. Fiberprodukt som blandes i vann eller yoghurt. Det lager volum i tarmen, og gjør avføringen mer fastere. Smaker ikke så godt, men jeg har vent meg til det og synes at det går helt fint sammen med litt yoghurt og gjerne litt musli.

Jeg kan ikke fordra Vi-Siblin, da går det gærnt hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg på i desember

Jada, og grunnen? Kaffe, altfor mye kaffe.

Når jeg tar en kaffepause på noen dager/uker så blir magen helt normal igien.

Kan det være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg kan ikke fordra Vi-Siblin, da går det gærnt hver gang

Ja, men det er et godt produkt som mange har god hjelp av. Som også anbefales av gastromedisinere.

Så hva vi to opplever Dorthe, det tror jeg ikke vi skal sette som normalen, for vi er vel så skakkjørte begge to blitt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1259913854' post='4262309]

Ja, men det er et godt produkt som mange har god hjelp av. Som også anbefales av gastromedisinere.

Så hva vi to opplever Dorthe, det tror jeg ikke vi skal sette som normalen, for vi er vel så skakkjørte begge to blitt ;o)

Ja, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på apoteket og finn Idoform, da retter det seg kanskje opp.

Jeg antar at du har snakket med lege om dette?

En-to ganger om dagen, og helst morgenen, er det som skal være riktig flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykdommen Chrons

Jeg kan gå opptil 3 ganger om dagen, men da med en fin og fast avføring.

Men i min familie er Chrons vanlig.

De som har det må på do rett etter måltid, og da med den gang. De har løs avføring, men ikke noe særlig smerte. Min mor har måtte operer bort ca 30 cm av tynntarmen (tror jeg det var).

Chrons er noe som sjeldent oppdages.

Du finner sikkert masse om det på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jada, og grunnen? Kaffe, altfor mye kaffe.

Når jeg tar en kaffepause på noen dager/uker så blir magen helt normal igien.

Kan det være det?

Ja, kanskje det er forklaringen?

Jeg begynte i den siste jobben min for snart 9 år siden og det var også da jeg begynte å drikke kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Ja, kanskje det er forklaringen?

Jeg begynte i den siste jobben min for snart 9 år siden og det var også da jeg begynte å drikke kaffe.

Det stemmer også med hvor lenge jeg har hatt disse plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Du er normal

Beklager at jeg går i detalj, men må spørre siden du også har det slik. Har du løs mage?

Det er det som stresser meg opp nemlig. Det begynner å boble i magen rett etter måltid og jeg må ha en do i umiddelbar nærhet.

Det kan også skje at jeg må løpe på do flere ganger etter hverandre.

Jeg har merket at jeg ikke tåler krydder så godt, men det kan også skje ellers, etter hva som helst.

Nei, jeg har ikke løs mage, fastheten er som den skal. Men er det vekslende løs og hard eller bare løs, så må du få sjekket, det kan som andre sier være noe i maten du ikke tåler. Noen har rett og slett sensitiv fordøyelse, og må lære seg å leve med det, uten at det er noe egentlig galt. Snakk med legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nickløsheletia

Det er vel ikke helt normalt å ha avføring 3-4 ganger om dagen. Normen er vel 1-2.

Når det er sagt så er det jo ikke sikkert det er noe sykelig i det å avføres så hyppig.

Jeg reagerer likevel på at det kommer så direkte, og ganske presserende, etter mat.

Er du sikker på at det ikke kan være cøliaki?

''Er du sikker på at det ikke kan være cøliaki?''

Jeg har vært 95 % sikker frem til i dag. Nå er jeg 100 sikker på at det ikke kan være det.

I dag satt jeg på et kjøpesenter og skulle kose meg med ei venninne. Jeg spiste en enkel kyllingsalat og magen reagerte nesten momentant etter salaten. Hele 4 ganger måtte jeg løpe halve kjøpesenteret for å komme meg på en do.

Forferdelig stressende dette her altså. Det ble ikke mye kos og avslapning på den kafeen nei. Lite sosialt og måtte fly på do hele tiden og det kan jo ikke være sølaki når jeg reagerer på salat?

Det begynner å ane meg at det er oljen i maten jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så datt jeg innom denne dritt-tråden igjen.. *hoho*

en slektning hadde det slik før. Da hun sluttet å røyke normaliserte det seg. Røyker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du sikker på at det ikke kan være cøliaki?''

Jeg har vært 95 % sikker frem til i dag. Nå er jeg 100 sikker på at det ikke kan være det.

I dag satt jeg på et kjøpesenter og skulle kose meg med ei venninne. Jeg spiste en enkel kyllingsalat og magen reagerte nesten momentant etter salaten. Hele 4 ganger måtte jeg løpe halve kjøpesenteret for å komme meg på en do.

Forferdelig stressende dette her altså. Det ble ikke mye kos og avslapning på den kafeen nei. Lite sosialt og måtte fly på do hele tiden og det kan jo ikke være sølaki når jeg reagerer på salat?

Det begynner å ane meg at det er oljen i maten jeg reagerer på.

Var det krutinger i salaten så er jo det gluten. Er det soyaolje på, kan det også være gluten i den. Eller i skinke som er laget av blandingsprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Så datt jeg innom denne dritt-tråden igjen.. *hoho*

en slektning hadde det slik før. Da hun sluttet å røyke normaliserte det seg. Røyker du?

Av og på-røyker, men nei jeg røyket ikke i dag;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du sikker på at det ikke kan være cøliaki?''

Jeg har vært 95 % sikker frem til i dag. Nå er jeg 100 sikker på at det ikke kan være det.

I dag satt jeg på et kjøpesenter og skulle kose meg med ei venninne. Jeg spiste en enkel kyllingsalat og magen reagerte nesten momentant etter salaten. Hele 4 ganger måtte jeg løpe halve kjøpesenteret for å komme meg på en do.

Forferdelig stressende dette her altså. Det ble ikke mye kos og avslapning på den kafeen nei. Lite sosialt og måtte fly på do hele tiden og det kan jo ikke være sølaki når jeg reagerer på salat?

Det begynner å ane meg at det er oljen i maten jeg reagerer på.

krutinger=krutonger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...