Gå til innhold

En kjæreste som har vært i fengsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sant.

På den annen side: Ved førstegangs vold skal det utrolig mye til for å få ubetinget fengsel. Volden må ha vært meget grov.

Den enkeltfaktor som best forutsier ny vold, er at en har en historie med vold. Enda verre er det om denne volden startet i ung alder.

Det er vel ikke nødvendigvis helt riktig. Domstolene har skjerpet straffene kraftig for vold, og det er mange momenter som spiller inn ved denne vurderingen. Man havner nok fort i fengsel dersom volden har ført til en skade, og det er ofte tilfeldigheter som gjør at en voldsepisode fører til skade og en annen ikke. Det sier ikke nødvendigvis så mye om voldsomheten.

Når det er sagt - jeg ville heller sett på hva som er forklaringen på hvorfor dette skjedde. Jeg ville vært svært skeptisk til en person som bortforklarer eller legger skyld på den andre (eksempelvis hevder at den andre provoserte) fremfor å erkjenne egen skyld. Alle kan vi havne i situasjoner der vi blir sint eller provosert, men de fleste av oss reagerer på annen måte enn å slå. Dersom personen selv ser at han reagerte på feil måte, evt ser hva som var årsaken til at situasjonen ble som den ble, så hadde jeg vært mer tilbøyelig til å ha tillit til at personen ikke er voldlig av natur.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

8

• Lillemus

3

• Orio

3

• AneM1365380603

2

Gjest for anledningen NN
Skrevet

Det skal en god del til for å komme i fengsel på grunn av vold. Det skal enten være grov vold, eller ikke første gang personen blir dømt for vold. En slik mann ville ikke jeg ønsket å ha som kjæreste.

''Det skal enten være grov vold, eller ikke første gang personen blir dømt for vold.''

Feil!!

Gjest for anledningen NN
Skrevet

Det er sant.

På den annen side: Ved førstegangs vold skal det utrolig mye til for å få ubetinget fengsel. Volden må ha vært meget grov.

Den enkeltfaktor som best forutsier ny vold, er at en har en historie med vold. Enda verre er det om denne volden startet i ung alder.

''På den annen side: Ved førstegangs vold skal det utrolig mye til for å få ubetinget fengsel. Volden må ha vært meget grov.''

Det skal du ikke si for sikkert, jeg har en kjæreste som er dømt for vold og har sittet inne for det, men han har aldri vært anmeldt eller dømt verken før eller senere. Han har heller aldri vist tendenser til voldsutøvelse de 15 årene vi har vært sammen, verken hjemme eller på byen.

Gjest for anledningen NN
Skrevet

Nei,ihverfall ikke hvis man går inn i forhold med den viten at mannen allerede har vært voldelig.

Jeg ser ikke på en hendelse en gang i fylle som at en mann er voldelig på generell basis.

Omstendighetene rundt voldsutøvelsen er vesentlig, og også hvordan mannen oppfører seg til daglig. En bør se på forhistorien til mannen, og ikke minst "etterhistorie", før en kan ta en avgjørelse om mannen kan være en fare for ens egen (og andres) sikkerhet.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg ser ikke på en hendelse en gang i fylle som at en mann er voldelig på generell basis.

Omstendighetene rundt voldsutøvelsen er vesentlig, og også hvordan mannen oppfører seg til daglig. En bør se på forhistorien til mannen, og ikke minst "etterhistorie", før en kan ta en avgjørelse om mannen kan være en fare for ens egen (og andres) sikkerhet.

''Jeg ser ikke på en hendelse en gang i fylle som at en mann er voldelig på generell basis''

Deg om det. Jeg vil ikke ha en mann som drikker så mye at han kan bli voldelig av det. Og starte et samliv med en som har sittet i fengsel, kunne ALDRI falt meg inn.

''Omstendighetene rundt voldsutøvelsen er vesentlig''

Selvforsvar i ekstreme situasjoner er greit, men ikke brukes som en unnskyldning.

''og også hvordan mannen oppfører seg til daglig. En bør se på forhistorien til mannen, og ikke minst "etterhistorie", før en kan ta en avgjørelse om mannen kan være en fare for ens egen (og andres) sikkerhet''

Jeg hadde ikke satt av tid til å finne ut så mye om forhistorien og etterhistorien om jeg fikk vite at en ny kjæreste hadde sittet i fengsel pga. vold.

