Gå til innhold

diskriminerende å ikke få gitt blod?


Gjest uegnet blodgiver

Anbefalte innlegg

Gjest uegnet blodgiver

Er det diskriminerende ovenfor homofile at de ikke får lov til å gi blod? er det også diskriminerende ovenfor de som er født under fjerne himmelstrøk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    4

  • morsan

    3

  • mariaflyfly

    2

  • candyqueen_83

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

"er det også diskriminerende ovenfor de som er født under fjerne himmelstrøk også?"

Har man ikke lov til å gi blom om man ikke er født i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uegnet blodgiver

"er det også diskriminerende ovenfor de som er født under fjerne himmelstrøk også?"

Har man ikke lov til å gi blom om man ikke er født i Norge?

Det er visse land (u-land?) man ikke har fått lov til å gi blod, hvis ikke reglene har endret seg. Hadde en venninne som var oppvokst som misjonærbarn i Afrika, hun fikk ikke lov til å gi blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uegnet blodgiver

Jeg tror homofile kan få gitt blod, finner ikke noe info som skulle tyde på at det ikke går i alle fall.

Det er vel homofile menn man snakker om her. Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel homofile menn man snakker om her. Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.

Det utelukker vel ganske mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel homofile menn man snakker om her. Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.

Men hvor er det du leser dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke blodgiver -

Syns ikke det er diskriminerende. Det er jo for å unngå at de som får blod skal smittes av eventuelle sykdommer, og derfor er det restriksjoner på dette. Det er jo andre grupper som heller ikke får gi blod, de med kroniske sykdommer, de som har opphold seg i utlandet i en periode, mm. Dette er jo også for å unngå smitte som kanskje ikke oppdages, eller som ikk blir ødelagt av behandling. Syns egentlig det er greit, jeg. Den dagen jeg skulle trenge en blodoverføring vil jeg synes det er veldig greit å være sikker på at dette er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visse land (u-land?) man ikke har fått lov til å gi blod, hvis ikke reglene har endret seg. Hadde en venninne som var oppvokst som misjonærbarn i Afrika, hun fikk ikke lov til å gi blod.

Det tror jeg er pga malaria. Min mor fikk i alle fall vite det at hun ikke kunne gi blod når hun var født og oppvokst i Afrika og hadde hatt malaira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror homofile kan få gitt blod, finner ikke noe info som skulle tyde på at det ikke går i alle fall.

En må krysse av for om en som mann har hatt sex med menn. Om det i seg selv er diskvalifiserende, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er diskriminerende. Det er jo for å unngå at de som får blod skal smittes av eventuelle sykdommer, og derfor er det restriksjoner på dette. Det er jo andre grupper som heller ikke får gi blod, de med kroniske sykdommer, de som har opphold seg i utlandet i en periode, mm. Dette er jo også for å unngå smitte som kanskje ikke oppdages, eller som ikk blir ødelagt av behandling. Syns egentlig det er greit, jeg. Den dagen jeg skulle trenge en blodoverføring vil jeg synes det er veldig greit å være sikker på at dette er trygt.

Veldig enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, jeg synes ikke dette har med diskreminering å gjøre.

Ville du sette pris på om de senket terskelen for hvem de tok i mot blod fra, om du først hadde behov for blodoverføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uegnet blodgiver

Nei, jeg synes ikke dette har med diskreminering å gjøre.

Ville du sette pris på om de senket terskelen for hvem de tok i mot blod fra, om du først hadde behov for blodoverføring?

Jeg synes ikke dette er diskriminering, men siden Venstre vil åpne for det, så er det noen som synes det er en diskriminerende praksis

pga psykiske vansker går jeg på medisiner som gjør at jeg ikke får lov til å gi blod. Jeg kan på samme måte lage en sak om dette at de med psykiske lidelser ofte blir diskriminert av Blodbanken pga de går på ulike medisiner. Men det ville jo vært for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er vel homofile menn man snakker om her. Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.

''Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.''

Mener å huske at ett av kriteriene er at man ikke har hatt nye sex-partnere (uansett kjønn) de siste seks måneder også? Det vil i så fall avskjære desto fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.''

Mener å huske at ett av kriteriene er at man ikke har hatt nye sex-partnere (uansett kjønn) de siste seks måneder også? Det vil i så fall avskjære desto fler.

Men spørsmålet er vel om det er en grunn til å avskjære homofile som lever i faste forhold og som ikke har byttet partner de siste 6 mnd fra å være blodgivere.

Jeg vet ikke, men håper dette avgjøres på bakgrunn av medisinske faglige vurderinger og ikke pga politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uegnet blodgiver

''Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.''

Mener å huske at ett av kriteriene er at man ikke har hatt nye sex-partnere (uansett kjønn) de siste seks måneder også? Det vil i så fall avskjære desto fler.

Ja det avskjærer nok ganske mange. Men har du hatt sex med menn ( og du er mann) tror jeg du er avskjært for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men spørsmålet er vel om det er en grunn til å avskjære homofile som lever i faste forhold og som ikke har byttet partner de siste 6 mnd fra å være blodgivere.

Jeg vet ikke, men håper dette avgjøres på bakgrunn av medisinske faglige vurderinger og ikke pga politikk.

''Jeg vet ikke, men håper dette avgjøres på bakgrunn av medisinske faglige vurderinger og ikke pga politikk.''

Helt enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det står blant kriteriene for å gi blod at man ikke skal ha hatt sex med menn.''

Mener å huske at ett av kriteriene er at man ikke har hatt nye sex-partnere (uansett kjønn) de siste seks måneder også? Det vil i så fall avskjære desto fler.

''Mener å huske at ett av kriteriene er at man ikke har hatt nye sex-partnere (uansett kjønn) de siste seks måneder også?''

Det er riktig. Man får 6 mnd karantene ved bytte av sexpartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...