Gå til innhold

En kjæreste i motstandsbevegelse


Gjest strutsen

Anbefalte innlegg

Gjest strutsen

Hva tenker du om å ha en kjæreste som jobber for organisasjon som kjemper for frihet i et land. Noen har vel sett Max Manus. Dette er kjempe farlig, men samtidig modig og maskulint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Tja, da er han vel frihetskjemper eller terrorist, alt etter øyet som ser...

Det er ikke "maskulint" det første ordet som kommer til meg i en sånn setting akkurat.

Du sammenligner ham med Max Manus. Sikkert ikke så dumt, det. Husk bare på at Max slet med psykiske problem og alkoholisme resten av livet. Det er ingen spøk å delta i krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden ville jeg nok vært stolt av å ha en mann som jobbet for det han virkelig tror på og at han tror på en god ting.

På den andre siden hadde jeg vært ødelagt av engstelse hver gang han var ute og hadde nok ikke orket et slikt forhold i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at jeg i det hele tatt skulle hatt en kjæreste som var så engasjert i såkalt motstandbevegelse, så måtte jeg ha kjent saken han kjempet veldig godt for og vært fullstendig enig ideologisk sett.

Videre ville jeg forhåpentligvis ikke ha romatisert det som noe "modig og maskulint", for det er først og fremst bare farlig. Og av og til et nødvendig onde.

Max Manus har fått (ufortjent?) mye oppmerksomhet i etterkrigstiden, og er et godt eksempel på at de ytterst få blir glorifiserte i ettertid. De fleste blir glemt, og sliter i det stille med de problemene risikoen har påført dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strutsen

Litt av nysgjerrighet - men hvor gammel er han slåsskjempen din?

Han som er i motstandsbevegelse har aldri slåss fysisk mot noen meg bekjent, men han er 63 år.

Han jeg hadde i tankene i forrige tråd var soldat i Vietnam dvs. han er amerikaner. Han havnet i slåsskamp med en medsoldat og stakk med kniv. Jeg kjente han for en del år siden. Han var 18 - 19 år da han var i Vietnam, og i begynnelsen av tyveårene da han havnet i fengsel. Dommen var voldsom etter våre forhold. Han er i slutten av femtiårene nå, og så vidt jeg vet har han ikke vært innblandet i voldsepisoder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av nysgjerrighet - men hvor gammel er han slåsskjempen din?

Hehe, du vet at det finnes motstandsbevegelser i andre land enn Norge, og i andre tidsepoker enn andre verdenskrig? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Han som er i motstandsbevegelse har aldri slåss fysisk mot noen meg bekjent, men han er 63 år.

Han jeg hadde i tankene i forrige tråd var soldat i Vietnam dvs. han er amerikaner. Han havnet i slåsskamp med en medsoldat og stakk med kniv. Jeg kjente han for en del år siden. Han var 18 - 19 år da han var i Vietnam, og i begynnelsen av tyveårene da han havnet i fengsel. Dommen var voldsom etter våre forhold. Han er i slutten av femtiårene nå, og så vidt jeg vet har han ikke vært innblandet i voldsepisoder siden.

''... men han er 63 år. ''

''Han er i slutten av femtiårene nå,''

Ikke så viktig, men hvor gammel er han, egentlig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som er i motstandsbevegelse har aldri slåss fysisk mot noen meg bekjent, men han er 63 år.

Han jeg hadde i tankene i forrige tråd var soldat i Vietnam dvs. han er amerikaner. Han havnet i slåsskamp med en medsoldat og stakk med kniv. Jeg kjente han for en del år siden. Han var 18 - 19 år da han var i Vietnam, og i begynnelsen av tyveårene da han havnet i fengsel. Dommen var voldsom etter våre forhold. Han er i slutten av femtiårene nå, og så vidt jeg vet har han ikke vært innblandet i voldsepisoder siden.

Han ville jeg nok ikke hatt som kjæreste for han var i krigen på feil side. Dessuten er det bare en nordmann som har vært i Vietnam og han ville jeg i hvert fall ikke vært kjæreste med for han er ikke god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

''... men han er 63 år. ''

''Han er i slutten av femtiårene nå,''

Ikke så viktig, men hvor gammel er han, egentlig? ;)

Hun snakker, slik jeg forstår det, om to forskjellige personer :) Men mulig jeg misforstår....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hun snakker, slik jeg forstår det, om to forskjellige personer :) Men mulig jeg misforstår....