Jeg hadde kuttet tvert. Slik er jeg.

Jeg mener at både følelser OG fornuft er viktig når man inngår et kjæresteforhold. Ikke bare følelser.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Kommer ikke det helt an på hvorfor han ble bura inn for vold? Slåss han på byen som attenåring - og ble tatt? Ville de som skriver "dump ham!" (for et svar!) under, dumpet alle menn som en eller annen gang har slåss i fylla? Eller gjelder det kun menn som ble anmeldt av den tapende part?

Årsaken er viktig. Dersom han ble bura inn da han utøvde blind vold mot en dverg fordi han hater dverger som pesten - har du all grunn til å være skeptisk. Det vil også eventuelle dverger, sorry - småfolk, i din omgangskrets, ha grunn til å være. Det vil også være uhyre pinlig for deg hvis han havner i bråk med kortvokste hver gang dere er ute og spiser, spesielt i disse juletider, med nisser og alver nær sagt overalt.

Men hvis han havnet i en fight på byen som attenåring, synes jeg det er drøyt å bruke det mot ham for evig og alltid.

Det hender unge menn med litt for mye testosteron og alkohol i legemet havner i trøbbel på byen. Unge menn er tullinger. Vi rives i filler av testosteron og press om å prestere i O-fag. Er det dumpegrunn? Vel - hvis dette er noe som stadig gjentar seg, ville jeg styrt unna. Hvis ikke hadde jeg driti langt i det. Dvs - jeg hadde ikke driti langt i det, da jeg liker jenter. Jenter som bures inn for slåssing, eller i det hele tatt slåss, er usjarmerende, spesielt hvis de også har mye testosteron - noe som fort medfører uønsket hårvekst, kraftig kjeveparti og livsfarlig gemytt den ene gangen i måneden, altså dumpegrunner i fleng.

'' Ville de som skriver "dump ham!" (for et svar!) under, dumpet alle menn som en eller annen gang har slåss i fylla?''

Om begge var 17, da slosskampen skjedde? Helt sikkert ikke.

Om begge var over 25? Ja, faktisk!

ShitDiddelyDo
Skrevet

'' Ville de som skriver "dump ham!" (for et svar!) under, dumpet alle menn som en eller annen gang har slåss i fylla?''

Om begge var 17, da slosskampen skjedde? Helt sikkert ikke.

Om begge var over 25? Ja, faktisk!

Hva om han banka fyren som voldtok søsteren hans? Fyren som klinka et ølglass i hodet på kompisen? Mannen som av en eller annen grunn helte en øl over ham?

Blind vold - helt enig. Fjortisslåssing som trettiåring - helt enig.

Uansett har hun nå skrevet årsaken (slagsmål med kniv under Vietnam-krigen).

Det er 40 år siden. Selv synes jeg det er drøyt å bruke det mot ham i dag - forutsatt at han siden har skikka seg vel.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Jeg ser ikke på en hendelse en gang i fylle som at en mann er voldelig på generell basis''

Deg om det. Jeg vil ikke ha en mann som drikker så mye at han kan bli voldelig av det. Og starte et samliv med en som har sittet i fengsel, kunne ALDRI falt meg inn.

Selvforsvar i ekstreme situasjoner er greit, men ikke brukes som en unnskyldning.

''og også hvordan mannen oppfører seg til daglig. En bør se på forhistorien til mannen, og ikke minst "etterhistorie", før en kan ta en avgjørelse om mannen kan være en fare for ens egen (og andres) sikkerhet''

Jeg hadde ikke satt av tid til å finne ut så mye om forhistorien og etterhistorien om jeg fikk vite at en ny kjæreste hadde sittet i fengsel pga. vold.

Jeg mener at både følelser OG fornuft er viktig når man inngår et kjæresteforhold. Ikke bare følelser.

''Jeg hadde ikke satt av tid til å finne ut så mye om forhistorien og etterhistorien om jeg fikk vite at en ny kjæreste hadde sittet i fengsel pga. vold. Jeg hadde kuttet tvert. Slik er jeg.''

