Gå til innhold

70% av overvekt hos barn skyldes gener

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor høy er du da? Jeg synes at en vekt i underkant er 50 kg hos en voksen kvinne er lite, men det kommer jo an på hvor høy du er.

Noen familier er høye, defor også mer vekt. Andre familier er lave, defor lavere vekt.

Det går egentlig ikke an å sammenligne et barn i vekst og en fullt utviklet ferdig voksen kvinne på den måten der. Dattera mi kommer fra en familie av høye folk, og er forventet å bli i underkant av 175 cm høy.

Så kommer vel du fra en familie hvor det ikke er vanlig for kvinner å bli så høye. Sånn er det.

Nei, vi er ikke så høye, men jeg syns likevel det var en høy vekt på en tiåring...

Men får jo håpe det jevner seg ut når hun blir høyere, det gjør jo det i mange tilfeller. Men det er absolutt noe jeg ville vært obs på.

:0)

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• hidi, the scorpion

2

• Mirabell

1

• Bookworm

1

Skrevet

Neida, du er ikke ekkel. :-)

Forventet slutthøyde på jenta er i underkant av 175 cm, sikkert derfor helsesøster ikke mener det er noen grunn til å slå alarm enda. Mange blir jo slankere etter hvert som høyden strekker seg.

Så vi får bare håpe det beste.

Joda, mange klarer jo å holde vekta mens høyden øker, det er sant det. :o)

Skrevet

Men du er i tynneste laget da... ;o)

Jeg passer akkurat inn i skinnet mitt. Sånn er det. Haha, neida, jeg er slank ja. Men med former. :0)

Gjest ikke fanatiker
Skrevet

''Det går egentlig ikke an å sammenligne et barn i vekst og en fullt utviklet ferdig voksen kvinne på den måten der. Dattera mi kommer fra en familie av høye folk, og er forventet å bli i underkant av 175 cm høy.''

Ikke for å være slem, men det kan ikke være tvil om at din datter veier mye. Selv om hun blir 175 høy er det ikke slik at hun kun vil vokse i høyden til hun er der.

Selv var jeg også 175 høy og 60 kg. da jeg var ca. 18 år, men i dag har jeg nok noen ekstra kilo ;). Da jeg var 10 år var jeg betydelig lavere og tynn som en strek.

Jeg tror du bør være veldig oppmerksom på din datters vekt, men selvfølgelig helst uten at hun merker det i særlig grad. Lær om kosthold og server god og sunn mat og unngå slikkerier. Andre enn meg er nok bedre til å gi råd i så måte :-). Lykke til!

''Ikke for å være slem, men det kan ikke være tvil om at din datter veier mye. Selv om hun blir 175 høy er det ikke slik at hun kun vil vokse i høyden til hun er der.''

Nei, det er ingen tvil om at dattera mi veier for mye! Men håpet og troen er at det vil jevne seg ut etterhvert. Selv er jeg 175 og var ganske så slank inntil jeg fikk barna mine for ti og ni år siden.

Nå er jeg diiiiger! Nærmere 90 kg! :-(

Skrevet

''Det går egentlig ikke an å sammenligne et barn i vekst og en fullt utviklet ferdig voksen kvinne på den måten der. Dattera mi kommer fra en familie av høye folk, og er forventet å bli i underkant av 175 cm høy.''

Ikke for å være slem, men det kan ikke være tvil om at din datter veier mye. Selv om hun blir 175 høy er det ikke slik at hun kun vil vokse i høyden til hun er der.

Selv var jeg også 175 høy og 60 kg. da jeg var ca. 18 år, men i dag har jeg nok noen ekstra kilo ;). Da jeg var 10 år var jeg betydelig lavere og tynn som en strek.

Jeg tror du bør være veldig oppmerksom på din datters vekt, men selvfølgelig helst uten at hun merker det i særlig grad. Lær om kosthold og server god og sunn mat og unngå slikkerier. Andre enn meg er nok bedre til å gi råd i så måte :-). Lykke til!

Enig med deg:)

Gjest ikke fanatiker
Skrevet

Nei, vi er ikke så høye, men jeg syns likevel det var en høy vekt på en tiåring...

Men får jo håpe det jevner seg ut når hun blir høyere, det gjør jo det i mange tilfeller. Men det er absolutt noe jeg ville vært obs på.

Ja, jeg er obs på det, og jeg håper det vil jevne seg ut. :-)

Skrevet

Ja, jeg er obs på det, og jeg håper det vil jevne seg ut. :-)

Det er bra. :0)

Skrevet

Jeg passer akkurat inn i skinnet mitt. Sånn er det. Haha, neida, jeg er slank ja. Men med former. :0)

*Humrer* Jeg er helt sikker på at du er kjempeflott! :o) Poenget er jo tross alt at vi trives med oss selv.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Ikke for å være slem, men det kan ikke være tvil om at din datter veier mye. Selv om hun blir 175 høy er det ikke slik at hun kun vil vokse i høyden til hun er der.''

