Gå til innhold

En kjæreste som har vært i fengsel

Anbefalte innlegg

Gjest strutsen
Skrevet

Hvordan ville dere reagere hvis kjæresten som dere har kjent en stund innrømmer å ha sittet i fengsel for vold mot en annen mann?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

8

• Lillemus

3

• Orio

3

• AneM1365380603

2

Skrevet

Han har jo sonet sin straff. Om han virker som en okay fyr, ville jeg gitt han en sjanse. Men det kom jo så klart litt ann på situasjonen.

Det er kanskje ikke noe man forteller med en gang... "Hei,jeg heter Pål, og har sonet for vold..."

:0)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvorfor?

Fordi jeg ikke vil ha en mann som er voldelig.

Gjest strutsen
Skrevet

Han har jo sonet sin straff. Om han virker som en okay fyr, ville jeg gitt han en sjanse. Men det kom jo så klart litt ann på situasjonen.

Det er kanskje ikke noe man forteller med en gang... "Hei,jeg heter Pål, og har sonet for vold..."

:0)

Nei det er så absolutt ikke det første som fortelles, og alle har sine skjeletter i skapet.

Gjest strutsen
Skrevet

Fordi jeg ikke vil ha en mann som er voldelig.

Det kan du aldri ha et garanti for.

Skrevet

Nei det er så absolutt ikke det første som fortelles, og alle har sine skjeletter i skapet.

Akkurat. :0)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei,ihverfall ikke hvis man går inn i forhold med den viten at mannen allerede har vært voldelig.

Skrevet

Jeg hadde nok vært skeptisk, men å si det ene eller det andre blir for enkelt synes jeg.

Garanti har man aldri fengsel eller ikke fengsel, hele din private situasjon avhenger av hva du bør gjøre. Har du barn f.eks?

Min personlige mening vil vel være at han har mest å bevise i en sånn sak, dvs gjøre deg trygg på at det ikke vil skje igjen.

Du vil aldri kunne være sikker, hverken med denne mannen eller noen andre, så får du gjøre dine vurderinger etter inntrykket og følelsene du har.

Det sies at forelskelse gjør blind, noe som ofte stemmer, for å være sikker må dere ha levd litt sammen, vært uenige, kranglet osv....

Jeg synes det er vanskelig å gi råd her, men jeg personlig synes alle trenger en sjanse, grunnen til voldsepisoden kan være så mangt, og det er ikke alltid loven straffer rettferdighet, men den straffer den som slo først, men enn en gang så finnes der en motpart.

ikke lett !

AneM1365380603
Skrevet

Jeg hadde nok vært skeptisk, men å si det ene eller det andre blir for enkelt synes jeg.

Garanti har man aldri fengsel eller ikke fengsel, hele din private situasjon avhenger av hva du bør gjøre. Har du barn f.eks?

Min personlige mening vil vel være at han har mest å bevise i en sånn sak, dvs gjøre deg trygg på at det ikke vil skje igjen.

Du vil aldri kunne være sikker, hverken med denne mannen eller noen andre, så får du gjøre dine vurderinger etter inntrykket og følelsene du har.

Det sies at forelskelse gjør blind, noe som ofte stemmer, for å være sikker må dere ha levd litt sammen, vært uenige, kranglet osv....

Jeg synes det er vanskelig å gi råd her, men jeg personlig synes alle trenger en sjanse, grunnen til voldsepisoden kan være så mangt, og det er ikke alltid loven straffer rettferdighet, men den straffer den som slo først, men enn en gang så finnes der en motpart.

ikke lett !

Da jeg var singel med to barn traff jeg en utrolig kjekk mann. Han hadde et svært godt utseende og var veldig hyggelig. Han fortalte at han var eks-narkoman.

I og med at jeg hadde barn begynte varselklokkene å ringe kraftig. Jeg stilte mange spørsmål rundt narkotikamisbruket hans, og lagret hvert eneste ord. Han hadde jo ikke rørt stoff på noen år, sa han, men han besto ikke kontrollspørsmålene. Det kom etterhvert fram at han hadde sprukket mange ganger, og siste gang bare noen mnd tidligere.