Støttes.

Gjest for anledningen NN
Skrevet

Og deg om det sier jeg da, jeg har funnet for meg verdens beste mann og far, til tross for dommen og soningen. Hadde var heldigvis smart nok til å se forbi den ene hendelsen og har ikke angret ett sekund på det valget.

Skrevet

Jeg hadde nok villet vite mer detaljer rundt hendelsen. Og så tror jeg at jeg hadde vært litt på vakt en periode.

Hadde nok ikke slått hånda av ham umiddelbart.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hva om han banka fyren som voldtok søsteren hans? Fyren som klinka et ølglass i hodet på kompisen? Mannen som av en eller annen grunn helte en øl over ham?

Blind vold - helt enig. Fjortisslåssing som trettiåring - helt enig.

Uansett har hun nå skrevet årsaken (slagsmål med kniv under Vietnam-krigen).

Det er 40 år siden. Selv synes jeg det er drøyt å bruke det mot ham i dag - forutsatt at han siden har skikka seg vel.

''Hva om han banka fyren som voldtok søsteren hans?''

Selvforsvar i ekstreme situasjoner, skrev jeg var greit. Dette blir ikke selvforsvar, men det er forståelig.

''Fyren som klinka et ølglass i hodet på kompisen? Mannen som av en eller annen grunn helte en øl over ham?''

Nei, her trekker man seg unna enkelt og greit.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Og deg om det sier jeg da, jeg har funnet for meg verdens beste mann og far, til tross for dommen og soningen. Hadde var heldigvis smart nok til å se forbi den ene hendelsen og har ikke angret ett sekund på det valget.

Hva hendte da?

Gjest for anledningen NN
Skrevet

Fylleslagsmål ute på byen, en fyr terget gubben skallet ut noen tenner på vedkommende...

Gjest for anledningen NN
Skrevet

Hva hendte da?

Fylleslagsmål ute på byen, en fyr terget gubben skallet ut noen tenner på vedkommende...

(sorry, svarte meg selv)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

(sorry, svarte meg selv)

Kjempefint at det går bra med dere, selv om jeg fremdeles står på det jeg sa. Jeg hadde ganske sikkert ikke involvert meg fra starten.

Nå skal det sies at det skal mye mindre ting til for at jeg ikke hadde involvert meg fra starten. F.eks er en tatovering nok til at jeg ikke hadde involvert meg.

Skrevet

Kjempefint at det går bra med dere, selv om jeg fremdeles står på det jeg sa. Jeg hadde ganske sikkert ikke involvert meg fra starten.

Nå skal det sies at det skal mye mindre ting til for at jeg ikke hadde involvert meg fra starten. F.eks er en tatovering nok til at jeg ikke hadde involvert meg.

''Nå skal det sies at det skal mye mindre ting til for at jeg ikke hadde involvert meg fra starten. F.eks er en tatovering nok til at jeg ikke hadde involvert meg.''

Og jeg trodde jeg var ekstremt kritisk til hvilke menn jeg hadde inngått et forhold til...

Gjest for anledningen NN
Skrevet

Å kjære vene... Jaja....

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Nå skal det sies at det skal mye mindre ting til for at jeg ikke hadde involvert meg fra starten. F.eks er en tatovering nok til at jeg ikke hadde involvert meg.''

Og jeg trodde jeg var ekstremt kritisk til hvilke menn jeg hadde inngått et forhold til...

Du skulle bare visst ;o)

Markedet for meg hadde vært ekstremt lite nå, for jeg har så mange fordommer, he he:-)

Skulle nesten tro at jeg var helt perfekt selv:-)

Skrevet

Du skulle bare visst ;o)

Markedet for meg hadde vært ekstremt lite nå, for jeg har så mange fordommer, he he:-)

Skulle nesten tro at jeg var helt perfekt selv:-)

*Hehe* Jeg har mine ting på hva og hvordan en kar skal være og ikke være jeg også ja. :o) Jeg synes tatoveringer er grusomt generelt sett, men hadde godtatt en liten som kan skjules av klær. Men innrømmer at jeg hadde fått større problemer om karen hadde diiigre tattiser nedover armene og sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...