Nei, det er ingen tvil om at dattera mi veier for mye! Men håpet og troen er at det vil jevne seg ut etterhvert. Selv er jeg 175 og var ganske så slank inntil jeg fikk barna mine for ti og ni år siden.

''Nei, det er ingen tvil om at dattera mi veier for mye! Men håpet og troen er at det vil jevne seg ut etterhvert. Selv er jeg 175 og var ganske så slank inntil jeg fikk barna mine for ti og ni år siden. Nå er jeg diiiiger! Nærmere 90 kg! :-(''

Håp eller tro gjør ikke barna slankere! Bare sunn mat gjør;)

Skrevet

*Humrer* Jeg er helt sikker på at du er kjempeflott! :o) Poenget er jo tross alt at vi trives med oss selv.

Ja, det er viktig å trives med seg selv. Men det viktigste er vel helsa. ;p

Sikker på at du også er kjempe flott Lillemus. :0)

Skrevet

Og hvor høy er du da? Jeg synes at en vekt i underkant er 50 kg hos en voksen kvinne er lite, men det kommer jo an på hvor høy du er.

Noen familier er høye, defor også mer vekt. Andre familier er lave, defor lavere vekt.

Det går egentlig ikke an å sammenligne et barn i vekst og en fullt utviklet ferdig voksen kvinne på den måten der. Dattera mi kommer fra en familie av høye folk, og er forventet å bli i underkant av 175 cm høy.

Så kommer vel du fra en familie hvor det ikke er vanlig for kvinner å bli så høye. Sånn er det.

Men.... et barn i vekst på en gitt høyde forventes å veie mindre enn et voksent menneske på samme høyde.

Gjest Elextra
Skrevet

En kan jo håpe :-). Men du vet sikkert at det er lurt på være påpasselig på veien, er man først overvektig i ungdommen kan kiloene være vanskelig å bli kvitt.

Gjest ikke fanatiker
Skrevet

Men.... et barn i vekst på en gitt høyde forventes å veie mindre enn et voksent menneske på samme høyde.

Ja, selvsagt. Men her er det snakk om et overvektig barn. Ikke et normalvektig barn.

Jeg syntes bare det var dumt av en voksen ferdig kvinne som nok er lavere enn gjennomsnittskvinnen, å sammenligne seg med et uferdig barn i vekst. Men det er mulig jeg ble sår på det uten grunn. Beklager det.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, selvsagt. Men her er det snakk om et overvektig barn. Ikke et normalvektig barn.

Jeg syntes bare det var dumt av en voksen ferdig kvinne som nok er lavere enn gjennomsnittskvinnen, å sammenligne seg med et uferdig barn i vekst. Men det er mulig jeg ble sår på det uten grunn. Beklager det.

''Jeg syntes bare det var dumt av en voksen ferdig kvinne som nok er lavere enn gjennomsnittskvinnen, å sammenligne seg med et uferdig barn i vekst''

Tror nok en voksen kvinne av en gitt høyde vanligvis veier mer enn et barn i vekst med samme høyde.

Men "alle her" vet at mora2 er skikkelig tynn, så ikke nødvendig å sammenligne med henne :-)

Gjest ikke fanatiker
Skrevet

''Nei, det er ingen tvil om at dattera mi veier for mye! Men håpet og troen er at det vil jevne seg ut etterhvert. Selv er jeg 175 og var ganske så slank inntil jeg fikk barna mine for ti og ni år siden. Nå er jeg diiiiger! Nærmere 90 kg! :-(''

Håp eller tro gjør ikke barna slankere! Bare sunn mat gjør;)

Slike kommentarer gjør meg bare sår og sur. Jeg avslutter her og nå.

(For hadde du lest hele tråden hadde du skjønt at jeg også skjønner det du sier her. Jeg er da ikke SÅ dum...)

Skrevet

''Jeg syntes bare det var dumt av en voksen ferdig kvinne som nok er lavere enn gjennomsnittskvinnen, å sammenligne seg med et uferdig barn i vekst''

Tror nok en voksen kvinne av en gitt høyde vanligvis veier mer enn et barn i vekst med samme høyde.

Men "alle her" vet at mora2 er skikkelig tynn, så ikke nødvendig å sammenligne med henne :-)

Jeg er ikke "skikkelig tynn". Jeg er normal slank, med former. *forsvarer meg* ;p

Jeg syns bare det hørtes voldsomt ut at en tiåring veide så mye uten at helsesøster reagerte. Det var på ingen måte ment for å støte noen at jeg sammenlignet med meg selv. :0)

Skrevet

Beklager, det var ikke meningen å såre deg på noen måte.

hidi, the scorpion
Skrevet

Slike kommentarer gjør meg bare sår og sur. Jeg avslutter her og nå.