Ja, nå ser jeg at det kan se slik ut, var litt forvirrende dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frillen

Ja, nå ser jeg at det kan se slik ut, var litt forvirrende dette...

Jeg ble også litt småforvirret, fordi det var kjæreste meg her og der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hehe, du vet at det finnes motstandsbevegelser i andre land enn Norge, og i andre tidsepoker enn andre verdenskrig? ;-)

Jo, men siden hun trekker fram Max Manus tenkte jeg hun hadde rote seg borti denne Kjartan (eller hva han nå heter). I så fall tror jeg ikke han løper rundt og slåss på byen lenger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Han som er i motstandsbevegelse har aldri slåss fysisk mot noen meg bekjent, men han er 63 år.

Han jeg hadde i tankene i forrige tråd var soldat i Vietnam dvs. han er amerikaner. Han havnet i slåsskamp med en medsoldat og stakk med kniv. Jeg kjente han for en del år siden. Han var 18 - 19 år da han var i Vietnam, og i begynnelsen av tyveårene da han havnet i fengsel. Dommen var voldsom etter våre forhold. Han er i slutten av femtiårene nå, og så vidt jeg vet har han ikke vært innblandet i voldsepisoder siden.

Da ville jeg ikke lagt noe i dommen. Det er 40 år siden. Han har sonet sin straff, og har holdt seg på matta siden den gang.

Siden du i det hele tatt vurderer et forhold med ham, vil jeg tro han er en annen person i dag.

Men da forutsetter jeg at du har normal dømmekraft. For alt jeg vet er du en sånn som sender brev til seriemordere i håp om ekteskap. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville jeg nok ikke hatt som kjæreste for han var i krigen på feil side. Dessuten er det bare en nordmann som har vært i Vietnam og han ville jeg i hvert fall ikke vært kjæreste med for han er ikke god.

Nå sier hun at han er amerikaner da, ikke nordmann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men siden hun trekker fram Max Manus tenkte jeg hun hadde rote seg borti denne Kjartan (eller hva han nå heter). I så fall tror jeg ikke han løper rundt og slåss på byen lenger. ;)

Hehe, det er vel så - men det er litt merkelig også... Hvis vi tenker på Max Manus-filmen og hvordan vi ser på de mennene der - og hvordan vi tenker på f.eks. motstandsbevegelser i andre land vi helst ikke ønsker å sammenligne oss med, så er jo synes temmelig forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er vel så - men det er litt merkelig også... Hvis vi tenker på Max Manus-filmen og hvordan vi ser på de mennene der - og hvordan vi tenker på f.eks. motstandsbevegelser i andre land vi helst ikke ønsker å sammenligne oss med, så er jo synes temmelig forskjellig...

Helt klart.

Og i tillegg kommer de som oppsøker ymse motstandsbevegelser for spenningens del, og ikke pga ideologisk ståsted. Pompel og Pilt i Kongo, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart.

Og i tillegg kommer de som oppsøker ymse motstandsbevegelser for spenningens del, og ikke pga ideologisk ståsted. Pompel og Pilt i Kongo, for eksempel.

Ja helt enig, og det er ingen tvil om at det er forskjell på motstandsbevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men siden hun trekker fram Max Manus tenkte jeg hun hadde rote seg borti denne Kjartan (eller hva han nå heter). I så fall tror jeg ikke han løper rundt og slåss på byen lenger. ;)

''denne Kjartan (eller hva han nå heter). ''

;-) Kjakan!!

Dvs han heter ikke det, det er bare et kallenavn. Han heter Gunnar Sønsteby og er Norges høyest dekorerte mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''denne Kjartan (eller hva han nå heter). ''

;-) Kjakan!!

Dvs han heter ikke det, det er bare et kallenavn. Han heter Gunnar Sønsteby og er Norges høyest dekorerte mann.

'' Norges høyest dekorerte mann''

Malt alle regnbuens farger på toppen av et fjell ;-) (som et barn så for seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...