Jeg sa det som det var. At jeg hadde unger, og at jeg ikke ville ha noe usikkert og ustabilt i livene deres, så jeg avsluttet det egentlig før det ble noe.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kommer ikke det helt an på hvorfor han ble bura inn for vold? Slåss han på byen som attenåring - og ble tatt? Ville de som skriver "dump ham!" (for et svar!) under, dumpet alle menn som en eller annen gang har slåss i fylla? Eller gjelder det kun menn som ble anmeldt av den tapende part?

Årsaken er viktig. Dersom han ble bura inn da han utøvde blind vold mot en dverg fordi han hater dverger som pesten - har du all grunn til å være skeptisk. Det vil også eventuelle dverger, sorry - småfolk, i din omgangskrets, ha grunn til å være. Det vil også være uhyre pinlig for deg hvis han havner i bråk med kortvokste hver gang dere er ute og spiser, spesielt i disse juletider, med nisser og alver nær sagt overalt.

Men hvis han havnet i en fight på byen som attenåring, synes jeg det er drøyt å bruke det mot ham for evig og alltid.

Det hender unge menn med litt for mye testosteron og alkohol i legemet havner i trøbbel på byen. Unge menn er tullinger. Vi rives i filler av testosteron og press om å prestere i O-fag. Er det dumpegrunn? Vel - hvis dette er noe som stadig gjentar seg, ville jeg styrt unna. Hvis ikke hadde jeg driti langt i det. Dvs - jeg hadde ikke driti langt i det, da jeg liker jenter. Jenter som bures inn for slåssing, eller i det hele tatt slåss, er usjarmerende, spesielt hvis de også har mye testosteron - noe som fort medfører uønsket hårvekst, kraftig kjeveparti og livsfarlig gemytt den ene gangen i måneden, altså dumpegrunner i fleng.

Gjest Må gi folk en sjangse
Skrevet

Det i seg selv er for lite til å gjøre noe med.

Jeg hadde måttet vite hvorfor, og situasjonen rundt det før jeg kunne "dømme".

Hvis han har en vane med å havne i bråk og er generellt agressiv i fylla f.eks. og dette var et resultat av det så ville jeg nok vært skeptisk. Men gjerne da pga hans personlighet like så mye om mer enn for at han har sittet inne for det.

Var det noe som hendte, eller hadde en "grei" forklaring så hadde jeg ikke hengt meg opp i det. Vi har alle våre svin på skogen og det kan ha vært rimelig uskyldig. Det er ikke føste gang noen har knuffet til hverandre i en taxikø og så ha en dettet forkjært f.eks.

Skrevet

Her spiller mange faktorer inn: Hva var omstendighetene rundt det som skjedde? Hvor lenge er det siden, og har han havnet i lignende situasjoner siden? Hvordan oppfører han seg mot andre ellers? Vil han la meg lese dommen mot han?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er sant.

På den annen side: Ved førstegangs vold skal det utrolig mye til for å få ubetinget fengsel. Volden må ha vært meget grov.

Den enkeltfaktor som best forutsier ny vold, er at en har en historie med vold. Enda verre er det om denne volden startet i ung alder.

Skrevet

Sånn umiddelbart er jeg enig med Nickløsheletia, men når jeg tenker meg om så er det avhengig av hva som skjedde når volden ble utøvet og hvorfor.

Om det var en fyr som dengte en annen fordi denne hadde voldtatt ei dame eller forbrutt seg mot en unge så blir det noe helt annet enn om han hadde eglet seg innpå en kis i fylla f.eks.

Skrevet

Det skal en god del til for å komme i fengsel på grunn av vold. Det skal enten være grov vold, eller ikke første gang personen blir dømt for vold. En slik mann ville ikke jeg ønsket å ha som kjæreste.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville vært meget skeptisk.

Men ville lurt på omstendighetene rundt det som skjedde - i en gitt situasjon er det vel svært mange som kunne tydd til vold. På den annen side - om det var formildende omstendigheter ville han vel neppe fått ubetinget fengsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...