(For hadde du lest hele tråden hadde du skjønt at jeg også skjønner det du sier her. Jeg er da ikke SÅ dum...)

Har aldri beskrevet deg som dum!

Hva du går gjennom, _er_ hva du går gjennom!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, det er sant det du sier der. Det er viktig å ha et sunt og balansert kosthold for alle parter i familien.

Men jeg har litt problemer med å nekte hun som har litt for mange kilo å ta en ekstra brødskive, kun to kjeks, osv. både når vi er hjemme og borte. Søstra spiser jo så mye hun vil, og når jeg prøver å sette grenser for det overvektige barnet oppleves det av henne som urettferdig. De er veldig nær hverandre i alder, bare ett år forskjell.

De spiser bare godterier og brus på lørdager, men det blir fort et par kaffebesøk også i uka hvor vi enten får besøk eller drar på besøk. Det er DA det altså er vanskelig å sette grenser.

Det er også vanskelig å være helt ærlig mot henne å si at jo faktisk, du er litt for stor jenta mi, så du må spise mindre. Hun har spurt meg om jeg synes hun er tykk.

Hun har Asperger syndrom, og etter hva jeg har lest så er det en stor andel av barn/ungdom med AS som utvikler anoreksi.

Og spesielt av den grunn vil jeg jo ikke "sette griller" i hodet på henne om at hun er for stor og tykk og må passe vekta. Jeg sier bare at folk er forskjellige. Alle kan ikke være like. Og selvfølgelig at jeg er glad i henne akkurat som hun er, at for meg er hun helt perfekt, osv.

Hun er 10 år, 152 cm høy og veier rundt 60 kg. Har snakket med helsesøster om det, men hun mener det ikke er noen grunn til å slå alarm.

Barna har en fast turdag i uka med faren sin. I tillegg går hun med AS til fysioterapeut og er ute med støttekontakt en gang i uka hvor de ofte gjør noe "fysisk" sammen, dvs bruker kroppen. Så følger hun gym og svømmetimer på skolen og er med på turer som skolen arrangerer.

Vet ikke egentlig hvorfor jeg skriver alt dette til deg, men hadde vel et behov for å "lufte meg" litt da, og du ble det tilfeldige "offeret", hehe ;-)

Forslag til å bedre situasjonen hennes mottaes med takk, både fra deg og andre her. (Hvis noen har giddet å lese dette da).

''Hun er 10 år, 152 cm høy og veier rundt 60 kg. Har snakket med helsesøster om det, men hun mener det ikke er noen grunn til å slå alarm''

Det er det grunn til å slå alarm på.

Se her: Jeg har lagt inn din datters data i denne BMI-kalkulatoren for barn.

http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Result.aspx?&dob=12/6/1999&dom=12/8/2009&age=120&ht=152&wt=60&gender=2&method=1

Datteren din ligger over 95 prosentilen. Altså har hun høyere BMI enn 95% av jentene på sin alder.

Klikk også på der det står " BMI-for-age Percentile Growth Chart.", så ser du det på en graf.

Jeg syns godt du kan si til datteren din at hun veier for mye. Da vil hun stole på deg senere også, hvis hun skulle komme til å bli undervektig (jeg så du var redd for Anoreksi).

At datteren din synes det er urettferdig at hun ikke får spise like mye som søsteren, må du bare svare henne på. Forklar henne at hun ikke tåler like mye mat som søstreren, slik at hun ikke tror du straffer henne når du holder henne igjen på matfronten.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Hun er 10 år, 152 cm høy og veier rundt 60 kg. Har snakket med helsesøster om det, men hun mener det ikke er noen grunn til å slå alarm.''

Nå mener jeg ikke å være ekkel eller noe, men jeg er like høy som datra di. Jeg har naturlig nok kvinnelige former og har vært like tung som henne og da føler jeg meg absolutt ikke vel. Så hennes spørsmål om du synes hun er tykk kommer kanskje av at hun ikke trives med denne vekta? Men jeg skjønner at det er fryktelig vanskelig å holde igjen maten til sitt eget barn. All honnør til deg for at du er oppmerksom på det og prøver å ta hensyn til det uten å si det direkte til henne.

''Men jeg skjønner at det er fryktelig vanskelig å holde igjen maten til sitt eget barn.''

Visst er det det, men må man, så må man. Jeg har selv en sønn med alt for stor appetitt. Han må begrenses, han klarer ikke det selv. Klart det gjør vondt i hjertet å si nei til barnet mitt når han står med tårer i øynene og sier at han er så sulten. Men det er bedre enn at han skal lide av overvekt.

Det er foreldrenes ansvar å regulere hvor mye barna spiser, ikke barna selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...